stalhouder aansprakelijk stellen? paard gevallen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:58

:D Die opmerking wilde ik nou net achterwege laten...wat je vindt moet je naar de politie brengen zeggen ze hier :D .

Uiteraard moet je met de paarden van een ander zorgvuldig zijn, dat vinden we allemaal. Juridisch zorgvuldig wordt echter afgezet tegen wat men als 'normaal' mag beschouwen.
Jij geeft aan dat jij het normaal vindt dat je paard aan een touwtje wordt gepakt, terwijl ik aangeef dat ik het normaal vind om de paarden gewoon op eigen beentjes te laten lopen. Pas als het buitenproportioneel (wat ik met het voorbeeld over de knallende zweep heb proberen aan te geven) wordt wat iemand doet dan kan je praten van 'onvoldoende zorgvuldigheid' in juridische zin. Als niemand in het zijn hersens zou halen om iets zó te doen, dan wordt het juridisch anders.

En uiteraard is dit een groot grijs gebied. Dat veroorzaakt ook dat als je dezelfde kwestie voorlegt aan diverse juridisch geschoolde mensen, dat je nagenoeg altijd verschillende visies op het gebeuren krijgt.
En dat heeft weer tot gevolg dat zoiets bij een verzekeraar ogenschijnlijk de ene keer wel vergoed wordt en de andere keer niet. Het is maar net wie het op zijn bureau krijgt en hoe deze persoon in de materie thuis is (besef dat 99% van de medewerkers door voorkant van een paard nog niet van de achterkant kan onderscheiden :+ ).

Ik beoordeel veel van dit soort kwesties en zie ook veel hoe andere juridisch geschoolde mensen dit doen. Het grappige is dat dit binnen het juridisch gebied binnen mijn specialiteit valt en ik zeer vaak collega's moet corrigeren en voorzien van nieuwe inzichten.

Ik wil hiermee alleen maar even aangeven dat er meestal niet één waarheid is op het gebied van het aansprakelijkheidsrecht en dat je er op vele manieren naar kunt kijken.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:11

noortje schreef:
johanna lees eerst eens mijn reacties door.
er staat dat ik hem NIET aansprakelijk ga stellen als hij het niet rond krijgt met de verzekering.

ik vind het onzin om te zeggen dan moet je je paard thuis stallen.
stalhouders horen verantwoord met een paard om te gaan, met zijn kennis en ervaring had hij moeten weten dat hij haar niet zo de stal uit kan laten rennen. maar zoals ik eerder al zei, een foutje kan gebeuren.

zelf voor zorgen dat er meer gedaan moet worden? waar zie jij dat ik mijn paard niet genoeg beweging geef? ze staan op dit moment inderdaad geen hele dagen in de weide, dat is niet mogelijk, maar ze krijgen veel meer beweging dan de meeste andere paarden die in een pension staan. (minstens 5 uur per dag eruit)
paard heeft een fris karakter, het is een stuk kouder buiten waardoor ze nog frisser word en er kon niet intensief getraind worden in de bevroren buitenbak. een intensieve training is heel anders dan gewoon in de weide staan. pak je haar aan het halster + touw dan schiet ze niet de stal uit maar loopt met je mee, gooi je de deur open dan kun je na gaan dat dat mis kan gaan.

Dit was een algemeen antwoord en niet een reactie op jouw stelling. Beter lezen dus.

Fleurtje100

Re: stalhouder aansprakelijk stellen? paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:52

Maar ligt het dan niet aan wat afgesproken is? Ik zou bijvoorbeeld nooit op een stal gaan staan waar mijn paard niet aan een touwtje wordt buiten gezet. Heb ooit op zo'n stal gestaan waar de deuren werden open gegooid en de paarden in galop over de stenen de bocht om mochten gaan, en daar zette ik mijn paard zelf buiten. Ook wel nadat de stalhouder had beloofd mijn paard wel met touwtje buiten te zetten, dit niet gebeurt was en mijn paard ontsnapt was (hij hield hem nog wel aan het halster vast). Vervolgens zijn ze rennend achter hem aan gegaan totdat een stalgenoot mijn inmiddels kreupele paard wel te pakken kreeg. Gelukkig was na een weekje stappen weer de oude. Maar stel je paard breekt dan zijn been, dan is het dus afhankelijk van wat de de beoordelaar bij de verzekering/ rechter als normaal beschouwt of je de stalhouder aansprakelijk kunt stellen?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 08:11

Fleurtje100 schreef:
Maar stel je paard breekt dan zijn been, dan is het dus afhankelijk van wat de de beoordelaar bij de verzekering/ rechter als normaal beschouwt of je de stalhouder aansprakelijk kunt stellen?

In principe is zoiets ter beoordeling aan de rechter. Echter, het is onmogelijk om álles voor de rechter te brengen en in de praktijk gebeurt die beoordeling dus door de verzekeraar. Die toetst het aan het wetboek en de jurisprudentie die over zo'n onderwerp beschikbaar is.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 08:37

Ik vind het al een beetje vreemd dat wanneer je ergens al tien jaar op stal staat je geen afspraak met de staleigenaar hebt dat wanneer er iets niet in de haak schijnt te zijn met je paard hij niet weet dat er meteen gebeld moet worden.

