Rubriek 18+ pony's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Een 18+ rubriek voor pony's is een goed idee

Ja, voor zowel springen als dressuur
136 (46%)
Ja, maar alleen voor dressuur
10 (3%)
Ja, maar alleen voor springen
107 (36%)
Nee, omdat ........
40 (13%)

Totaal aantal stemmen: 293

inkepink

Re: Rubriek 18+ pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 22:30

lowara: ook tijdens de impulsrubrieken loop je met een tinker/haf/merens of welke pony dan ook tegen de afstanden aan.
Voor velen is de hoogte het probleem niet (mijn merens springt met gemak een lijntje van 1.10 - 1.20m maar wel met de juiste afstanden) Je maakt mij nl niet wijs dat jij tijdens de deze rubrieken in een goed basis tempo het hele parcours kunt rijden zonder noodsprongen of zonder hier en daar te moeten smokkelen met de afstanden.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 22:36

Ik ben voor.
Ik rijd nu met mijn pony M2 en ben 17 jaar. Mag nog een jaar doorrijden dus. Maar als ik nu binnen een jaar in het Z1 kom, dat haal ik echt niet met mijn D-pony tussen de paarden hoor.
We zijn nog lang niet klaar samen, we hebben veel ups en downs gehad en we zijn nu pas lekker op weg, en dan moet ik over een jaartje al weer stoppen eigenlijk omdat het niveau bij de paarden gewoon veel hoger ligt..
Denk dat het in de lage klasses nog haalbaar is met een pony bij de paarden. En misschien als er een volwassenen op zit is het weer anders..

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 22:42

Jeetje wat heb ik een geluk met mijn E-pony.
Tussen de pony's hadden wij het erg moeilijk qua afstanden, kwam altijd rond maar had natuurlijk altijd 1 of 2 galopsprongen minder in het ZZ en de dubbels waren erg vouwen voor hem.
Tussen de paarden gaat het super, heb precies dezelfde afstanden in lijntjes en dubbels. Ik start hem nu tussen de M paarden. Vind het wel grappig hoe mensen bij het inrijden zitten te kijken van wat doet deze hier en dat je ze daarna een poepie laat ruiken in de ring.
Heb altijd erg veel complimentjes

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 22:57

inkepink schreef:
lowara: ook tijdens de impulsrubrieken loop je met een tinker/haf/merens of welke pony dan ook tegen de afstanden aan.
Voor velen is de hoogte het probleem niet (mijn merens springt met gemak een lijntje van 1.10 - 1.20m maar wel met de juiste afstanden) Je maakt mij nl niet wijs dat jij tijdens de deze rubrieken in een goed basis tempo het hele parcours kunt rijden zonder noodsprongen of zonder hier en daar te moeten smokkelen met de afstanden.

:= euhm.. mijn beide Tinkers hebben werkelijk nooit problemen met afstanden gehad op concours.
is een kwestie van een goed basistempo en kunnen schakelen tussen de hindernissen.
( en dan kun je elke galopsprong maken die je wilt!
basislessen hier op de club moet ik vaak zat van bv de afstand 5 galopspassen, expres er 4 of 6 van maken, terwijl de afstanden gelijk blijven. dit kun je prima trainen en dus in elk parkours gebruiken.)
en dat kunnen beide (pony) Tinkers hier prima binnen hun eigen niveau
ben vorige week nog met de ene kampioen springen 2010 van de zomercompetitie van het Tinkerstamboek geworden, en diezelfde merrie is 3 jaar geleden nog dubbel Enschedees kampioen springen geweest ( pony's EN paarden in 1 jaar).
en toen ging het om stijl ( dus ook oa afstanden en correcte techniek springen) en reden we alleen maar tegen sportdieren.
dus ik blijf bij mijn standpunt :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 11:20

Lowara schreef:
ik heb gestemd voor nee.
NOG langer doorgaan bij de ponyconcoursen?
start gewoon tussen de paarden e, als springen een probleem is, start dat dan via de impuls rubrieken. die worden zat gehouden.
ikzelf start met een Tinkermerrie maatje kleine E, en red vaak de hoogtes ook niet op reguliere concoursen.
Toch start ik minimaal een keer of 8 per jaar op concoursen onderling, en zo komen we toch aan onze lol qua springeconcoursen. dressuurmatig komen we verder prima mee, en ik denk eerlijk gezegd dat iedere pony dat wel zou moeten :=

Lowara: helemaal eens!!

