Mag politie zomaar wildvreemd paard in je wei zetten??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:03

Ayasha schreef:
[***] schreef:
Inderdaad, ik vind het knap dat de staleigenaar zo vriendelijk bleef. Ik had allang op het politiebureau gestaan en ge-eist dat ze NU een betere oplossing gingen zoeken omdat mijn eigen dieren nu niet meer op het land kunnen. :) Wil altijd helpen hor, en zou ook altijd het beste voor de pony's doen.. Maar op zo'n manier.. ttss..

Ik zou in staat zijn om met twee shetten te komen en ze daar gewoon af te zetten. :+

Zou ik eigenlijk ook toe in staat zijn, maar moet wel weten dat de shet's goed terecht komen. Die kunnen ook niet heel veel aan de situatie doen. :)

@ Tinkerlady, en alle telefoon kosten? En de tijd dat we er mee bezig zijn geweest? Het extra voer dat gevoerd is? Stallingskosten? Hoe kan dit bewezen worden?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:04

Ik ben eventueel nog opzoek naar een shetter O:) _O-

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 20:05

@paulien
Citaat:
@ Tinkerlady, en alle telefoon kosten? En de tijd dat we er mee bezig zijn geweest? Het extra voer dat gevoerd is? Stallingskosten? Hoe kan dit bewezen worden?

Hoezo extra voer? Er hoeft niet extra gevoerd te worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:05

Ik vind het op zich ook best een goeie beslissing om die beesten veilig ergens in de wei te zetten, alleen wel vreemd dat ze niet op z'n minst even bij de eigenaar van de wei hebben aangebeld "hoi, we hebben een paar Shetlandpony's bij jullie gedropt want die hebben we van de weg gevist, maar die worden morgen opgehaald"... Dat lijkt me toch het minste wat je kunt doen als je iemands wei in gebruik neemt...

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 20:05

doei schreef:
Ik ben eventueel nog opzoek naar een shetter O:) _O-

:D

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:06

xxriiannee schreef:
@[***]
Citaat:

Hoezo extra voer? Er hoeft niet extra gevoerd te worden?

Jawel, heeft de 'staleigenaar' ( :') ) me verteld. Omdat de paarden nu minder gras hebben voert hij ze bij (vooral boy & lex) ;)

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:08

Nouks schreef:
Ik vind het op zich ook best een goeie beslissing om die beesten veilig ergens in de wei te zetten, alleen wel vreemd dat ze niet op z'n minst even bij de eigenaar van de wei hebben aangebeld "hoi, we hebben een paar Shetlandpony's bij jullie gedropt want die hebben we van de weg gevist, maar die worden morgen opgehaald"... Dat lijkt me toch het minste wat je kunt doen als je iemands wei in gebruik neemt...

Klopt, en het zou dan ook fijn zijn als ze echt worden opgehaald. Ipv niet ophalen en niks laten horen. En ons er maar weer achteraan laten bellen om een nieuwe afspraak te maken waar van we niet eens weten of de pony's dan wel worden gehaald omdat ze het nog niet zeker wisten ;)

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:09

Wij hebben ooit onze pony's in een andere wei lateb staan snachts, en de volgende ochtend stonden er ineens 2 shetjes in de 'lege' wei :+
pap zei, kijk! Verasing! Voor je verjaardag :+ maar toen belde de politie op met de verklaring hoe ze daar kwamen, en dat de inmiddels gevonden eigenaar ze zo wel zou komen halen :( daar gingen mn nieuwe shetjes

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 20:12

Citaat:
Jawel, heeft de 'staleigenaar' ( :') ) me verteld. Omdat de paarden nu minder gras hebben voert hij ze bij (vooral boy & lex) ;)

Nouja ik zeg niks, maar voor dat stukje land hoef je niet extra te voeren ;)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:15

Ik vat niet dat de politie/brandweer ze zomaar in een weiland dumpen zonder melding. Bij de meeste weilanden zit volgens mij wel een woning in de buurt. Lijkt me kleine moeite daarheen te lopen en te vragen of ze het loslopende paard/paarden/pony's daar in een wei of stal mogen zetten??

