Hengst laten ja of nee??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 19:31

Anoushka, klopt, Huugje staat idd in Torredembarra :)
Dank jullie allemaal voor jullie meningen,zolang het nu goed gaat met huug tussen ruinen kan hij gewoon hengst blijven, als ik merk dat hij hengstengedrag gaat vertonen zal ik verstandig zijn en hem laten ruinen, tezijner tijd zal ik dan ook weten hoeveel het invriezen van sperma kost en waar het hier kan :)

boshuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:19

Heb zelf een bijna 7 jarige hengst en heb hem als veulen gekocht.

Hij heeft voor een lange tijd op het land gestaan met andere leeftijdsgenoten. Met de leeftijd
van 2,5 jaar heb ik hem naar stal gehaald.

Mijn paard kan alleen samen buiten staan met koudbloedige paarden en sommige niet dominante warmbloeden.
Er zijn paarden bij waar het totaal niet mee gaat en dan is het oorlog.

Je moet een beetje uitproberen waar hij wel en niet bij kan staan. Merries in de naastgelegen
weilanden kunnen moeilijkheden uitlokken als je hengst bij andere ruinen staat.

Er word al gauw gezegd dat je een hengst moet casteren als je er niet mee gaat fokken en dit vind ik
nogal snel geoordeeld. Ook sommige hengsten zijn prima te houden alleen moet
je wel een beetje uitspitten wat voor hem wel of niet kan.

Als mijn paard met een andere ruin buiten staat houd hij de merries al snel in de gaten maar gelukkig heb ik een stabiele hengst en weet hij zijn eigen goed onder controle te houden maar dat was toen hij nog 2 jaar was een heel ander verhaal.

Misschien moet je het even aankijken want hij is nog jong... het kan zo zijn dat hij stabieler word naarmate hij wat ouder word en dat het dan wel mogelijk is om hem bij andere ruinen te plaatsen bij de naastgelegen merries.
Maar ja... het kan ook zo zijn dat het uit de hand loopt ... dan kan je hem nog altijd laten casteren.

Je zegt dat je er later mee wilt gaan fokken maar als je hem eenmaal hebt laten dekken zijn ze meestal niet meer te vertrouwen... dus weet waar je aan begint.

Mijn paard staat momenteel op een manege tussen de merries en ik rij dagelijks buiten... heb dus een hele brave en lieve hengst.

Maar goed... dat ik een brave hengst heb hoeft dus niet voor alle hengsten te zijn, er zijn er ook
die levensgevaarlijk worden en dan is er maar 1 optie.

Waarom zet je hem niet bij andere leeftijdsgenoten? Goed voor zijn ontwikkeling en als je goed zoekt dan heb je voor een paar tientallen euro's een opfokwei. Kan je hem daarna op stal zetten en alsnog aankijken hoe het gaat.

Heb wel een tip voor je... als je je hengst niet samen durft te plaatsen met andere ruinen dan is een belgisch trekpaard wel veilig. Klinkt gek... maar werkt altijd... deze paarden zijn zo cool dat ze niet opkijken van een actief spelende en dekkende hengst... hahaha, ze laten alles toe. En dan kan je hiermee opbouwen om hem met andere ruinen te plaatsen... is mij ook gelukt, maar zeg niet dat het bij andere ook lukt natuurlijk.

Succes met je besluit.

lovemagic5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:00

castreren is beter,
een 1,5 jarige moet niet zo veel op stal staan,
gewoon lekker in de groep is veel beter voor hem !

