want dat doen ze in de kudde ook....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:03

Ik had vroeger ook de mentaliteit van 'alles valt op te lossen zonder geweld', maar inmiddels heb ik ervaren leiderschap soms ook fysieke kracht inhoudt. Meestal ervaar ik geweld wel als iets negatiefs om te gebruiken om respect te krijgen, maar op een gegeven moment moet je jezelf ook afvragen wat realistisch is. Grenzen stellen wil je natuurlijk het liefst doen door beloning van goed gedrag, maar je staat nu eenmaal niet altijd in situaties waarin dat kan. Tuurlijk maken mensen ook fouten en verliezen wel eens hun geduld, maar aan de mensen die een paard slaan echt als falen zien, zou ik willen vragen wat ze doen in een situatie waarbij het paard ze aanvalt, of op een andere manier een gevaar vormt. Ik denk echt dat je een paard gigantisch verpest door dat gedrag bijvoorbeeld te negeren, of onvoldoende te bestraffen. Laat staan dat je er zelf wat aan overhoudt... Als je maar weet hoe je straft, en vooral waarom.
Ik vind het altijd prachtig om te horen dat mensen alles op kunnen lossen met begrip en geduld, maar naar mijn idee heb je dan nog nooit in een situatie gestaan waarbij je gewoon geen keus hebt. Soms is het gewoon slaan of geslagen worden. Bij je eigen paard dat je zelf hebt opgevoed zal dat wel niet zo snel gebeuren, maar daar heeft nou eenmaal niet iedereen geluk mee.

Ik denk dat 'dat doen ze in de kudde ook' makkelijk overreden kan worden door het feit dat een mens en een paard samen gewoon géén kudde vormen. Leiderschap is absoluut aanwezig, maar wij zijn roofdieren en paarden zijn prooidieren en dus is het niet juist om te denken dat we samen een kudde zouden zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:14

amyz schreef:
Maar, ook in de kudde komen de klappen pas, zoals eerder al gezegd, ná een aantal waarschuwingen. Als een paard die waarschuwingen bij zn baas negeert is óf t paard bijzonder lomp, óf je doet als eigenaar iets niet goed mbt het geven van de waarschuwingen...

Nee hoor, een paard blijft net als ieder ander dier wat er bestaat regelmatig controleren hoe de rangorde ondertussen in elkaar steekt, of je nog steeds strikt je regels hanteert. Dus zul je bij de paarden die je tegenkomt, ook echt wel eens treffen dat ze op je grote verbale Ùh!-waarschuwing daarna toch eens proberen wat er gebeurt als ze het desondanks toch doen. Ik geef ook geen hele uitgebreide range van waarschuwingen trouwens, ze krijgen (in normale situaties die niet fysiek bedreigend zijn) twee kansen om het goed te doen, de derde keer is het tjakka. En dat weten ze ook prima, maar soms moet even uitgeprobeerd of dat nog steeds zo geldt, en als dat bevestigd is dan is het ook weer een tijd goed.

Cassidy

Re: want dat doen ze in de kudde ook....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:21

Helemaal mee eens. Paarden blijven je uitproberen....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:24

Ik blijf het een appart discussie vinden, sorry. :o
Heb al drie keer een antwoord zitten typen maar iedere keer denk ik laat maar. :+

Maar in de post van Urielle kan ik me wel vinden, hier en daar een skup is gewoon nodig. Gewoon weer even bevestigen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:34

liljebo schreef:
Urielle... paarden denken niet na over functies. Dat kan het niet. Het handelt vanuit het paardzijn. Wij worden geacht dat te doen.

In die zin liggen de bovengenoemde situaties maar net aan de omstandigheden. Neem bv het op de poetsplaats blijven staan als een koe...
Stel nu eens dat dit paard nooit geleerd heeft om te wijken voor een lichte vingerdruk. Ieder paard kan dat leren, mits de eigenaar daar de moeite voor neemt, want dit is niet vanzelfsprekend. Het is een basisvaardigheid, waar het paard de rest van zijn leven plezier van heeft. (Maar wat helaas veel te veel paarden niet beheersen)

Jij begon over de functies :+ En ik denk dus idd niet dat een paard nadenkt over de functie waarin je iets vraagt dus dat zijn we dan alvast eens.

