Vervelend als ik haar ros.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vervelend als ik haar ros.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:17

Ach, je moet het niet meteen zo in het belachelijke trekken, dat is een beetje flauw. Iedereen moet zijn eigen grenzen stellen, wat betreft een gevoelige huid wil ik best rekening houden met mijn paard. Ik geef aan dat eraan werken ook handig is, maar dat rekening houden met je dier soms de beste oplossing is.. en dat hoeft dan niet direct voor alles te gelden, en is niet direct je paard jou laten dicteren, etc. Kom zeg, niet zo kinderachtig..

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:29

Tuurlijk kun je rekening houden met de gevoelige huid van je paard en ik blijf erbij dat er hier niemand zegt dat dat niet mag, het gaat erom dat je paard naar jou gaat stampen op het moment dat jij wel met die borstel komt, dat mag dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:37

Van jóu mag dat niet, bij mij mag een paard aangeven dat hij iets wel of niet prettig vindt. Met het achterbeen stampen of naar voren trappen is iets anders dan gericht slaan voor mij :) Zo werk ik met een merrie die een hekel heeft aan de deken op- en afdoen, dus die maakt altijd een bijtbeweging en pakt soms zelfs geïrriteerd een stuk van mijn jas vast als ik de voorsluiting van haar deken dichtdoe. Van mij (en de anderen die met haar omgaan ;) ) mag ze dat gewoon doen, maar tot daar en niet verder. Ik weet dat niet iedereen de deken altijd even subtiel opgooit en snap dus dat ze er een negatieve associatie mee heeft. Zolang ze haar ongenoegen kan uiten zonder mij daarbij te bijten of een andere manier pijn te doen mag ze.. in 6 jaar tijd heeft ze 1x in het begin met haar tanden tegen mijn arm geschraapt, ze schrok daar zelf net zoveel van als ik geloof ik, en ze weet sindsdien precies tot hoever ze mag gaan.

Het is denk ik gewoon een kwestie van wat je zelf wilt en welke 'afspraken' je met je paard(en) maakt. Dat je het één toestaat betekent niet meteen dat je alles maar goed vindt, zolang je per situatie maar duidelijk en consequent bent en je paard weet waar hij aan toe is- en je jezelf, je paard of andere mensen niet in een gevaarlijke situatie plaatst.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:45

WildWings schreef:
Het is denk ik gewoon een kwestie van wat je zelf wilt en welke 'afspraken' je met je paard(en) maakt. Dat je het één toestaat betekent niet meteen dat je alles maar goed vindt, zolang je per situatie maar duidelijk en consequent bent en je paard weet waar hij aan toe is- en je jezelf, je paard of andere mensen niet in een gevaarlijke situatie plaatst.

Klopt.

Het is inderdaad dat een paard dat van mij niet mag en niet dat alle paarden op de wereld dat niet mogen ;)
Maar persoonlijk vind ik het makkelijker om in alle situaties even duidelijk en consequent te zijn, ook omdat ik vind dat je anderen een hoop ellende bespaart door zelf je paard goed op te voeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:01

Zoals ik al zeg, het hangt af van de afspraken die je met je paard maakt. Het lijkt nu alsof je insinueert dat ik de paarden waarmee ik werk niet goed zou opvoeden, en dat is jammer, want niets is minder waar. Afspraken maken valt ook onder goed opvoeden, dat mijn afspraken verschillen van de jouwe zegt niets over 'goed opvoeden' of niet. Daarbij vind ik dat een paard júist de vrijheid moet krijgen te kunnen aangeven wat hij of zij wel of niet prettig vind zolang dit op geen manier gevaar oplevert voor andere mensen of dieren. Juist door je paard de kans te geven zich te uiten en je zelf probeert deze tekenen te herkennen kan je aan bepaalde zaken werken. Als je je paard dit afleert loop je mijn inziens juist kans dat je op een gegeven moment alle tekenen mist en het dus écht een keer misgaat omdat je paard niet de kans heeft gehad / heeft afgeleerd tekenen van ongemak te laten zien. (En er zijn paarden waarbij dat juist tot aggressie of angst-aggressie leidt uiteindelijk.) Denk maar aan honden, die op hun flikker kregen zodra ze gromden of hun lip optrokken, want 'zo mogen ze niet doen tegen mensen'. Uiteindelijk grijpt zo'n hond een keer iemand in z'n been en wordt hij uitgemaakt voor vals of zelfs afgemaakt want 'niemand had het zien aankomen, hij greep zo ineens uit het niets iemand!'. Extreem voorbeeld, maargoed.

