Paard verkocht, koper wil koop ontbinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vendoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:18

FloortjeM schreef:
@percyleen: ik weet niet bij welk pak cornflakes jouw juridische informatie zat, maar er is in 2003 echt helemaal niets gewijzigd in de wijze waarop in onze wet wordt omgegaan met koopovereenkomsten. Zo'n 80% van de overeenkomsten met betrekking tot paarden staat niet op papier, maar daarmee bestaat die nog wel. Echt wel het toppunt van bureaucratisch denken dit: het bestaat pas als het op papier staat.

Overigens: die zeswekentermijn waar jullie allemaal zo vol van zijn, díe bestaat dan weer niet.
Verder: zonder de feiten van beide kanten te kennen ga ik er echt geen waardeoordeel over vellen. Maar als je niet weet waar de klepel hangt, hou dan gewoon je mond of beperk je tot: goh, wat een sneu verhaal, en bedenk niet je eigen Wetboek van Boktwaarheden.

AMEN..

Maar ik zou me er ook niet echt lekker bij voelen zo'n gevaarlijk paard te verkopen aan iemand, zonder dat er door een veearts uitgesloten is dat dit gedrag door een aandoening veroorzaakt wordt. Maar hebben de kopers het paard inmiddels al laten onderzoeken?

Ik heb vorig jaar op het zelfde punt gestaan, maar verkopen was voor mij geen optie. Ik zou een ander opzadelen met het gevaar en de ellende, terwijl wij alles al geprobeerd en uitgesloten hadden. Om nog maar niet te denken aan de mensen waar ze terecht zou kunnen komen die haar wel even "in het gareel meppen"! Ik heb haar af laten maken, verschrikkelijk maar wat ben ik blij dat ik zulke verhalen niet hoef te lezen over mijn paard op bokt!
Overigens was er bij mijn paard wel een hormoon probleem geconstateerd dat we niet onderdrukt kregen.. dit verklaarde haar abnormale gedrag!

Laat je goed adviseren.. suc6!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:54

_Jessie schreef:
@ Russel: Begrijp me niet verkeerd, ik heb mijn vriendin meerdere malen aangeraden om een dierenarts naar het paard te laten toen hij nog in haar bezit was. Dit wilde zij niet dus is haar keuze, helaas. Precies om dezelfde reden als wat jij zegt, als een paard zo doet kan er iets goed mis zitten in het lijf.
Ook heb ik haar geopperd het paard in te laten slapen maar dit vond zij zielig, hij verdiende kans. Ben ik met haar eens maar ergens is een grens.

We hebben nog geen antwoord gehad op onze laatste mail dus we gaan het wel zien :)
Zou graag een slotje willen want mijn vragen zijn beantwoord :D

ja, sorry idd, het gaat om je vriendin. Maar ik persoonlijk vind dat ze haar gelijk niet via tips van bokt kan halen, dit zal wellicht een zaak gaan worden en ik denk eerlijk gezegd dat het dom van haar is te denken dat ze een verkoop kan doen met het idee dat het paard niet meer terug komt. Ik denk dat ze niet zo heel erg veel van paarden weet en de paardenwereld. Maar het gaat mij eigenlijk om het moraal.

Je verkoopt een onverkoopbaar paard, weet dat je eerlijk moet zijn, dus je zegt dat hij erg moeilijk is, te moeilijk voor jezelf, maar eigenlijk wel wetende dat hij onbegonnen werk is, maar je hebt je geld. Dan toch onsportief om dan nu te denken, dat geld heb ik, ze zijn er in gestapt, dat geld hou ik, dat paard brengen ze maar naar de slacht, nu even mijn licht op steken hoe ik mijn geld kan houden en die mensen op een afstand...

Nog een geluk voor jouw vriendin dat die nieuwe eigenaar niet is verongelukt, in een rolstoel of dood...want dat had toch maar zomaar gekund, ten minste kan ze daar wel rustig mee gaan slapen, alleen de centjes nog.

Sorry TS, vat het niet persoonlijk op, maar jij bent een veel te goede vriendin, laat ze zelf maar haar peultjes uit het vuur halen...want dit is toch een vorm van heel oneerlijk handelen??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:12

listiglistje schreef:
Ik heb exact hetzelfde meegemaakt, ipv daarvan zat er 2 maanden tussen verkoop en terug willen geven...
en was het paard wel braaf, maar de kopers hebben hun rijkunsten en omgang met paarden overschat ;-)

Bij mij is het tot een rechtzaak gekomen en ik heb gewonnen :-)
Nou ja gewonnen paard is wel de handel ingegaan (ze dreigde na verlies met de slacht in de rechtzaal, nare mensen >;) )
Maar eind goed al goed! ik heb hem 2 jaar gelden terug gevonden en is nu een fijn familiepaard voor het hele gezin! Hij heeft het nu super!

Ik heb destijds allerlei verklaringen moeten verzamelen, om te bewijzen dat het een braaf paard betrof, maar dit was nog niet eens nodig...
Ik heb ze bij verkoop de waarheid (met getuigen) verteld, dochtertje van 8 heeft een proefrit gemaakt
en ik heb ze ook nog proeftijd aangeboden (met getuigen), maar dit werd geweigerd en het paard werd direct gekocht.
Paard werd overigens ook niet gekeurd en werd een paar dagen later geleverd en pas na 8 weken was de koper eraf gevallen en begon het hele proces van willen teruggeven, dagvaarden etc.
ik heb mijn poot ook stijf gehouden en alle contact verbroken met de kopers, ik heb toen wel een hippisch recht advocaat in de arm genomen!

