Waarom zijn er schijnbaar zoveel paarden met laadproblemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:07

Chaos schreef:
Ik heb alleen de eerste pagina gelezen.. Maar wat een gezever zeg.

hieruit concludeer ik dat je pagina 1 gezever vindt.... gek he?
misschien moet je toch wel even het hele topic lezen, wel zo beleefd.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:08

Eten en kauwen werkt in de regel ontspannend en een iets lekkers zodra het paard de trailer op is kan natuurlijk een positieve associatie opwekken. Maar een paard wat je er op kan lokken met wat lekkers zou je ook zonder lekkers gewoon moeten volgen. Paarden die echt bang zijn haal je in de regel niet over met eten.

Chaos

Pfft. Waarom? Ik mag mijn mening toch geven.. Heeft niks met beleefdheid te maken. En ik zie inderdaad berichten die ik gezever vindt. Moet ik die dan allemaal apart gaan benoemen, alsjeblieft zeg.. :7

Anoniem

Chaos schreef:
Touwtje over de nek gooien voor de klep, en ze lopen vanzelf.

Die van mij ook, maar dat is dus even anders geweest.

Chaos

Re: Waarom zijn er schijnbaar zoveel paarden met laadproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:10

Juist! :)

En tuurlijk ga je dan oefenen, maar ik ben gewoon een hard tegenstander van het voor iedere beweging een brokje gedoe. :)

Oefenen doe ik ook, ik koop ook wel eens wat paarden die de trailer eng vinden. Maar eng mag, maar niet zeuren..

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:12

Ik ben het wel met chaos eens in de zin van dat mijn paarden ook nooit gelokt zullen worden met eten.
Het Jonkie heeft wel zo nu en dan eens een snoepje gehad als hij er braaf op stond.

Ik doe ook alles alleen met hem zonder hulp van anderen.
Dat moeten ze gewoon kunnen.

Chaos

Re: Waarom zijn er schijnbaar zoveel paarden met laadproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:13

Inderdaad, ik omschreef het misschien wat té. Maar zo bedoel ik het wel. :)

En onze veulens gaan er ook ALTIJD braaf op, ook de eerste keer -al dan niet zonder mams. Ligt ook gedeeltelijk aan je opvoeding denk ik zo.

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:14

Chaos schreef:
Hahaha, echt waar wat een klinklare onzin.

Er is ook een middenweg, al wordt die in dit topic voor het gemak vergeten.

Een paard mág even staan kijken, en mág het even spannend vinden. Echter klieren mogen ze niet. En ook met een longeerlijn kun je rustig doch dwingend werken, en dus ook met vertrouwen.

En ik ben blij dat jij mijn paard nooit zult verleiden met brokjes, want daar heb ik een hekel aan. :7

Hier gaan ze al van af veulen af aan op de trailer. Heb er nu 12 staan, pony's en paarden.
En het gros daarvan gaat op de trailer op de volgende manier:

Is gewoon een kwestie van duidelijk en consequent zijn. Toch raar dat ik er op stal dan geeneen met laadproblemen heb, nietwaar?

Tuurlijk mogen ze het spannend vinden en even kijken.

Maar voordat je weer iemand beoordeeld, mijn paarden hebben nooit snoepjes of dergelijk gehad, je kunt ook gewoon belonen. Longeerlijn absoluut geen probleem mee, mits dat ook geen kwartier gaat duren want dan heeft het effect geen zin.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:15

Chaos schreef:
Pfft. Waarom? Ik mag mijn mening toch geven.. Heeft niks met beleefdheid te maken. En ik zie inderdaad berichten die ik gezever vindt. Moet ik die dan allemaal apart gaan benoemen, alsjeblieft zeg.. :7

ik wil niet banketstaaf doen, maar zoveel gezever staat er niet op pagina 1 dus apart benoemen is misschien wel handig dan hoeven we ons niet aangesproken te voelen en zoveel werk is dat ook weer niet. }>

Wat ik bedoelde met beleefdheid is dat waar jij commentaar op geeft al meerdere malen besproken is in de andere pagina's en dat het voor je post misschien wel handig is dat je leest waar het over gaat ipv plompverloren je mening naar binnen te gooien en dan ook nog zo denigrerend te zeggen dat het gezever is.
Dáár ben ik het dus niet mee eens. Er zijn erg goede posts geschreven door diverse mensen en dat jij je eigen mening hebt is prima maar het kan ook anders.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 15:16

Chaos schreef:

En zo lopen die van mij er ook op. En ze blijven staan totdat ik een seintje geef dat ze er af kunnen komen. Zonder longeerlijnen overigens maar gewoon door ze de kans te geven met me samen te werken en te begrijpen wat ik van ze vraag en bovenal omdat ze graag bij me zijn en alles voor me willen doen.

