paard in trailer krijgen, hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Denush

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:56

Bij mij deed hij het ook in het begin, maar na een tjdje is de angst weg ofzo denk ik
.

Miss_Ty

Re: paard in trailer krijgen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:09

Ik heb mijn dikke pony het heel gemeen geleerd.
De eerste keer dat ik het probeerde hebben we tijden gestaan, dus toen ik de volgende keer weer met de pony weg wilde zeiden mn ouders: "Prima, maar dan moet jij die pony eerst leren dat hij makkelijk de trailer op gaat"
Dus mn vader had de trailer aan de Landrover vast gezet en mij succes gewenst. Dus de volgende ochtend (ik moest voeren) heb ik die pony maar 3 korrels brok gegeven en geen hooi. Dus toen ik anderhalf uur later een emmer met brok vulde, die voor dr neus hield liep ze er zo in 1 keer in. Dus toen was ik ervan overtuigd dat deze koppige pony niet bang was.

Dus de keer er op ging ik op de pony zitten en mn ouders deden het schot tussen de 2 plekken zo breed mogelijk. En ik reed een paar voltes voor de klep en reed haar er dan in 1 keer in, zonder zweep, schoppen, trekken.
En zo deden wij het altijd. En ja, dit leverde enorm rare blikken en gelach op wedstrijden op, maar iedereen vond het wel heel inventief.
En ja, kom maar door met de opmerkingen dat dit gevaarlijk is. Maar het was een C-pony, een ruime trailer en ik was en klein, dun meisje. Mijn ouders stonden aan beide zijden van de klep en ik had altijd ruim genoeg ruimte om weer af te stappen.

Oh en tegenwoordig gaat dezelfde pony in 1 keer de trailer op en nu gwn aan een touwtje.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:15

mocht het echt niet gaan, vooral niet zelf gaan vervelen. Er zijn mensen (volgens mij iets van balingehof ofzo?) die voor 200 (?toendertijd) je paard/pony trailermak maken, met No cure no pay garantie....
van teveel zelf vervelen wordt het alleen maar erger als je pech hebt.

Charrieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:18

hebben hetzelfde probleem gehad ,
het is overgegaan door houtskrollen op de grond te leggen in de trailer ( een vertrouwt plekje te maken )
en de trailer in de piste te zetten .
nog veel Succes

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:26

Mijn paard wou ook nooit op de trailer...
We hebben ook echt alles geprobeerd.
Ze stond ons gewoon uit te lachen.
Er kwam eens een man langs en die deed een longeerlijn vast aan haar halster
(waar je normaal het touw inhaakt) en toen deed hij de longeerlijn vanvoor in
de trailer rond die buis. Hij zette het paard voor de trailer en trok hem er
als het ware op... Ik weet dat het erg klinkt maar nu loopt ze er gewoon op en af.

Ninie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:46

Probeer eens clickertraining. Mijn pony had ook een serieus probleem, wilde na 1x een rit met een 1 paardstrailer (ipv 2 paards) niet meer de trailer op. De methode met druk houden en los zodra hij toenadering zoekt, werkte absoluut niet. Hij ging nog meer in de ankers. Ik ben met clickertraining begonnen en het gaat tegenwoordig erg goed. Een echte aanrader, het vergt wat geduld, maar dan heb je ook wat!

thessawiskey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:48

heeee ik heb een goed idee!

je hebt 2 longeerlijnen nodig
dan doe je aan de rechterkant van de trailer 1 vast maken & bij de aandere kant
dan heb je een soort verlengstuk.
dan zet je hem voor de trailer & sluit je de 2 longeerlijnen naar elkaar toe nu kan die geen kant meer op
nu moet hij de trailer wel inlopen:)

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:08

weet niet of het er al tussen staat, er zijn al vrij veel reacties, maar je zou het met targetten kunnen proberen.
ons paard wilde de bak eerst niet uit, maar als ik het met de target deed wou het wel.
dan is ze gefocust op wat ze moet doen. misschien helpt het ook met trailers wel.

en ik zie vaak dingen met touwen, maar als je zo werkt, moet je bij elke stap naar voren alle druk laten vallen, dan weet het paard dat het dan verlichting krijgt.
dat is als het ware een beloning.

lovebeauty11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:06

heey
jha mijn pony was ook doods bang voor de trailer.
en nu, nu loopt ze er zo in zonder touw er achter.
zonder zweep. zonder bix te rottellen.
zonder water.
heel gedonder we hadden soms een uur nodig om
haar er in te krijgen.
maar gullukig is het over.
wat ik het handigst vond was de zweep het touw er achter
en iemand in de trailer met water of bix
maar daar heb je wel meer personen voor nodig
xxx anneke en de hoefjes van fiona (_)(_)(_)

miepiemyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:12

Een vriendin van mij had ook zo'n probleem. Had alles al geprobeerd, van bezems tot fluisteraars, maar paard bleef niet te laden. Zij heeft het uiteindelijk gered met een lang touw. Dit gaat van het halster over de voorstang, langs het paard, achter de kont langs, aan de andere kant weer over de voorstang en vervolgens weer achter het paard langs. Er staat dan iemand naast de trailer die ervoor zorgt dat het touw aangesloten blijft. Dit werkte heel erg goed.

