OPROEP controle papieren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: OPROEP controle papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:13

Niet alleen Duitsers ook Nederlandse paarden geboren voor 1 juli 2009 in bezit van een geldig paspoort zonder transponder voldoen aan de regels.
www.nl-paardenpaspoort.nl
En daar heeft antichips ook een grote steek laten vallen, ipv mensen op kosten te jagen voor DNA vast te laten leggen en de daaruit voortvloeiende kosten hadden ze beter de regels goed moeten lezen.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:45

Dat het niet de taak van een jury is om papieren te controleren is waar, maar in 9 van de 10 gevallen ben je hier in ZH buiten jury ook federatievertegenwoordiger, (met uitzondering van de grotere concours) en als federatievertegenwoordiger kun en mag je wel degelijk papieren controleren en bij niet kloppende papieren diskwalificeren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:54

judithh schreef:
Dat het niet de taak van een jury is om papieren te controleren is waar, maar in 9 van de 10 gevallen ben je hier in ZH buiten jury ook federatievertegenwoordiger, (met uitzondering van de grotere concours) en als federatievertegenwoordiger kun en mag je wel degelijk papieren controleren en bij niet kloppende papieren diskwalificeren.

Ben jij ervan op de hoogte dat een transponder niet altijd verplicht is?

Mizz_mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 01:06

Ik neem aan dat onder donkere vos, het zelfde verstaan wordt als koffievos? O:)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 01:41

Alane schreef:
judithh schreef:

Nee..althans niet helemaal.wel gedeeltelijk.
Wat ik wel vreemd vind is dat de knhs haar officials hierover geen schrijven heeft gestuurd..
Onderstaand heb ik van de site die jij in je link hebt staan gekopieerd..wellicht schept dit ook duidelijkheid bij andere juryleden/federatievertegenwoordigers hier ;)

Vraag me wel af of de knhs hun leden wel kunnen verplichten een paard te laten chippen als ze
willen starten?

paarden in andere lidstaten geboren vóór 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, voorzien zijn van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt, zijn correct geïdentificeerd volgens de
overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008.

paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt zijn tóch correct geïdentificeerd (ondanks de Nederlandse chipverplichting
sedert 2004) omdat volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008 het gaat om
een correcte identificatie overeenkomstig de oude beschikkingen en die kenden geen chipverplichting.

paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie), die niet gechipt zijn, maar een VHL-ontheffingssticker voor DNA-bepaling in het paspoort hebben, zijn correct geïdentificeerd.

paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009 en niet voorzien van een correct paspoort moeten uiterlijk 31 december 2009 zijn geïdentificeerd overeenkomstig EU-verordening 504/2008, wat betekent dat ze zowel een paspoort als een chip moeten hebben.

paarden in andere lidstaten geboren ná 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, moeten wél zijn gechipt of zijn voorzien van een ander toegelaten alternatief herkennings-merk.

paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die een correct paspoort hebben, hoeven niet alsnog gechipt te worden, want ze zijn correct geïdentificeerd.

paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die géén correct paspoort en geen chip hebben, moeten een paspoort krijgen én gechipt worden, omdat er sprake is van voor de eerste keer identificeren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 08:22

judithh schreef:
Alane schreef:

Nee..althans niet helemaal.wel gedeeltelijk.
Wat ik wel vreemd vind is dat de knhs haar officials hierover geen schrijven heeft gestuurd..
Onderstaand heb ik van de site die jij in je link hebt staan gekopieerd..wellicht schept dit ook duidelijkheid bij andere juryleden/federatievertegenwoordigers hier ;)

Vraag me wel af of de knhs hun leden wel kunnen verplichten een paard te laten chippen als ze
willen starten?

Nope kunnen ze niet.
De KNHS verwijst vwb chippen en paspoort naar de EU regeling, en daar staat het duidelijk in dat het niet altijd verplicht is.
Zoals ik jij hierboven al hebt vermeldt.

