Moet ik een luchtzuiger kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:35

__Nathalie__ schreef:
pony is meerdere malen onderzocht dus dan zou er wel wat uit gekomen zijn neem ik aan.

Ik spreek ook voormezelf dat ik geen luchtzuiger zou willen hebben. Dat iemand anders dat niet uitmaakt is mij ook prima. Ik vind het te toevallig. En ik wil het niet hebben :)

Maar ik wil zoiezo geen paarden meer met (stal)gebreken.

Maar mss heeft je (manier van) stalling het stalgebrek veroorzaakt? :)*

Verder helemaal eens met Anya!! Wij mensen veroorzaken het en dan plots hoeven we die arme paarden/pony's met door ons veroorzaakte pijn en ongemak niet meer? We leven toch in een informatie-tijdperk! Doe er wat mee! :j

flettie

Re: Moet ik een luchtzuiger kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:15

Mijn mening: liever een luchtzuiger/kribbebijter dan een excemer...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:05

Ik heb idd op 1 stal problemen gehad door het luchtzuigen maar als dat aan de hand is heb ik er ook geen probleem mee om weg te gaan, ik heb liever een pensionhouder die wel verstand van zaken heeft dan een die met ieder waanbeeld mee hobbelt. Nu staat alles thuis dus is het helemaal geen probleem meer. Opvallend trouwens dat juist de luchtzuiger hier thuis helemaal tot rust is gekomen en het grootste deel van de dag met een pluk hooi in zijn mond over de staldeur naar buiten staat te kijken, ipv net als vroeger zich terug te trekken in de donkerste (meest prikkelvrije) hoek van de stal om te gaan staan zuigen. Hij heeft hier op de wei ook nog niet gezogen, zelfs niet als hij alleen stond.

Over de prijs: naar mijn paard is destijds niemand komen kijken vanwege de lage prijs, die stond al maanden te koop zonder dat er iemand kwam. Hun gemis natuurlijk, maar wel tekenend. Tuurlijk moet je altijd opletten wat je koopt, maar het wil niet zeggen dat er ALTIJD iets mis moet zijn.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:10

Ik zou als het paard verder gezond is hem niet laten staan, denk dat je met een goede huisvesting en voerpatroon je al veel kan doorbreken.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:04

mijn huidige paard is ook een luchtzuiger, dit is hij op ongeveer 3 jarige leeftijd gaan doen toen hij wisselend veel op stal of juist veel werk kreeg.
ik heb er nooit problemen mee gehad, en de stalhouders ook niet.
2 jaar geleden heeft mijn paard dag en nacht op de wei gestaan, en raad eens?
hij stond de hele dag te luchtzuigen, en werd ook mager, omdat de tijd die hij kon eten werd verbruikt aan het zuigen.
hij werkte toen ook niet.
nu staat hij 's nachts op stal, gaat 's ochtends de wei op en komt na het middaguur terug naar binnen.
hij krijgt kwalitatief goed voer, en zuigt enkel als hij brok/slobber krijgt.
voorheen irrteerden mensen zivh aan het zuigen, en kreeg hij telkens een tik op z'n neus van een stalgenote, want het was zo'n irrtant geluid.
heb diegene even duidelijk gemaakt dat hij het niet doet om te pesten, en heb vervolgens m'n paard verhuisd.
na jaren zuigen zijn zijn boventanden heel licht gesleten, en hij hangt ook niet met zijn hele gewicht aan de bak.

m'n vorige paard heeft zelfs een hardhouten deur doormidden getrokken met zuigen :(
die zoog ook op de wei, werk of geen werk.
toen ik heel zijn stal had verbouwd, ging hij maar bovenaan een rand hangen.

en dan nog een andere, als luchtzuiger gekocht, in het werk genomen en veel op de wei.
toen deed hij niets meer.
later verkocht, kwam terug vanwege luchtzuigen(en meerdere problemen qua botsende karakters) en helaas zuigt hij zelfs door z'n band heen, tanden ook helemaal weggesleten.
dit paard is een enorme binnenvetter, en heeft het bij die mensen gewoon slecht naar z'n zin gehad, want een makker paard als die vind je niet.

er zijn dus ook echt veel gradatie's van luchtzuigen, er is er geen 1 hetzelfde maar allemaal hebben ze een lichamelijk ongemak(gehad).

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:08

Amalarab schreef:
__Nathalie__ schreef:
pony is meerdere malen onderzocht dus dan zou er wel wat uit gekomen zijn neem ik aan.

Ik spreek ook voormezelf dat ik geen luchtzuiger zou willen hebben. Dat iemand anders dat niet uitmaakt is mij ook prima. Ik vind het te toevallig. En ik wil het niet hebben :)

Maar ik wil zoiezo geen paarden meer met (stal)gebreken.

Maar mss heeft je (manier van) stalling het stalgebrek veroorzaakt? :)*

Verder helemaal eens met Anya!! Wij mensen veroorzaken het en dan plots hoeven we die arme paarden/pony's met door ons veroorzaakte pijn en ongemak niet meer? We leven toch in een informatie-tijdperk! Doe er wat mee! :j

Nou even voor de duidelijkheid het dier was niet van mij.
Maar ik denk idd ook zeker dat de manier van stalling de ondeugd veroorzaakt heeft. Maar dat heeft er in deze niks mee te maken. De vraag is niet waarom het dier is gaan zuigen ;)

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:18

Dat luchtzuigen zou mij persoonlijk niet tegenhouden om een paard te kopen.
Toch zou ik als ik jou was toch nog even verder kijken.
Je zegt dat je net je pony hebt verkocht en nu op zoek bent naar een paard.
Het is imo niet zo handig om je overstap naar de paarden te beginnen met een paard die nog niet opgeleerd is.
Heb je hier al ervaring mee? Zelfs als je hem zadelmak laat maken heb je het eerste jaar toch nog een paard dat op alle gebieden veel moet leren.
Daarbij zeg je dat het een goed paard is omwille van zijn afstamming. Hij kan misschien wel mooie papieren hebben, dit is helemaal geen garantie voor een goed paard.
Ook het feit dat het paard zo in prijs is verlaagd zou bij mij een hoop vraagtekens oproepen.
Dus als ik jou was zou ik toch echt nog even verder kijken. Je moet een paard niet willen kopen omdat hij goedkoop is, je moet een paard kopen omdat je er een goed gevoel bij hebt.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:05

Ik heb 4 jaar lang een luchtzuiger gehad. Hij zoog echt in hele erge mate, zelfs in de wei op een shetlander! Ik heb er nooit problemen mee gehad, en heb hem dan ook alleen verkocht omdat ik er echt te groot voor werd.. Maar ik zou zo weer een luchtzuiger kopen hoor! :j

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:15

Tja, het kan goed gaan, maar je moet wel overal rekening mee houden.
Huisvesting etc. en wat wil je we verder mee gaan doen?
Ik zou zelf het risico niet nemen, maar het blijft heel persoonlijk.
Als jij denkt dat je alles kan doen om het paard zo min mogelijk aan het luchtzuigen '''bloot te stellen''
en je bent al helemaal gek op hem moet je het doen!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:10

welk risico, minimouse?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:31