rocymax schreef:Ik heb een jaarling tuigerhengst (1 jr en 8 maanden) met papieren. Ik heb hem bewust niet laten ruinen toen ik hem kocht omdat ik graag in de toekomst een veulentje van hem zou willen. Nu breekt echter het moment aan dat hij aan het ruzieen is met de andere hengsten in de weide en achter de merries aanzit. Ik kan dus twee dingen doen, hem op stal zetten en hem iedere dag uithalen voor zijn beweging, of castreren. Wat zouden jullie doen??En wat zijn de voor en/of nadelen van een hengst?? Heeft iemand ervaring met het bevriezen van het sperma van het paard om later eventueel toch nog een veulen te hebben??En wat zouden de kosten hiervan zijn??
nou, als je een veulentje zou willen met papieren moet je hem eerst naar de hengstenkeuring brengen...
bevriezen van sprema gebeurt alleen op de grote hengstenstations, en ik denk neit dat ze dat doen bij een ongekeurde tuigpaard hengst 
als je graag een veulen van hem wilt, moet je kijken of hij in de wei kan bij andere, en zou ik hem eerst eens laten bekijken door een fokker in de buurt, om te zien of hij wel echt geschikt hier voor is(aangezien de keuringen etc erg veel geld en tijd kosten)
maar eerlijk?
ik zou hem lekker castreren