rood lintje, wordt dit nog gebruikt en wanneer wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Whisperke

Re: rood lintje, wordt dit nog gebruikt en wanneer wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:20

Ze mogen je er om die redenen volgens mij er niet uitzetten maar ze mogen je er wel minder punten om geven..
En dat is dus mij wel overkomen.. Vond het stom dat ze toen geen -2 hebben gegeven maar een 6 voor de verzorging vond ik toen een beetje triest, want tegen die -2 kun je ingaan maar de rest niet.
Maar ja ze mogen het.. maar daardoor miste ik wel een winstpunt..
En ja voor een roodlintje wat ik tijdens de proef erin heb laten zitten!!

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:25

bigone schreef:
Vroeger wist iedereen dat een rood lint uitkijken betekende, nu is het helaas zo dat er meer mensen met paarden zijn en ze snappen het vaak echt niet.
Stond een keer een jong dier, met reuze rode strik in zijn staart, op te zadelen, loopt er toch zo'n muts vlak achterlangs, mijn paard dreigde maar sloeg gelukkig niet. Zij helemaal over de rooie dat ik niet met zo'n gevaarlijk beest daar moest staan, toen ik haar netjes op het gigastrik in z'n staart wees en ook vertelde wat dat betekende vond ze het nog steeds belachelijk dat mijn paard kon schoppen.

Ik heb eens een discussie gehad op het wedstrijdterrein met een meisje.. Die reed vlak achter mij, waardoor mijn paard zijn oren plat in de nek legde. Toen ik vriendelijk vroeg of ze mijn rood strikje had gezien zei ze dat ik uit moest kijken. Heb haar toen gevraagt of ik ogen op mijn rug had.
Waarna ze nee zei, zei ik en daarom heb ik een rood strikje als waarschuwing, omdat ik niet achter me kan kijken wat er gebeurt en zo ongelukken voorkomen kunnen worden..
Maar zo is me ook al eens overkomen dat een springruiter boven op me zat. Beide keren niets gebeurt.
Maar heb het ook eens meegemaakt dat ze de kont onder de buik van het paard zetten en begon te meppen..
Ik vind gewoon dat mensen niet rakelings dan langs je door moeten rijden..
Maar ja jij bent dan niet schuld als er iets is. Je hebt een waarschuwings signaal afgegeven en de betreffende persoon heeft gewoon dan dit genegeerd!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:29

Whisperke: fout. Jij BLIJFT de schuld hebben. Al mumificeer je hem met rood lint.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:32

Ayasha schreef:
Whisperke: fout. Jij BLIJFT de schuld hebben. Al mumificeer je hem met rood lint.

Kun je ook een beetje normaal reageren aub..
Ik heb dit nagevraagt en dit is mij gezegt!!
Doe jij in nederland dan wedstrijden rijden en heb jij dit dan nagevraagt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:34

Neen, maar als jouw paard een ander paard schade berokkend dan blijf je verantwoordelijk. ;) Schade aan 3e moet jij voor betalen. Ongeacht of je er een rood lintje in gehangen hebt of niet. Dat jouw wedstrijd secretariaat wat anders zegt is jammer, want dan denken ze dus boven de wet te staan. ;)

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:38

ik zit er zelf ook aan te denken als ik volgend jaar officieel endurance start een rood lintje in te doen.
winnie houd er niet van als er paarden dicht in zn kont lopen..
hij had nog nooit getrapt, maar laatst op een buitenrit met een vriendin haalde hij dus wel uit, omdat haar paard echt strak in zn kont liep..

ik zie het ook als veiligheid voor de ruiter, je zou maar een trap tegen je knie krijgen :\

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:45

Tja dan zijn hier de meningen over verschilt overigens heb ik dit niet van mijn wedstrijd secretariaat maar ergens heel anders van..
Ik heb het nagevraagt aan de hogere hand...
Maar knap dat je weet waar ik het van hebt. Gelieve je mond daar over te houden als je het niet weet ipv maar gissen en het altijd beter te weten..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:46

