Horen ´vluchtdieren´ eigenlijk wel in de openbare ruimte?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 12:10

WinBinChes schreef:
Ik vind dat wanneer je een goede band hebt met het paard je weet hoe hij reageerd, je prima de openbare ruimte in kan gaan. Als je maar steeds vooruit kijkt en vooruit denkt. Overal gebeuren ongelukken mee, ook met paarden. Dar kan je niet voorkomen, maar wel tot een minimum beperken.

..en zo ligt het poldermodel weer bij... niks.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:32

Huertecilla schreef:
WinBinChes schreef:
Ik vind dat wanneer je een goede band hebt met het paard je weet hoe hij reageerd, je prima de openbare ruimte in kan gaan. Als je maar steeds vooruit kijkt en vooruit denkt. Overal gebeuren ongelukken mee, ook met paarden. Dar kan je niet voorkomen, maar wel tot een minimum beperken.

..en zo ligt het poldermodel weer bij... niks.

Ja lekker duidelijk hoor :? :? Of wou je zeggen dat ongelukken nooit gebeuren??

lyzander

Re: Horen ´vluchtdieren´ eigenlijk wel in de openbare ruimte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:11

Je kan je ook af vragen of de mens wel het recht heeft om de "openbare ruimte" zo te controleren en te cultiveren;)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:54

lyzander schreef:
Je kan je ook af vragen of de mens wel het recht heeft om de "openbare ruimte" zo te controleren en te cultiveren;)

Dat kan je je afvragen, maar dan vraag ik me gelijk af wat het alternatief zou zijn. Controle en regels zijn nu eenmaal nodig in een openbare ruimte.

Feit blijft dat mensen, mensen blijven. Mensen maken fouten en vanuit die fouten kunnen er altijd ongelukken gebeuren. Niemand is perfect. Nu nog iedereen zo ver krijgen dat dat gesnapt wordt. Dat gelul in de theorie klinkt altijd mooi en goed, maar dat is de werkelijkheid nu eenmaal niet. Heel krap door de bocht zou je kunnen zeggen dat die mensen maar niet in de auto moeten stappen of niet met hun paard de openbare ruimte mogen betreden.

Wat betreft de veiligheid ben ik zeker voor een ruiterbewijs, zoals we ook het rijbewijs hebben ( en dat laatste is maar weer het bewijs dat dat niks hoeft te zeggen over de rijkundigheid van bestuurder, hetzij auto of in deze een paard)

Mensen maken onmoedwillig nu eenmaal fouten. Ook die zich het beste hebben voorbereid kunnen een fout maken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:42

Volgens de wet kun je kun je als verkeersdeelnemer paarden en koeien tegenkomen in het verkeer... Als je als verkeersdeelnemer daar niet mee om weet te gaan (bijv. snelheid aanpassen bij het passeren) dan kun je je dus inderdaad afvragen of die verkeersdeelnemer dan wel thuishoort in het verkeer.

Kinderen, en mn kleine kinderen, worden niet voor niets extra beschermd, omdat hun gedrag onvoorspelbaar kan zijn.
Hetzelfde geldt mi voor paarden, wat niet gelijk betekend dat de hele wereld zich maar aan moet passen, maar rekening houden met elkaar...

In deze tijd van het jaar zijn ze hier in de buurt bezig met het mais oogst, mijn paarden kennen groot landbouwverkeer, maar geen haar op mijn hoofd die erover peinst om nu met een paard over/langs ene smal landweggetje te gaan...
Idem met de auto, dan sla ik de sluiproute ook even over, en pak de grote straten.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:05

Alane schreef:
Volgens de wet kun je kun je als verkeersdeelnemer paarden en koeien tegenkomen in het verkeer... Als je als verkeersdeelnemer daar niet mee om weet te gaan (bijv. snelheid aanpassen bij het passeren) dan kun je je dus inderdaad afvragen of die verkeersdeelnemer dan wel thuishoort in het verkeer.
Kinderen, en mn kleine kinderen, worden niet voor niets extra beschermd, omdat hun gedrag onvoorspelbaar kan zijn.
Hetzelfde geldt mi voor paarden, wat niet gelijk betekend dat de hele wereld zich maar aan moet passen, maar rekening houden met elkaar...

In deze tijd van het jaar zijn ze hier in de buurt bezig met het mais oogst, mijn paarden kennen groot landbouwverkeer, maar geen haar op mijn hoofd die erover peinst om nu met een paard over/langs ene smal landweggetje te gaan...
Idem met de auto, dan sla ik de sluiproute ook even over, en pak de grote straten.