Maar zoals ik al zei, ieder z'n ding.

Het zou alleen wel netjes van je zijn een ander in z'n waarde te laten (mens én dier).
Ieder z'n mening maar dat houdt niet in dat je meteen alles tot onzin hoeft te verklaren. Het mag jouw manier niet zijn, prima, maar een beetje respect voor elkaar zou niet misstaan.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:16

Ik ben net met m'n BE rijbewijs begonnen, mijn rij instructeur raadde me aan eens in een trailer te stappen (als het kan) en een stukje te laten rijden, het schijnt echt geen pretje te zijn en wij kunnen daar nog over nadenken, een paard weet niet eens wat ie er doet.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:16

Het is mijn recht binnen te komen vallen in een topic. En helemaal doorlezen heb ik nu geen tijd voor, wellicht dat dat vanavond komt.

En als je Bokkers bij naam wordt dan wordt je weer te persoonlijk. Dus het is ook nooit goed.

En dat andere mensen goede dingen hebben gezegd daar hoor je mij toch ook niet over?? :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:17

ranna schreef:
Chaos schreef:

En zo lopen die van mij er ook op. En ze blijven staan totdat ik een seintje geef dat ze er af kunnen komen. Zonder longeerlijnen overigens maar gewoon door ze de kans te geven met me samen te werken en te begrijpen wat ik van ze vraag en bovenal omdat ze graag bij me zijn en alles voor me willen doen.

Maar zoals ik al zei, ieder z'n ding.

Het zou alleen wel netjes van je zijn een ander in z'n waarde te laten (mens én dier).
Ieder z'n mening maar dat houdt niet in dat je meteen alles tot onzin hoeft te verklaren. Het mag jouw manier niet zijn, prima, maar een beetje respect voor elkaar zou niet misstaan.

Daar heb je helemaal gelijk in, zoals ik al zei was mijn reactie té. Maar dan heb ik wel mijn punt duidelijk, haha.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 15:17

Frank schreef:
Ik ben het wel met chaos eens in de zin van dat mijn paarden ook nooit gelokt zullen worden met eten.

Lokken en belonen zijn heel verschillende dingen ;)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 15:20

Chaos schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in, zoals ik al zei was mijn reactie té. Maar dan heb ik wel mijn punt duidelijk, haha.

Je kunt je punt ook maken zonder anderen te beledigen.
Maar fijn dat je zelf ook doorhebt dat je reactie wat té was ;)

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:22

jolin schreef:
Ik ben net met m'n BE rijbewijs begonnen, mijn rij instructeur raadde me aan eens in een trailer te stappen (als het kan) en een stukje te laten rijden, het schijnt echt geen pretje te zijn en wij kunnen daar nog over nadenken, een paard weet niet eens wat ie er doet.

Dat valt allemaal wel mee!
Een geladen trailer rijdt en veert veel fijner dan een lege.

Heb soms de camera in de trailer wel eens aan staan, en dan staan ze er superrustig op, lekker hooi etend.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:23

Mijn paard zijn vertrouwen is beschadigd. Dat vind ik erg. Hij vindt de klep en het begin van de trailer eng, zodra zijn buik binnen is is er verder niks aan de hand. Dus ja, het stuk dat hij eng vindt, daarvoor wordt hij beloond. En dus liggen er brokjes in de trailer :j

Ik ga me hier verder niet verdedigen.

Ehm... even kijken hoor... wat Chaos vindt vs. wat mijn paard vindt... goh... lastige keus ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:23

Ja, ik kon hem ook niet meer wijzigen in een mildere vorm, maar dat terzijde.

Jolin. Dat hangt af van wie er rijdt. Ik heb toevallig laatst een uur op de trailer gestaan, 2paard. Mijn merrie stond links, en ik moest mijn veulen staande houden rechts -opgehaald op de kliniek-. Heb dat prima de hele weg volgehouden..

