help mijn jaarling is niet meer te houden!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 02:46

ik heb het niet met opfok bedrijven

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: help mijn jaarling is niet meer te houden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 03:21

Jonge paarden zoeken telkens de grens op. Als jij niet duidelijk je grens aangeeft en zorgt dat je op je strepen blijft staan heb je een probleem. Grondwerk vind ik zo'n vage benaming. Een paard moet gewoon simpel luisteren. En als ie niet luistert heeft ie bij mij een probleem. Want het gebeurt zoals ik dat wil. Da's een kwestie van ervaring en veel geduld maar ik stop niet eerder dan dat ik tevreden ben. En dan prijs ik het paard de hemel in.

sirkand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 08:26

Hoi,

Ik heb zelf een friese jaarling van 21 maanden. Toen ik haar net had liep ze ook door me heen, ging met haar borst tegen me aan staan. ( m.a.w. ik zie je niet al leider). Ik heb nu 4 parelli lessen achter de rug en ze ziet mij nu als leeder, loopt dus achter mij aan. Ze geeft netjes voetjes en kan met haar wandelen. Het enige wat we oefenen is dat ze voor mij opzij moet gaan en moet stoppen wanneer ik stop en wijkt voor druk. Misschien is wat Parelli les ook wel wat voor jouw. Het kost wel wat maar het is echt een investering voor later..

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:00

Wat ik me afvraag. Hoe komt het dat veel dravers zich uitstekend weten te gedragen terwijl zij ook al jong veel in handen zijn? Dus niet in de opfok groot worden. Opgroeien met soortgenoten en van jongs af aan basis opvoeding (meelopen/voetje/wijken voor druk) door mensen maakt een paard niet automatisch vervelend.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:13

Sleeper schreef:
Wat ik me afvraag. Hoe komt het dat veel dravers zich uitstekend weten te gedragen terwijl zij ook al jong veel in handen zijn?

Sterker nog... vaak zijn dat de best opgevoede paarden die je tegen komt. (ik heb er aan aantal in handen gehad en er nu twee lopen) Maar ik denk dat het er alles mee te maken heeft dat ze door ervaren mensen worden gehanteerd.

Ik weet dat er in de drafsport vervelende dingen gebeuren en dat niet alle trainers even fair zijn, naar de paarden toe. Maar er zit in die tak ook genoeg volk wat de paarden goed behandeld en ze hebben iig allemaal een behoorlijk stuk paardenervaring gemeen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:26

@liljebo, ik ben er ook van overtuigd dat dat komt omdat er mensen met kennis mee bezig zijn. Maar dat weerlegt wel wat regelmatig geroepen wordt 'paarden moeten in de opfok opgroeien, anders worden ze hoe dan ook vervelend'

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:47

Sleeper schreef:
@liljebo, ik ben er ook van overtuigd dat dat komt omdat er mensen met kennis mee bezig zijn. Maar dat weerlegt wel wat regelmatig geroepen wordt 'paarden moeten in de opfok opgroeien, anders worden ze hoe dan ook vervelend'

Ik ben ervan overtuigd dat het al dan niet vervelend worden alles te maken heeft met de mensen die het paard hanteren. Natuurlijk zijn sociale kontakten op deze leeftijd enorm belangrijk. Maar daarnaast is er niets mis met hantering, mi.
Maar dat moet wel met verstand van zaken gebruiken
Persoonlijk vind ik de hantering van een jong paard ook niet voor iedereen weggelegd.
Ik zit zelf al een leven lang tussen paarden, en toch zou ik er momenteel niet aan beginnen om die reden
(heb tegenwoordig vaker issues met zelfvertrouwen, zal aan de leeftijd liggen. :o )
Ik heb wel twee minies zelf opgevoed en dat is geen punt. Maar dat wist ik van te voren.
Daar waar de minste twijfel is, begin ik er niet aan.

