Trailer laden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 22:07

Anoniem schreef:
Waar woon je ergens TS? misschien is er een bokker met wat ervaring die je kan komen helpen?

Ik woon in Noord brabant, Steenbergen. (dat ligt tussen Bergen op zoom & roosendaal)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:11

Mijn paarden worden echt niet bang van die manier.
Ze worden alleen maar in de trailer gezet als het nodig is.

Ik heb menigmaal op een wedstrijd parkeer plaats zitten kijken naar het geklooi van mensen die hun paard niet op de trailer kregen.
Ik ga dan lekker zitten kijken en denk dan bij mij eigen.
Zoek het maar uit, mijn paard loopt er zo op.

En daar gaat het toch om ??

Joline_

Re: Trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 22:20

De manier van het laden in de stalgang vind ik zowiezo niks.Want als ik op wedstrijd ben, heb ik ook geen muur of stalgang waar ik de trailer kan zetten en heb je dus eigenlijk een probleem. Je maakt het paard naar
niet trailermak, maar alleen maar meer bang van de trailer. Want in mijn ogen, sla je je paard er in. En dat wil ik echt niet! Ik wil gewoon een paard dat ik overal en zonder hulpmiddelen kan laden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:31

Joline,
Sorry hoor, lezen kan je ook niet.
De zweep wordt als laatste middel gebruikt om het paard erin te krijgen.

En wat is het doel ????
Het paard op de trailer krijgen als het nodig is.

En een zweepje op hun reet, is veel minder erg als de klap die ze krijgen in de wei van een gezelschaps paardje.

En als ze dit een keer meegemaakt hebben dan lopen ze daarna er gewoon in.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 22:35

Ariebren schreef:
Joline,
Sorry hoor, lezen kan je ook niet.
De zweep wordt als laatste middel gebruikt om het paard erin te krijgen.

En wat is het doel ????
Het paard op de trailer krijgen als het nodig is.

En een zweepje op hun reet, is veel minder erg als de klap die ze krijgen in de wei van een gezelschaps paardje.

En als ze dit een keer meegemaakt hebben dan lopen ze daarna er gewoon in.

Mijn doel is om voor elkaar te krijgen dat mijn paard 'vrijwillig' de trailer in gaat. Ik ken genoeg voorbeelden uit de praktijk
waarbij het paard 'gedwongen' word en toch is het keer op keer afwachten of het paard erin gaat of weer iets in zijn hoofd
haald.
En goh, om nou gelijk te suggeren dat ik niet kan lezen vind ik wel heel kort door de bocht. Ik zeg alleen maar dat dat niet
mijn manier zal zijn, en ik het op een andere manier wil (aanleren) Het moet net zoiets zijn als op de poetsplaats zetten
zeg maar.

wonderx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:39

ik heb een new forest x welsh ze is 5 jaar.
we hebben haar gekocht en toen liep ze keurig de trailer op maar toen ben ik naar de manege geweest en wilde ze er niet meer op toen heeft een man haar overgepakt
(hij wilde even helpen zonder toestemming :( )
en toen is hij teg en haar beginnen te schreuwen en nu wil ze de trailer niet meer op!!
heeft iemand goede raad? DRINGENT HULP NODIG!!!!!!!

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 22:40

wonderx schreef:
ik heb een new forest x welsh ze is 5 jaar.
we hebben haar gekocht en toen liep ze keurig de trailer op maar toen ben ik naar de manege geweest en wilde ze er niet meer op toen heeft een man haar overgepakt
(hij wilde even helpen zonder toestemming :( )
en toen is hij teg en haar beginnen te schreuwen en nu wil ze de trailer niet meer op!!
heeft iemand goede raad? DRINGENT HULP NODIG!!!!!!!

Als je dringend hulp nodig hebt, kun je er beter iemand voor laten komen :) zijn er al een aantal genoemd
hier in het topic :)

wonderx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:42

Maar heeft iemand nog goede raad we zitten krap in kas!!!!!

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 22:45

Aangezien ik zelf ook op zoek ben naar de juiste manier om mijn paard te kunnen laden kan ik je
niet helpen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:46

Zoek het lekker uit met zijn allen.
ik geef een paar eenvoudige systemen aan om een paard te laden.
Er zijn ook mensen die er heel veel geld aan verdienen om je paard te laden.