Tijdens de rechtzaak:
Dat ze de proeftijd geweigerd hebben werd toegegeven door de koper in de rechtzaal
was eigenlijk voldoende voor de rechter om de kopers in het ongelijk te stellen.
Letterlijke woorden van de rechter: Hij vond dat ze eerst een hobbel paard hadden moeten aanschaffen,
daarna een lucky luck paard en dan pas een groot, sterk en stoer sportpaard :=

Maar het paard van je vriendin is wel gekeurd bij aankoop en ze hoeft het paard dus niet terug te nemen!
Dus mocht het tot een rechtzaak komen, ik heb een soortgelijke case met uitspraak hier liggen ;-)

jij noemt het gewonnen....voor je zelf,maar voor het paard?Die is de handel ingegaan....wat een feest.
In dit geval is het dan goed afgelopen,maar vaak gaat z'on paard toch een lijdensweg tegemoed...en vaak inderdaad omdat mensen eerst naar het uiterlijk van een paard kijken in plaats van hun eigen nivo....
Laatst bijgewerkt door geerke op 07-12-10 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:13

geerke schreef:
jij noemt het gewonnen....voor je zelf,maar voor het paard?Die is de handel ingegaan....wat een feest.

inderdaad

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:15

Russel ook al is er iets mis (lichamelijk/fysiek) met het paard, ik denk dat de vriendin van ts wel eerlijk gehandeld heeft,
want ts is daar zelf bij geweest volgend haar op. Dat het paard alleen maar klinisch is gekeurd is geheel te wijten aan de kopers....

_Jessie schreef:
Nu weet ik ook (ik ben bij de hele verkoop aanwezig geweest) dat mijn vriendin hun alles verteld heeft wat hij bij haar deed.
Dus ook dat hij een heel moeilijk karakter heeft, snel om kan slaan qua stemming en met rijden absoluut geen lieverdje is.

Wat is hier dan niet eerlijk aan?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:19

geerke schreef:
listiglistje schreef:
Ik heb exact hetzelfde meegemaakt, ipv daarvan zat er 2 maanden tussen verkoop en terug willen geven...
en was het paard wel braaf, maar de kopers hebben hun rijkunsten en omgang met paarden overschat ;-)

Bij mij is het tot een rechtzaak gekomen en ik heb gewonnen :-)
Nou ja gewonnen paard is wel de handel ingegaan (ze dreigde na verlies met de slacht in de rechtzaal, nare mensen >;) )
Maar eind goed al goed! ik heb hem 2 jaar gelden terug gevonden en is nu een fijn familiepaard voor het hele gezin! Hij heeft het nu super!

Ik heb destijds allerlei verklaringen moeten verzamelen, om te bewijzen dat het een braaf paard betrof, maar dit was nog niet eens nodig...
Ik heb ze bij verkoop de waarheid (met getuigen) verteld, dochtertje van 8 heeft een proefrit gemaakt
en ik heb ze ook nog proeftijd aangeboden (met getuigen), maar dit werd geweigerd en het paard werd direct gekocht.
Paard werd overigens ook niet gekeurd en werd een paar dagen later geleverd en pas na 8 weken was de koper eraf gevallen en begon het hele proces van willen teruggeven, dagvaarden etc.
ik heb mijn poot ook stijf gehouden en alle contact verbroken met de kopers, ik heb toen wel een hippisch recht advocaat in de arm genomen!

Tijdens de rechtzaak:
Dat ze de proeftijd geweigerd hebben werd toegegeven door de koper in de rechtzaal
was eigenlijk voldoende voor de rechter om de kopers in het ongelijk te stellen.
Letterlijke woorden van de rechter: Hij vond dat ze eerst een hobbel paard hadden moeten aanschaffen,
daarna een lucky luck paard en dan pas een groot, sterk en stoer sportpaard :=

Maar het paard van je vriendin is wel gekeurd bij aankoop en ze hoeft het paard dus niet terug te nemen!
Dus mocht het tot een rechtzaak komen, ik heb een soortgelijke case met uitspraak hier liggen ;-)

In dit geval is het dan goed afgelopen,maar vaak gaat z'on paard toch een lijdensweg tegemoed...en vaak inderdaad omdat mensen eerst naar het uiterlijk van een paard kijken in plaats van hun eigen nivo....

Als je de toon van mijn bericht eens leest....zie vetgedrukte! ik baalde er toen ook van dat ik hem niet terug kon nemen,
want we waren al 4 maanden verder toen de uitspraak volgde....
+ ik had na verkoop net een nieuw huis en paard gekocht, dus financieel niet in staat om hem terug te nemen.
daarbij wist ik dat mijn paard braaf was, ik had hem nl 8 jaar gehad en M2 mee gereden (z afgericht), dus dacht ik, die komt zeker weer goed terecht!
En zo is het ook gegaan....niet alle handlaren zijn slecht hoor...
Dus graag niet te snel oordelen over mijn situatie destijds ;-)

Revanches

Re: Paard verkocht, koper wil koop ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:15

Slotje voor overleg.