Beleefdheid op de Veluwe...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:57

Nee dat witte loslopende paard ben ik niet tegengekomen, ik kan me ook niet voorstellen dat zij dat vlakbij een drukke mensenmenigte zou doen. Zo ken ik haar namelijk niet. Het was ook een ruiter, geen amazone.

Ikke, mag ook via pb hoor, want ik ben serieus geinteresseerd.

mika11

Re: Beleefdheid op de Veluwe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:13

De ruiters die ik hier zie op straat en in het bos en die zich 'stoer en onfatsoenlijk' gedragen zijn vaak tienermeisjes (sorry voor degenen die niet zo zijn) En er zijn hier veel ruiters en (bijrijd)paarden.
Vaak op bijrijdpaardjes, midden op de weg, kletsend, omgedraaid in het zadel, boos kijken als je er langs moet. De weg en het bos zijn van hun. Je hebt maar rekening te houden met hen, dat zij rekening moeten houden met een ander is niet nodig. Als zij hard gaan, soms dwars over een fietspad, dan had je maar beter uit moeten kijken.
Als jouw paard schrikt, pech, dan moet je maar beter leren rijden.

De meesten zijn gelukkig niet zo, maar bovenstaand kom ik wel eens tegen!
Dan denk ik: zijn ze in het normale leven ook zo, dat ze niet anders kunnen?
Of komt het doordat ze op een paard zitten en zich zo stoer voelen dat iedereen moet wijken?

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:05

Ts ik ben het totaal met je eens dat je elkaar in stap moet passeren, of in draf met overleg (als je bijvoorbeeld iemand van achter in wilt halen), maar er zijn er genoeg die het niet doen helaas, als het je lukt, maak ze er dan vooral op attent, maar probeer vooral zo'n dag er niet door te laten verpesten want de kans dat je het ooit weereens meemaakt is niet al te klein helaas.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 09:07

Ik rij western en vooral reining met mijn paard. Ik kan je verzekeren als je met 6 man in de piste zit dat er heel wat rundowns, sliding stops, rollbacks, spins worden gemaakt vlak naast jouw neus. Als je paard dat gewoon is, dan is die wel wat gewoon qua gedrag van andere paarden hoor.

@ Kuggur: Ik wil 1 ding weten, ga jij in stap of draf als je andere paarden tegenkomt? Als het andere paard panikeert, geef je dan extra gas? Hoeveel keer kom je eigenlijk andere paard tegen?
Als je iemand met de wagen ziet rijden die een "L" heeft hangen (ik weet niet hoe dat bij jullie is, bij ons is dat dus een beginnende chauffeur), ben jij dan zo iemand die goed gaat drummen, de weg afsnijden en goed toeteren?

Maar kom, ik ben toch blij te lezen dat vele mensen er hetzelfde over denken als ik. Die enkeling die zich dan associaal wilt gedragen moet dit zelf weten. Ik ga dan in ieder geval niet stoppen als die problemen heeft met zijn/haar paard. Of neen, ik stop wel, want zo ben ik dan weer, ik geef graag het goede voorbeeld.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:21

Oh wat onbeleefd..
@Mika11, ik ben zo een tienermeisje met een bijrijdpaard, en ik rijd vaak in het noordwijkse duin. Zodra ik iemand zie, ga ik stappen en passeer ik rustig, ook voor mijn eigen veiligheid. Ik let goed op en hou rechts aan als iemand passeert. Tuurlijk zit ik ook wel een lekker te kletsen, maar dat zijn echt niet alleen de 'tienermeisjes' die dat doen.
Ik was laatst alleen in het duin met mijn bijrijdpaardje en ze was ontzettend druk geworden van het strand. Ze wordt sowieso vaak drukker als ze andere paarden ziet. Toen kwamen er achter me twee westernpaardjes rijden, die bleven galopperen tot ze zo ongeveer in mijn paard zaten. Ik kon mijn paard nog maar net bij me houden, gelukkig. Ik was expres een ander paadje in gegaan, maar toch kwamen ze achter me aan. Weer in galop. Heel storend.
Dan denk ik, als paardenmens zie je toch dat een ander paard gestresst is, waarom zou je dat dan nog even erger maken?

