Schema Maximaal Gewicht Ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Schema Maximaal Gewicht Ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 01:03

Waar staat dan dat mensen daar geen rekening meehouden ?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 01:05

Omdat het geen je zegt nergens op gebasseert is. ER is geen wetenschappelijk onderzoek wat het onderbouwd. Er word geen uitzondering gemaakt voor rassen.

En je vergeet dat een beetje zadel zo rond de 10 kilo zit, daar nog bijkomende kleding stukken enzo. Dat betekend dat je net gezegd hebt dat iedereen boven de 75 kilo niet op een paard mag zitten. Dat is ongeveer 1/3 van paardrijdend nederland.

Wat verwacht je dan?

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 01:05

Waarom zou er anders een aanvallende reactie komen?

Trouwens je noemt me dun, en misschien ben ik op dit moment idd niet dik, maar dat is ook wel eens anders geweest, dus daar heeft het verder niets mee te maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 01:14

Ik noem je niet dun hoor ( dat was iemand anders)
daar gaat het ook niet om toch, heeft niets met de discussie te maken.
Het gaat erom dat we helemaal niet weten wat een paard kan dragen, en dat het daarom zo lastig is om vast te stellen wat het juiste gewicht is.
Dat er heel veel factoren zijn die bepalen wat een paard kan dragen, daarom is er ook zo veel discussie over, het is bijna onmogelijk om een algemene richtlijn te maken.

Je hebt een schema hier neergezet, dat jezelf bedacht hebt,zonder een theorie daarachter, dan kun je reacties verwachten.

Klopt dat volgens jouw schema mensen boven de 75 kilo niet mogen rijden. Dat is echt een heel gewoon gewicht. Bedoel jij dan dat bijna niemand mag rijden ?

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 01:24

Nee klopt, uiteindelijk ben ik het daarmee eens, maar dit is puur een schema om te kunnen zien hoeveel 15% van je paard zijn gewicht is, voor de mensen die wél in de 15%-regel 'geloven'. Daarom vind ik deze discussie nog steeds lichtelijk overdreven, omdat ik al enorm vaak heb aangegeven dat het om een indicatie gaat en dat het dus niks met een schema 'bedenken' te maken heeft ;)

En nee, mijn schema loopt tot 90 kg en ik vind het prima als wat zwaardere mensen rijden, maar wel op paarden die hiervoor geschikt zijn (lees: degenen die het aankunnen). En zoals ik al zei, dit is puur de 15%-richtlijn ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 01:27

15% is de maximale belasting gewicht zeg jij.
Je tuigage en dergelijke wegen dus niks?

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 01:44

Waar staat dat dat niks weegt?
Ik kan wel blijven zeggen dat het een indicatie is,
maar het lijkt me dat jullie de betekenis van dat woord
wel snappen, ik zal er verder niet meer op ingaan ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 01:52

90 kilo maximaal gewicht - 10 kg voor een zadel - 5 kg voor andere dingen = 75 kg
Dus als een paard totaal niet meer dan 90 kg mag dragen mag een persoon nooit meer dan 75 kg wegen.

Ik begrijp heel goed wat een indicatie is, maar ik denk niet dat jij begrijpt wat je zegt en wat daar de consequente van is voor de meeste mensen. En waarom dat in de ogen van de meeste mensen nogal raar overkomt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 01:53

Indicatie, kennelijk een moeilijk woord.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 02:39

Ik ben van mening dat die tabel niet klopt.
Elk paardenras is ooit gefokt vanwege bepaalde eigenschappen (snelheid, draagkracht, trekkracht etc.)
Dus ik zou niet weten voor welk paardenras deze tabel geldt.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 09:07

Zoals meerdere mensen hier al aangeven met hun reacties, vraag ik me af of er ook een schema komt met de maximale lengte van een ruiter?
Want zoals het er nu naar uitziet, mag ik alleen op een B, C en D pony rijden, lijkt me niet erg handig.
En geldt het maximale gewicht mét je tuig en kleding, of alleen de ruiter?

Edit; kun je dan niet beter een schema met je BMI maken?

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:05

Goed topic had ik eerder moeten weten :j

alleen ben ik te licht voor mijn bijrijdpaard :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:37

Gut, TS is zo aardig die 15% uit te rekenen en er wordt meteen gedaan alsof zij dat ongeveer zelf heeft bedacht.
Het is toch handig voor mensen die erin geloven?