Eigenlijk moet ik dat ook gaan doen.
Cursus geven, flink geld vangen, en dan je paard de trailer op laten lopen.

Voorlopig lopen al mijn paarden zo de trailer op, ra, ra hoe kan dit ??
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 22-02-11 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 22:47

Ariebren schreef:
Zoek het lekker uit met zijn allen.
ik geef een paar eenvoudige systemen aan om een paard te laden.
Er zijn ook mensen die er heel veel geld aan verdienen om je paard te laden.

Eigenlijk moet ik dat ook gaan doen.
Cursus geven, flink geld vangen, en dan je paard de trailer op laten lopen.

Ik wil alleen nog even melden dat je reactie erg overdreven is :) Niemand boort je door
de grond, maar we geven alleen een mening. Als je daar niet tegen kan, moet je niks
posten ;)

gisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:03

Advies: download het gratis E-book op de website van Eddy Modde: www.diagonaal-paardenvervoer.com
Dan kun jij leren jouw paard te leren zichzelf te laden.
En deze manier van laden verbetert de relatie met je paard en wie wil dat nu niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:09

@ Ariebren: om even terug te komen op jou manier met de muren. Wij hebben dat anders opgelost, zodat je niet afhankelijk bent van een gebouw. Wij doen 2 longeerlijnen aan de zijkant van de trailer. In het begin doe je dit met 3 mensen. Wanneer het paard het princiepe snapt kan het ook met 2 mensen. En aan het einde doe je het alleen want dan heb je de touwen niet meer nodig.

Je hebt dus 2 touwen aan de zijkant hangen. En 2 mensen die die lijnen vast houden. En 1 iemand die het paard gaat laden.
Zodra je de "fuik" in loopt, houd je de touwen stil. Maar wanneer het paard naar opzij wil en dus langs de trailer af. Ga je zwaaien met het touw(zoals je dat doet met een spring touw). Een paard die de methode kent zal er niet meer in gaan hangen. Maar een on ervaren paard gaat er in hangen. op dat moment doe je als leider van het paard niets. Maar de gene die het touw vast houd, Trekt de lijn strak en laat hem weer vieren. En doet dit net zo lang tot het paard weer in het midden staat. Dan loop je als leider langs het paard en leid hem de trailer op (En dus ook echt LEIDEN, niet naar binnen proberen te halen als een vis!) wanneer het paard niet naar voren wil, blijf je gewoon staan. Gewoon afwachten uit eindelijk gaan ze altijd wel iets doen. Af en toe eens naar voren vragen, Maar niet trekken dat heeft toch geen zin. Wanneer het paard nog niet op de laadklep staat, maar wel achteruit gaat. Gaan de mensen met de longeerlijn met het uit einde zwaaien(per paard even aan kijken hoe hard je moet zwaaien voor effect). Zodat het paard niet naar achter meer wil. En dat houd je gewoon vol. Tot het paard de laad klep op loopt. Af en toe vragen verder niets. Ook niet steeds opnieuw aanlopen. Gewoon blijven staan. Uit eindelijk begrijpen ze dat hun enige weg is, de trailer in. En als jij je goed als leider gedraagt, zal een paard dat ook doen.

wonderx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:11

wij hebben ook al gebrobeert met longerlijnen maar daar loopt ze dwars doorheen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:13

wonderx schreef:
wij hebben ook al gebrobeert met longerlijnen maar daar loopt ze dwars doorheen!!!

met het erlangs lopen? Je moet ook strak trekken en los laten, strak trekken en weer los laten. Heel de tijd strak maakt een paard idd niet uit daar lopen ze door heen.