Je hebt je paard voor een bepaald doel gekocht: namelijk plezier hebben.
Als je paard (zoals mijn tuiger zonder springtalent) dan moeite heeft met springen dan ga je niet zitten jammeren dat B te moeilijk is, maar dan ga je iets anders zoeken dat je wel kan (zoals onderling 50cm of zo) en geniet van wat je wel hebt ipv wat je niet kan.
Ik vind dat echt gezeur.
Ik zou niet eens weten hoe je dat dan moet inschalen. Mag je dan je winstpunt in het onhandige paarden parcours B rekenen als wp in de B? Lijkt me niet.
Ga toch gewoon lekker oefenparcoursen af als je toch met je niet meekomende pony, haflinger, fries of trekpaard een parcoursje wilt springen: minder stress, meer lol.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 11:36

RamboBink schreef:
Ik heb momenteel namelijk een hele leuke C-pony die ik dolgraag uit zou willen brengen in de dressuur.. Maar vanwege zijn schofthoogte durf ik geen startkaart aan te vragen bij de paarden. Waarom niet? Omdat een C-pony niet overkomt naast een mooie KWPN van 1.74. Ik vind idd ook dat ze niet naar ras,kleur, hoogte etc moeten kijken, maar laten we eerlijk zijn. De vooroordelen zijn er. En natuurlijk rij je ook wel wedstrijd om wat punten te rijden en een klasse verder te komen toch ;)

Ik heb al aan meerdere mensen (tevens ook jury's) hun mening gevraagd of ik zou gaan starten of niet en die raadden het mij jammer genoeg allemaal af.

Vet gedrukte zin: Een tikkie discriminerend voor je eigen pony ;) ! Ik heb met mijn pony menig 'mooie' kwpn-er verslagen. Hoe: door op te vallen! Waarom: omdat we alle oefeningen lieten zien, zoals ze eruit horen te zien. De jury's die ik tegen kwam beoordeelde echt niet op ras, kleur en hoogte maar aan het geen waaraan ze moesten beoordelen en dat zijn de oefeningen.

Ik wist dat het tegen sommige paarden flink opboxen was en daar maakte ik gebruik van. Bijvoorbeeld in de uitgestrekte galop was ik 1 van de weinige die echt de overgang duidelijk liet zien. Knallen naar voren (niet racen :P ) en weer netjes terug. Uitgestrekte draf, idem dito. En wat de zijgangen betreft, die waren ook voor elkaar.

Heb het zelfs wel eens naar me hoofd gekregen dat een pony 'makkelijker' te rijden is!! No way!!!! Ik heb keihard gewerkt om die paarden achter me te houden. En ik ben er verdraaid trots op dat me dat gelukt is met een polder pony!

En dat is ook de reden dat er een jonge troef in de stal staat die 1.46 meet!

:wave:

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:08

Cahill schreef:
Vet gedrukte zin: Een tikkie discriminerend voor je eigen pony ;) ! Ik heb met mijn pony menig 'mooie' kwpn-er verslagen. Hoe: door op te vallen! Waarom: omdat we alle oefeningen lieten zien, zoals ze eruit horen te zien. De jury's die ik tegen kwam beoordeelde echt niet op ras, kleur en hoogte maar aan het geen waaraan ze moesten beoordelen en dat zijn de oefeningen.

Ik wist dat het tegen sommige paarden flink opboxen was en daar maakte ik gebruik van. Bijvoorbeeld in de uitgestrekte galop was ik 1 van de weinige die echt de overgang duidelijk liet zien. Knallen naar voren (niet racen :P ) en weer netjes terug. Uitgestrekte draf, idem dito. En wat de zijgangen betreft, die waren ook voor elkaar.