Je zult inderdaad een hengst bij je merries inkrijgen. Of een merrie die bij een groep hengsten terecht komt. Of een wei waar een erg dominant paard staat en de boel aan het vechten gaat.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:15

xxriiannee schreef:
Citaat:

Nouja ik zeg niks, maar voor dat stukje land hoef je niet extra te voeren ;)

Daar heb ik niks over te zeggen dat is zijn eigen keuze. :) Meld alleen even dat het gebeurt ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:17

Tinkerlady schreef:
Als je uiteindelijk te weten komt wie de eigenaar is, dan mag volgens de politie wel alle geleden schade aan land, afrastering etc door jou verhaalt worden. Dat schijnt gewoon een civiel recht te zijn. Wel een hoop gedoe.

Dan nog. Stel ze vernielen bij mij de net aangeplante heg in februari (die nota bene dient om bij mij de veulens en de hond ook binnen de omheining te kunnen houden!) dan zou ik tot november moeten wachten om weer terug in te kunnen planten. Dan kunnen de paarden dus nog een winter niet buiten en de veulens van toen zijn inmiddels drie tegen de tijd dat ze op het land kunnen. Dat kan geld voor een nieuwe aanplant niet vervangen.

Zelfde verhaal voor land wat in het voorjaar is ingezaaid, je hebt je eigen dieren op stal gehouden om ze in de zomer een fijn grasland te geven en wat gebeurt er: omdat iemand anders zijn beesten niet binnen kan houden, staan jouw paarden 's zomers op kale grond. Dan kunnen ze een vergoeding geven maar daar heb je nog steeds geen gras mee.

suffie

Re: Mag politie zomaar wildvreemd paard in je wei zetten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:40

Hier is zo'n 2 jaar geleden een behoorlijk ernstig ongeluk gebeurd met een paard wat op hol is geslagen met een jonge amazone op zijn rug. Het paard is uiteindelijk over de kop geslagen over onze omheining, omdat die dat in zijn blinde paniek niet heeft gezien. De politie heeft zich over kind en paard ontfermd totdat de ambulance er was. Wij waren niet thuis, maar bij thuiskomst troffen wij een vreemd paard in stal aan, dan sta je ook wel even raar te kijken. 's Avonds werd dit paard door de staleigenaar opgehaald. Wij hebben nog wel geprobeerd om erachter te komen van wie het paard was, door wat stallen rond te bellen hier in de omgeving, omdat de politie ons niet verder kon helpen......Met het meisje is uiteindelijk alles goed gekomen gelukkig!

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:28

vinurr schreef:
marritpiebe schreef:
ze zouden bij mij in de wei geen shetjes neer hoeven zetten, die worden zo de wie weer uitgetrapt door de andere paarden :+

maar nee, ik vind het ook niet normaal.
als ze aanbellen en vragen van ja heeft u tijdelijk even een plaatsje ze worden morgen ochtend opgehaald door de dierenbescherming en blablabla dan valt er wel iets te regelen door een stukje apart af te zetten ofzo.

maar nee, niet zomaar doen..

Inderdaad, en er is hier ook gewoon bereden politie. Neem ze dan mee en zet ze in die stallen neer. En wanneer dat niet kan dan zet je ze toch in een weiland neer van iemand die je WEL kunt bereiken en het aan kunt vragen? Plek genoeg hier in de buurt. Of je belt de manege hier vlak bij, of ze daar mogen staan?

Genoeg opties lijkt mij.

De beredenen neemt geen paarden/pony's op. Het risico voor de dienstpaarden is te groot. Voor iedereen nu begint te stuiteren en te roepen dat de gezondheid van hun paard ook belangrijk is: klopt, maar deze worden niet maatschappelijk ingezet vanuit de centen van de belastingbetaler. Daarnaast zijn er echt niet altijd ruiters in dienst om paardjes of pony's op te halen. Of ze zijn wel in dienst maar staan bij voetbalrellen of in het uitgaansgebied. Hondengeleiders mogen trouwens ook geen andere honden in hun speciaal daarvoor ingerichte auto vervoeren, zelfde reden.