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:29

Ik woon en rijdt zelf ook rond op de veluwe (nabij Apeldoorn), en merk inderdaad daar ook dat er veel ruiters zijn die andere paarden met ruiters, auto's, fietsers, wandelaars, etc etc in draf of galop voorbij gaan. Ikzelf heb al vanaf jonge leeftijd geleerd dat je altijd rustig moet stappen als je een tegenligger voor je hebt die je moet passeren. Ik houd me daar altijd netjes aan, maar er zijn mensen die daar gewoon of sch**t aan hebben, of het helemaal niet weten.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:37

Ik ben blij dat mijn pony zich niets aantrekt van racende paarden langs zich heen op buitenrit. Zolang ze maar niet van achteren naar voren komen rennen althans, want dan raakt ze uiteraard wel opgefokt! :D

Lijkt me idd behoorlijk schrikken, ik ga zelf altijd stappen als ik iemand tegenkom, of dat nou een fietser, voetganger, ruiter of menner is..

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:41

Ik heb altijd geleerd om andere paarden in stap te passeren. Dit zal ik zelf ook altijd doen. Vind het wel zo sociaal tegenover andere ruiters en het is veiliger voor jezelf ;)
Gelukkig is alles bij jullie goed gegaan, maar het had ook anders kunnen aflopen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:45

Wat een rare discussie is er hier ontstaan over of je je paard genoeg onder controle hebt of niet, naar aanleiding van langs galopperende ruiters. Daar gaat het toch helemaal niet over? Het is gewoon goed fatsoen om even je paard terug te nemen, netjes te passeren en dan door te rijden... Eventueel nog even achterom kijken of het allemaal goed gaat.

@TS ik denk dat je toch echt gewoon pech hebt gehad... ik heb zelf zulke ervaringen helemaal niet op de Veluwe, sterker nog, ik kom er bijna nooit iemand tegen... Heerlijk!

Vraagje voor de Veluwe gangers die kennelijk de zandvlakte bij Kootwijk goed kennen... Er is een stuk aan het eind van de zandvlakte (bij het militair terrein zeg maar) waar je echt met je paard een halve meter zuigende blub inzakt, hoe kun je daar het beste omheen rijden?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:48

KBTP schreef:
Passeren in stap vind ik erg overdreven, in een rustig drafje kan ook geen kwaad. ;)

Dat ben ik echt helemaal niet met je eens..Jij weet misschien hoe jouw paard reageert, maar je kent het paard van de tegemoetkomende ruiter niet. Ik vind het niet meer dan normaal om gewoon in stap te passeren, wat maakt het nu uit om even 2 tellen te gaan stappen? Je houdt zo iig rekening met anderen en je doet er op zo'n manier alles aan op gekke toestanden te voorkomen.
Volgens mij heb ik vroeger bij het behalen van mn ruiterbewijs ook niet anders dan geleerd dat je moet passeren in stap.

De discussie over het wel/niet onder controle hebben van je paard..Tsja, als je paard iets niet gewend is, moet je toch bepaalde situaties in om het te leren en dan liever op de Veluwe waar je niet te maken hebt met groot verkeer e.d.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:04

Helemaal mee eens. En als die ander ook vind dat hij best in draf kunnen passeren zeggen ze dat heus wel hoor, nadat je netjes gevraagd hebt of je kan passeren. Ik vraag ook altijd bij het passeren of ik bij ze weg kan draven, omdat paarden daar nogal eens raar op kunne reageren.

Overigens zou ik een jong paard voor zijn eerste bosritje ook veel eerder meenemen voor een rondje Veluwe dan voor een rondje Amsterdamse Bos.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:09

manic schreef:
Vraagje voor de Veluwe gangers die kennelijk de zandvlakte bij Kootwijk goed kennen... Er is een stuk aan het eind van de zandvlakte (bij het militair terrein zeg maar) waar je echt met je paard een halve meter zuigende blub inzakt, hoe kun je daar het beste omheen rijden?

