instructeurs licentie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:10

Tarron schreef:
Ook zie ik de jaarlijkse "instructeursdag" van de FNRS niet staan in het lijstje met mogelijke bijscholingen.
Deze zou er naar mijn mening zeker bij moeten staan.

Das vloeken in de kerk he :D

mntj

Re: instructeurs licentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:37

mm. mijn diploma is al aardig vergrijst haha. ik ook.
heb toendertijd gekozen voor de basis instructeurs curses ivm mijn zwangerschap. Oeps. kwam even tussendoor.
daarna nog wel eens naar een bijscholing geweest maar uiteindelijk werd dat erg saai. steeds zelfde opzet en altijd in een zeer drukke periode. na de kerst enzo..
ga wel naar clinics en ben inmiddels official. weer leren.
geef veel les en daar krijg ik complimenten over. leerlingen worden steeds fanatieker omdat ze nu weten wat ze moeten voelen en waar het naar toe moet. weet als jury wat de bedoeling is.
nu ben ik al een paar keer niet bij de bijscholing geweest en wordt ook niet meer uitgenodigd.
ik mag dus wel kijken en beoordelen, maar niet meer lesgeven. vertel mij wat het verschil is. het doel..
rij zelf ook nog aktief en ook mijn dochter. waarbij ik als ouder ook zoals menig ouder achteraan loop en chauffeur. met alle liefde.
ik weet het ff niet meer.
zie de meerwaarde niet geheel terug.
bijscholing zegt niets over hoe je iets kan overbrengen...
moest het even kwijt..

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:50

Om eerst maar met Mntj haar onderschrift te beginnen:
"Denken moet je aan een paard overlaten, die heeft een groter hoofd"
Misschien een idee om de KNHS ook eens te laten doen. Wat is het wederom weer lekker geregeld daar. Lijkt de regering wel die allemaal leuke wetten bedenkt om mar weer een melkkoe te vinden.

Zelf heb ik in 2002 mijn basisdiploma gehaald en ben 1x op nascholing geweest. Een aantal jaren ook geen uitnodiging gehad. De tijd van de nascholing vind ik, net als velen van jullie, echt waardeloos. Drukke tijd en vaak slecht weer.

Ook ik geef zo'n 15 uur per week les en zou bijscholing echt wel goed vinden maar ga dat niet al melkkoe gebruiken. Iemand die ooit een diploma heeft gehaald als bijv. tandarts verplicht je ook niet om een bijscholing te volgen. (wat volgens mij voor somigen wel goed zou zijn)

Misschien word het toch tijd dat er een andere hypische sportbond word opgericht voor de paardensport.

angelique19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:51

CM_ schreef:
......de dressuurproeven... lichtrijden in het L2 :x het moet niet gekker worden..

Waar precies heb je dat gezien???

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:56

Ik heb 3e fase dressuur, ben tevens jurylid. De jurybijeenkomsten bezoek ik ieder jaar, dat is in de regio, dus goed haalbaar. De instructeursdag van de KNHS, die bezoek ik niet, te ver rijden en zoals anderen al zeiden, in de rottigste periode van het jaar. Wel bezoek ik ieder jaar de FNRS instructeursdag (ik weet is ook in Ermelo, maar 1,5 maand later), zolang die al is ingevoerd. Geweldige dag met een leuk programma. Ik snap ook niet dat deze niet in de lijst voorkomt van de KNHS, want de FNRS is toch een onderdeel van de KNHS?? Verder vind ik het ronduit belachelijk dat we weer moeten gaan betalen. Ookal is het maar 20 euro. We betalen allemaal al onze startkaarten, lidgeld aan de KNHS, startcoupons, enz. En dat wordt ook ieder jaar maar steeds duurder. Ik ga hem niet aanvragen, alleen als het verplicht gaat worden, dan zal ik wel moeten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 23:30

Bonnelover schreef:
(wat volgens mij voor somigen wel goed zou zijn.