Heb het zelfs wel eens naar me hoofd gekregen dat een pony 'makkelijker' te rijden is!! No way!!!! Ik heb keihard gewerkt om die paarden achter me te houden. En ik ben er verdraaid trots op dat me dat gelukt is met een polder pony!

En dat is ook de reden dat er een jonge troef in de stal staat die 1.46 meet!

:wave:

+:)+ *\o/* _/-\o_
Helemaal mee eens! Als je je pony voor elkaar hebt dan kom je (zeker in de dressuur) ook gewoon mee bij de paarden of verslaat ze! En dan hoeft het geen sportpony te zijn met uber ruime gangen. Mijnes kan nog steeds niet echt verruimen in draf, maar tja kijk es op een wedstrijd...zie zoveel paarden die het ook niet kunnen :D
Gezeur moet maar es over zijn dat pony's tussen de paarden altijd benadeeld worden. Iedereen wordt wel eens benadeeld of bevooroordeeld.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 13:35

Ik heb nog niet gestemd en weet eerlijk gezegd ook niet wat ik moet stemmen.
Uitleg: Er zijn vele pony's die het tussen de paarden niet onverdienstelijk doen (zowel springen als dressuur)
Maar er zijn ook veel paarden die het niet redden tussen de andere paarden. Zeker in de dressuur zijn er vele paarden en pony's die het vanwege hun uiterlijk en bewegen niet redden tussen de "kwpners".
Voor het springen zeg ik, jammer als je pony of paard het niet red. Ga lekker die oefen parcoursen rijden en heb gewoon lol met je dier.
Voor de dressuur vind ik het een heel moeilijk verhaal, komt misschien ook omdat er naar mijn mening verkeerd gekeken wordt naar het rijden van proeven. Ik ben van mening dat elk paard (en pony) met drie normale basis gangen Z1 dressuur moet kunnen lopen. Waarom komen er veel dieren niet op dat niveau op de wedstrijden omdat sommige juryleden te veel kijken naar bouw en beweging en te weinig naar de graad van africhting.
Mijn vorige paardje (1.56) Z1 dressuur gereden, ze was heel erg overbouwd en had niet veel beweging in huis. Voor ik haar kocht had ze tussen de paarden in het ZZ gesprongen. Door heeeeeeeel hard te trainen heb ik bereikt wat ik heb bereikt met haar. Al ben ik wel van mening dat ik mijn proeven veel beter moest rijden dan iemand met een beter bewegend paard. Maar ja wordt je daar slechter van...?

Ik denk dat het veel belangrijker is dat de juryleden meer gaan kijken naar hoe het dier getraind is en of er op kleine (lees onzichtbaar tot bijna onzichtbaar) gereden wordt. Of het dier de oefeningen die de moeilijkheidsgraad aangeven van de proef ook beheersen.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 23:04

Wat ik jammer vind is dat wil je serieus meedraaien tussen de paarden je op je 18 eigenlijk verplicht word je pony te verkopen en een paard te kopen.Heb je dat geld niet of wil je je maatje niet kwijt dan heb je pech.

Ik start met mn d'tje tussen de paarden en gaat eigenlijk best goed (dressuur),maar wel krijg je afentoe rot reacties van mederuiters die vinden dat je daar niet thuis hoort met je pony!

Ik zou dus zeker inschrijven mocht er ooit zoiets komen,en ik denk dat de rubrieken niet klein blijven.Zullen een hoop mensen hun pony aanhouden na hun 18 als er zoiets komt..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 23:07

ik heb nee gestemd...
ik vind dat het je eigen keuze is met je pony tussen de paarden te gaan rijden,
met een paard wat goed dressuurmatig loopt haal je je punten ook wel...
het gaat niet om winnen, maar om de punten die je haalt :j

bij het springen moet ik lowara bijvallen...
als jij je paard goed voor elkaar hebt, kun je elke afstand rijden...
dus ook de paarden afstand...
ik heb er nog nooit problemen mee gehad...