Maar met het strak los, strak los werk voor ons (super lompen) paard heel goed

wonderx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:14

nou dat hebben wij ook gebrobeert maar ze is eigewijs dat ze daar zich niks vaan aantrekt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:33

Daarom gebruik ik een stal ingang of een muur.
Longeerlijnen werkt soms wel, maar waarom in de open ruimte gaan staan met de trailer ??

wonderx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:36

Dan stijgert ze en draait ze zich in de lucht!!!!!!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:22

mijn tip,trailer langs een muur zetten een beetje schuin,
1 persoon voor in de trailer zetten, met een emmer met kleine stukjes appel en een beetje biks.
1 persoon laden, de rest van de mensen weg sturen en alleen laden, zelf er in laten lopen niet aan hem trekken als hij achteruit loopt, stimuleren door zelfs vlugger achteruit te laten lopen hoofd voor en boven de klep houden, naast het paard blijven en er alleen in laten lopen. Zelf blijf ik altijd naast de klep staan.
paard niet recht vooruit, maar opzij trekken richting trailer.
Paard is niet bang voor de trailer maar voor wat er achter hem gebeurd.
Als hij er in staat doe ik meestal net of ik de boom er achter doe, meestal lopen ze er dan ook direct weer uit, zo blijven oefenen tot hij er in blijft staan, buiten de trailer laat ik hem steeds bewegen, in de trailer mag hij stil staan en wat uitrusten, maak dan ook de geluiden van de boom er achter doen en loopt hij er ook weer uit weer opnieuw er in, heen en weer, aanraken en een beetje raar doen de trailer laten veren door er aan te schudden, gewoon gek doen of zo iets, dat hij misschien denkt nauw hij spoort niet of zo. Rust bewaren en niets zeggen ik maak allen klik geluiden,verder alleen diep in en uit adem halen al duurt het een paar uur, veeel geduld gewenst. 8-)

gisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:58

Ook ik ken alle trucjes en oplossingen om een paard in een trailer te krijgen, 35 jaar ervaring, alleen moet je je eerst eens afvragen waarom een paard zich niet in zo'n hok op wielen wil laten opsluiten.
Een paard is een prooidier en zal alles doen om zich te beschermen tegen roofdieren. Zijn belangrijkste wapen is vluchten. Als je dat vluchten gaat beperken met muren, longes, hekken, bezems ect. maak je het paard bang en zal het proberen weg te komen of zich op zijn minst verzetten. Als je een paard tot iets dwingt, gedraag jij je als een roofdier en het paard zal jou steeds minder vertrouwen.
Omdat een paard een kuddedier is, is hij doorlopend op zoek zijn naar een leider (een leider is iemand die je ten alle tijden kunt vertrouwen en die jou wil steunen).
Aan ons mensen de keuze of wij ons willen verlagen tot roofdieren of dat wij de figuur in het leven van een paard willen zijn waarop het blindelings kan vertrouwen.
Ik wil door onze paarden als leider gezien worden en met een simpel handgebaar de paarden kunnen vertellen dat zij de trailer in moeten stappen. Ik plaats de relatie met een paard op de eerste plaats en krijg daar heel veel genegenheid voor terug in de vorm van paarden die heel graag met mij willen werken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:10

Gisa, helemaal mee eens! Het is nl gewoon te trainen als je weet hoe het moet....

Ariebren, ik stop dan geen tabakje in mn mond en geniet niet van al die vreselijke trailertaferelen op een wedstrijd maar mijn paard rent bijna voor me uit de trailer in en dat zonder dwang te hebben gebruikt. Ik zie dat toch liever dan het corrigerende tikje zoals jij dat beschrijft.
Ik laad ze zeker niet met koekjes en koedjiekoedjie kom dan paardje... maar ik ben wel heel duidelijk aanwezig en dan heb je die zweep helemaal niet nodig. Ik snap wel degelijk dat je soms op moet treden maar dat is het uiterste redmiddel niet het enige.
En waarom in de open ruimte gaan staan met de trailer? Omdat je dan vele malen meer respect van je paard krijgt als hij ontdekt dat je m er toch opkrijgt :) en je hebt nou eenmaal niet altijd een muur voorhanden dus waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Wonderx, ook voor mensen met een kleine beurs is er een oplossing, lees mijn site maar eens door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:12