Het lijkt allemaal zo makkelijk, bezien vanaf de zijlijn, maar geloof me het is vaak improviseren.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:31

Oke, daar kan ik wel inkomen. :) Als je het zo brengt, hartstikke logisch. Maar dan nog, de manier waarop dit nu gebeurt vind ik eigenlijk niet kunnen. :) Er zijn best nog andere opties (ergens neerzetten waar ze het WEL kunnen vragen bijvoorbeeld. :) )

Maar jij werkt zelf bij de politie of ...? :) Zoja, wat vind jij van de gang van zaken hier?

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:40

Ik heb het zelf meegemaakt hoor.

Loop je midden in de nacht met 2 shetjes door een woonwijk. In de stad heb je niet echt veel boerderijen waar je ze dan kwijt kunt hé. Wel een paar braak liggende stukjes wei. Wij wisten gelukkig waar ze thuis hoorden omdat het niet de eerste keer was en konden ze dus bij de eigenaar afleveren na hem uit bed gebeld te hebben. Als ik dit niet geweten had, had ik ze toch ook in de eerste de beste wei gezet hoor. Briefje achter laten aan de draad? Zou het wel proberen en dan maar hopen dat het briefje niet wegwaait of door de regen onleesbaar wordt.

Kilometers lopen met 2 shetjes zou ik dus niet aan beginnen en in de gemiddelde dienstauto passen ze niet. :o Naast de afstand is ook de tijd die je er mee kwijt bent niet onbelangrijk. Zolang jij met die beesten rondloopt, ben je niet inzetbaar voor andere meldingen met een hogere prioriteit. Daarnaast zou ik de dag commandant vragen om een en ander de volgende dag uit te zoeken. En ja, die heeft dingen te doen met een hogere prioriteit dus zal dat niet meteen eerste werk zijn om 7 uur.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:47

Urielle schreef:
Tinkerlady schreef:
Als je uiteindelijk te weten komt wie de eigenaar is, dan mag volgens de politie wel alle geleden schade aan land, afrastering etc door jou verhaalt worden. Dat schijnt gewoon een civiel recht te zijn. Wel een hoop gedoe.

Dan nog. Stel ze vernielen bij mij de net aangeplante heg in februari (die nota bene dient om bij mij de veulens en de hond ook binnen de omheining te kunnen houden!) dan zou ik tot november moeten wachten om weer terug in te kunnen planten. Dan kunnen de paarden dus nog een winter niet buiten en de veulens van toen zijn inmiddels drie tegen de tijd dat ze op het land kunnen. Dat kan geld voor een nieuwe aanplant niet vervangen.

Zelfde verhaal voor land wat in het voorjaar is ingezaaid, je hebt je eigen dieren op stal gehouden om ze in de zomer een fijn grasland te geven en wat gebeurt er: omdat iemand anders zijn beesten niet binnen kan houden, staan jouw paarden 's zomers op kale grond. Dan kunnen ze een vergoeding geven maar daar heb je nog steeds geen gras mee.

Dan zou je kunnen proberen schadevergoeding te vorderen omdat jij je paarden ergens anders hebt moeten laten grazen (gepachte grond o.i.d.). Gooi het op een onrechtmatige daad, risicoaansprakelijkheid, etc.

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:51

Ik vind het niet normaal. Het is gewoon overdag gebeurd, dan kan de politie op z'n minst even navragen van wie het land is. Van de politie verwacht je toch wel dat ze dat netjes oplossen en dat ze de middelen hebben om een goed plekje/contact te zoeken.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:52

robeer schreef:
Ik heb het zelf meegemaakt hoor.

Loop je midden in de nacht met 2 shetjes door een woonwijk. In de stad heb je niet echt veel boerderijen waar je ze dan kwijt kunt hé. Wel een paar braak liggende stukjes wei. Wij wisten gelukkig waar ze thuis hoorden omdat het niet de eerste keer was en konden ze dus bij de eigenaar afleveren na hem uit bed gebeld te hebben. Als ik dit niet geweten had, had ik ze toch ook in de eerste de beste wei gezet hoor. Briefje achter laten aan de draad? Zou het wel proberen en dan maar hopen dat het briefje niet wegwaait of door de regen onleesbaar wordt.

