Wie rijd er in de B met sporen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twinny32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:49

ik ree in de B ook altijd met sporen
want dan kan ik haar net iets meer van
achter naar voor rijden en is ze wat
beter aan het been want is soms nog al lu

ellen98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:02

ik vind als iemand een B proefje met sporen rijd niet zoo erg ,, want ik zou niet weten wrm het niet zou mogen.

Xxx

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:52

ik rij met sporen in de B

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:47

Ik begon met sporen te rijden op CC toen ik L1 startte.
In de training reed ik al langer met sporen.

Waarom; voor het werken aan zijgangen en
soms als ze mijn been negeert bij buigingen.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 18:42

Nog uitzonderlijker: ik rijd L2 zonder spoor. Paard is prima aan het been en ik heb (nog) geen reden gevonden om mijn hulpen te verfijnen door middel van een spoortje. Welgeteld 1x heb ik op wedstrijd een spoortje omgehad maar ik voelde me er toch niet zo prettig bij. Ik weet ook van mezelf dat ik mijn benen niet zo goed stil kan houden :) Ik weet niet hoe lang het gaat duren voordat ik er wel een ga gebruiken omdat hij wat moeite gaat ondervinden met het tempo van de wendingen in de proef, maar dat merk ik snel genoeg.
Ik heb er geen problemen mee als mensen in de B met spoortje rijden, maar ik zie vaker een grof spoorgebruik dan correct spoorgebruik.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 18:45

Ik rij zonder.
Waarom? Mijn pony is prima aan het been, soms wel een tikkeltje aan de luie kant, maar niet extreem.
En verder willen mijn benen nog wel is een eigen leven leiden, en dan wil ik er liever geen spoortje om.

x_tico

Re: Wie rijd er in de B met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:53

Ik rijd met een jonge pony in de B en ook gewoon met spoortje.

noad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:50

Ik gebruik alleen sporen wanneer het nodig is.

Bonney4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:22

Met mijn oude pony reed ik in de B met sporen, maar anders was ze niet voruit te brande, tsjaa wat staat netter, een prikje met een spoor of steeds maar schoppen.

Met mn nieuwe paard heb ik zaterdag 1e wedstrijd, zelf wil ik geoon zolang mogelijk zonder sporen rijden. Ik vind dit ook veel makkelijker.
maar het is niet verboden

veerkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:53

ik rijd met sporen in de B
maar ik rijdt in belgie :o

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:01

ik rij ook met sporen , gewoon omdat het net even wat makelijker is voor mij ,ik heb niet zoveel kracht in 1 been en dat word dan gewoon net een beetje beter dankzij zo'n spoor , maar ik kan jup ook makelijk zonder sporen rijden hoor :j

Nijntje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:02

Olympus_ schreef:
Nog uitzonderlijker: ik rijd L2 zonder spoor. Paard is prima aan het been en ik heb (nog) geen reden gevonden om mijn hulpen te verfijnen door middel van een spoortje.

Ik heb er geen problemen mee als mensen in de B met spoortje rijden, maar ik zie vaker een grof spoorgebruik dan correct spoorgebruik.

Goed man dat jij het nog zonder sporen kan! Maar in de M moet het toch wel?
Mijn vriendin reed pas vanaf de laatste wedstrijd in de L1 met sporen, maar dat was omdat idd het paard de hulpen voor het wijken ging negeren. Die had niet zo'n zin meer in het scharen.
Ik zelf rijd in de B wel met sporen. En ook ik gebruik ze echt alleen als het nodig is om mijn paard van mijn been te overtuigen of de hulp te verfijnen.

Ik zie idd ook mensen die meer grof dan correct spoorgebruik hanteren, maar niet heel veel mensen.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:05

Ik heb ook de B en de L met meerdere paarden zonder spoor gereden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:08

Olympus_ schreef:
Nog uitzonderlijker: ik rijd L2 zonder spoor. Paard is prima aan het been en ik heb (nog) geen reden gevonden om mijn hulpen te verfijnen door middel van een spoortje. Welgeteld 1x heb ik op wedstrijd een spoortje omgehad maar ik voelde me er toch niet zo prettig bij. Ik weet ook van mezelf dat ik mijn benen niet zo goed stil kan houden :) Ik weet niet hoe lang het gaat duren voordat ik er wel een ga gebruiken omdat hij wat moeite gaat ondervinden met het tempo van de wendingen in de proef, maar dat merk ik snel genoeg.

ik vind het niet uitzonderlijk, maar niet meer dan logisch :)
als het kan, waarom dan niet?

aichaolympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:49

je mag inderdaad gewoon met sporen rijden!
ik draag ze zelf ook!
iik heb ze aan omdat ik dan net iets meer te vertellen heb! ik ben ze wel pas gaan rijden toen ik er mee kon rijden. ze raken alleen haar buik als het nodig is. mensen gaan snel sporen dragen omdat het "stoer"is en prikken er vervolgends op los omdat ze geen goede controle over hun onderbeen hebben. dus ik vind dat je pas sporen kan gaan dragen als een deskundige heeft gezegd dat je er mee mag rijden.