Als ik door een rood lint open beenbreuken bij mederuiters kan voorkomen dan doe ik dat, iedereen die hier zegt dat je niet met een paard wat schopt op een les of wedstrijd mag gaan en het paard eerst af moet leren om te schoppen is dus in mijn ogen zo'n mens met paard i.p.v paardenmens, die hebben dus in mijn ogen ook niets op wedstrijd of les te zoeken want owee als een paard iets doet de perfecte robot onder hun kont in gevaar brengt, natuurlijk ben ik aansprakelijk als iets wat van mij is een anders letsel of schade toebrengt maar daarom kun je het risico wel zo klein mogelijk maken en daar is dat rode lint voor.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:54

bigone schreef:
Als ik door een rood lint open beenbreuken bij mederuiters kan voorkomen dan doe ik dat, iedereen die hier zegt dat je niet met een paard wat schopt op een les of wedstrijd mag gaan en het paard eerst af moet leren om te schoppen is dus in mijn ogen zo'n mens met paard i.p.v paardenmens, die hebben dus in mijn ogen ook niets op wedstrijd of les te zoeken want owee als een paard iets doet de perfecte robot onder hun kont in gevaar brengt, natuurlijk ben ik aansprakelijk als iets wat van mij is een anders letsel of schade toebrengt maar daarom kun je het risico wel zo klein mogelijk maken en daar is dat rode lint voor.

Ja en nu heb je een hele leuke mederuiter en die negeert dit en denkt dat ze maar verrekt of is uit op een letsel van zijn paard weet ik veel.
En jou paard slaat doordat ze naar vele waarschuwingen door blijft gaan. Dat is het Haar schuld en kun jij het aanvechten en ben jij niet aansprakelijk omdat jij hebt aangegeven en gewaarschuuwd dat dit kan voorkomen..
Een paard is een vluchtdier en geen robot en op het moment dat een paard het idee heeft dat ze bedreigd worden kunnen ze slaan en de 1 doet het eerder als de ander..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:05

Inderdaad, dan is het haar schuld want ik heb alles gedaan wat ik kon om letsel of schade te vermijden, het spreekwoord is ook "wie niet horen wil moet maar voelen" en er zal geen rechter zijn die mij ongelijk zal geven.
Dus wij denken er precies gelijk over.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:42

Leorah schreef:
Het voornaamste wat mij zorgen baart, is dat ze waarschijnlijk wat angstig is en de wedstrijdbak niet binnen durft te gaan, en er daardoor wat dappere ringmeesters of andere omstanders achter haar gaan staan te wapperen ofzo.

Ook met lintje blijf je zelf verantwoordelijk.
Je kunt er voor zorgen dat er een paar mensen met je meegaan die de 'dappere ringmeesters of andere omstanders' op een afstand houden. Als je het slim aanpakt werkt dat heel goed.

marjanw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:58

Ik zou er wel een lintje indoen als er zonder lintje toch iets gebeurt en je weet het dan krijg je alleen maar scheve gezichten!Al hoe wel we op concoursen best ook vaak mee maken dat diegene wiens paard een lintje er in heeft zelf blijkbaar denkt "rood lintje dus een ander moet er maar om denken ik heb mijn plicht gedaan"

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:04

marjanw schreef:
.. als er zonder lintje toch iets gebeurt en je weet het dan krijg je alleen maar scheve gezichten!

Als er met (óf zonder) lintje iets gebeurt mag je hopen dat het alleen bij scheve gezichten blijft.
Zonder ergere ongelukken of verzekeringsgedoe.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:14

Whisperke schreef:
Tja dan zijn hier de meningen over verschilt overigens heb ik dit niet van mijn wedstrijd secretariaat maar ergens heel anders van..
Maar knap dat je weet waar ik het van hebt. Gelieve je mond daar over te houden als je het niet weet ipv maar gissen en het altijd beter te weten..

Jouw 'hogerhand' zal ook geen uitspraak kunnen doen hierover vrees ik.