Nummus

Re: Hengst laten ja of nee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:01

Ja maar het is TS haar beslissing he? En die heeft alle antwoorden hier bekeken en op basis daarvan haar beslissing genomen.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 22:19

Ik wil wel even iets duidelijk maken, Huug staat niet op stal, want dan gaat mijn "egoisme" om een veulen van Huug te hebben gelijk de prullenbak in en wordt hij geruind. Ik heb vanaf mei t/m september alle maneges of iets wat met paarden te maken heeft afgelopen om perse iets te vinden waar Huug in de wei kan staan en daarbij heb ik niet op de prijs gekeken. Het is hier in deze streek heel gewoon dat de paarden (en ja, ook veulens) 24/7 op stal gehouden worden. Opfok kennen ze hier niet of weinig, en over het algemeen benik op deze manege wel tevreden want hij staat (nu op dit moment ) in een enorm grote wei, met aan 3 kanten andere paddocks met paarden , ze kunnen nog net met elkaar neuzen , meer niet, en over een poosje gaat hij met de ruinen het land in (zo heb ik dat 2 weken terug met de manegeeigenaar afgesproken)

Afbeelding

Dit is een klein gedeelte van de wei, waar huug staat zijn 2 aparte paddocks, waar normaal gesproken ook paarden staan, verder is daar ook de pony afdeling.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hij komt samen met deze twee ruinen, nog een appaloosa ruin en een zwarte ruin te staan later in een van deze weiden.En tot slot kan ik het niet laten even een fotootje van zijn mooie koppie

Afbeelding

Ik hoop dat jullie een beetje snappen dat ik het beste voor heb met Huug, ik heb alles goed doorgelezen en heel veel punten herkend dat ik denk van He, dat is goed of daar moet ik voor oppassen, daarom ben ik ook zo blij dat jullie zoveel meningen en verschillende opties aankaarten :)

mazarmalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:10

Een 1.5 jarige niet spelen met zijn vriendjes in de wei?? DAT IS ZIELIG!! Ik zou hem castreren en zoniet, dan blijf je desnoods kijken als hij met zijn vrienden in de wei speelt!

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:35

ze zegt net dat hij met twee ruinen komt te staan, dus wel vriendjes en dat is al vrij apart hier in spanje, wij hebben de paarden thuis en in het begin vonden de mensen het raar dat onze paarden allemaal samen stonden, en nu zijn er verschillende naa het zien dat het goed ging ook gevolgd.

Leuk dat je bij die manege staat, ik ben er een paar jaar terug geweest met een int.Trec, erg naar me zin gehad. Wij hebben dus twee hengsten saamen met onze ruinen, een word 3 eind mei en de ander is bijna 7 en die is wel gekalmeerd sinds hij bij ons is, hij had in het verleden ook gedekt

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 17:42

Wat leuk dat je in Torredembarra geweest bent Anoushka, jutten de hengsten elkaar en de ruinen niet op??
Marzarmalover, heb geprobeerd het goed uit te leggen, maar blijkbaar heb je het topic niet gelezen of begrepen :o weet je wat ik trouwens zielig vind, zoals vandaag dat ik een advertentie ergens zie van 4 bange paarden samengehokt in een klein vies stalletje :\

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:34

Het hangt geheel van het paard af.

Een kleine week of 2 geleden heb ik nog helemaal niet aan castreren gedacht, in ieder geval niet als iets wat binnenkort zou moeten gebeuren.....Gisteren heb ik een afspraak gemaakt voor 1 februari. Mijn hengst (in april wordt hij 2) is in een goede week tijd compleet veranderd.

Hij kon eerst niet meer bij zijn maatje staan, een onwijs dominante ruin. Hij bleef de hele dag maar de ruin jagen, trok hem de deken praktisch over de oren, sprong bovenop hem wanneer hij rolde, steigerde alleen maar tegen hem op....

Je merkt ook dat hij drukker wordt, hij is niet meer relaxed, hij is vreselijk opgefokt, komt niet tot rust. Wanneer hij niet snel genoeg zijn eten krijgt begint hij naar zijn buurpaard te dreigen en tegen de stalwand te slaan.

Laatst is de buurman met een friese hengst voorbij gekomen....Nou, ik wist niet dat mijn donder zulke oerkreten kon produceren (de Fries was ook niet onschuldig hoor) :'). Bij merrie's die langskomen draaft hij al grommend (en met een 5e been) heen en weer aan het draad....