En ik denk dat juist heel veel paarden kunnen 'wijken voor druk', wat de NH naam is voor simpelweg om gaan, omdat je het ontzettend veel tegenkomt in je dagelijkse praktijk van verzorgen en rijden. Je zet een paard om op de poetsplaats, om in de stal als je bij de voerbak moet, om als je buiging voor je been vraagt op de volte en om als je gaat wijken voor het been bijvoorbeeld. Je moet er alleen in de omgang net als met rijden alert op blijven dat de reactie op je signaal snel en volledig blijft komen. Dus dat wil zeggen dat je ook als een paard om gaat op de poetsplaats, maar het doet op een manier van 'komt het vandaag niet, dan komt het morgen wel,' al sterker doorvraagt om te voorkomen dat hij morgen helemaal blijft staan met een blik als een emoe. Mijn zwarte is een dermate gehoorzaam en op mij ingespeeld paard, ik kijk naar zijn kont en hij gaat om, dat is een automatisme van ons geworden. De hengst kan dat net zo goed maar die is net wat brutaler, dus die probeert zo eens in de drie/vier weken eens uit wat er gebeurt als hij gewoon blijft staan. Dan krijgt hij ipv blik en houding dus een verbaal commando en een hand tegen zijn kont, waar hij ook niet op reageert want dat zou veel te makkelijk zijn, en de volgende stap is dus een verontwaardigd 'Eej, ga eens OM dikke speklap!' met een klap of schop tegen zijn edele hol. Dan is het weer even duidelijk en zijn we weer klaar met 'strijden'.

Met de rest van de voorbeelden kan ik vrij weinig want die kom ik niet tegen in mijn stalpraktijk, hier is ongehoorzaamheid veel subtieler, want het is heel simpel: een paard wat denkt mij de wei uit te kunnen jagen, krijgt om het even wat voor grote knal terug van me, of dat nu een longeerzweep is, een stroomdraad of voor mijn part een bezemsteel. Dat zijn dingen die ik echt niet pik. Maar bij binnenkomende paarden wordt de rangorde vrij subtiel al vastgezet en dergelijke grote acties komen eigenlijk nooit vanuit het niets.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:39

Kudde of niet, bij mij betekend nee is nee, ja is ja... geen gedram. Nee moet soms heel erg duidelijk gemaakt worden. Nee is geen ja. Nee is dus soms idd een tik, een schop onder zn kont.

Bij mijn paard gelukkig niet nodig.
Die staat al aan de andere kant van de wei als je BOE roept.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:43

Ik zou een paard nooit slaan of schoppen.. absoluut niet!!!
Tot een paard mij gericht bijt of trapt.. in het eerste geval raak ik hem waar ik hem raken kan met mijn hand.. in het tweede geval geef ik hem zo meteen een trap terug als ik daar toe in staat ben.
Waarom? Tja.. inderdaad.. in de kudde staat de leider dit ook niet toe en het paard kan wel wat hebben. Maar vooral: hoe gevaarlijk wordt het als mijn paard denkt dat dit normaal is om bij mij te doen? Levensgevaarlijk naar mijn idee.
In alle andere gevallen: nooit never!

Mijn paard zou nooit een mens kwaad doen, dus hij heeft dan ook nog nooit een schop of klap gehad van mij en zal ook nooit gebeuren naar mijn idee...
Gewoon boos nee roepen of zijn naam is meeer dan genoeg als meneer iets doet wat niet mag en het is gewoon een goedzak die zelfs dat zelden nodig heeft. En dat voor een (ex) sportpaard hihi :+ .

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:46

zeer goed geschreven! :j

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:48

Nee hier ook niet hoor. Alleen als ze lopen te drammen bijten of schoppen.