Het gaat mij er niet om dat je soft moet zijn en alles moet toestaan, ik denk alleen dat je je moet afvragen waarom je dier iets liever niet heeft, en wat het toevoegt om hem te dwingen het wel toe te staan. In dit geval krijg je vaak plekken net zo goed weg met andere borstels, of een plakkaat kan je desnoods even wassen als het echt moet en niet anders weggaat. Natuurlijk zou je een dier overal moeten kunnen aanraken, maar dat is iets anders dan met een rosborstel poetsen, sommige dieren hebben gewoon een gevoelige huid en dan is het niet prettig. Zijn er ook andere oplossingen mogelijk die niet lastig zijn, waarom die dan niet gebruiken? Heb je daarintegen een paard wat niet langs een rode brievenbus wilt, dan is dat doorgaans meer omdat de rode brievenbus nieuw/eng/bedreigend is, en niet omdat het pijn doet erlangs te gaan. In dat geval zou ik er dan wel weer voor kiezen daar op een rustige/vriendelijke manier aan te werken, simpelweg omdat het voor je paard ook rust brengt niet iedere keer een hartverzakking te krijgen bij het zien van een rode brievenbus :D

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 01:47

WildWings schreef:
Zoals ik al zeg, het hangt af van de afspraken die je met je paard maakt. Het lijkt nu alsof je insinueert dat ik de paarden waarmee ik werk niet goed zou opvoeden, en dat is jammer, want niets is minder waar.

Ik insinueer niets en vind het juist jammer dat jij er dat van maakt. Omdat jij in je vorige bericht aangaf dat het om mijn mening ging en niet om een algemeen aanvaard feit, vond ik het nodig om erbij te zeggen dat het inderdaad mijn persoonlijke manier van doen is. Juist om jou niet onnodig voor het hoofd te stoten. Jammer dus dat je dan denkt dat ik insinueer dat ik alle antwoorden heb en dat jouw manier per definitie fout is, dat is namelijk precies wat ik niet wilde zeggen.

Maar ik blijf wel bij mijn mening, want ik ga geen strontplakkaten (mooi woord voor galgje) wassen midden in de winter, dat vind ik veel meer gedoe dan even rossen en bovendien nog vervelender voor je paardje als je geen warm water hebt en het vriest. Met de nadruk op even, want (en dat heb ik al eerder aangegeven) ik vind het gemeen om expres extra veel en vaak te gaan rossen.

Ik denk dat wij helemaal niet zover van elkaar af liggen qua mening dan jij denkt, WildWings. Ik vind dat jouw verhaal over afstraffen helemaal klopt, maar door gewoon snel even te rossen (en nogmaals dit gaat over mijn mening en mijn ervaringen) en dat gedreig te negeren, merkt je paard/pony al gauw dat het zo voorbij is en dat het geen zin heeft om zo tekeer te gaan. Zoals ik in het begin al zei kunnen ze zelfs leren ervan te genieten, want op de juiste plaatsen vinden ze het vaak heerlijk en dan kun je super fijn met ze kroelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 02:04

@ Wildwings. Ik heb ook een merrie die een hekel heeft aan de deken, en een lelijk gezicht accepteer ik, maar een bijtbeweging of mijn jas vastpakken toch pertinent niet. En op het moment dat ik afspraken moet maken met een paard, heb ik in mijn ogen een probleem (en mijn paard dito). Ik wil geen "gentlemans agreement", ik wil onvoorwaardelijke gehoorzaamheid bij alles wat ik doe.
En dat is in mijn ogen het wezenlijke verschil tussen een goed opgevoed paard dat doet wat ik wil, en een paard dat toestaat dat ik bepaalde dingen doe of doen mag. In het eerste geval ligt het initiatief bij mij (wat ik ook wil) in het tweede geval bij het paard (en ik ben beslist niet bereid om dat in iedere situatie te accepteren).

En je kunt je afvragen of het wat toevoegt als je paard toestaat dat je bepaalde dingen in bepaalde situaties doet. In mijn ogen ja. Zie bovenstaande. Op het moment dat je het initiatief aan een paard overlaat, ben je de leiderschapspositie kwijt. Het is maar wat je wilt. Ik wil dat niet. Jij staat dat misschien toe.

Klein maar saillant verschil in ons beider aanpak. En niets belachelijks aan...

anoekreuvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:54

mijn paard doet dat ook, maar hij heeft niks, dus ik negeer het gwn. misschien vinden ze het gwn niet fijn. maar doe alleen rossen als/waar het nodig is en de rest met een gwne borstel ;)

jet99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:02

je kunt ten 1e proberen of ze harder of zachter gepoetst wil worden want misschien doe je haar pijn maar je kunt ook een andere borstel gebruiken. ik hoop dat je hier wat aan hebt! :D

heel veel succes!

ps ik houu van vosjes! <3

petitbrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:54

rustig opbouwen en goe dobserveren , zachte bortseld