Respectvolle paarden, waar zijn ze gebleven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:53

Dat is erg he,ik heb ook lang zo,n paard gehad.Toen ik met de Hempfling methode aan de gang ging, had ik na een week al een heel ander paard.Ik zou het nooit meer zo ver laten komen, dat hoij op mijn hielen trapt en zo.

M3lisss

Re: Respectvolle paarden, waar zijn ze gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:57

Het moeilijke is ook, dat het niet aan mij is om hem op zijn donder te geven. Denk niet dat de eigenaresse dat kan waarderen.

Aan de andere kant, als het me te gek word krijgt ie echt wel een lel!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:00

Ik werd een keer tegen een hek geduwd door een paard, dus mijn man zwaait met een takje.Kwam net de eigenaar er aan, en die gaat me daar toch te keer,en ik bel de politie en dit en dat.Dus ik kijk de volgende keer wel goed uit bij een paard van een ander.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:07

Ik doe het ook niet als de eigenaar erbij is, dan kan ze der paard lekker zelf buiten zetten..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:13

Het was in een wei dus beest stond al buiten.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:14

Ik had hem ook een rotschop verkocht. Als het paard jou letsel had toegebracht was de eigenaresse verantwoordelijk, dus eigenlijk mag ze helemaal niet zeuren!

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:21

marleen_usar schreef:
Ja en dan over een jaar niks er mee kunnen, nee op voeden die hap.Laatst sprak ik een vrouw en die haalde haar paard uit het land,ze had een week nodig gehad om hem te vangen.

Wat moet je uberhaubt met een paard op 24 maanden? Wat wil je daar nou mee doen? Ik heb nog nooit problemen gehad met 3.5 jarige hengsten/merrie's/ruinen die groen van de wei komen.

Veel mensen denken dat opvoeden betekent streng zijn of geweld gebruiken... zulke mensen zijn het grappigst.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:01

[/quote]Ze moeten naast je willen lopen in het tempo dat jij wil, stoppen wanneer er druk op het touw komt, harder lopen wanneer je klikt. Stil blijven staan zonder ook maar een pas weg te lopen als ze stil moeten staan. Ik kan me ook ontzettend ergeren aan paarden die schooieren, telkens aan je ruiken of je lekkers bij je hebt, of zelfs aldoor naar je handen happen om ze een lekker snoepje willen hebben. Mijn paarden mogen niet opdringerig doen, eten krijgen ze in hun voerbak, en anders niet. Het onopgevoede gedrag brengt gevaren met zich mee, ook al is een paard nog zo lief. Niet willen stoppen wanneer jij dat wil of happen naar snoepjes, het lijkt misschien schattig, maar het brengt alle gevolgen van dien met zich mee.

Wat vinden jullie ervan? Een paard hoort naar mijn mening 'opgevoed' te zijn en respect voor je hebben.[/quote]

Even dacht ik dat je het over een fiets had, die doet namelijk precies wat je wil. Hier gaat het echter om een dier en ik vind dat vertrouwen (wederzijds respect en vertrouwen) ook in de rij past. Een paard dat alleen respect voor me heeft vind ik niet prettig.
En ik vind het heel geinig als ze mij ook wat duidelijk maakt, bv. door voor haar stal stil te blijven staan en dan verliefd naar een berm vol gras kijkt. Natuurlijk is ze niet zo onopgevoed dat ze gelijk begint te lopen, maar een duidelijke hint geeft ze wel! En daar zijn we vrienden voor.

Criss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:31

Ik heb niet het hele topic gelezen maar begrijp denk ik wel wat je bedoeld... zo is het precies hetzelfde in de hondenwereld ;) Mensen kopen vaak ondoordacht een leuk hondje voor de kinderen en denken dat de hond zichzelf wel opvoed, helaas werkt het niet zo en krijg je 9 van de 10 keer een hond die lekker doet waar hij zelf zin in heeft. Nou is een hond aanschaffen vaak nog makkelijker dan een paard, maar ik kan me voorstellen dat er ook mensen zo met paarden omgaan.. helaas ;)