Nu de paarden wat frisser zijn is het logisch dat je ze wat terugzet in het voer!
Afspraken maken hoe er buiten gezet wordt,zal niet de eerste keer zijn dat hij ze buitenzet door de deur open te zetten,neem aan dat jij dat ook wel weet hoe het daar aan toe gaat na tien jaar?!

En nu loopt het een keer verkeerd af en zou de staleigenaar nalatig zijn,beetje hypocriet vind ik!

En ja hij ziet de bui al hangen natuurlijk,die denk ik ben de ***want zou je echt verkeerd willen en je van de domme houden zoals je nu doet dan zou hij best eens voor de kosten kunnen opdraaien.

Nou misschien voor jullie beiden een les om beter met elkaar te communiceren en hoop dat je paardje snel weer opgeknapt is zonder nare gevolgen!!

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 13:59

Van de domme houden?
Er staat duidelijk dat ik het met hem overlegd heb
En dat als het niet via de verzekering kan ik het er bij laat.

Daarbij staat in de openingspost dat ik in de 1e instantie het er bij had willen laten
Maar door reacties om ons heen ben ik gaan twijfelen en heb ik hier advies gevraagd.

Ik heb vriendelijk met hem overlegt en we komen er zeker wel uit samen;)

Ook weet hij dat ik gebeld wil worden als er iets gebeurt maar hij heeft gedacht dat er niks aan de hand was. Afspraken zijn er wel, maar het blijkt dat dat nog niet alles zegt, zoals in dit geval

Volgens de stalhouder zet hij de paarden normaal buiten aan het het halster. Ik ben hier nooit bij want ik werk overdag. Met stalgenootjes gepraat en ook die weten niet beter dan dat de paarden gewoon aan het halster naar buiten worden gedaan.

Maar het probleem is opgelost ;)

Bedankt voor alle reacties en jullie advies!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:01

ben wel benieuwd naar hoe het dan nu opgelost is :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:25

Hoe gaat het met je paard?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:28

noortje schreef:
Van de domme houden?
Er staat duidelijk dat ik het met hem overlegd heb
En dat als het niet via de verzekering kan ik het er bij laat.

Daarbij staat in de openingspost dat ik in de 1e instantie het er bij had willen laten
Maar door reacties om ons heen ben ik gaan twijfelen en heb ik hier advies gevraagd.

Ik heb vriendelijk met hem overlegt en we komen er zeker wel uit samen;)

Ook weet hij dat ik gebeld wil worden als er iets gebeurt maar hij heeft gedacht dat er niks aan de hand was. Afspraken zijn er wel, maar het blijkt dat dat nog niet alles zegt, zoals in dit geval

Volgens de stalhouder zet hij de paarden normaal buiten aan het het halster. Ik ben hier nooit bij want ik werk overdag. Met stalgenootjes gepraat en ook die weten niet beter dan dat de paarden gewoon aan het halster naar buiten worden gedaan.

Maar het probleem is opgelost ;)

Bedankt voor alle reacties en jullie advies!

even buiten alle juridische regels om....hoe is het met je paard?

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 19:07

ze loopt gelukkig al stukken beter maar de wond wil maar niet dicht gaan. de dierenarts komt elke dag om de wond uit te spuiten maar naar mijn idee geeft dit niet veel verbetering. Daarom ga ik morgen met haar naar de kliniek om foto's te maken. ik hoop dat daar wat meer duidelijkheid uit komt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:22

Succes morgen, hoop voor jullie dat het goed komt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:00

succes morgen ts, hopelijk is de wond met een week weer wat netter en schoner.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 18:57

even een update voor de gene die het willen weten.
we zijn nu 1200 euro verder en mijn eigen dierenarts kan er niks meer mee.
Vrijdag op naar haaksbergen (watermolen) of hellendoorn voor een athroscopie, iemand ervaringen met deze klinieken?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:59

Ik ken de kliniek niet maar wil jou en je paard veel sterkte wensen!

Snisel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:01

Jeeetje, dat is een moeilijke keuze.

De stalhouders kon er waarschijnlijk niks aan doen dat die gevallen is,
maar aan de andere kant had hij hem gewoon een halter om moeten doen.

Kunnen jullie het niet verdelen ofzouuw??

Heel veel sterkte verder.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:04

Ik heb jaren terug met mijn 1e paard ook zoiets gehad, de domme stagiaires hadden mijn paard met de verkeerde paarden in de wei gezet, met als gevolg dat het op vechten was uitgelopen en mijn paard een scheur in zijn schouderblad had en kreupel was op 2 benen.

Stalhouder was nergens voor aansprakelijk te stellen. Zelf een rekening van 1600 euro betaald toendertijd. Daarna gelijk weggegaan.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:16

noortje schreef:
even een update voor de gene die het willen weten.
we zijn nu 1200 euro verder en mijn eigen dierenarts kan er niks meer mee.
Vrijdag op naar haaksbergen (watermolen) of hellendoorn voor een athroscopie, iemand ervaringen met deze klinieken?

Wat naar dat het nog steeds niet over is en dat je dierenarts er niks meer mee kan.
Hopelijk kunnen ze op de kliniek wat doen.