Geldt dat niet voor alles en iedereen? De tijd staat niet stil, kennis en ontwikkeling ook niet. Ook niet voor juryleden en instructeurs... Wat mij betreft gewoon bijscholen en updaten dus.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 23:49

ja karin dat is zo ,maar doe je dat door alle instrukteurs met zn allen op de tribune te zetten ? houdt je dan de kwaliteit hoog? ik geloof er niks van..als je je er niet voor interesseerd maar je punten wel wil hebben ga je erheen,zit een paar uur te zitten en te beppen met je buren en je gaat weer naar huis met je "verdiende"punten zoooo weer gescoord ik ben kwalitatief goed want ik ben op de bijscholingen geweest en heb een licensie ...ja me ree...!
ik ga helemaal met mntj mee en ik heb het hiervoor al eerder gepost als je je op nivo wilt houden zal je je zelf in moeten zetten. lessen ,clinics ,lezen en veel zelf rijden en lessen moeten geven en eerlijk naar jezelf blijven kijken ,gaan mijn leerlingen en hun paarden vooruit? draai ik niet elke keer dezelfde riedel af?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 07:23

Denk ook dat het zo gaat werken Knollentuin.
Jammer want opzich is er niets mis met nascholing. Maar wel op deze manier.
Imo is het kortzichtig en beetje jammer dat de KNHS niet eerst gaat polsen bij haar leden, voor ze zo iets besluiten.
Weet ook wel dat het niet makkelijk is maar denk dat als ze willen dat het niveau hoger komt ze moeten stoppen met zo veel mensen opleiden tot "instructeur". Want zeg nou zelf hoeveel van de startende instructeurs (net klaar met de orun opleiding) kunnen fatsoenlijk iemand begeleiden. Ik zeg bewust geen lesgeven want om iemand les te kunnen geven ben ik van mening dat je dat niet leert in een paar weken 1 avond in de week naar "school". Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Zelf heb ik de opleiding in Deurne afgerond, maar heb pas (echt) leren lesgeven toen ik een paar jaar klaar was met de opleiding, en leer nog steeds bij.
Als instructeur dien je te kijken naar een combinatie en de kern er uit te kunnen pikken, hoe meer je kijkt, leest, rijdt hoe sneller je dat gaat zien. Maar dan ben je er nog niet, dan heb je gezien wat je zou willen veranderen, dan moet je je leerling ook nog kunnen instrueren, stimuleren, etc. en daar komt een stukje mensen kennis bij. Gaan ze daar dan ook op in met de nascholing?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:34

angelique19 schreef:
CM_ schreef:
......de dressuurproeven... lichtrijden in het L2 :x het moet niet gekker worden..

Waar precies heb je dat gezien???

Dat is allang gewijzigd, was foutje, staat wel goed in het proevenboekje en is geheel offtopic lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:39

hier nog iemand die al jaren geen uitnodigingen meer ontvangt voor de bijscholingen, terwijl ik de eerste keer wel afgemeld heb.... Hoe moet je dan weten wanneer het is? Verder zie ik de meerwaarde van de licentie er ook niet echt in, bijscholen kan je ook zelf op andere manieren doen.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:41

Daarom heb ik maar even gemaild haike, ben benieuwd wat ze daarop te zeggen hebben.

Ze zullen wel een aardige mailbox vol hebben morgen ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:05

Daar heb je wel gelijk in Knollentuin, maar er zijn er ook genoeg die denken dat ze het zelf allemaal heel goed weten en die zelf niet naar clinics ed gaan. Bij mij op de Orun waren ook vorig jaar ook meiden die zelf maar heel weinig reden...
Maar de kwaliteit van de bijscholing kan zeker beter, dat ben ik met je eens.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:39

Je bent ook niet verplicht die bijscholing te volgen, er zijn ook allerlei cursussen die je kunt volgen om punten te verdienen.

mntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:57

shan schreef:
Je bent ook niet verplicht die bijscholing te volgen, er zijn ook allerlei cursussen die je kunt volgen om punten te verdienen.

als je kijkt naar de rondje educatie. komen die ook bijna steeds op het zelfde neer.
bij hoge uitzondering soms wat anders.
maar dat wil niet zeggen dat het voor iedereen nieuw is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:26

waar het mij omgaat is het feit dat je trouw elk jaar naar elke bijeenkomst kan gaan en er niks van op hoeft te steken,er wordt niets getoetst ,nagevraagd.en je kan je dus wel voordoen met die licenties dat je helemaal 'geupdate'bent; dus het zegt mij geen ene zier dat iemand zn licenties heeft.
de rondjes educatie zijn ook met regelmaat in de herhaling dus de knhs zal wel met een vernieuwd pakket aanbod mogen komen wat mij betreft.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:36