Op welke zin geef je deze reactie?

Als dat idd op mijn reactie was....

Ik heb het over:

Citaat:
Feit blijft dat mensen, mensen blijven. Mensen maken fouten en vanuit die fouten kunnen er altijd ongelukken gebeuren. Niemand is perfect. Nu nog iedereen zo ver krijgen dat dat gesnapt wordt. Dat gelul in de theorie klinkt altijd mooi en goed, maar dat is de werkelijkheid nu eenmaal niet. Heel krap door de bocht zou je kunnen zeggen dat die mensen maar niet in de auto moeten stappen of niet met hun paard de openbare ruimte mogen betreden.

Ik heb het dus over mensen die onmoedwillig fouten maken. En niet over mensen die zich er moedwillig niks van aan trekken.

Dus ik kan me niet in je reactie verplaatsen Alane. Of ga jij er altijd vanuit dat iemand moedwillig maar door jakkert?

Om een ongenuanceerd en veel voorkomend probleem als voorbeeld aan te halen:

Misschien had de bestuurder die geen gas mindere de ruiters wel helemaal niet gezien. Ik kan daar wel inkomen. Ik kom ze tegen helemaal weg gedoken in de berm en met schutkleur kleding aan. Tja je moet de laatste trend nu eenmaal volgen. Maar je bent duidelijk niet zichtbaar voor de mede weg gebruikers. Hoe kan je dan gaan verlangen dat ze maar rekening houden met je??

Niet zo snel met de vinger wijzen. Dat gebreurt al genoeg in het verkeer zelf, want we zijn allemaal heilig en de fout ligt altijd bij de ander.....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:26

Onkunde en onwetendheid... daar heb ik het over.
Niet over 'niet gezien of niet gehoord'
Op een autosnelweg, daar hoef je geen paard te verwachten en ook geen kinderen, vandaar dat de max snelheid daar ook hoger ligt.
Dat de snelheid buiten de bebouwde kom op max. 80 kmh ligt wil niet zeggen dat je daar 80 MOET rijden.
Het is niet voor niets dat de snelheid op B wegen omlaag geschroefd wordt, dat is niet alleen voor het sluipverkeer.

Zoals ik al schreef, de maisoogst is begonnen, dat betekend meer en groot landbouwverkeer onderweg, meer modder op de wegen en mais.... sommigen akkeruitritten zijn onoverzichtelijk en soms moeilijk te zien voor verkeer, en andersom hebben tractorchauffeurs weinig zicht...
Ze rijden voorzichtig de weg op, maar als ik met mijn auto met 80 kmh een tractor tegenkom, dan delf ik zelfs met mijn Korando het onderspit... ik deed niets verkeerd de tractorchauffeur evenmin... maar ik ben een verliezer en ja dan heb ik op dat moment moedwillig door gejakkerd terwijl de situatie dit eigenlijk niet toeliet.
En onkundig om me op de openbare weg te begeven als ik daar geen rekening mee houdt.

Als je over een landweg, met veel begroeing jakkerd, ben je mi niet juist bezig... en wederom moedwillig geen rekening houdend met...
maakt niet of er een ruiter, haas, paard, konijn of koe in de berm staat...
Je hoort je snelheid aan te passen aan de situatie.
onoverzichtelijk is onoverzichtelijk...
De straat is niet alleen van de automobilisten, maar van iedereen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 09:48

Alane schreef:
De straat is niet alleen van de automobilisten, maar van iedereen.

Met het verschil dat automobilisten met vaardighiedsbewijs rondrijden en hun auto aan strenge voertuigeisen voldoet; zelfs periodiek gekeurd wordt.

Voor ruiters en paarden geldt..... niets.

Wellicht een idee om dat gelijkheidspricipe ´van iedereen´ ook toe te passen met betrekking tot dat elke verkeersdeelnemer er van uit mag gaan dat elke verkeersdeelnemer zich aan de verkeerregels houdt.
Tijd voor toelatingseisen voor ruiter en paard.
Toon maar aan dat je de regels kent, vaardig bent en het paard veilig. Net als bestuurders van een motorvoertuig en hun voertuig.
Toon maar aan dat je een volwaardig verkeersdeelnemer bent en geen tijdbom, je voertuig geen ´vluchtdier´.