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 17:59

Bedankt Arwen, was ook gewoon handig bedoeld, maarja helaas word het niet echt op prijs gesteld,
ik wil vragen of mensen die het niks vinden, gewoon niet meer willen reageren. Ik heb jullie meningen in ieder geval gelezen en onthouden..

yaske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:55

nette richtlijn :) maar hangt toch af van paard tot paard

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:00

QualityHorse schreef:
Bedankt Arwen, was ook gewoon handig bedoeld, maarja helaas word het niet echt op prijs gesteld,
ik wil vragen of mensen die het niks vinden, gewoon niet meer willen reageren. Ik heb jullie meningen in ieder geval gelezen en onthouden..

Ik stel het zeer op prijs! :j

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 19:26

haha mooi :)
trouwens, je bent niet te licht hoor!
lees mijn 1e bericht op pagina 2 maar even ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:48

Ik stel het ook op prijs, ik vind het een mooi schema! :) Natuurlijk kun je in een schema geen 'waarheid' zetten, want in deze kwestie is er helemaal geen waarheid. Dus: mooi gedaan :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:58

ismy schreef:
Goed topic had ik eerder moeten weten :j

alleen ben ik te licht voor mijn bijrijdpaard :')

je bent niet te licht, je bent blijkbaar alleen niet te zwaar :)
voor een snelle blik ipv berekenen is dit schema idd ideaal.

Desolate

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:04

Ik vind dit een goede richtlijn. :) Ik zat al te twijfelen of ik niet te zwaar was voor mijn E-pony, maar dat valt dus reuze mee! :D

Maren_Prins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:08

Ik ben eigenlijk wel gewoon te zwaar voor mijn leeftijd. Ik probeer ook aftevallen, maar gelukkig heb ik al een paard en dan kan het nog net.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:02

_Arwen_ schreef:
Ik stel het ook op prijs, ik vind het een mooi schema! :) Natuurlijk kun je in een schema geen 'waarheid' zetten, want in deze kwestie is er helemaal geen waarheid. Dus: mooi gedaan :)

Vind ik ook, ik snap ook niet zo dat er zo afgegeven wordt op TS? Het is een richtlijn, waarom voelt men zich toch direct zo aangesproken?
Ik geloof wel in de 15% regel, althans, op mijn arabier en voorheen op mijn haf heb ik liever geen veel zwaardere mensen, maar zal er ook geen rekenmachine bijpakken :+ en heb er ook geen moeite mee als het eens incidenteel voorkomt op mijn paard (mits de ruiter netjes kan rijden).

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:56

Ik ben gewoon benieuwd, is niet aanvallend of denegrerend bedoeld: Je neemt een 15% regel aan, waar heb je dit op gebasseerd? Heb je een artikel die dit zegt of heb je dit ergens gelezen?
Is het tuig/kleding bij de aantal kilo's inberekend of komen deze er nog boven op?
Verder vraag ik me af hoe erover bepaalde rassen is nagedacht, het ene paard van 600kg is de andere natuurlijk niet, is dit met die 15% inberekend? En verder staat er dat er mag worden gereden tot 90kg. Waarom is dat? In welke verhouding is dat gezien en waarom mag niet iemand van 127kg op een 850kg paard zitten, aangezien dit wel binnen de 15% past?

Nogmaals, ik ben benieuwd, is niet afkrakend bedoeld maar wil gewoon de achterliggende ideeen weten.

tinker59

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:51

Hoi,

Oei,oei ...een gevoelig onderwerp....gewicht,ik ben ook te zwaar( 90kg) :o en dat was het eerste wat er mij van terug hield om weer paard te gaan rijden na 30 jaar.Doordat mijn dochter begon met rijden vroeg ze waarom ik niet weer begon.Ik moet zeggen van zodra ik in de manege kwam...kreeg ik weer kriebels.Ik heb het gevraagd aan de bazin van de manege en die heeft mij verzekerd dat een paard echt wel wat aan kan.Nu rijdt ik weer sinds 2 jaar op een stevige Tinker(Gipsy-boy),en ik geniet volop....ik rijdt dus puur recreatief ,en volgens mij geniet Gipsy er ook van.
Gr.Tinker :evaw:

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:10

Mooi schema ;)

Vind alleen dat je op een paard ook lichter mag zijn. Anders ben ik veels te licht :). Als het kan zou ik ook de lengtes er in zetten :j.