Ik weet wat je bedoelt, dat stuk wat net bos is daar is het al jaren blubberig en nat (zo slecht daar) , ik zelf ga er altijd omheen met het paard tussen de bomen door, ze doen er niks aan daar.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 10:16

manic schreef:
Wat een rare discussie is er hier ontstaan over of je je paard genoeg onder controle hebt of niet, naar aanleiding van langs galopperende ruiters. Daar gaat het toch helemaal niet over? Het is gewoon goed fatsoen om even je paard terug te nemen, netjes te passeren en dan door te rijden... Eventueel nog even achterom kijken of het allemaal goed gaat.

@TS ik denk dat je toch echt gewoon pech hebt gehad... ik heb zelf zulke ervaringen helemaal niet op de Veluwe, sterker nog, ik kom er bijna nooit iemand tegen... Heerlijk!

Hier is idd een discussie ontstaan die helemaal niet te maken heeft met mijn oorspronkelijk verhaal. Wij doen bv in de zomer een trektocht met onzettend veel paarden. We rijden allemaal in groepjes en dan gebeurd het natuurlijk vaak dat je een andere groep inhaalt of iemand jou inhaalt. Na oké van de groep gaan we daar dan in een heel rustig drafje voorbij. Vorig jaar bv waren er groepen die het dan nodig vonden om het veld naast de weg in galop voorbij te steken. Daar is veel commentaar op gekomen. En naar aanleiding van die voorvallen is er dan nog eens een extra campagne op poten gezet in België.

En ja, die blub zijn we ook tegengekomen en we zijn ook even tussen de bomen gegaan :D .

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:07

manic schreef:
Vraagje voor de Veluwe gangers die kennelijk de zandvlakte bij Kootwijk goed kennen... Er is een stuk aan het eind van de zandvlakte (bij het militair terrein zeg maar) waar je echt met je paard een halve meter zuigende blub inzakt, hoe kun je daar het beste omheen rijden

Komende uit de richting van het zand volgen wij ook nog wel eens dat pad wat er paralel naast loopt.
Komt uit op hetzelfde pad namelijk maar voorbij die drap.

Beleefdheid en respect naar een ander toe kost niks.
Gelukkig zijn het merendeel van de ruiters die ik tegen kom waar dan ook netjes in staat om rekening met elkaar te houden.
maar je hebt uitzonderingen,die mensen verander je toch niet .
Die negeer ik liever ze zijn mijn energie niet waard.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:42

Hey Scooby bedoel je het zandpad wat naast het ruiterpad loopt maar vlak langs het hekwerk van defensie?
Als je dat pad bedoelt daar mag je niet rijden, ben er al eens vanaf gestuurd door de boswachter met een duidelijke waarschuwing dat de volgende een boete is...

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:12

meggiemeg schreef:
Hey Scooby bedoel je het zandpad wat naast het ruiterpad loopt maar vlak langs het hekwerk van defensie?
Als je dat pad bedoelt daar mag je niet rijden, ben er al eens vanaf gestuurd door de boswachter met een duidelijke waarschuwing dat de volgende een boete is...

Ik weet dat dat niet mag maar soms als het echt nat is steek ik daar wel eens over. :o
De boswachter nog niet over gehoord gelukkig.
Met die zware vorst vorig jaar ook gedaan paard zou anders de benen breken.
Maar het pad loopt niet naast het hekwerk maar als je van de zandvlakte afkomt rechtdoor ipv die knik het ruiterpad volgen.
Kort daarna zit je weer op het ruiterpad.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:27

O bedoel je daar dat pad, ja dat is ook vaak erg slecht. Het pad wat zeg maar paralel loopt naast defensie en vlakbij de camping harskamperdennen is ook vaak slecht.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:50

meggiemeg schreef:

Hahaha daar ben ik op ok aangehouden :+ Je mag als ruiter niet op een menpad komen volgens de boswachter :(

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:51

dynamiek schreef:
meggiemeg schreef:

Hahaha daar ben ik op ok aangehouden :+ Je mag als ruiter niet op een menpad komen volgens de boswachter :(

Ze zijn daar aardig fanatiek, hoor er meerdere over. Paardenafdrukken zijn paardenafdrukken toch? Maakt voor mij niet uit of er een kar achterhangt of niet..