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:57

Toen ik die van mij kocht was ze 10 maanden oud.. denderde door alles en iedereen heen en gaf met regelmaat een trap na.
Voor degene die dus vinden dat opvoeden tussen het afspenen en 3 jaar worden niet nodig is: Wat als ik die voor nog 3 jaar op een weiland had gezet en er niet naar had omgekeken? (geen aanval! Maar ben echt benieuwd of jullie die ook gewoon in een kudde hadden gezet om daardoor opgevoed te worden)
De hoefsmid had dan waarschijnlijk al heel vlot gezegd dat hij niet meer kwam, op dat punt stond hij al namelijk. En ik denk dat ik haar na 3 jaar niet eens meer te pakken had gekregen en als ik haar zou kunnen vangen dan zou ze me waarschijnlijk alle hoeken en gaten laten zien.
Nu is ze 2,5 ipv een lel naar achter als je naar haar kont wees gaat ze nu netjes om, ze blijft op nette afstand achter je lopen aan het halstertouw en ho = ho en nee = nee. Ze is 2,5 en een pittige tante dus streken heeft ze natuurlijk nog wel maar de basis zit er in elk geval goed in. En ja ze staat gewoon tussen de andere paarden en ze hoeft maar 2x per week 20 minuutjes even extra te luisteren.

Ik denk dat het vooral fout gaat omdat heel veel mensen niet consequent zijn.. tenminste dat zie ik bij ons op stal vaak gebeuren. Wij hebben nogal veel paarden die schrapen op de poetsplaats (en als ik ergens een hekel aan heb!!) Maar de ene keer krijgt het paard straf en de andere keer krijgt hij het snoepje waar hij om staat te schrapen. Dan is het niet gek dat hij niet ophoudt….
Ik vind het ook eng als mensen de opvoeding niet serieus nemen. Je hebt het wel over een dier van een paar 100 kg dat over je heen dendert met alle gevolgen van dien.
Laatst bijgewerkt door Tootz op 09-09-10 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:00

Ik merk wel dat ik, sinds dit topic, nét dat ietsiepietsie beetje meer preciezer omga met mijn paard :')
Het is echt lang niet slecht om eerst voor jezelf uit de dokteren wat voor JOU respect is, wat te ver gaan is, wat acceptabel is.
Maar ik vind het iig niet zo simpel :n (al mag ik écht niet klagen over mijn paard hoor!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:07

Ik geloof in een combinatie van opvoeding door soortgenoten in een kudde en door de (een) mens. En consequent zijn is voor mij het sleutelwoord, samen met wederzijds respect.

Mijn fjordenjaarling van 18 maanden staat 24/7 in de kudde en daarnaast leren we spelenderwijs de basis. Nee is altijd nee. De regels zijn altijd hetzelfde en goed gedrag wordt uitbundig beloond. Hij kan nu alles wat hij behoort te kunnen voor de komende 3,5 jaar. Netjes naar mij toe komen in de wei, rustig halster aan en af doen. Rustig vaststaan, rustig de trailer op, op gepaste afstand meewandelen. Halt, stap, draf, back en om worden goed gehoorzaamd.
Reageren op druk begrijpt hij ook steeds beter. En voor dit alles hoeft hij niet iedere dag in mijn handen te zijn. Hij weet gewoon hoe het hoort, wat mag en wat niet geaccepteerd wordt.
En natuurlijk gaat het niet altijd vlekkeloos, natuurlijk wil hij soms wel weer even proberen wat die verhoudingen zijn.. even wat trager reageren, bij een vreemd persoon kijken of het ook zo werkt. Maar zolang het antwoord altijd hetzelfde is, is er rust en begrip en kunnen we volop genieten samen :j

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:47

@suze, helemaal mee eens! Goede balans, rust, en gezond verstand, je hoeft echt geen paarden fluisteraar of cursussen te volgen om met je dier om te gaan, balans vinden tussen lekker paard laten en interactie met mensen, waar ze tenslotte toch ook verder mee moeten is super belangrijk... bij western zie je dat toch vaker, en heb me al vaak afgevraagd waarom er bij kwpn-ers etc niet meer aandacht aan besteed word.... lijkt wel of de eigenaar op de kalender zit te staren wanneer dat dier nu eindelijk eens 3 of 4 word, zonder er ook maar iets aan te doen! (zeker niet generaliserend bedoeld overigens!)