Kilometers lopen met 2 shetjes zou ik dus niet aan beginnen en in de gemiddelde dienstauto passen ze niet. :o Naast de afstand is ook de tijd die je er mee kwijt bent niet onbelangrijk. Zolang jij met die beesten rondloopt, ben je niet inzetbaar voor andere meldingen met een hogere prioriteit. Daarnaast zou ik de dag commandant vragen om een en ander de volgende dag uit te zoeken. En ja, die heeft dingen te doen met een hogere prioriteit dus zal dat niet meteen eerste werk zijn om 7 uur.

Kan helemaal begrijpen dat je dat dan doet. :) Alleen was er nu géén briefje achtergelaten, was het overdag, waren er veel weides etc. dichtbij, is het door de politie gedaan en worden afspraken niet nagegaan. ;)

Kan het in jou situatie helemaal voorstellen. :) Alleen in deze eigenlijk niet helemaal. Maar ach, het is gebeurd en ik hoop dat ze morgen gewoon lekker naar hun eigen huis gaan! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:04

Ik heb geen flauw idee als het mag of niet.
Maar de politie heeft wel een keer een shetlandhengst bij onze oude shetlandmerrie in de wei gestopt. Waren we dus niet zo blij mee. Gelukkig was ze niet drachtig :)

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:12

xxriiannee schreef:
ben echt heel erg benieuwd of ze morgen op komen dagen.

Eh en anders gewoon weer loslaten..!? :+
Ja, sorry hoor, maar vind het echt belachelijk dat de DB ze niet gelijk op komt halen. Het zijn jullie beesten niet en ze horen niet bij jullie in de wei. Noodoplossing, ok, maar dit vind ik eigenlijk aso.
Ik zou DB bellen en dreigen dat ik ze gewoon weer loslaat als ze niet komen!

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:16

ikbenellie schreef:
xxriiannee schreef:

Ja, sorry hoor, maar vind het echt belachelijk dat de DB ze niet gelijk op komt halen. Het zijn jullie beesten niet en ze horen niet bij jullie in de wei. Noodoplossing, ok, maar dit vind ik eigenlijk aso.

Zeiden wij ook al, maar uiteindelijk benadeel je alleen de pony's daarmee, en dat wil ik niet. :) Die beestjes kunnen er ook niks aan doen dat het allemaal zo geregeld wordt. En je krijgt er ook nog een boete voor ook :')

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:18

Nee, snap wel dat je het niet echt doet, maar op zijn minst ermee dreigen valt te proberen toch?
Het is al heel fijn dat jullie ze tijdelijk opvangen op deze manier. Vind het dan niet bepaald netjes dat ze niet opgehaald worden. Ze hebben er niet echt haast bij zo te horen. Staan prima nu.. Maar het zijn niet jullie pony's en ook niet jullie verantwoordelijkheid, vind het eigenlijk schandalig.
Ze gaan er te makkelijk vanuit dat jullie wel even die beesten opvangen.. Je bent toch geen instelling. Ze vragen het niet eens, er word vanuit gegaan, dat vind ik het erge eraan
Laatst bijgewerkt door ikbenellie op 08-11-10 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:19

Het is inderdaad het vervelendst voor de pony's. Kunnen ze ook niets aan doen. En staan ze echt in de weg? Als dat niet zo is, gewoon lekker laten staan en schadevergoeding verhalen op de eigenaar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:22

ikbenellie schreef:
xxriiannee schreef:

_O- "Meneer, die twee shetters die u hier een paar dagen geleden binnen gooide, herinnerd u nog hoe u die gevangen heeft?"
"ja hoezo?"
"nou dat zou u heel goed van pas kunnen komen want die mormels staan iig niet meer in mijn weide :n"
Als ze dan langs komen en tot de conclusie komen dat je ze allebei aan een touwtje hebt hangen kan je ze gewoon overhandigen "zo meneer, tijd genoeg om uit te zoeken waar deze jongens heen moeten, kunnen mijn paarden ook een keer buiten. Tenzij u van plan bent huur te betalen?"