Mijn vriend heeft meer overmacht over zn hengst dan ik?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:10

Eciara schreef:
Nee heb je dat nog nooit, dan zou ik als je meerdere paarden hebt en je die buiten hebt staan en er is van die paarden vast iemand de leider en die is er niet van gedient dat een ''mindere'' te dicht in de buurt komt dan gaan ze dreigen met de oren/ogen en stappen ze achteruit weg, helpt het dreigen met de oren/ogen niet dan gaat de leider zelf passen achterwaarts en dan gaat de ''mindere'' ook passen achterwaarts en draait dan bij de leider vandaan........... ;) let er maar eens op

Nee sorry! Ook wij hebben meerdere paarden maar bij ons lopen ze echt niet achteruit, eerder als er 1tje aanvalt dan rent die andere snel achteruit. Ik zal daar eens op letten! Misschien dat het me gewoon niet is opgevallen hoor![/quote]

nou als het je is opgevallen dan hoor ik het graag van je, of wij hebben een kudde apart thuis :D

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:59

uhmm TS waar ben je ?? :+ Ben benieuwd wat je van de ideeen vind?

iris_84

Re: Mijn vriend heeft meer overmacht over zn hengst dan ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 21:56

meiden meiden jullie gaan zo snel hahah ik kon het niet meer bijhouden aangezien ik niet op mijn werk achter Bokt kan zitten :)
wat een reacties en wat een uiteenlopende meningen... als eerst bedankt voor jullie reacties maar wat ik als eerste wil zeggen is dat mijn vriends hengst absoluut geen kwaad in zich heeft wat iemand zei over met hem alleen in de bak zijn dat dat levengevaarlijk is, snap ik maar tot nu toe ben ik altijd samen met mijn vriend in de bak.
Hij is natuurlijk wel al sinds jongs af aan aan de hand geweest en dus al heel erg gewend geraakt aan mensen je kan er bij wijze van onderdoor lopen en hij zal nog geen kick geven. We hebben het hier niet over een uit de wei getrokken hengst die niets gewend is! Verder is mijn vriend dus al behoorlijk streng en niet vies van een tik mits echt nodig. Ik ben zelf meer een voorstander van de andere tips die vele van jullie geven als hulp zoeken in mijn vriend en ook eventueel professionele hulp.
Hij blijft voorlopig hengst omdat mijn vriend hem eerst nog naar de hengstenkeuring wil brengen om eventueel Ster te worden aangezien hij de hengst ook heeft gekocht om verder mee te komen. Dekhengst zal hij nooit worden daar heeft hij de capaciteiten niet voor dus ruin wordt ie echt wel maar dat is voor nu nog geen optie en de keuze van mijn vriend aangezien het nog steeds zijn paard is.
Wel hebben we natuurlijk afgesproken dat als het echt niet gaat om als hij niet verder komt in de keuringen hij meteen gecastreerd wordt.

iris_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 22:00

En aangezien ik verknocht ben aan dat beestje en mijn vriend en ik hem samen trainen en verzorgen, gaat mijn vriend het niet helemaal alleen doen. Mijn vriend is nu elke dag bij hem en ik zo'n 3 x in de week aangezien we nog niet samen wonen. Het is ook een beetje mijn paard geworden dus niet zo gek dat ik ook met hem bezig wil blijven :)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:48

Ik heb het topic niet gelezen.

Mijn ervaring is: merrie's spiegelen, hengsten confronteren. Een merrie spiegelt jouw gedrag of een onderdeel ervan, hier kun je van leren. Hengsten gedragen zich confronterend, wanneer je een beetje onzeker bent naar dominante personen toe zul je met deze angst/onzekerheid geconfronteerd worden door een hengst, hierdoor kun je werken aan jezelf. Onthoud het en denk er over na, wellicht weet je het antwoord zo al. Probeer je onzekerheid of angst weg te poetsen door te oefenen op de hengst, daar is hij voor, je merkt het snel genoeg wanneer jij steviger in je schoenen staat. Nadat ik gestalkt was ben ik ook geconfronteerd met diezelfde angsten door een jonge hengst, terwijl we zelf toch 2 dekhengsten hebben en ik daar probleemloos mee om kan. Nadat ik aan mijn angst gewerkt had, bleef een nieuwe confrontatie via die hengst ook uit, ik heb hem bedankt voor zijn hulp en vanaf dat moment was het gewoon goed.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:13

Dit gedrag laten hengsten inderdaad heel snel zien zo gauw ze ook maar merken dat je bang of onzeker bent.
Voordat je dit paard dus ooit zou kunnen rijden zul je dus flink aan jezelf moeten werken..

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:27

Volgens mij kan dit ook worden verholpen zonder castreren !
Maak je groot en laat eens zien wie de baas is.
Laat hem eens los in de piste en jaag hem maar een paar keer weg met een longeerzweep !
Hij zal maar snel genoeg beseffen dat jij het echt meent.
Probeer een band op te bouwen met het paard door hem eens goed te poetsen ofzo, maar houd je vriend er maar bij.
Het enige wat ik echt kan zeggen is dat je je niet mag laten doen, maar dat is uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan.
Hopelijk komt het goed,
succes :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:30

babetta schreef:
Volgens mij kan dit ook worden verholpen zonder castreren !
Maak je groot en laat eens zien wie de baas is.
Laat hem eens los in de piste en jaag hem maar een paar keer weg met een longeerzweep !
Hij zal maar snel genoeg beseffen dat jij het echt meent.
Probeer een band op te bouwen met het paard door hem eens goed te poetsen ofzo, maar houd je vriend er maar bij.
Het enige wat ik echt kan zeggen is dat je je niet mag laten doen, maar dat is uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan.
Hopelijk komt het goed,
succes :)

Ik zou eerst het topic even doorlezen....