Maar we dwalen aardig van het onderwerp af geloof ik :o

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:59

Hier is die andere ruiter die mee was naar de Veluwe :).
Supermooi die streek, inderdaad jammer van wat we die zondag hebben mee gemaakt. Ik heb niet alle reacties gelezen, maar we stonden in ieder geval netjes aan de kant. Ik was m'n trui aan het uitdoen en had bijgevolg m'n helm dus afgedaan en dat ga ik helemaal niet doen in het middel van die zandduin! Ik stond met de neus van m'n paard richting de groep gedraaid, zij stonden met de neusjes richting zandvlakte. Plots zag ik een horde paarden crossen. Eerst vond ik het wel een knap zicht :), maar toen ik besefte dat ik 1 teugel vast had, in de andere hand m'n trui die nog maar half uit was en mijn helm niet op, had ik toch even bang. Gelukkig zijn onze paarden meer gewoon en zijn ze allemaal relatief kalm gebleven.
Toch is het netjes dat als je ziet dat er paarden langs de kant staan en jij daar aankomt in volle galop, toch even vaart te minderen. Een simpel drafje en nadien terug gas had ook oke geweest voor ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 00:32

sporter schreef:
mika11 schreef:
Sporter, dat laatste heb je zeer zeker gelijk in. Wat anderen doen heb je niet in de hand, dan moet je zorgen dat je zelf alles onder controle kunt houden.
Als je dat bedoelde, dan ben ik het met je eens.
Maar omgangs regels onder ruiters zijn er niet voor niks, en het is wel jammer dat het blijkbaar wel eens zo misgaat.

Dat ik dus precies wat ik wil zeggen. En volgens mij heb ik letterlijk elke post gezegt dat ik het ook associaal vind van die ruiters. Maar het is een feit dat als je vandaag de dag met je paard buiten gaat rijden. De kans vrij groot is een associale groep tegen te komen. Dit kunnen paarden zijn of wielrenners of wandelaars of een schoolklas of een groep motorrijders.

Sporter, denk je ook zo wanneer je in een auto stapt? Als je auto of erger in de prak wordt gereden door bijvoorbeeld een dronken automobilist die wangedrag vertoont met zijn auto? Waardeer je het dan ook als men tegen jou zegt, of jij wel je auto kunt rijden en dat je niet moet klagen dat je auto of medepassagier aan gort is, omdat jezelf het risco opzoekt door met je auto de weg op te draaien? Ik noem dit, omdat ook dit bestuurders zijn, een groep koeien is dat niet. Als bestuurders zijnde wordt je toch geacht rekening en fatsoen naar je medebestuurders te tonen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 22:17

Mindim schreef:
sporter schreef:

Dat ik dus precies wat ik wil zeggen. En volgens mij heb ik letterlijk elke post gezegt dat ik het ook associaal vind van die ruiters. Maar het is een feit dat als je vandaag de dag met je paard buiten gaat rijden. De kans vrij groot is een associale groep tegen te komen. Dit kunnen paarden zijn of wielrenners of wandelaars of een schoolklas of een groep motorrijders.

Sporter, denk je ook zo wanneer je in een auto stapt? Als je auto of erger in de prak wordt gereden door bijvoorbeeld een dronken automobilist die wangedrag vertoont met zijn auto? Waardeer je het dan ook als men tegen jou zegt, of jij wel je auto kunt rijden en dat je niet moet klagen dat je auto of medepassagier aan gort is, omdat jezelf het risco opzoekt door met je auto de weg op te draaien? Ik noem dit, omdat ook dit bestuurders zijn, een groep koeien is dat niet. Als bestuurders zijnde wordt je toch geacht rekening en fatsoen naar je medebestuurders te tonen.