Dat verhaal zegt mij idd ook niets hoor knollentuin.
Als ze kwaliteit willen, laten ze dan ook kwaliteit bieden die puur gericht is op ons beroep.
Op een tribune zitten en kijken naar een clinic van een van onze topruiters zegt mij ook niet zoveel.
Ik ga er in ieder geval geen roteind voor rijden.
Niet dat ik die clinic niet interessant vind maar het heeft geen toegevoegde waarde wat betreft je beroep
Voor de meeste van ons geldt dat we bezig zijn met basisruiters, van manegeruiter tot Z ruiter.
Als ze zich daar nu eens wat meer op zouden richten dan zouden die (belangrijke) instructeurs aan die belangrijke basis daar veel meer van opsteken.
En dan niet stilzitten op de tribune en toekijken maar mensen daaraan actief laten deelnemen.

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:59

vind ook wel beetje jammer dat je er voor moet betalen want die nascholing kost ook al geld. dus dan zou je voor elke nascholign etc geld moeten betalen en voor je licentie..
Ben al 3 jaar wel naar die nascholing geweest wat in een oliebol periode valt maar vind er weinig aan moet ik zeggen.

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:36

Aargh... 8)7

op zich kan ik mij vinden in het besluit een licentie af te geven, maar hier zitten inderdaad vele
haken en ogen aan.

Ik heb MBO paardensport en management niveau 4 gedaan, helaas niet in Deurne, maar
in Meppel. Wat dus wel gelijk staat aan Deurne, en ORUN niveau 4. Nu maak ik me erge zorgen
over de acceptatie van mijn diploma bij het KNHS.

Ik hoop dat er in hun overvolle mailbox nog ruimte is voor een mailtje van mij :D

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:13

Iemand al reactie op zijn email?

Ik hoop dat de KNHS hier wel uit op maakt dat de communcatie ook niet helemaal goed is. Dat artikel in paard en sport is niet duidelijk genoeg en de informatie op de website roept nog maar vragen op.

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:28

Ik heb vrijdag gemaild, maar nog geen reactie ontvangen

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:44

KarinvdM schreef:
Nou, eerlijk gezegd vind ik het heel normaal dat je de bijscholingen moet volgen.

Tja ik ook maar dan moet je wel tijdig de uitnodiging krijgen.

Na het behalen van mijn diploma (orun allround 1e fase enkele jaren terug) heb ik 1 bijscholing gevolgd.
Het jaar daarna kon ik niet, ook aangegeven en dat ik wel interesse had voor de volgende bijscholing.

Nooit meer wat gehoord :n

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:46

Dat is inderdaad wel raar, Natasja.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:04

Ja, reactie gehad.

Citaat:
Het klopt dat u, als u niet bent ingegaan op een uitnodiging voor bijscholing en ook niet heeft aangegeven verhinderd te zijn, maar in de toekomst nog wel te willen worden uitgenodigd, u daarna geen uitnodigingen meer heeft ontvangen. U kunt dat op dit moment inderdaad geen licentie aanvragen, maar zodra u een bijscholingsactiviteit heeft bijgewoond, is dit wel gewoon mogelijk. De punten die u voor deze bijscholing krijgt, tellen ook gewoon mee, u wordt dus niet ‘benadeeld’ ten opzichte van iemand die wel direct zijn licentie kan aanvragen (deze mensen moeten immers ook gewoon hun licentiepunten halen).

Zodra u een bijscholing heeft gevolgd (zie onze website voor de mogelijkheden), kunt u een licentie aanvragen. Het betreft in uw geval licentienummer 1: HI-2 Rij-instructeur allround. Het diploma 1e fase staat namelijk gelijk aan het huidige niveau 2 diploma.

Het is zeker niet zo dat uw diploma niet geldig is als u geen bijscholingen volgt. Uw diploma blijft gewoon geldig, ook als u geen licentie aanvraagt. Voor instructeurs is een licentie niet verplicht.

Wat heeft die licentie dan voor nut? :?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:27

Het nut ervan is al eerder genoemd, je komt op een lijst bij de KNHS, waarmee je aantoont bijscholingen te volgen.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:28

Ja, dat snap ik. Maar het praktisch nut? Want ik weet niet of mijn lesklanten gaan vragen of ik een licentie heb.