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:13

Het is net als met honden. Ook een paard wordt (is) gelukkiger als je consequent bent. Als ze steeds iets gaan proberen, even kijken of het vandaag wel mag, en ze krijgen de ene keer wel straf en de andere keer niet, is dat niet duidelijk en worden ze onzeker, dus ongelukkiger.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:28

Saskia505 schreef:
Beste Bokkers,

Mijn zusje werkt al jarenlang als stalamazone op een trainings/handelsstal. Ze heeft het daar prima naar haar zin, ze heeft veel verschillende paarden te rijden en heeft in de loop der jaren dan ook ontelbaar veel paarden in handen gehad. Ik loop geregeld een dag met haar mee. Ik ben zelf ook altijd actief geweest in de paardensport, maar ik heb een stapje terug gedaan, ik heb nog twee paarden voor m'n plezier.
Ik heb het er vaak met m'n zusje over dat de meeste paarden amper respect tegenover de mens hebben, 9 van de 10 paarden zijn onopgevoed, drammen en schooieren, het is gewoon triest. De meeste paarden kennen geen eens een rem, wanneer je wilt stoppen met lopen, lopen ze gewoon door, sommigen doen zelfs een poging om over je heen te lopen.
Ik ben opgegroeid met het idee dat paarden respect voor de mens moeten hebben. Ze moeten naast je willen lopen in het tempo dat jij wil, stoppen wanneer er druk op het touw komt, harder lopen wanneer je klikt. Stil blijven staan zonder ook maar een pas weg te lopen als ze stil moeten staan. Ik kan me ook ontzettend ergeren aan paarden die schooieren, telkens aan je ruiken of je lekkers bij je hebt, of zelfs aldoor naar je handen happen om ze een lekker snoepje willen hebben. Mijn paarden mogen niet opdringerig doen, eten krijgen ze in hun voerbak, en anders niet. Het onopgevoede gedrag brengt gevaren met zich mee, ook al is een paard nog zo lief. Niet willen stoppen wanneer jij dat wil of happen naar snoepjes, het lijkt misschien schattig, maar het brengt alle gevolgen van dien met zich mee.

Wat vinden jullie ervan? Een paard hoort naar mijn mening 'opgevoed' te zijn en respect voor je hebben.

Wat ik ervan vind? Dat je een soort robot wilt ipv een dier! Ik heb respect voor mijn dieren en mijn dieren geven mij respect terug. Heeft niets met keihard opvoeden te maken maar met een vertrouwensband.
Lucky is gefocused op me, houd me nauwlettend in de gaten en volgt me. Stop ik, stopt zij, loop ik, loopt zij.
Schooien heb ik totaal geen moeite mee, paarden denken net als kinderen; snoepjes zijn lekker dus die zal je proberen te krijgen.
Ik heb dieren niet om mijn eigen dominantie te kunnen botvieren. Ik heb dieren om van ze te genieten, met ze te kroelen en met ze te werken, op basis van vertrouwen en liefde.

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 10:19

Ik zie ook de gevaren die een paard met zich meebrengt, daarom vind ik het wel erg belangrijk dat een paard respect voor de mens heeft en gehoorzaam is. Een paard moet net zoals een hond gewoon luisteren.

Ik heb echter het antwoord op mijn vraag al. De meeste mensen hier vinden 'vriendschap' met hun paard het belangrijkst, als ik zo de reacties doorlees.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:51

Ik vind de vriendschap met mijn paard zeker belangrijk. Maar wel op een gezonde manier. Ik ben de leider en ik geef de grensen aan. Zolang hij die grenzen respecteerd zijn wij de beste vrienden. Als hij probeert om die grenzen te overschrijden geef ik dat zeer duidelijk aan.

In mijn ogen gaat dat juist prima samen. Hij begrijpt mij en ik begrijp hem. Dat zie je vaak niet bij de mensen die maar vinden dat het paard moet doen wat er van ze verlangt wordt. Daar loopt het dier vaak emotieloos achteraan. Learned helplessness....

Mijn paard mag best zijn eigen mening hebben en dat aangeven. Het is aan mij of ik daar wat mee doe of niet.

Oftewel een gezonde verstandhouding tussen mens en dier. Dan kan je prima de beste vrienden van elkaar zijn.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 22:49

WinBinChes schreef:
Ik vind de vriendschap met mijn paard zeker belangrijk. Maar wel op een gezonde manier. Ik ben de leider en ik geef de grensen aan. Zolang hij die grenzen respecteerd zijn wij de beste vrienden. Als hij probeert om die grenzen te overschrijden geef ik dat zeer duidelijk aan.

In mijn ogen gaat dat juist prima samen. Hij begrijpt mij en ik begrijp hem. Dat zie je vaak niet bij de mensen die maar vinden dat het paard moet doen wat er van ze verlangt wordt. Daar loopt het dier vaak emotieloos achteraan. Learned helplessness....

Mijn paard mag best zijn eigen mening hebben en dat aangeven. Het is aan mij of ik daar wat mee doe of niet.

Oftewel een gezonde verstandhouding tussen mens en dier. Dan kan je prima de beste vrienden van elkaar zijn.