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 23:21

Maar eigenlijk is het geen keuze..Als jij graag wedstrijden rijd word je verplicht daar te starten of niet meer te starten!

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 23:21

Ik heb ook nee gestemd

schoentje schreef:
Ik vind het onzin.
Als je 18+ bent en een pony koopt moet je niet zeuren en thuis blijven of gewoon rijden tussen de paarden.
Wil je eerlijke competitie, dan moet je een paard kopen.
Daarbij denk ik dat er te weinig animo voor is, ik zie nl maar weinig volwassenen op een pony.

Helemaal mee eens :j

Ik denk ook echt dat er veel te weinig animo voor is! Wie wil zoiets organiseren? Naast dat ik het echt niet nodig vind, denk dat het niet uitvoerbaar is :n

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 23:27

MelodyT schreef:
Maar eigenlijk is het geen keuze..Als jij graag wedstrijden rijd word je verplicht daar te starten of niet meer te starten!

er moet ergens een grens getrokken worden,
en maakt het iets uit dat jij tussen de paarden moet starten?
nee helemaal niet...
als jij je pony goed ver elkaar hebt haal je je punten ook wel...

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 23:40

Klopt we rijden ook heel verdienstelijk mee,toch meestal middenmoot of in de prijzen.

Maar dan nog word ik echt ziek van sommige rotte reacties of onderlinge gesmiespel langs de kant over die pony....en daarbij is mijn geluk dat Melody aandoet als een mini kwpner!

Niet iedereen heeft geld om een goed paard te kopen!
Ik ben heel fanatiek ,zo erg zelfs dat ik tot z of hoger zou willen trainen.
Maar ik heb maar een pony,tja die zou ik kunnen verkopen en een paard kopen.
Ja dat zou maar als ik iets doe wil ik het goed doen en niet een gemiddeld paard kopen waar ik mee in de middenmoot rijd met afentoe prijs.
Nee dan wil ik een goede en dat gaat me niet lukken vanhet geld wat mijn pony opbrengt.
Met mijn pony rijd ik al inde middenmoot dus wat schiet ik er dan mee op?

Nu heb ik met mijn pony het geluk dat ze gangtechnisch erg goed is,en heb haar dus gekruisd met een groot paard.
Groot veulen ervan gekregen wat erg leuk loopt,mijn kans om later hogerop te komen!

Maar ik realiseer mij wel dat dat mijn geluk is

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 23:42

zijn er zat die willen.
Maar door zoiets niet hogerop kunnen komen...

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 23:45

Ik ben 17 (over 3 maanden 18) en start ook tussen de paarden omdat mijn pony niet laad en er geen pony wedstrijden in de buurt zijn, verder kan ik me ook soms beetje ergeren aan bepaalde ouders van de jongere kinderen. Mijn pony is trouwens 1,45.

Over Dressuur vind ik dat een pony gewoon makkelijk mee kan met de paarden het is natuurlijk een jury sport en de ene zal het meer warderen als de andere. Tot nu toe heb ik er geen comentaar opgehad alleen hele leuke :)

Springen zou ik het wel leuk vinden als er een 18+ pony klasse kwam. Me pony springt thuis 1,20 maar een heel parcour zie ik hem daarvan nog niet doen. En aangezien B al 1 meter is bij de paarden zou het dus betekenen dat ik waarschijnlijk niet hoger dan de B ga komen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:00

Voor dressuur vind ik het een beetje onzinnig, maar voor springen een super idee :j Ik zou graag over 2 jaar nog met m'n D-tje springwedstrijden willen rijden zonder dat het ineens 20cm op dezelfde klasse omhoog gaat, oxers 2x zo breed worden en de afstanden niet kloppen. Ik bedoel maar, D-M is qua hoogte pas B-paarden.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:26

Qua dressuur vind ik niet dat er een aparte rubriek, jury's horen daar gewoon doorheen te kijken.
Springen kan ik begrijpen dat men dat wilt, al denk ik dat er weinig animo voor is. Er zijn niet veel 18+ ponyruiters dat daar speciale evenementen voor hoeven te komen en de 18+ ponyruiters in de dressuur redden zich vaak wel en de 18+ ponyruiters in het springen die realistisch genoeg zijn trainen keihard om het alsnog zo hoog mogelijk te maken en dat lukt hun wel.