Succes!

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:15

deCent schreef:
Hmm, handig topic.
Ik heb een paard wat altijd superbraaf de trailer in ging en er nu met geen mogelijkheid meer op te krijgen is! Ik snap er niks meer van.
Ik ben bang dat ik ook een 'pro' in moet schakelen...

Weet iemand er een in de buurt van Baarle Nassau?

@TS: Heb je al wat tips geprobeerd? En helpt het?

Nou, ik heb van de week dezelfde ervaring gehad. Sinds medio juni heb ik een superlieve maar jonge en enthousiaste, en soms vooral puberale 5-jarige KWPN merrie. De eerste paar keren moeiteloos op de trailer te laden, alsof ze nooit anders had gedaan (ook op vreemd terrein). Afgelopen dinsdag had ik les, en - niet nadenkend - probeerden we haar te laden op de trailer terwijl er nu ineens een tussenschot (die er de vorige keren niet in stond) in stond. En ja hoor, weigeren, en niet de trailer op. Tussenschot eruit gehaald en voilá. Daar ging ze. Maar oh, balen, na de les wilde ze toch mooi ook de trailer met geen mogelijkheid meer in (terwijl er toen feitelijk "niks" aan de hand was). Uiteindelijk met veel vijven en zessen (niet leuk !) op de trailer gekregen en direct thuis nog een keer of 5 op de trailer geladen (in vertrouwde omgeving). Toen ging het wel weer. Maar je snapt, ik ben nu toch wel heel benieuwd hoe ze het de volgende keer doet. Ik probeer eigenlijk haar wekelijks een keertje mee te nemen. Verleert een paard het eigenlijk als ze een tijdje niet geladen zijn... ? Of is dat een rare vraag.... Ik ben eigenlijk ook heel benieuwd.
Moet zeggen dat ik het filmpje van Monty Roberts echt gewéldig vindt !

deCent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:54

Ik heb ondertussen het probleem opgelost.
Ik heb Esther de Vries laten komen gisteren, en hij stond binnen no-time de trailer weer in, heel relaxed, zonder gevecht of dwang.
Ik ben heeel blij dat ik op tijd iemand heb laten komen, mijn advies aan iedereen is ook echt om op tijd hulp in te schakelen, en niet zelf te gaan lopen klooien, hier maak je het alleen maar moeilijker mee.
Ik kan nu zelf binnen 1 minuut mijn paard weer laden. Te gek!

Ik heb gisteren gezien dat een paard trailerladen niet kan verleren, maar dat het echt ligt aan hoe je zelf met je paard omgaat: denkt dat jij echt de leider bent? heeft hij de volle aandacht voor je? geef je duidelijk aan wat hij moet doen en dat hij je kan vertrouwen?
Het is puur een techniek die je consequent doorvoert en in je eigen systeem inbouwt.

Veel mensen werken op een vergelijkbare manier, toevallig kreeg ik een berichtje van boklid Bitterbal, dat zij ook regelmatig mensen helpt met trailerladen.

Lunalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:17

Wat soms ook goed kan werken met paarden die niet op de trailer willen, is als je zelf een trailer tot je beschikking hebt dan.
Is de trailer op het weiland zetten, wel eventjes maken dat deze niet kan gaan "lopen" en daar dan de lekkere hapjes in leggen. Zonder enige dwang, gewoon trailer op weiland, tot het een vertrouwd element wordt, als het een beetje goed is loopt paardlief er na enige tijd ook gewoon op en af om aan die heerlijke hapjes te raken en zo is die trailer al een stuk minder eng.
Ook als je er effectief mee weggaat doe dan eens een heel kort ritje, met een "leuk" eindresultaat voor uw paard.
Dan gaat het paard de trailer niet in verband brengen met enkel werken of drukke ervaringen.
Veel succes !

biancaa123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:32

Wat gaan emnsen soms grof te werk met hun paard... :n
het belangrijkste is dat je echt heel rustig bent
en niet al van te voren gaat lopen stressen dat hij er niet in gaat,
want 'paarden zijn je spiegelbeeld'!
mijn paard had zelf ook trailer angst,
bij hem lukte het gelukkig om stapje voor stap met een vest voor zijn ogen de trailer in te lopen
suc6 met je paard!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:51

Die van mij is ook erg lastig te laden. Ik ben mezelf nu dus aan het verdiepen in parelli, ik heb zijn dvd trailerloaden gezien en dat zag er in mijn ogen heel rustig en respectvol uit. Dus ik heb voorlopig genoeg materiaal om aan de slag te kunnen.