En zo zijn er al minimaal 2 paarden, die ik weet, die een startkaart hebben maar geen chip en/of DNAnummer.
De KNHS legt het bij de ruiter/eigenaar neer vwb controles en de daaruit voortvloeiende discussies. Dus heb ik kopieën bij me waar alles in staat en een uitdraai mailwisseling met KNHS. :D

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 08:31

Ik weet dat er wel vaak problemen zijn met de vermelde kleur. Daar moet je dan lang achteraan gaan om die juist vermeld te krijgen. Ik had trouwens niet door dat je niet binnen 6 dagen na een enting zou mogen starten.
Verder krijg ik wel vaak de vraag dat er geen stempel over mijn sticker met het chipnr staat. Dat hebben ze namelijk halverwege het boekje gedaan. Gelukkig weet ik dat en kan ik dat dan even opzoeken.
Het is lastig dat niet alle boekjes identiek zijn. Dan is het voor een jury ook veel gemakkelijker zoeken. Ik heb zelf altijd mijn startkaart (geplastificeerd) bij mijn entingen zitten zodat hij al op de juiste pagina openvalt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 08:58

Dat plastificeren is wel altijd netjes. Maar ik heb al meerdere keren gezien dat de startkaart dan nog niet getekend was en dan is het lastig om dat alsnog te doen als de kaart geplastificeerd is.
Je ziet de mensen dan altijd denken....... oeps :D

Dat er uitzonderen zouden zijn mbt DNA of chip, wist ik niet. Met de bijscholing hebben we weer extra stukken ontvangen waar op gecontroleerd moet worden. Volgens mij wordt daar ook geen woord over gerept (ik ga dat zo nog eens nalezen). Ik kan me de discussie dus goed voorstellen. Lastig.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 09:00

@alane..dat is idd wel een goed idee om die kopieën mee te nemen, zal een hoop gedonder schelen.
Zou wel fijn zijn als de knhs hier wat meer publiciteit aan geeft..
Zelf heb ik nog nooit een paard ter controle gehad die geen chip had, over het algemeen zijn het altijd de entingen die niet correct zijn.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 09:13

Hier in het Noorden worden eigenlijk altijd de papieren gecontroleerd vooral in het outdoor seizoen. Indoor eigenlijk nooit.
Gelukkig heb ik gewoon alles op orde.

Ik werd er wel 2 jaar geleden op gewezen dat een enting een maand te laat was gezet toen hij nog veulen was (zijn 2e jaar was dat geloof ik).
Overleg met de DA gedaan en die heeft dat opgelost door in mijn paspoort te vermelden dat alles gewoon netjes klopte. Ze vond het onzin dat hij opnieuw zijn basisentingen moest hebben terwijl alles verder netjes klopte en er vroeger 1 maand te laat geent was.
Ik ent niet 1x per jaar maar om de 9 maanden.

Ik heb zelf een Belg dus als ik op chip gecontroleerd zou moeten worden dan zou dat een apparaat moeten wezen die ook de buitenlandse chips lees en die hebben ze vaak niet bij zich.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:36

Mando schreef:
Ik heb zelf een Belg dus als ik op chip gecontroleerd zou moeten worden dan zou dat een apparaat moeten wezen die ook de buitenlandse chips lees en die hebben ze vaak niet bij zich.

dan voldoet de controleur niet aan de eisen die gesteld worden aan de controleur en de reader.

@jury: het zijn de KNHS-reglementen die verwijzen naar de I&R-regeling paardachtigen, en die verwijzing bestaat al minimaal sinds de wijzigingen van 2009 van diezelfde reglementen. En in de I&R regling staat dus de uitzondering op de chipverplichting voor paarden geboren voor 1 juli 2009.

Het is was op het secretariaat ook niet bekend, en heeft wat voeten in de aarde gehad, ook omdat men nu online een startkaart aan moet vragen en daar dus geen mogelijkheid voor is.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 18:28

Hier ook al eens gemerkt, mijn pony komt uit België en er zijn readers die haar chip niet kunnen lezen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 18:44

stempel over DNA sticker ook zo'n drama..

Had al jaren startkaart onder het zadel. 2 jaar terug ook voor mennen aangevraagd.
(Dus weer copy zooi van paspoort opgestuurd)
Hele bende hopeloos te laat, ik bellen..want ik kreeg brief ipv startkaart met de mededeling,
chip niet oke.. ja dag!!!!
KNHS: staat geen stempel door je chipcode. :(
Dus ik pissed, ja, hallo!! het chipnummer staat op elke 2e blz gewoon in het paspoort geprint!
Vanaf 1997 moet je fjord voor stamboekopname gechipt zijn en DNA afstammelingen onderzoek hebben gehad,
anders kan je niet opgenomen worden in het stamboek.
Oeps foutje.. kreeg blanco coupons en startkaart met spoed, want het was hun fout.