Het kán HEEL NAAR zijn, maar dan moet de bestuurder zich beter aanpassen, dan is er niks aan de hand.. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:24

hestejente schreef:
Mijn paard zijn vertrouwen is beschadigd. Dat vind ik erg. Hij vindt de klep en het begin van de trailer eng, zodra zijn buik binnen is is er verder niks aan de hand. Dus ja, het stuk dat hij eng vindt, daarvoor wordt hij beloond. En dus liggen er brokjes in de trailer :j

Ik ga me hier verder niet verdedigen.

Ehm... even kijken hoor... wat Chaos vindt vs. wat mijn paard vindt... goh... lastige keus ;)

}:0 Ehh. Juist ja. Waar staat dat je de keus moet maken.. :Z

En als het mijn paard was geweest, en hij was na 10x oefenen nog op dat stukje bang geweest, ja sorry dan had hij zich van mij maar even moet vermannen. :))

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 15:27

Kunnen we het er hier over eens zijn dat de één het anders doet dan de ander zonder dat we elkaar _-:(

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:28

Die van mij wilt er gewoon niet op. Hij raakt niet in paniek, gaat niet rennen o.i.d, nope, hij gaat gewoon stil op de laadklep staan en weigert een stap voorwaarts te doen, eerst hebben we een aantal keer met snoepjes en lief doen geprobeerd en dan liep hij er uiteindelijk wel (in zijn hele rustige tempo op), maar hij had snel genoeg door dat er iemand achter met de stang aankwam, en vloog dan net zo hard weer achteruit. Vervolgens een paar keer geprobeerd met mensen die hem er als het ware in duwen, steeds met zelfde druk tegen aan duwen, dit ging goed, hij loopt zo de trailer op, maar zodra de druk even veranderde om de stang erachter te doen, weer hard achteruit. Aangezien het duidelijk was dat hij dit echt puur deed omdat hij niet wilde en ook totaal niet bang was hebben we het een keer met de longeerzweep geprobeerd, dan kwam hij gewoon niet meer in de buurt van de trailer. Uiteindelijk hebben we een gouden manier bedacht, we maken een gang met twee longeerlijnen en kruisen deze achter zijn kont, op deze manier duwen we hem erin, staat hij erin, dan houden we die druk op de touwen door ze eerst vast te binden vóórdat we de stang achter zijn kont doen. Hij gaat dan eerst een keer achteruit, merkt dat dat niet kan omdat daar dus die touwen zitten, en staat vervolgens als een engeltje stil. Een paar keer oefenen en dan zou hij waarschijnlijk helemaal niet meer moeilijk doen, maar we hebben zelf geen trailer, dus dat word een beetje lastig.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:33

sorry, maar dat vind ik geen gouden manier, een gouden manier is het paard laden zónder die longeerlijnen en andere trucs, gewoon zelf en vrij van spanningen of hulpmiddelen.
Dat het voor jullie werkt is prima daar zeg ik verder niks over, maar het is verre van een 'gouden manier' dat is iets teveel eer :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:37

Hihi, alsof je ook maar een schijn van kans zou maken Chaos! Wees blij dat ik niet hoef te kiezen ;)

Enne, even vermannen? Tja. Dat dacht ik ook toen ik mijn paard net had. Dacht ik even verkeerd.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:41

cissy schreef:
sorry, maar dat vind ik geen gouden manier, een gouden manier is het paard laden zónder die longeerlijnen en andere trucs, gewoon zelf en vrij van spanningen of hulpmiddelen.
Dat het voor jullie werkt is prima daar zeg ik verder niks over, maar het is verre van een 'gouden manier' dat is iets teveel eer :)

Er zelf oplopen zou inderdaad de gouden manier zijn... Helaas maakt die manier geen kans bij mijn paard, ik zal al blij zijn als hij er gewoon op zou lopen zonder de touwen, hij is trouwens gedurende het hele (soms 2 uur durende) proces vrij ontspannen (staat op 3 benen op de laadplank :+ )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:45

Het hoeft natuurlijk niet meteen perfect. Ik ben tevreden dat mijn paard ontspannen de trailer betreedt, rustig reist en rustig ook weer van de klep af komt. Ik ben heel blij dat hij dat doet. En tegen de tijd dat ik meer wil gaan we verder. Maar nu zijn er echt dingen met hem die dringender zijn.