Het zit niet in de hoogte van het paard, maar de kracht!

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:44

Ik heb gekozen voor het springen wel apart te doen. Je moet je pony toch al wel flink voor elkaar hebben om een B paarden parcours te kunnen springen. Het niveau is nogal hoogdrempelig om mee te beginnen denk ik.
Langs een andere kant... er zijn wel andere mogelijkheden om ervaring op te doen voordat je met je pony een B paarden parcours gaat springen. Je kan ook eerst eens een jaartje oefenparcoursjes rijden en zo zelf het niveau steeds moeilijker maken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 00:01

er zijn idd genoeg oefenparcoursjes...
vaak zat is er de mogelijkheid om op concours ook bb te starten(dus 80 cm) en als je meer wilt kun je de oefenparcoursje gaan opzoeken en het dan eens laten opbouwen tot 90 cm,
en daarna is de overstap naar 1 m nog maar een eitje :)

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:27

Zoals al eerder gezegd gaat het niet in 1e instantie om de hoogte, maar meer de afstanden tussen de hindernissen die met een pony in een 'paarden' parcours nog wel eens lastig zijn.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:32

denk dat je eerder in de knup komt met de hoogte als met de afstanden ;)
een paard kan ook in een pony parcours springen :j
en een pony die goed dressuurmatig voor elkaar is kan ook in een paardenparcours goed uitkomen... :j

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:23

Ik heb gestemd voor alleen het springen, Dressuur lijkt mij niet echt nodig. als je netjes rijd kom je echt wel aan je punten. Je moet er misschien iets harder voor werken! Maar als je alles netjes doet moeten ze je de punten wel geven! Alleen springen lijkt me wel wat, dan zou ik ook denk ik overwegen om springwedstrijden te rijden! nu doe ik het niet omdat ik het al erg hoog vind om te beginnen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:32

Heb gezegd, ja, maar alleen voor het springen.
Om de simpele reden dat je met een B, C of D pony met de afstanden in de knoop komt en soms met de hoogten.
Een meter op paarden afstanden was in ieder geval voor mijn D, niet te doen.
Maar maakt nu niet meer uit, ze mag toch niet meer springen.

Wat betreft dressuur, nee.
Geen 18+ voor pony's gewoon bij de paarden, kan prima.
Heb er met alle plezier met mijn D pony met ponygangen tussen gereden.

Dit weekeind voor het eerst gestart met mijn E pony (is een duitser, dus daar is ie gewoon een paard }> )
en niet onverdienstelijk. Zie dus niet waarom pony's in apart catagorie zouden moeten.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:38

Sharonaa_ schreef:
Ik heb gestemd voor alleen het springen, Dressuur lijkt mij niet echt nodig. als je netjes rijd kom je echt wel aan je punten. Je moet er misschien iets harder voor werken! Maar als je alles netjes doet moeten ze je de punten wel geven! Alleen springen lijkt me wel wat, dan zou ik ook denk ik overwegen om springwedstrijden te rijden! nu doe ik het niet omdat ik het al erg hoog vind om te beginnen.

Waarom zou je dan harder moeten werken?
Een kennis van mij heeft van het weekend wedstrijd gereden, zij is 40jaar en rijdt op een c/d pony tussen de paarden in het L1, vaak rijdt ze prima punten, maar dit weekend dus niet. Terwijl het toch echt prima ging, jury vond het blijkbaar niet kloppen met een pony tussen de paarden. En zo heeft ze al vaker commentaar gehad dat het niet "hoort". Je zou toch gewoon hetzelfde moeten kunnen rijden, in plaats van dat je harder moet werken dan iemand die op een paard zit? Hoezo zou jij met je pony de sterren van de hemel moeten laten zien voor 180 punten, als iemand met een paard die een beetje de kantjes er vanaf loopt, dezelfde punten krijgt..