"Er zijn 2 dingen die je goed uit elkaar moet houden.
Op grond van de wet is de bezitter van een dier aansprakelijk voor schade door eigen gedragingen van zijn dier.
Als een paard slaat dan is dat een eigen gedraging en dus is de bezitter (9 van de 10 keer gewoon de eigenaar) aansprakelijk. Dat is verder geen enkel discussie punt.
De volgende vraag die beantwoord moet worden is of de bezitter daarmee ook een schadevergoedingsverplichting heeft. Dit is zó afhankelijk van de feitelijke omstandigheden van een voorval dat dit op voorhand moeilijk te zeggen is.
Om even een voorbeeldje aan te halen: een ervaren springruiter krijgt tijdens het losrijden een klap op zijn bovenbeen van een paard met duidelijk zichtbare rode strik. Deze ruiter breekt zijn bovenbeen. Deze ruiter zal 'eigen schuld' krijgen toegerekend. Punt 1 omdat hij van tevoren weet dat hij tijdens losrijden met veel paarden in een kleine bak een aanzienlijk risico loopt. Punt 2 omdat hij als ervaren springruiter de betekenis van de rode strik weet cq behoort te weten en dus gewoon afstand had kunnen houden maar dit kennelijk niet gedaan heeft. De schadevergoedingsverplichting vermindert met het percentage toegerekende 'eigen schuld'."

Dus zowel Whisperke als Ayasha hebben deels gelijk. Met dank aan LDRD. ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:16

Ookal had ons paard een rood lint in dan toch bleven we altijd goed opletten en probeerden we altijd de open ruimte te zoeken maar er zijn 'ruiters' die vinden dat iedereen voor ze aan de kant moet, die mensen zijn gewoon niet te waarschuwen, hoe goed je het ook probeert en als het paard dan een keer dreigt of uithaald terwijl je ze zo goed mogelijk uit de weg gaat dan heb ik daar inderdaad geen boodschap meer aan.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:18

Buiten de hele juridische aansprakelijkheids kant vind ik het ook gewoon mega-associaal om maar te denken dat een rood lintje de oplossing is voor alles. Het is JOUW paard, en die trapt, en dan moet je volgens mij, alles doen om te voorkomen dat een ander daar last van heeft.

Alleen een lintje in doen en denken dat je er dan gewoon mee weg komt, vind ik te kort door de bocht.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:22

Als een paard nogal losse ahterbeentjes heeft naar andere paarden. Het kan ongelukken voorkomen.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:13

Urielle dat bedoelde ik indd ook met schuld..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:28

Whisperke schreef:

Ga een wandelingetje maken en afkoelen. :)

iriskiddoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:06

Asyaa schreef:
Gewoon doen. Als ze iemand slaat omdat je geen lintje in hebt gedaan voel je je heel schuldig :)

ik zou het ook maar doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:20

Whisperke schreef:
Urielle dat bedoelde ik indd ook met schuld..

Maar let op dat LDRD daar niet stelt dat je 100% toegerekende eigen schuldvermindering krijgt.
Het is afhankelijk van de situatie.
Hier wordt gesproken van een zeer ervaren springruiter op een klein terrein die uit ervaring moet weten dat je sowieso afstand moet houden, dat je controle moet hebben op een klein terrein en al helemaal bij een rode strik uit de buurt moet blijven.
Het zal verm. al wat anders worden wanneer je rondrijdt in de klasse B dressuur en er komt een onervaren ruiter die voor het eerst op concours is op je af gekletterd omdat ie het stuur van zijn paard kwijt is en jouw paard trapt en passant dat paard kreupel. Dat kun je nl. in die situatie ook vooraf verwachten als ruiter van een trappend paard ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:00

Dat kun je dus vooraf ook verwachten als je je paard niet dressuurmatig onder controle hebt en dan op wedstrijd gaat of in een les, natuurlijk snap ik heel goed dat een pony of paard op de kletter kan gaan maar juist als je mederuiter nauwelijks tot geen kontrole heeft ben ik zeer benieuwd wie dan aansprakelijk is.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:43

Er is ook nog wel een verschil tussen plotseling aan de kletter gaan door onvoorziene omstandigheden of een paard waar je thuis blijkbaar al van weet dat 'ie slaat. Je weet van tevoren dat 'ie dus niet 100% te vertrouwen is, anders zou je er niet een rood lintje in hangen.

Annemijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:17

ik zou het gewoon doen hoor.
het is alleen een waarschuwing want als je het niet hebt en ze trapt dan is het weer wat anders.

reneerutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:29

wordt gewoon nog gebruikt volgens mij.. rode lintjes