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:32

Wie is er nou eigenlijk de baas, je vriend of de hengst ?
Dat stukje snap ik gewoon niet goed daarmee

iris_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 14:31

Mijn vriend is de baas over de hengst maar de hengst is weer baas over mij!
Poetsen doe ik al heel erg lang dat lukt ook wel alleen aangezien ik hem tussen de touwen zet en er is dan nooit iets aan de hand, het begint pas als ik met hem ga lopen en hij los in de bak is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:55

Misschien is het al gezegd, maar wat mi een reden is dat nogal wat hengsten prettiger te handelen zijn door mannen is omdat zij (even erg veralgemeniserend) veel meer no-nonsense zijn. Hengsten zijn geen friemelknuffelcuddlepaardjes. Ze vinden het vaak best gezellig hoor, maar waar een ruin of een merrie je laat begaan of lekker terug knuffelt, zet een hengst ondertussen gelijk even zijn tanden in je rug. :+ Wij vrouwen zijn vaak veel te soft bezig, trutten teveel aan met de dieren waardoor ze andere activiteiten gaan zoeken, analyseren elke oorbeweging van paardlief en gaan er dan de volgende dag pas op reageren als we erover nagedacht hebben wat paard nu eigenlijk bedoelde. Mannen denken zelf veel meer vanuit het moment en what you see is what you get en zijn daarmee veel duidelijker en consequenter naar dieren toe. Een hengst heeft die duidelijkheid en consequentheid nog 1000 keer harder nodig dan een ruin of een merrie. Misschien dat dat herkenbaar is.

Over het slaan ed: kan nodig zijn met hengsten, maar leiderschap pakken doe je bij een paard en ZEKER bij een hengst al in de eerste seconden/minuten. Dus ik herken het verhaal wel van lastige hengsten een keer op hun plek zetten en daarna geen probleem meer hebben maar dan vanuit de eerste ontmoeting. Respect en positie terugverdienen is moeilijker en complexer dan vanaf het begin te winnen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 09:56

Ben ik de enige die zich afvraagt wat TS uberhaupt bij een paard in de bak doet als hij los mag
en "vrij" is afgezien van het feit dat het paard een hengst is?

Zoals TS zelf al zegt laat ze zich in een positie "drijven" door het paard waardoor het paard
zich als leider op KAN stellen omdat zij qua houding en gevoel haarzelf ondergeschikt maakt
aan het paard. Mocht het nog een keer gebeuren zou ik hem zelf met de longeerzweep bij me
weg jagen zodat hij dit niet kan. En verder gewoon zorgen dat je niet alleen met hem in de
bak bent...? (ook al is je vriend er bij? ik zie de noodzaak niet om persee in de bak te moeten
blijven... moet je hem dan zonodig opjagen ofzo? Met een onzeker gevoel een paard opjagen
is naar mijn idee een hele goede reden voor een paard om te kijken hoever hij kan gaan..)

Als hij naast me gaat lopen paraderen en dominant lopen doen ben ik wel vlot genoeg om
hem binnen een tel een lel te verkopen maar als je al onzeker bent voor je naast hem gaat
lopen heeft het al helemaal geen zin. Je moet echt leven in het nu (a la Cesar Milan idd)
Maar goed ik ben van nature heetgebakerd en consequent, heb 11 jaar lang een dominante
ruin gehad die me standaard iedere dag wel een keer uitprobeerde. Natuurlijk wist hij heus
wel dat ik hem gelijk op zijn plek zette. Boze stemhulp, meestal reactie. Geen reactie? Dan
krijgt hij op zijn sodemieter. Hij liep totaal over mijn moeder heen als ze met hem buiten
ging stappen, dan liep hij maar te piafferen met zijn staart in de lucht en iedere keer gaf
ze hem binnen 5 minuten gauw aan mij. Ik hoefde hem vaak alleen maar aan te kijken en
hij liep al als een mak lammetje achter me aan. Mijn moeder maakte zich onzeker, waardoor
hij een loopje met haar nam.

Maargoed, ik heb nu een ander paard (mijn ruintje is overleden) en dat is een merrie die
juist met 4 benen de lucht in springt en heel snel onzeker is omdat ze niet weet wat er nou
allemaal om haar heen gebeurd. Die kun je niet straffen want dan gaat ze over de kook en
dan komt er alleen maar angst in ipv uit. Daar moet ik juist weer de rust in brengen, zelf
relaxed blijven, alles herhalen (net zolang tot ze ontspant en dan als beloning iets anders
gaan doen) zo had ik bijv. gister een stuiterend paard op de poetsplaats die ik net zolang
heb laten staan tot ze kalmeerde terwijl ik haar gewoon rustig bleef poetsen. Toen ze tot
rust kwam gingen we longeren, heetgebakerd huppelde ze over het terrein, toen ze rustig
werd mocht ze pas de longeerbak in, daarna over het terrein gelopen, werd ze weer onrustig.
Heb haar even op stal gezet want daar voelde ze zich veilig. Heb haar na 15 min uit stal gehaald
en de hele procedure weer herhaald.. tot 3x aan toe. Uiteindelijk is ze (doodmoe) maar wel
ontspannen, terug haar stal in gegaan.

Nu is een hengst natuurlijk heel wat anders dan een merrie of een ruin, maar als je van nature
al niet zo'n held bent dan kun je ongelukken gaan verwachten...