Zo zacht als het kan maar zo hard als moet. Iets wat ik vaak lees op Bokt 8-)

Haha hoe bedoel je verkeerd geschreven, thanks Miss malfoy :')
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 24-10-10 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:51

Zo zacht als kan en zo hard als het moet. :D

Want ingrijpen kan bij mij ook een zwiepertje met halstertouw zijn, doet maar een pietsie zeer, toch schrikken ze er weer even van.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:54

Goed verhaal, TS. Ben het helemaal met je eens.
Ik ga verder maar niet op de discussie in, ik respecteer ieders mening en ga niemand overtuigen om anders te denken (gaat toch niet gebeuren) :D

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 23:34

Ik ga me zelf niet in deze discussie mengen.
Maar ik heb wel een vraag aan de TS.
Stel, stel ;
Als er een 2,5 jarige hengst van de wei komt,die zo'n beetje baas van het koppel is geweest. Die denkt ook uit het paard zijn en probeerd al maaiend en slaand met de voorbenen jou duidelijk te maken dat hij dominanter is dan jou. Hoe los jij dat op?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 23:41

maverick schreef:
Stel, stel ;
Als er een 2,5 jarige hengst van de wei komt,die zo'n beetje baas van het koppel is geweest. Die denkt ook uit het paard zijn en probeerd al maaiend en slaand met de voorbenen jou duidelijk te maken dat hij dominanter is dan jou. Hoe los jij dat op?

De gemiddelde bokker moet heel ver uit de buurt van zo'n paard blijven.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 23:42

ik denk dat het ook echt wel afhangt van het paard waar je mee aant werk bent.... de ene huivert van een klap en de ander heeft m echt wel eens nodig...

voorbeeld een: mn paard heeft een hekel aant nattigheid en modder... het pad naar het land is een en al modder.... behalve dat kleine stukje dicht bij het hek.. en daar loop ik... en dan duwt meneer mij rustig in het hek met stroom erop.... hij krijgt van mij dan echt een klap hoor... niet op zn hoofd maar wel op zn schouder... en t helpt... want hij doet het nu niet meer... en ik weet (heb m al 9 jaar) had t geen klap geweest maar bevoorbeeld de rem dan wordt ie heet en druk en wordt het alleen maar erger.... en die ene klap van mijn kleine handje maakt gelijk een einde aan dit probleem.....

dus: is de timing van die klap goed en terecht... heb ik daar echt geen problemen mee... maar het constant in elkaar meppen van een paard nee... dat keur ik absoluut af... een paard weegt al snel 600 kilo... en in het voorbeeld van de TS met ontblootte tanden en maaien poten die had me toch een oplawaai gehad... als ze mij zo'n pijn gaat doen ben ik m echt voor....

Liekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 23:46

heel mooi geschreven!:o

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 00:21

Ehm, ik heb vandaag die van mij in de wei een tik gegeven en een flinke stemverheffing. Hij stond naast me terwijl ik aan het uitmesten was, prima. Ik ben drollen aan het scheppen en meneer ziet zijn buurvrouw naar voren rennen en vond het nodig om mee te rennen en duwt me zo omver! Waarop ik een boze stemverheffing maakte en hem met de mesthark (kort ding) op zijn kont raakte. Niet hard en bijna mis maar goed.. Terecht of niet..?
Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Ik vind gewoon dat hij niet door me heen moet lopen, ook niet als hij schrikt of hyper is. Maar goed, als een paard in de kudde schrikt, schrikt de rest ook en gaat wel aan de kant als ie op je af komt denderen of rent mee. Ik simpele mens blijf gewoon drollen scheppen en laat zich verassen door paard dat er door wil en mij gewoon omver duwt als ik niet uit de weg ga.. Voor mij reden voor reactie. Of dit de juiste was, ik weet niet, maar niks doen leek me ook niet goed. Al was paard wel een beetje geschrokken van mijn reactie.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 01:40

absoluut terecht! en dat ie schrikt is juist goed! ze kunnen beter schrik hebben van dat tikje dat jij gaf dan een dreun nodig hebben die echt pijn doet..... mijn paard heeft ook van dat soort acties en dat pik ik gewoon niet... personal space... die moet ie echt respecteren hoor!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 06:59

maverick schreef:
Stel, stel ;

Even topic erop nalezen. Heb ik nl stukje terug al verteld wat ik dan doe....
Nl het enige wat ik kan doen en dat is mijzelf verdedigen en wel met iedere mogelijkheid die ik ter beschikking heb.
Ik heb ook erbij uitgelegd waarom.
Niet omdat ze het in de kudde doen dus, maar omdat ik op dat moment geen andere mogelijkheid zie
(anderen misschien wel) en omdat ik graag levend de wei uitkomt en omdat een paard, wat daarmee wegkomt potentieel materiaal voor de slacht is.