Een auto heeft geen eigen wil tenminste die van mij niet :D Als de ruiters nu tegen de andere paarden op waren gereden had je helemaal gelijk gehad
En ja ik denk zeker zo als ik in een auto stap. Namelijk dat er nogal wat mafkezen op de weg rondrijden en dat je altijd moet opletten dat er altijd mensen zijn die geen voorrang verlenen en dat er ook altijd mensen zijn die door rood heen rijden. Ik hoop voor je eigen veiligheid dat jij dat ook doet.

Wat het dik gedrukte stuk betreft. Zodra jou auto er spontaan vandoor gaat zodra er een andere auto op afgereden komt. Of uit zichzelf uit wijkt als er een andere auto te dicht langs komt. Dan geef ik je gelijk wat betreft je vergelijking.

En voor je laatste zin. Heb je mijn stuk uberhaubt gelezen of alleen een paar woorden? Zelfs in het stuk dat je quote schrijf ik namelijk dat het associaal van de ruiters is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 22:39

Sporter, het gaat me niet om een botsing, maar om de onzekere factor van andere medeweggebruikers. Als zij zich asociaal gedragen, dan niet de schuldvraag gelijk bij jou gelegd hoeft te worden.
Om te zeggen dat je dan niets op die weg te zoeken hebt, is natuurlijk larie.

Zeg ik ergens dat je het niet asociaal vind dan? Lees mijn stuk maar eens begrijpend door, eer je mij ervan beschuldigd ;)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 23:10

Mindim schreef:
Sporter, het gaat me niet om een botsing, maar om de onzekere factor van andere medeweggebruikers. Als zij zich asociaal gedragen, dan niet de schuldvraag gelijk bij jou gelegd hoeft te worden.
Om te zeggen dat je dan niets op die weg te zoeken hebt, is natuurlijk larie.

Zeg ik ergens dat je het niet asociaal vind dan? Lees mijn stuk maar eens begrijpend door, eer je mij ervan beschuldigd ;)

Dat heb ik gedaan, had jij maar het zelfde met die van mij gedaan ;)

Het gaat er mij helemaal niet om bij wie er de schuldvraag neergelegd moet worden. Als ruiter mag je verwachten dat andere bestuurders rekening met je houden. Het blijft echter een feit dat dit niet altijd gebeurd. Als ruiter heeft jou voertuig een eigen wil, ik vind dat je daar als ruiter je verantwoordelijkheid voor moet nemen. Ik zeg niet dat als je paard aan de kletter gaat als er een fanfare, een een groep crossmotoren en een rij toeterende auto's langs komt dat het de schuld van de ruiter is, maar in de praktijk is hij wel de gene die met het probleem zit en daarbij zichzelf en omstanders in het gevaar kan brengen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:13

Even een reactie op Kuggur, ik MOEST wel met mijn paard de bosjes in want het was een heeeeeeeeeeel smal paadje. En dan ga ik toch liever de bosjes in dan dat er in volle galop een paard tegen ons aan botst. Helaas heb ik een groot paard en stond er ook een grote boom met laaghangende takken pal naast het pad. Paard stond keurig stil, in de bosjes en met mij half in de boom, dat wel. Als er trouwens 1 paard gewend is aan in volle galop passerende paarden is die van ons het wel, wij hebben op stal een galoppeerbaan waar altijd andere paarden rijden, die ook wel eens in galop passeren. Daar geeft íe dus niks om. Beetje kort door de bocht om te stellen dat ik hem niet onder controle zou hebben en dus niet buiten zou kunnen rijden. Want ik schrijf volgens mij nergens dat mijn paard aan de kletter gaat of niet te houden is. Ik moet het eerste paard wat 100% stil blijft staan als er een groep gekken in rengalop op ze afkomt op een smal paadje nog tegen komen.