Toen ik half jaar terug voor mijn nieuwe startkaart aanvroeg, inderdaad digitaal, werd er helemaal niets
gecontroleerd.
(wel blij als ik het hier zo lees, dat ik er allicht "overbodig" toch een chip in heb laten stoppen, zie het
al voor me op wedstrijd.. Nee, mevr.. u mag niet starten uw paard is niet gechipt :+ .
Overigens ging de KNHS er nu vanuit dat mijn paard 1.65 groot was?? Ik heb nooit een stokmaat opgegeven.)

marjolein_elJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:48

Bij aftekeningen staat er bij mij helemaal niks, alleen een blanco paard, terwijl het toch echt een bonte pony is!

belgikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:21

heb altijd de entingen netjes bij gehouden. maar de vorige eigenaar heeft dit niet gedaan. dus ik mis een paar entingen in mijn paspoort. maar voor de rest klopt alles in het paspoort. moet nog beginnen met wedstrijden.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:35

Als je de basisentingen opnieuw gegeven zijn is het verder geen probleem.

xkalanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 15:59

ik heb alles altijd netjes bij me, vooral op buitenwedstrijden
maar ik rij nu al 3 jaar wedstrijden en ze hebben mij één keer gevraagt naar het paspoort omdat ze dachten dat mijn E-pony paard was. Ik denk dat mensen daarom beetje slordig zijn met de papieren, omdat er bijna nooit naar gevraagt wordt, geen excuus natuurlijk daar niet van!

LennekeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:47

Ik ben ook wel gecontroleerd, en altijd alles prima. Maar ik hoor ook wel dat mensen die niet alles voor elkaar hebben een "waarschuwing" krijgen. Als er geen sancties aan zitten helpt het weinig.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:18

Als je hier je entingen niet in orde hebt start je gewoon niet.. zo simpel is het.
Er zijn op elke wedstrijd wel een paar die niet mogen starten.

Vandaag werden onze paarden geënt, en toen de dierenarts zou tekenen toen keek die nog even of we
goed uitkwamen met datums enzo, hij zei: ja ze controleren er altijd zo streng op.
En toen vertelde ik over wat ik hier gelezen had.. dat er op andere plaatsen nauwelijks gecontroleerd
werd. Daar verbaasde hij zich toch echt over! Hier is het zo standaard..

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:52

belgikske schreef:
heb altijd de entingen netjes bij gehouden. maar de vorige eigenaar heeft dit niet gedaan. dus ik mis een paar entingen in mijn paspoort. maar voor de rest klopt alles in het paspoort. moet nog beginnen met wedstrijden.

dan moet je dus wel de basisenting opnieuw laten doen (als je dit nog niet gedaan hebt) voordat je wedstrijden gaat starten.

hier in de buurt wordt zelden/niet gecontroleerd. ik heb nog nooit mijn papieren laten zien.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:36

op het moment dat je een paard laat ruinen moet dat dat ook veranderd worden in je paspoort? destijds hebben ze bij mij aangegeven dat dat namelijk niet nodig was ;)

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:52

Ik heb pas 1 keer gehad dat de papieren niet in orde waren. De enting moest tussen 23(?) en 90 dagen zijn. Die was al op 18 dagen gedaan. Gediskwalificeerd ;( . Had net pech want ik reed 194 punten

EDIT; spelfout

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:06

gelukkig is bij mij alles in orde en neem ik altijd alles netjes mee overal heen, het vreemde is dat ze mijn paspoort , startkaart en entingen nooit willen zien? :O
naja, ze geloven het blijkbaar wel

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 18:59

Saaaash schreef:
Ik heb pas 1 keer gehad dat de papieren niet in orde waren. De enting moest tussen 23(?) en 90 dagen zijn. Die was al op 18 dagen gedaan. Gediskwalificeerd ;( . Had net pech want ik reed 194 punten

21 en 92 dagen

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:00

mijn paard heeft een inimini kolletje en dat staat volgens mij ook niet in zijn paspoort
zal even gaan kijken.