Ben het HELEMAAL eens met jouw opmerking dat een maximuum snelheid exact dát is en dat je zo snel niet hoeft; je mág langzamer, moét vaak zelfs langzamer;mag niet sneller dan de omstandigheden toestaan.
Is hier op Bokt een hilarisch onderwerp: iedere automobilist en motorrijder rijdt altijd gevaarlijk hard maar met de trailer achter de auto 75 over de snelweg is ook onverantwoord. Komt er gelijk iemand over de minimum snelheid op de snelweg terwijl die niet bestáát! Jaja, de ruiterij en verkeersregels :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:12

in Belgie schijnt er nog wel een minimum snelheid te zijn van 75 km per uur, mits en tenzij natuurlijk
toen ik mijn rijbewijs haalde was er nog een minimum snelheid van 70 km in Nederland op de snelweg, maar dat is afgeschaft

als je via de KNHS je ruiterbewijzen haalt moet je inderdaad bewijzen dat je de weg op kan
in de toets zit een stuk buiten rijden met intructeur om te toetsen of je met je pony veilig de weg op kunt en of je de regels kent

je zou kunnen zeggen dat iemand die al een rijbewijs heeft, scooter, auto of zoiets , niet meer apart getoetst hoeft te worden op theorie

het nadeel van de praktijk is dat je je rijbewijs zou kunnen halen met het braafste paard van de manege maar vervolgens een gevaar op de weg bent met je eigen of ander paard

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 10:25

spatter schreef:
toen ik mijn rijbewijs haalde was er nog een minimum snelheid van 70 km in Nederland op de snelweg, maar dat is afgeschaft

Zucht.
Heeft NOOIT bestaan.
Bedankt voor de illustratie.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:55

de minimum snelheid op de Belgische autosnelwegen is 70 km/u ;)
zie artikel 21.2 http://www.wegcode.be/wetteksten/select ... /179-art21
Citaat:
21.2. Behalve wanneer een lagere snelheid wordt opgelegd door het verkeersbord C43, mag geen enkele bestuurder op een autosnelweg met een lagere snelheid rijden dan 70 km per uur. Hij moet evenwel zijn snelheid regelen overeenkomstig de bepalingen van artikel 10.1.

ook interessant voor dit topic is artikel 10.3 http://www.wegcode.be/wetteksten/select ... /168-art10
Citaat:
10.3. Elke bestuurder moet vertragen wanneer hij trek-, last- en rijdieren of vee op de openbare weg nadert. Hij moet stoppen indien deze dieren tekenen van angst vertonen.

ik ga mee met de stelling dat een paard géén vluchtdier is, vluchten is een gedrag.
uit het boek 'Paarden beter begrijpen en beter opvoeden' van Dr. Barbara Schöning (http://www.br.nl/page/info.php?id=225200) heb ik onthouden dat een paard in een stresssituatie op 4 manieren kan reageren: fight, flight, freeze or flirt.
of in het Nederlands de 4 V's: vluchten, vechten, verstarren of verleiden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 11:04

Ik schreef ´in Nederland´. Daar geldt alleen een voertuigeis.

fojoe schreef:
ik ga mee met de stelling dat een paard géén vluchtdier is, vluchten is een gedrag.
uit het boek 'Paarden beter begrijpen en beter opvoeden' van Dr. Barbara Schöning (http://www.br.nl/page/info.php?id=225200) heb ik onthouden dat een paard in een stresssituatie op 4 manieren kan reageren: fight, flight, freeze or flirt.
of in het Nederlands de 4 V's: vluchten, vechten, verstarren of verleiden.

Dat gebrek aan kennis, kunde en vaardigheid bij de ruiter vaak maakt dat het paard kiest voor vlucht, is alleen maar een onderbouwend argument voor ruíteropleiding ;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 08:43

Huertecilla schreef:
spatter schreef:

Zucht.
Heeft NOOIT bestaan.
Bedankt voor de illustratie.

Heeft zeker weten in Nederland wel bestaan....
ergens begin jaren 90 omgezet naar voertuigeisen, was nl een beetje knullig als je beboet kon worden in de file...