Ik nodig je uit om mijn posts nog eens goed door te lezen, zodat je weet dat ik niemand veroordeel, noch loop te prediken wat ' de ' manier is, (wie ben ik om dat te doen?) maar omdat ik moeite heb met het feit dat het zinnetje 'dat doen ze in de kudde ook' als reden/stelregel ed. wordt gebruikt omdat ik van mening ben dat je als mens moet weten wat je doet en waarom dat je dat doet en omdat ik de tendens om dat te pas en te onpas aan te raden aan medebokkers die vastgelopen zijn met hun paard op zijn minst nogal risicovol vindt en ook dat en het waarom heb ik duidelijk uitgelegd in een van mijn eerdere posts. Even teruglezen.

Overigens... ik persoonlijk blijf liever uit de buurt van die hengst als er geen noodzaak is om in die wei te komen. :D
Laatst bijgewerkt door liljebo op 26-10-10 07:19, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 07:10

pompidou2 schreef:
Ehm, ik heb vandaag die van mij in de wei een tik gegeven en een flinke stemverheffing. Hij stond naast me terwijl ik aan het uitmesten was, prima. Ik ben drollen aan het scheppen en meneer ziet zijn buurvrouw naar voren rennen en vond het nodig om mee te rennen en duwt me zo omver! Waarop ik een boze stemverheffing maakte en hem met de mesthark (kort ding) op zijn kont raakte. Niet hard en bijna mis maar goed.. Terecht of niet..?
Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Ik vind gewoon dat hij niet door me heen moet lopen, ook niet als hij schrikt of hyper is. Maar goed, als een paard in de kudde schrikt, schrikt de rest ook en gaat wel aan de kant als ie op je af komt denderen of rent mee. Ik simpele mens blijf gewoon drollen scheppen en laat zich verassen door paard dat er door wil en mij gewoon omver duwt als ik niet uit de weg ga.. Voor mij reden voor reactie. Of dit de juiste was, ik weet niet, maar niks doen leek me ook niet goed. Al was paard wel een beetje geschrokken van mijn reactie.

Je verdedigd jezelf in een reflex. Heel normaal. Je doet dit dus gewoon vanuit je menszijn en dat lijkt me in bepaalde situaties wel zo veilig.
Een van mijn dames heeft redelijk voernijd. Niet zo zeer naar mij toe, maar ze kan link gedrag vertonen rond etenstijd en daar wil ik niet tussenkomen.
Als ik met een berg hooi de wei in wandel, heb ik in de regel iets bij me.
(soms gewoon de hark... plastic hark/lange steel)
Ik waarschuw en geef een teken dat ze aan de kant moeten en wachten. Ik wil geen hooi wat uit mijn handen wordt getrokken, niet onder de voet worden gelopen en ik wil absoluut geen geknok in mijn buurt.
In de regel is niet meer dan dat nodig.
Maar mochten ze in het hoofd krijgen om te gaan vechten met mij ergens in het midden, toch nog onverwacht bv, zal ik niet twijfelen om uit te halen.