Vandaag heeft hij een van de stalkatten meegesleept alsof hij zijn handtasje was (bah, dat beestje was zo naar aan het krijsen ;( ). En de Border van de mensen waar hij staat, voorheen zijn grootste maatje, durft niet meer naar de wei toe omdat mijn hengst de afgelopen dagen meermaals serieus heeft geprobeerd hem onder het draad door op zijn wei te trekken....

Je snapt wel dat ik z.s.m. een DA heb gebeld, het was alleen nog maar de vraag wie het ging doen, maar ook dat is rond. Dinsdag avond heb ik een ruin op stal en ik ben er blij om, niet alleen voor mezelf, maar ook voor het paard. Hij bouwt gewoon af omdat hij zichzelf zo op loopt te fokken :(:)

Maar goed, dit is een heel extreem voorbeeld. Ik heb ook al een een 6-jarige hengst onder het zadel gehad die ik gewoon naast een merrie op de trailer heb gepakt. Diertje deed niks :n (wist volgens mij niet dat hij hengst was :+ )

Succes met je keus, doe gewoon dat wat jou het beste lijkt voor jouw diertje.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:58

Ik heb ook een Hengst, die nu alweer 4,5 jaar oud is.
Tootje heb ik gekocht toen hij 4 maanden oud was. Hij kwam bij Fjordy te zijn, een 13 jarige ruin. Ze waren dikke maatjes en Fjordy voedde Toot goed op :j. Ik ben vroeg begonnen met de 'normale' dingetjes zoals; Rustig meelopen, stilstaan, vaststaan, poetsen, enz. Daar heb ik nu super veel profijt van. Toot is wel een Fjord, die altijd druk is. Hij heeft weinig rust in zijn donder O:).

Helaas staan ze sinds halverwege dit jaar apart.. Toot kon Fjordy niet meer luchten of zien :n. Precies zoals Adil beschrijft, gebeurde hier ook. Ik heb de wei nu opgeslist in 2en. Ze kunnen nog prima met elkaar kriebelen, maar Fjordy kan weg als hij dit wil. :j Het aparte is; samen in één wei gaat niet meer, maar zo gaat het prima. Ze snuffelen veel aan elkaar, eten rustig hooi naast elkaar.

Toot heeft op zijn 3de gedekt, en dit heeft zijn 'karakter' niet veranderd. Hij is druk, maar prima te begeleiden en met rijden ook geen probleem! Ik zie ook geen reden om hem te castreren en blijft hengst :D.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 23:02

Amber_ schreef:
Helaas staan ze sinds halverwege dit jaar apart.. Toot kon Fjordy niet meer luchten of zien :n. Precies zoals Adil beschrijft, gebeurde hier ook. Ik heb de wei nu opgeslist in 2en. Ze kunnen nog prima met elkaar kriebelen, maar Fjordy kan weg als hij dit wil. :j Het aparte is; samen in één wei gaat niet meer, maar zo gaat het prima. Ze snuffelen veel aan elkaar, eten rustig hooi naast elkaar.

Heel herkenbaar! Mijn hengst Innuendo loopt nu alleen op de wei en Point, de ruin, op de rijplaats ernaast. Nu gaat het helemaal perfect. Ineens passte het niet meer met die twee, heel erg vreemd. Maar ik neem Point niks kwalijk, ik vind Innuendo op dit moment zelf ook zwaar irritant met zijn macho-gedrag :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 23:07

Onze hengst heeft deze zomer en het najaar lang samen met een andere jonge hengst (1 jaar jonger) op een weide gestaan vlak naast de dames. Beide hebben al gedekt (per ongeluk, al is de eigenaar van de andere hengst wel zo dom geweest om hem tot zijn 1,5 bij merries in 1 weide te zetten :+ ) en echt, zelfs met druipende merries van hengstigheid heeft geen van beide er ook maar een seconde aandacht aan gegeven aan die dames. Terwijl ze eigenlijk donders goed weten hoe het moet, en de hormonen ook echt wel aanwezig zijn! (5e been laat zich wel eens zien). 1 fikse berisping of kennismaking met de stroomdraad en dat is heel snel weer over :)
Hengst staat nu bij een ruin van zo'n 10 jaar ouder, en het is eerder de ruin die zich als hengst gedraagt, dan onze eigen wollebol...