Of een autochauffeur een rijbewijs heeft, maakt het nog geen vrijbriefje om geen rekening te houden met het overige verkeer of verkeersdeelnemers.
APK of welke keuring dan ook doen helemaal niet ter zake als het gaat of paard met ruiter/amazone/koetsier wel of niet mag komen op de openbare weg...
De wetten zeggen nl van wel.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:20

spatter schreef:
als je via de KNHS je ruiterbewijzen haalt moet je inderdaad bewijzen dat je de weg op kan
in de toets zit een stuk buiten rijden met intructeur om te toetsen of je met je pony veilig de weg op kunt en of je de regels kent

het nadeel van de praktijk is dat je je rijbewijs zou kunnen halen met het braafste paard van de manege maar vervolgens een gevaar op de weg bent met je eigen of ander paard

Klopt als een zwerende vinger. Bij mijn praktijkexamen reed destijds ook een meisje mee die niet met haar eigen paard wilde, aangezien ze dacht daarmee dat examen niet te halen. Denk ik gelijk 'En dan wel straks met eigen knol de weg op?!?' Ik had overigens idd het braafste paard van de manege en ben op m'n dooie akkertje door dat praktijkexamen gekomen, wat me nooit gelukt was met het lastigste paard van stal.
Wat dat betreft zou een examinering per combinatie idd al betrouwbaarder zijn dan op de huidige manier. Zou alleen de doodsteek zijn voor paardenverhuurbedrijven (niet dat ik daar in alle gevallen van wakker kan liggen, helaas).
Ooit eens op Duitse tv een soort van schrikparcoursproefje gezien voor paarden, waarmee ze sterren konden halen, hoe meer hoe beter. Iets dergelijks zou misschien wel een idee zijn inclusief een proef voor ruiters. Een één ster ruiter mag dan bv alleen op vijf sterren paarden buiten rijden, een vijf sterren ruiter op elk paard. Maakt het voor paarden bij verkoop ook makkelijker. Ipv het 'hij is bomproof' gewoon 'hij heeft vijf sterren gehaald'. Ik bedoel maar, mijn paard is in mijn omgeving bomproof (nou ja, iig rotjesproof ;) ), maar ik heb geen flauw idee of dat in de binnenstad van Amsterdam ook nog zo is...
En eerlijk gezegd heb ik meer overgehouden aan mijn autoexamens dan aan mijn ruiterbewijsexamens, inclusief een beter idee van wat een automobilist ervaart op de weg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 22:16

Alane schreef:
APK of welke keuring dan ook doen helemaal niet ter zake als het gaat of paard met ruiter/amazone/koetsier wel of niet mag komen op de openbare weg...

De wetten zeggen van alles over motorvoertuigen en NIETS mbt paarden en diens bestuurders. Dát zou nu net aangepast moeten worden.
Alle gebruikers van de openbare ruime worden door waarborgen omtrent vaardigheid van de bestuurder en de toestand van het motorvoertuig beschermd door de overheid.
Niemand wordt in de openbare ruimte beschermd tegen onvaardige of onkundige ruiters of onveilige paarden.

De waarborg mbt motorvoertuigen kan zonder meer nóg beter. De waarborg mbt ruiterij echter bestaat niet. Die is nul.... Dat lijkt me met een onvoorspelbaar ´vluchtdier´ 8)7

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:57

Huertecilla schreef:
Alane schreef:

De wetten zeggen van alles over motorvoertuigen en NIETS mbt paarden en diens bestuurders.

Ja en? over voetgangers evenmin....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 20:01

Alane schreef:

Welk ´vluchtdier´ van 500 kilo besturen die? Nu ja ´besturen´... Zo lang het niet vluchtdiert dan _O-

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:15

Huertecilla schreef:
Alane schreef:

Welk ´vluchtdier´ van 500 kilo besturen die? Nu ja ´besturen´... Zo lang het niet vluchtdiert dan _O-

verkeersdeelnemers waarmee je als verkeersdeelnemer mee te maken hebt.... kinderen die 'spontaan' tussen de auto's vandaan komen... chauffeurs die net hun rijbewijs hebben mogen ook in een sportauto rijden, enig idee welke impact dat kan hebben als die erachter komen dat ze toch niet zo bekwaam zijn als ze menen te zijn?
lees de kranten berichten maar eens na...

Maakt dat dat je zonder enige voorbereiding die weg om moet gaan met een paard? nope
Maar ook dan ben je niet de enige deelnemer aan het verkeer... net zo als ik als autobestuurder er altijd verdacht moet zijn dat achter iedere auto/boom/etc een kind vandaan kan komen, zo ben ik er ook op verdacht dat wanneer ik ergens buitenaf rijdt er ook een paard en ruiter of zonder ruiter voorbij kan komen, een ree over kan steken of een koe... of zoals nu een tractor met aanhanger vanwege de maiscampagne...
En niet dat een rijbewijs een vrij briefje is om je van A naar B te kunnen verplaatsen zonder rekening te hoeven houden met andere verkeersdeelnemers...