Chrystall

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:55

Ligt aan het paard. Ik zie wel heel veel B-ruiters met sporen rijden en constant prikken zonder enige reactie te krijgen van het paard. Snap dan al helemaal niet waarom veel ruiters dan nog een voldoende krijgen bij 'rijvaardigheid en effect van de hulpen' maargoed...

jet99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:12

Ik niet:p

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 02:07

Ik :j
Waarom? Werd me aangeraden :j In training rijd ik meestal zonder sporen, soms met.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 02:10

x
Laatst bijgewerkt door _Christina op 02-02-22 00:58, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 10:10

die stompe! spoortjes zijn in het echt "pijnlijker" voor het paard dan wieltjes oid ;) :)

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:00

x
Laatst bijgewerkt door _Christina op 02-02-22 00:56, in het totaal 1 keer bewerkt

tompion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:03

wandaa schreef:
_Sim_ schreef:
Ik begrijp niet waarom er altijd zo "verwonderd" gereageerd wordt als men in de B met sporen rijdt.
Alsof je in de B alleen maar klungels rijden die hun paard niet snel voor het been hebben en geen verfijnde hulpen kunnen geven met hun spoor. :?

Inderdaad! Dat je in de B rijdt betekent niet dat je een "slecht" paard hebt of "niet" kan rijden, betekent in ieder geval dat je gewoon beginner bent op wedstrijden, dus waarom zou je inderdaad niet met sporen rijden?

Ik rij mijn paard altijd met sporen. Betekent niet dat ik ze non stop gebruik, gewoon om de beenhulp te verfijnen of versterken als dat nodig is.. kan dus toch ook gewoon in de B? :)

iedereen moet toch ergens beginnen!!!!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:54

Chrisjuw schreef:
M_D_H schreef:
die stompe! spoortjes zijn in het echt "pijnlijker" voor het paard dan wieltjes oid ;) :)

Echt waar? Ik heb van die stompe afgeronde knobbeltjes..

echt waar :))
dit omdat je met (bij goed gebruik) een wieltje laat rollen over het lichaam en zo een grote vlak bestrijkt daardoor is het minder "pijnlijk" dan en stomp knop spoortje die altijd al op de zelfde plaats prik(want daar prik je mee en met een wieltje rol je :)) is dat "pijnlijker"

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:01

x
Laatst bijgewerkt door _Christina op 02-02-22 00:56, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:28

nee dat is waar :),
ik ben ook begonnen met stompe sporen, daar heb ik een aantal keer mee gereden, maar de pony kon er maar niet aan wennen, uiteindelijk kreeg ik de tip over de wieltjes, en heb ik dat geprobeerd...
de pony kon daar dus weer wel aan wennen :') _O-
maar goed, ik gebruik mijn zweep over het algemeen op dezelfde manier :))
ik aai met mijn zweep over zijn kont heen en dan heb ik al reactie genoeg :+

ik heb een blessure van 3 maanden gehad, liep op krukken, enkel banden waren verstuikt...
maar de scheuren zaten er al in...
heb dus 3 maanden niet kunnen rijden, de pony was de hele bespiering etc weer kwijt, dus ons niveau was weer tijdelijk b :+
ik heb, de eerste keer dat ik opstapte, geprobeerd te rijden zonder sporen...
maar in de bewuste enkel van mij zat totaal geen gevoel meer, ik wist niet wanneer ik hem er aan had en wanneer niet, de pony werd kriegel omdat hij niet begrenst werd aan een kant(zweepje hielp niet)
uiteindelijk na lang wikken en wegen toch besloten de sporen er maar weer aan te doen, ik had wel is waar geen gevoel in mijn enkel, en aansporen deed nog pijn en ik kon hem daardoor niet goed begrenzen(waardoor hij steeds door mijn been heen viel) maar ik zag en voelde aan hem heel goed wanneer ik hem er mee raakte en wanneer niet :)
nu begint mijn enkel weer langzaam aan genoeg te voelen, en kan ik ze straks er ook weer even een keertje van af houden :))