Mijn post doet misschien vermoeden dat ik zelf heilig ben en alles weet. Niet dus. Ik denk na over de dingen en waarom we dingen doen. Ik heb een mening over het feit dat 'zo doen ze het in de kudde' als een reden wordt gezien om niet verder te kijken dan dat, bv bij het werk. Tijdens werk, sla ik dus niet..want de kans is groot dat een paard iets niet doet/zich verzet omdat ik een foute vraag stel, de vraag fout stel, een tegengesteld signaal geef, voor verwarring zorg, iets vraag wat hij niet kent of begrijpt, pijn over het hoofd zie etc etc etc. Ik ben niet dusdanig perfect dat ik geen fouten maak (onbewust) of een signaal van het paard niet over het hoofd kan zien of wellicht iets fout begrijp. In de regel is het op zo'n moment mijn fout. (daar ga ik ten alle tijden van uit)

Het aanraden van medebokkers om te slaan zal ik ook niet doen en ik heb in een eerdere post ook duidelijk uitgelegd waarom niet. Ik vind het simpelweg geen goed advies. Ook al doen ze het in de kudde ook...
Ik weet tenslotte niet wat bij de medebokker thuis gebeurt/ hoe de werkelijke situatie eruit ziet
Slaan kan dan ten koste van paard en/of eigenaar gaan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 07:16

Anne_GTI schreef:
maverick schreef:
Stel, stel ;

De gemiddelde bokker moet heel ver uit de buurt van zo'n paard blijven.

_/-\o_

In een dergelijke situatie moet je als mens verdomd goed weten wat je doet en sterk in je schoenen staan.
Een medebokker die in een dergelijke situatie hier op het net om advies komt, is dan vlgs mij niet de juiste persoon om dit op te lossen.

En dat is, zoals eerder genoemd, een van de redenen waarom ik het advies... ga met de zweep de wei in en zet hem op zijn plaats want dat doen ze in de kudde ook... levensgevaarlijk.
Iemand die in staat is een hengst te hanteren, weet dat
Die heeft daar geen bokt advies over nodig.
Iemand die dat niet kan, moet uit de buurt blijven
Zo'n paard merkt om een km afstand al of je daar met overtuiging staat of omdat ze het op bokt hebben aangeraden.
De gevolgen laten zich raden.

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:03

pompidou2: vind je reactie wel logisch, en ook niet geheel verkeerd, maar het ligt ook gewoon totaal aan wat voor paard het is en hoe jullie verhoudingen zijn (of het paard zich bijvoorbeeld altijd zo dominant opstelt of niet). Ik zou zelf denk ik alleen mijn stem gebruiken bij zoiets, maar ja ik ben ook weer een beetje een softie.
Je paard zou zich niet ongevraagd in jouw persoonlijke ruimte moeten opdringen, wat voor reden het daartoe ook heeft... Bij deze discussie gaat het er volgens mij meer om wat voor achterliggende gedachte je er trouwens bij had, 'dat doen ze in de kudde ook' of gewoon 'hallo, hier sta ik en jij dus niet.'

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:40

Ehm mijn achterliggende gedachte was iets minder snel dan mijn reactie denk ik :+ Wilde hem meer duidelijk maken dat ie me niet omver moet lopen. Als ik hem sneller had geraakt, was ie waarschijnlijk wel wat harder aangekomen (de tik) Achteraf voelde ik me een beetje schuldig (mede doordat er toevallig net iemand langsreed die bedenkelijk keek toen ik met die mestvork in mijn hand stond..)
En omdat een onmachtsreactie was eigenlijk denk ik..

Verder ben ik me qua communicatie wel meer en meer aan het verdiepen in hoe paarden dat onderling doen.

Maar ben ik er zelf nog niet helemaal over uit hoever je hierin moet gaan. Ik wíl niet dat mijn paarden mij als paard zien, want dat ben ik niet! Ik word graag als mens gezien. Want er zijn gewoon dingen die ze maar lekker met de kudde moeten doen en niet met mij! Zoals bijv. spelen met elkaar. Ik wil niet dat ik mijn paard de indruk geef dat het allemaal zo gezeliig is dat we wel een potje kunnen stoeien, daar hou ik niet zo van.. Ik ben een rustig mens en wens ook zo benaderd te worden. Mensen die met hun paarden 'spelen' in de wei door op te jagen en te rennen vind ik er leuk uitzien hoor, maar is gewoon niet aan mij besteed.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 18:28