Hier kan ik me helemaal in vinden!

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:00

Ja maar weetje, dat ligt dikwijls niet aan het paard, maar aan de opvoeding die hij genoten heeft.
Als er nooit wat met een paard is gedaan is het logisch dat je zo'n paard krijgt. En al helemaal als
hij altijd verschrikkelijk verwend is en een baasje had die hem niet aankon. Verder vind ik (net als
bovenstaande) dat een paard ook 'inspraak' mag hebben en je als ruiter geen dingen moet afdwingen.
Ik denk dat het gedrag van een paard in veel gevallen te wijten is aan opvoeding en eigenaar.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:14

Waar alle respectvolle paarden zijn gebleven? Naar mijn mening in Portugal..

Sinds een week dus een Portugeze pony (garrano) en wat een verademening. Ontzettend goed opgevoed, let op mijn bewegingen, ik stop hij stopt. Meneer is nu nephengst, is dinsdag gecastreerd. Maar zelfs als hengst was hij ontzettend lief, heel nieuwsgierig en met respect naar mij.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:21

Wij hebben een merrie staan die zich echt als een varken gedraagt :p als je in de stal komt om een halster op te zetten duwt ze je gewoon uit haar stal en probeert te ontsnappen. In de poetsplek staat ze voortdurend te krabben en te draaien. Ook haar hoofdstel opzetten is een pest. Ze slaat met haar hoofd en draait zich weg. Verschrikkelijk gewoon. Getten aandoen is een ramp, aan bandages begin ik niet eens.

Gewoon slecht opgevoed, maarja, haar gedrag zal wel verandere met de juiste manier van omgaan zeker?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:25

Tja, ik had persoonlijk aangepakt. Had me absoluut niet door een paard laten duwen. Dit is namelijk ontzettend gevaarlijk gedrag...

evasaegerman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:30

Saskia505 schreef:
Beste Bokkers,

Mijn zusje werkt al jarenlang als stalamazone op een trainings/handelsstal. Ze heeft het daar prima naar haar zin, ze heeft veel verschillende paarden te rijden en heeft in de loop der jaren dan ook ontelbaar veel paarden in handen gehad. Ik loop geregeld een dag met haar mee. Ik ben zelf ook altijd actief geweest in de paardensport, maar ik heb een stapje terug gedaan, ik heb nog twee paarden voor m'n plezier.
Ik heb het er vaak met m'n zusje over dat de meeste paarden amper respect tegenover de mens hebben, 9 van de 10 paarden zijn onopgevoed, drammen en schooieren, het is gewoon triest. De meeste paarden kennen geen eens een rem, wanneer je wilt stoppen met lopen, lopen ze gewoon door, sommigen doen zelfs een poging om over je heen te lopen.
Ik ben opgegroeid met het idee dat paarden respect voor de mens moeten hebben. Ze moeten naast je willen lopen in het tempo dat jij wil, stoppen wanneer er druk op het touw komt, harder lopen wanneer je klikt. Stil blijven staan zonder ook maar een pas weg te lopen als ze stil moeten staan. Ik kan me ook ontzettend ergeren aan paarden die schooieren, telkens aan je ruiken of je lekkers bij je hebt, of zelfs aldoor naar je handen happen om ze een lekker snoepje willen hebben. Mijn paarden mogen niet opdringerig doen, eten krijgen ze in hun voerbak, en anders niet. Het onopgevoede gedrag brengt gevaren met zich mee, ook al is een paard nog zo lief. Niet willen stoppen wanneer jij dat wil of happen naar snoepjes, het lijkt misschien schattig, maar het brengt alle gevolgen van dien met zich mee.

Hallo,
ik zie weinig paarden die van inborst weinig of geen respect voor de eigenaar hebben. Wel is het zo dat ik veel meer mensen tegenkom die veel minder van paardengedrag kennen dan vroeger en verkeerd en inconsequent reageren. Een paard dat schooit werd toegelaten om te schooien, helaas is dat zo. En dat toelaten, daar is de mens verantwoordelijk voor. Niet stil staan bij op te stappen van ruiter, is omdat dat toegelaten werd door de mens. misschien werd dit niet altijd toegelaten maar 1 keer wel toelaten zorgt voor onduidelijkheid voor het paard en onduidelijkheid voor het paard zorgt voor weinig respect naar de mens, want voor een paard is een twijfelaar geen persoon die het verdient om gerespecteerd te worden. leiders twijfelen niet, dus neemt het paard de leiding over.