Moest de hengst hier ook maar een fractie van het gedrag vertonen zoals die van Adil, dat is zonder pardon ballen eraf, en zo snel mogelijk. Zo'n paarden zijn bij ons niet gewenst en dan is castratie zeker aan de orde.

Vind het goed hoe de TS met Huugje omgaat, ze doet tenminste haar best om hm een waardig leven als hengst te geven. Er zijn er genoeg die inderdaad gewoon een hengst willen "voor de naam en de status" en ze een asociaal leven in eenzaamheid geven...

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 23:14

Adil schreef:
Heel herkenbaar! Mijn hengst Innuendo loopt nu alleen op de wei en Point, de ruin, op de rijplaats ernaast. Nu gaat het helemaal perfect. Ineens passte het niet meer met die twee, heel erg vreemd. Maar ik neem Point niks kwalijk, ik vind Innuendo op dit moment zelf ook zwaar irritant met zijn macho-gedrag :+

Precies hetzelfde dus haha..
Hier is het juist dat Fjordy opeens heel onderdanig werd. Hij deed ook niks terug naar Toot. Nu heeft Fjordy weer een veulenmaatje, en zo zijn ze alle 3 weer happy :D.

boshuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 23:30

Er zijn er genoeg die inderdaad gewoon een hengst willen "voor de naam en de status" en ze een asociaal leven in eenzaamheid geven...[/quote]

Helaas krijg ik van heel veel mensen te horen waarom ik mijn hengst niet wil laten castereren. "doe je dat omdat je het stoer vind", "vind je het niet zielig met zijn hormonen", etc etc.

Er zijn mensen die bij het woord hengst denken aan een vurig paard met rode neusgaten die steigert en niet te hanteren is, en dat vind ik heel jammer voor de hengsten die wel stabiel zijn. Je krijgt al snel een stempel.

Mijn paard heb ik gekocht toen hij nog veulen was en heb hem zelf opgevoed en zag ook geen redenen waarom ik hem zou laten castereren.
Ik wachtte ook eigenlijk af op het moment dat hij gevaarlijk zou worden maar die is niet gekomen.
Hij is braaf op stal bij merries en kan met sommige ruinen buiten staan, wat wil ik nog meer.
Hij is over het algemeen veel liever als sommige ruinen en merries op stal.

Even off topic...
Mijn amerikaanse stafford hond heb ik ook nooit laten castereren, dus jah... ik weet het eigenlijk niet... waarschijnlijk vind ik echte mannen leuker zolang ze maar gezellig blijven.
Ik heb een man, een zoon, een niet gecastereerde hond, een hengst en mannelijk guppen in huis en ik ben de enige vrouw, hahahah.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:31

Laten castreren. Kan het paard lekker naar buiten en jou bespaart het een hoop stress. Wanneer je per se een veulentje wilt kun je beter een merrie kopen en dan een keer een hengst laten komen :P .

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:16

rocymax schreef:
Wat leuk dat je in Torredembarra geweest bent Anoushka, jutten de hengsten elkaar en de ruinen niet op??
Marzarmalover, heb geprobeerd het goed uit te leggen, maar blijkbaar heb je het topic niet gelezen of begrepen :o weet je wat ik trouwens zielig vind, zoals vandaag dat ik een advertentie ergens zie van 4 bange paarden samengehokt in een klein vies stalletje :\