Jonge paarden opvoeden is werk voor mensen die weten wat ze doen en vertrouwen uitstralen. Dan worden die paarden echt niet vervelend. Integendeel, zou ik willen zeggen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:52

Als ik het zo hoor is ze het allemaal even zat.
Ik zou haar lekker een paar maandjes met rust laten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:53

Ik heb niet alle reacties gelezen maar waarom mag een jaarling geen jaarling zijn??? Laat em lekker op de wei, als ie 3 is pikt hij makkelijk die dingen op...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 13:16

Er is niets mis mee om een jong paard wat vaker in handen te hebben - mits dit goed gebeurt. En daar schort het nog weleens aan.
Maar als de basis uitgelegd is, en eventueel nog een keer opgefrist wordt, heeft ook een professionele beleerder daar profijt van. En iedereen die daar in jonge jaren mee omgaat...van DA tot smid tot stalpersoneel.

En over de voordelen van het jong beleren, en dingen duidelijk uitleggen, hoef je maar naar de imprinting van Dr. Miller te kijken. Ik ben het absoluut niet overal mee eens, maar kijk wat de resultaten zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=-RX9X5B1dmQ

http://www.youtube.com/watch?v=F0O7L1OL ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=y3-qSr5k ... re=related

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 13:20

Tussen in de hand zijn en voetjes optillen etc vind ik een verschil. Mijn jaarlingen komen dagelijks in de hand maar hoeven echt niet vastgebonden te staan en netjes stil blijven staan zoals een 10 jarige en voetjes geven etc etc

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 13:28

140509 schreef:

Als jij over 2 jaar een leuker paard wilt, zou ik dan nu als de bliksem maar eens over dat 'bezwaar' heengroeien.

JIJ bent duidelijk niet degene die dit veulen kan opvoeden tot een eerlijke en vrolijke 3-jarige.
Voor zo'n puber is er maar één juiste oplossing: laat het opvoeden door de kudde.
Niet mee bemoeien, gewoon in de groep doen en voorlopig niet meer naar omkijken.

Echt, zo doorgaan is je paard vernielen. Zonde.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 13:49

Is het mogelijk voor je een filmpje te maken, misschien kunnen we je wat gerichter tips geven?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 13:52

140509 schreef:

Met de variant kleuterklas zonder schooljuf (dus alleen leeftijdsgenootjes) heb ik ook niks. Maar een goede opfokgroep, dus zowel leeftijdsgenootjes als goed sociaal vaardige volwassen dieren is een heel goede basis voor een mentaal stabiel en makkelijk te hanteren paard.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 15:35

Mijn kanjer stond de eerste 3 jaar op het land, er was niks mee gedaan.Ik was de eerste die er wat mee ging doen, en heel viel me 100% mee.Dus het zegt niks als je er vroeg mee begint.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 16:47

marleen_usar schreef:
Mijn kanjer stond de eerste 3 jaar op het land, er was niks mee gedaan.Ik was de eerste die er wat mee ging doen, en heel viel me 100% mee.Dus het zegt niks als je er vroeg mee begint.

Vaak zijn juist de paarden waarmee hun hele jeugd mee omgeprutst is, verwende etterbakken die niet werken willen.
Lessen over respect en andermans/anderpaards grenzen moeten ze ook leren en dat kan geen mens een jong paard goed bijbrengen.

Vandaar: de groep in. Niet mee om frutten.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 17:22

Precies, als paarden teveel in handen van mensen zijn geweest bij het ''opgroeien'' krijg je vaker contactgestoorde paarden. Jij bent niet de gene die het paard moet opvoeden dat moet de kudde doen.
De fijnste paarden zijn de paarden die met 3-4-5 jr uit het land worden getrokken.
Zijn lekker nuchter en hebben de wil en zijn altijd nieuwsgierig wat te leren!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:56

MiniMouse schreef:
De fijnste paarden zijn de paarden die met 3-4-5 jr uit het land worden getrokken.
Zijn lekker nuchter en hebben de wil en zijn altijd nieuwsgierig wat te leren!

Hier ben ik het mee eens. Ik heb een BWP hengst die zo uit het land kwam.. Kwam alleen in handen met bekappen, ontwormen en enten. Op bijna drie jarige leeftijd heb ik hem opgehaald en het is een heerlijk ongecompliceerd stabiel paard, nuchter, onbevangen en respectvol naar mensen.