Je vraag zou dus moeten zijn, paardenmensen met kennis over paarde, waar zijn ze gebleven, helaas.

Vroeger was een paard broodwinning van zijn eigenaar. Paard moest jaren meegaan en er werd een band opgebouwd. De boeren gingen dagelijks op het land met het paard en kenden hun paard van binnen en buiten. Ook omgekeerd, het paard wist exact wat zijn taak was en wanneer zijn taak afgelopen en beloond zou worden (terug op de wei, rusten). Helaas zijn er nu te veel mensen die paarden hebben uit hobby en niet voldoende kennis hebben van hoe paarden leven, denken, leren enz

Wat vinden jullie ervan? Een paard hoort naar mijn mening 'opgevoed' te zijn en respect voor je hebben.

evasaegerman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:31

Hallo,
ik zie weinig paarden die van inborst weinig of geen respect voor de eigenaar hebben. Wel is het zo dat ik veel meer mensen tegenkom die veel minder van paardengedrag kennen dan vroeger en verkeerd en inconsequent reageren. Een paard dat schooit werd toegelaten om te schooien, helaas is dat zo. En dat toelaten, daar is de mens verantwoordelijk voor. Niet stil staan bij op te stappen van ruiter, is omdat dat toegelaten werd door de mens. misschien werd dit niet altijd toegelaten maar 1 keer wel toelaten zorgt voor onduidelijkheid voor het paard en onduidelijkheid voor het paard zorgt voor weinig respect naar de mens, want voor een paard is een twijfelaar geen persoon die het verdient om gerespecteerd te worden. leiders twijfelen niet, dus neemt het paard de leiding over.

Je vraag zou dus moeten zijn, paardenmensen met kennis over paarde, waar zijn ze gebleven, helaas.

Vroeger was een paard broodwinning van zijn eigenaar. Paard moest jaren meegaan en er werd een band opgebouwd. De boeren gingen dagelijks op het land met het paard en kenden hun paard van binnen en buiten. Ook omgekeerd, het paard wist exact wat zijn taak was en wanneer zijn taak afgelopen en beloond zou worden (terug op de wei, rusten). Helaas zijn er nu te veel mensen die paarden hebben uit hobby en niet voldoende kennis hebben van hoe paarden leven, denken, leren enz

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:12

Tja, een paard is wat wij er van maken.
Hier in Portugal is het nog behoorlijk elite en dus komen ze bij mensen die hun paard in training hebben, of bij boeren die er mee opgroeien omdat er al generaties lang paarden in de familie zijn.
Verder komen de meeste paarden hier toch wel van fokkers die kennis van zaken hebben en personeel in dienst hebben die geen binding hebben met de dieren en dus meer discipline eisen dan iemand die zijn paard "lief" vindt.
Dat is eigenlijk het grootste verschil. De paarden wordt van kleins af aan respect voor de mensen bijgebracht omdat de mensen waarmee ze te maken hebben, ze als potentieel gevaarlijke dieren (wat ze uiteindelijk wél zijn als je ze helemaal niet opvoed) behandelen en niet als huisdieren en ze niet weg laten komen met iets omdat ze zo'n leuk toetje trekken.
Als een veulen en jong paard leert dat er niet te spotten valt met mensen, zijn ze vanzelf veel gemakkelijker in de omgang omdat ze respect hebben. Dat neemt niet weg dat ze zo af en toe heus hun baas zullen testen, met name de hengsten, maar ze zijn heel makkelijk in het gareel te krijgen.
We werken hier ontzettend veel met hengsten, zelfs op maneges, en dat kan omdat de paarden hier netjes opgevoed worden.
En omdat ze respect hebben, is het prettig met ze werken, waardoor ze weer positief benaderd worden, waardoor ze weer makkelijke een goede band krijgen, en graag voor je willen werken, waardoor je kunt belonen, al met al een positieve spiral.
Een slecht opgevoed paard moet je veel straffen waardoor ze een hekel aan je kunnen krijgen, waardoor je strenger moet zijn, waardoor ze meer in verzet komen, een negatieve spiraal.

Het loont echt de moeite om in de eerste opvoeding, als ze nog open staan voor alles, meteen te laten weten hoe de verhouding is en wat kan en wat niet kan. Dat is dan misschien moeilijk, zo streng zijn tegen zo'n lief beestje, maar het dier heeft er zijn hele leven profeit van.
Je moet er in stoppen wat je wilt zien in het volwassen paard en eruit straffen wat je beslist niet wil zien in en volwassen paard.