Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
amyz schreef:Maar, ook in de kudde komen de klappen pas, zoals eerder al gezegd, ná een aantal waarschuwingen. Als een paard die waarschuwingen bij zn baas negeert is óf t paard bijzonder lomp, óf je doet als eigenaar iets niet goed mbt het geven van de waarschuwingen...

liljebo schreef:Urielle... paarden denken niet na over functies. Dat kan het niet. Het handelt vanuit het paardzijn. Wij worden geacht dat te doen.
In die zin liggen de bovengenoemde situaties maar net aan de omstandigheden. Neem bv het op de poetsplaats blijven staan als een koe...
Stel nu eens dat dit paard nooit geleerd heeft om te wijken voor een lichte vingerdruk. Ieder paard kan dat leren, mits de eigenaar daar de moeite voor neemt, want dit is niet vanzelfsprekend. Het is een basisvaardigheid, waar het paard de rest van zijn leven plezier van heeft. (Maar wat helaas veel te veel paarden niet beheersen)
En ik denk dus idd niet dat een paard nadenkt over de functie waarin je iets vraagt dus dat zijn we dan alvast eens.
. 

maverick schreef:Ik ga me zelf niet in deze discussie mengen.
Maar ik heb wel een vraag aan de TS.
Stel, stel ;
Als er een 2,5 jarige hengst van de wei komt,die zo'n beetje baas van het koppel is geweest. Die denkt ook uit het paard zijn en probeerd al maaiend en slaand met de voorbenen jou duidelijk te maken dat hij dominanter is dan jou. Hoe los jij dat op?
maverick schreef:Ik ga me zelf niet in deze discussie mengen.
Stel, stel ;
Als er een 2,5 jarige hengst van de wei komt,die zo'n beetje baas van het koppel is geweest. Die denkt ook uit het paard zijn en probeerd al maaiend en slaand met de voorbenen jou duidelijk te maken dat hij dominanter is dan jou. Hoe los jij dat op?
pompidou2 schreef:Ehm, ik heb vandaag die van mij in de wei een tik gegeven en een flinke stemverheffing. Hij stond naast me terwijl ik aan het uitmesten was, prima. Ik ben drollen aan het scheppen en meneer ziet zijn buurvrouw naar voren rennen en vond het nodig om mee te rennen en duwt me zo omver! Waarop ik een boze stemverheffing maakte en hem met de mesthark (kort ding) op zijn kont raakte. Niet hard en bijna mis maar goed.. Terecht of niet..?
Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Ik vind gewoon dat hij niet door me heen moet lopen, ook niet als hij schrikt of hyper is. Maar goed, als een paard in de kudde schrikt, schrikt de rest ook en gaat wel aan de kant als ie op je af komt denderen of rent mee. Ik simpele mens blijf gewoon drollen scheppen en laat zich verassen door paard dat er door wil en mij gewoon omver duwt als ik niet uit de weg ga.. Voor mij reden voor reactie. Of dit de juiste was, ik weet niet, maar niks doen leek me ook niet goed. Al was paard wel een beetje geschrokken van mijn reactie.
Anne_GTI schreef:maverick schreef:Ik ga me zelf niet in deze discussie mengen.
Stel, stel ;
De gemiddelde bokker moet heel ver uit de buurt van zo'n paard blijven.
Wilde hem meer duidelijk maken dat ie me niet omver moet lopen. Als ik hem sneller had geraakt, was ie waarschijnlijk wel wat harder aangekomen (de tik) Achteraf voelde ik me een beetje schuldig (mede doordat er toevallig net iemand langsreed die bedenkelijk keek toen ik met die mestvork in mijn hand stond..)pompidou2 schreef:Maar ben ik er zelf nog niet helemaal over uit hoever je hierin moet gaan. Ik wíl niet dat mijn paarden mij als paard zien, want dat ben ik niet! Ik word graag als mens gezien. Want er zijn gewoon dingen die ze maar lekker met de kudde moeten doen en niet met mij! Zoals bijv. spelen met elkaar. Ik wil niet dat ik mijn paard de indruk geef dat het allemaal zo gezeliig is dat we wel een potje kunnen stoeien, daar hou ik niet zo van.. Ik ben een rustig mens en wens ook zo benaderd te worden. Mensen die met hun paarden 'spelen' in de wei door op te jagen en te rennen vind ik er leuk uitzien hoor, maar is gewoon niet aan mij besteed.
Hoeft ook niet
)