pompidou2 schreef:
Maar ben ik er zelf nog niet helemaal over uit hoever je hierin moet gaan. Ik wíl niet dat mijn paarden mij als paard zien, want dat ben ik niet! Ik word graag als mens gezien. Want er zijn gewoon dingen die ze maar lekker met de kudde moeten doen en niet met mij! Zoals bijv. spelen met elkaar. Ik wil niet dat ik mijn paard de indruk geef dat het allemaal zo gezeliig is dat we wel een potje kunnen stoeien, daar hou ik niet zo van.. Ik ben een rustig mens en wens ook zo benaderd te worden. Mensen die met hun paarden 'spelen' in de wei door op te jagen en te rennen vind ik er leuk uitzien hoor, maar is gewoon niet aan mij besteed.

Geen zorgen. Paarden zien je niet als paard. Wij mensen lijken daar nu niet echt op en ongeacht hoe zeer we ons verdiepen in paardentaal... het blijft, in de ogen van een paard, waarschijnlijk toch een brabbeltaaltje. Net genoeg om elkaar te begrijpen.

Spelen met een paard op de paardse manier lijkt mij ook niet echt verstandig. We zijn niet helemaal bestand tegen tanden en hoeven. :+ Hoeft ook niet
Juist omdat wij en het paard weten dat wij nu eenmaal geen paard zijn, kun je de relatie om je eigen voorwaarden baseren. Gaat prima, als het maar gewoon op eerlijke wijze gebeurt.

In het 'spelen' van mensen met paarden zie ik twee versies (ertussen in zal ook wel bestaan)

Ik zie idd het opjagen van een paard en wilde spelletjes waarbij ik, eerlijk gezegd, wel eens bedenkingen heb. Vooral als ik hoeven vlak langs iemand door zie gaan e.d.

En je hebt het 'spelen' wat onder zeer strakke voorwaarden gebeurt. Voorwaarden van de mens, wel te verstaan. In mijn profiel zie je ' free lunging' wat je wel als 'spelen' zou kunnen zien. De filmpjes met het opstapje en het springen eigenlijk ook wel. Maar hier gaat het dus om een soort 'spel' waarbij de mens duidelijk de regie heeft.
Vind ik zelf wel leuk, maar dat is natuurlijk erg persoonlijk

Ik vind hoe dan ook dat je dergelijke dingen pas moet proberen als het paard heel erg goed luistert, netjes uit je ruimte blijft en je het gemakkelijk, met een simpel gebaar, weg kunt sturen.
En dan nog.... alleen als je het zelf er leuk vindt en het paard.

Het lijkt me absoluut geen voorwaarde voor een goed contact. En ook rustig contact kan heel erg gezellig zijn hoor. Als mijn paarden in de wei liggen en ik kan er lekker bij neerploffen en lekker samen met hen in het zonnetje zitten, is dat ook heel erg gezellig.

Tiepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:32

Ik probeer mijn paard te behandelen zoals ik zelf behandeld wil worden: met respect. Als iets niet lukt met het rijden krijgt ze dan ook geen klappen, ik probeer eerst te bedenken wat er fout gaat en of ik haar duidelijke seintjes geeft.
Kijk als ze in haar tankmodus gaat en mij (1.65 m. lang) vergeet, dan krijgt ze wel een tik. Maar zoals vroeger, dat ik wel eens uithaalde uit pure machteloosheid, nooit weer... Gos wat voelde ik me dan altijd k.t en schuldig, en terecht.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:53

Mwoh, mn pony wil ook nog wel is met me spelen, maakt ie dan duidelijk door naar mn benen te happen (let wel; ernáár, niet erín). Als ik ermee akkoord ga begin ik een beetje debiel de paddock door te crossen en hem uit te dagen, ben ik t er niet mee eens maak ik dat duidelijk en is t ook over. Als we spelen weet hij heel goed dat ik niet erg gecharmeerd ben van steigerende pony's en niet op tijd remmen. Maar eerlijk is eerlijk, het blijft oppassen.. Zeker omdat paarden eenvoudigweg vreselijk lomp kunnen zijn (en met 1,5-jarige hengsten geldt dat dubbel :+)