gisa schreef:
Ook ik ken alle trucjes en oplossingen om een paard in een trailer te krijgen, 35 jaar ervaring, alleen moet je je eerst eens afvragen waarom een paard zich niet in zo'n hok op wielen wil laten opsluiten.
Een paard is een prooidier en zal alles doen om zich te beschermen tegen roofdieren. Zijn belangrijkste wapen is vluchten. Als je dat vluchten gaat beperken met muren, longes, hekken, bezems ect. maak je het paard bang en zal het proberen weg te komen of zich op zijn minst verzetten. Als je een paard tot iets dwingt, gedraag jij je als een roofdier en het paard zal jou steeds minder vertrouwen.
Omdat een paard een kuddedier is, is hij doorlopend op zoek zijn naar een leider (een leider is iemand die je ten alle tijden kunt vertrouwen en die jou wil steunen).
Aan ons mensen de keuze of wij ons willen verlagen tot roofdieren of dat wij de figuur in het leven van een paard willen zijn waarop het blindelings kan vertrouwen.
Ik wil door onze paarden als leider gezien worden en met een simpel handgebaar de paarden kunnen vertellen dat zij de trailer in moeten stappen. Ik plaats de relatie met een paard op de eerste plaats en krijg daar heel veel genegenheid voor terug in de vorm van paarden die heel graag met mij willen werken.

Dat schrijf ik ook in mijn methode, Alleen zijn soms longeerlijnen nodig om het paard iets te leren. Ik doe dit zonder dwang en zonder geweld. Aan het eind kan mijn paard ook gewoon normaal trailer laden zonder lijnen enz.

gisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:21

Kennelijk heb ik mijn methode niet goed uitgelegd.
Ik wil een paard dat de trailer inloopt terwijl ik buiten sta en alleen met een handgebaar te kennen geef dat ik wil dat het paard ontspannen de trailer instapt.
Als je een paard eerst met dwang leert laden in de hoop dat hij het later vanzelf doet, maak je van je paard een slaaf.
Ik wil dat mijn paarden enthousiaste medewerkers worden en het leuk vinden om het spelletje "trailerladen" te spelen.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:38

Joline_ schreef:
Aangezien ik zelf ook op zoek ben naar de juiste manier om mijn paard te kunnen laden kan ik je
niet helpen.

Hoi Joline,
Helaas komen wij vanwege grote drukte op ons centrum niet meer op locatie, maar wellicht is een cursus trailerladen een optie? In 1 dag komen we denk ik een heel eind met jouw paard. Als je hem niet geladen krijgt voor de cursus kunnen we hem eventueel ook voor je ophalen, dus dat is geen probleem.. Kijk anders even op de site: www.annemarievandertoorn.nl

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:54

cissy schreef:
Gisa, helemaal mee eens! Het is nl gewoon te trainen als je weet hoe het moet....

Ariebren, ik stop dan geen tabakje in mn mond en geniet niet van al die vreselijke trailertaferelen op een wedstrijd maar mijn paard rent bijna voor me uit de trailer in en dat zonder dwang te hebben gebruikt. Ik zie dat toch liever dan het corrigerende tikje zoals jij dat beschrijft.
Ik laad ze zeker niet met koekjes en koedjiekoedjie kom dan paardje... maar ik ben wel heel duidelijk aanwezig en dan heb je die zweep helemaal niet nodig. Ik snap wel degelijk dat je soms op moet treden maar dat is het uiterste redmiddel niet het enige.
En waarom in de open ruimte gaan staan met de trailer? Omdat je dan vele malen meer respect van je paard krijgt als hij ontdekt dat je m er toch opkrijgt :) en je hebt nou eenmaal niet altijd een muur voorhanden dus waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Wonderx, ook voor mensen met een kleine beurs is er een oplossing, lees mijn site maar eens door.

Ik gaf in mijn verhaal aan hoe je een probleem paard op de trailer kan krijgen.
Dus ik krijg weer half Bokt over mij heen omdat ik soms een zweep gebruik.

Maar om iedereen gerust te stellen.
Al mijn paarden, 13 stuks lopen zonder problemen de trailer op.
En de trailer staat dan gewoon midden op het erf.

Alle laad probleempjes die we gehad hebben, hebben we opgelost op mijn manier.

En nu kan je een paard van stal pakken en zo de trailer oplopen.

Succes met julie problemen, wij hier hebben ze niet.