We hebben een ruin die de baas is in de wei, en iedereen heeft respect voor hem, bijde hengsten spelen veel saamen, ook met de andere twee ruinen maar nooir geen probleem, als één het gedonder zat is is het ook zo afgelopen en staan ze weer rustig te eten. Mijn 2,5 jaarige hengst heeft mij één keer uitgeprobeert eind vorig jaar en heb hem toen op zijn plaats gezet en is nu weer zo goed als goud, en naar andere paarden nooit geen probleem gelukkig, ik heb bij hem ook duidelijk dat als hij te ver gaat dat de ballen eraf gaan, maar zolang het noet nodig is, voor mij geen probleem. Half jaar terug hebben we hem zelfs saamen met zijn buurman (een PRE hengst van nu 4 jaar) samen in de bak laten spelen en geen van bijde gaf een probleem, die van mij was dominanter meer geen gevecht of niks.

somersummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:18

zeker weten castreren!

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:05

1,5 jarige op stal?!
Die hoort in de wei.

Castreren, zou ik zeggen!

Om telkens binnen te staan, terwijl de anderen buiten zijn, dat is niks!!

petitbrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:58

denk aan de veiligehid

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:01

Als je hem wil houden als goed gekeurde dekhengst, moet hij natuurlijk hengst blijven.
Dat is dan ook de enige reden. Verder altijd castreren. Een hengst is en blijft lastig, gevaarlijk, moeilijk, etc.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:30

Ik heb een bijna 15 jarige hengst. Gekocht als 8 jarige goedzak hengst.
Dat is hij nu nog steeds. Ja hij weet dat hij hengst is maar is ten alle tijde te hanteren, zelfs door pennymeisjes.
Ook in de buurt van andere paarden, hengsten, ruinen of merries.
Staat ook met van alles samen als het kan. Zelfs met niet hengstige merries.
De reden dat ik hem niet heb laten castreren, is vanwege zijn leeftijd, en zijn karakter. Nu hoef ik er vanwege zijn karakter echt niet aan te denken om hem te laten castreren, ik durf het niet eens met de risico's.

Ik vind het stukje van Pat Parelli, erg overdreven. Ik heb met heel veel hengsten gewerkt, en ik ken geen een hengst die zo gedraagd zoals hij omschrijft.
En dan heb ik het niet alleen over Arabieren, die over het algemeen makkelijker zijn dan warmbloeden. Ik heb namelijk ook bij internationale springruiters gewerkt.

Als je nu problemen hebt met je jonge hengst, en hij heeft geen kwaliteiten om dekhengst te worden, dan zou ik hem laten castreren. Is hij toch te hanteren, makkelijk te houden, en evt potenties als dekhengst, zou ik hem hengst laten.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:34

rocymax schreef:
Ik heb een jaarling tuigerhengst (1 jr en 8 maanden) met papieren. Ik heb hem bewust niet laten ruinen toen ik hem kocht omdat ik graag in de toekomst een veulentje van hem zou willen. Nu breekt echter het moment aan dat hij aan het ruzieen is met de andere hengsten in de weide en achter de merries aanzit. Ik kan dus twee dingen doen, hem op stal zetten en hem iedere dag uithalen voor zijn beweging, of castreren. Wat zouden jullie doen??En wat zijn de voor en/of nadelen van een hengst?? Heeft iemand ervaring met het bevriezen van het sperma van het paard om later eventueel toch nog een veulen te hebben??En wat zouden de kosten hiervan zijn??

nou, als je een veulentje zou willen met papieren moet je hem eerst naar de hengstenkeuring brengen...
bevriezen van sprema gebeurt alleen op de grote hengstenstations, en ik denk neit dat ze dat doen bij een ongekeurde tuigpaard hengst ;)
als je graag een veulen van hem wilt, moet je kijken of hij in de wei kan bij andere, en zou ik hem eerst eens laten bekijken door een fokker in de buurt, om te zien of hij wel echt geschikt hier voor is(aangezien de keuringen etc erg veel geld en tijd kosten)
maar eerlijk?
ik zou hem lekker castreren ;)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 17:50

Hengstenstations bevriezen van elke hengst sperma, zolang je maar betaald ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 17:54

nou, de hengstenstations die ik ken doen dat niet ;)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:44

Ze zijn er wel hoor...