@Bianca: Met een vest vind ik eerlijk gezegd ook niet de meest vriendelijke manier. Dat is goed als je eens met spoed wegmoet naar een kliniek ofzo en je paard wil niet, maar ik zou hem toch niet zomaar blinddoeken. Dat klinkt meer als symptoom bestreiding dan als een echte oplossing? Gaat hij er nu wel zonder vest op?

biancaa123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:54

@capopjekop
Ja dat gebeurt nu wel normaal,
maar ik moest voor het eerst op wedstrijd en de vorige eigenaar had vertelt dat hij totaal trailersmak was maar dat bleek dus neit te kloppen en na 4 uur vriendelijk te hebben geprobeert gign dit het beste. in het vervolg heb ik er neit veel last meer van gehad ;)

bon24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:02

wat een manieren allemaal,

ik snap dat je uiteindelijk hopeloos raakt na alle pogingen maar het wordt er alleen maar slechter op! een paard is nou eenmaal een dier en een dier kun je niets afdwingen.

weet niet watvoor trailer je hebt maar inderdaad alles open zetten tussen schot naar de zijkant en zadelduertje open, raampjes open enzovoorts. hang een hooibaal in je trailer dat geeft een fijn gevoel als hij dat ziet.

je kunt hem als je hiervoor mogelijkheden heb, in het land zetten emt de trailer open, hij stapt er vanzelf in na een tijdje en ziet dan dat er niks engs is.

kun je dit niet uitvoeren vanwege plaatsgebrek of geen weiland dan houd dat op.

wel moet je zorgen dat je altijd rustig blijft je moet het leuk maken voor het paard! 1 stapje naar voren is een klopeje 2 stapjes ook stapt ie weer terug dat geeft niet ddan loop je weer weg en draai je opnieuw naar de trailer toe. ga nooit trekken en toon zoveel mogelijk geduld.

vaak hebben paarden een amngst zonder dat men het weet. en inderdaad mensen zelf praten hun paarden angsten.enge dingen en moielijke dingen aan. door dat trekken geef je hem een vluchtgevoel en wilt ie der echt niet in!

aspro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 06:49

Ik gebrijk als het echt niet wil een longeerlijn achter de kont. En heel veel geduld natuurlijk

mek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:33

thessawiskey schreef:
heeee ik heb een goed idee!

je hebt 2 longeerlijnen nodig
dan doe je aan de rechterkant van de trailer 1 vast maken & bij de aandere kant
dan heb je een soort verlengstuk.
dan zet je hem voor de trailer & sluit je de 2 longeerlijnen naar elkaar toe nu kan die geen kant meer op
nu moet hij de trailer wel inlopen:)

Erg goed idee, zonder dit te hebben gelezen heb ik dit ook uitgeprobeerd op mijn merrie vandaag, geholpen door mijn schoonzus (en haar paard stond er al in..) Dit is namelijk ook een vriendje van mijn merrie.. Misschien werkt dit ook gemakkelijker

Mijn merrie is ook heel moeilijk met inladen..
toen ik haar kocht waren we 2 uur bezig met inladen...( verder had de oude eigenaar haar nooit meer ingeladen?)
Met deze methode stond ze erin binnen een half uur. Echt een verbetering, super trots was/ben ik op haar.
Nu blijf ik zo oefenen.. geef wel druk aan t einde van de beide longeerlijnen.. en geef ruimte voor bij het inladen..
en idd 'zadeldeurtje' open en een goede beloning in de trailer hangen, denk aan hooi of iets anders lekkers..

Zitten goede tips bij, proberen zal ik zeggen.. en blijf rustig
succes..

RFxxlovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:36

hoi ik heb pas nog gelezen over paarden die niet in de trailer willen een paar tips uit het boek dat ik heb gelezen:
-zet het paard in een omheinde ruimte en zet de trailer in de omhiende ruimte met iets lekkers erin :Y) zo kan hij\zij langzaam wennen
BLIJF NIET STAAN KIJKEN HIJ ZAL ER PAS NAAR GAAN KIJKEN ALS HIJ ALLEEN IS 8-)
-ga je paard niet dwingen dat zal alleen maar tegenwerken hij\zij houdt het langer vol dan jij 8)7
-als hij\zij bang is ga dan zustig bij de trailer met hem\haar staan en draai met je vingers rondjes op het voor hoofd en hals daar worden ze zustig van :Z (dit heet touche)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:38

RFxxlovertje schreef:
hoi ik heb pas nog gelezen over paarden die niet in de trailer willen een paar tips uit het boek dat ik heb gelezen:
-zet het paard in een omheinde ruimte en zet de trailer in de omhiende ruimte met iets lekkers erin :Y) zo kan hij\zij langzaam wennen
BLIJF NIET STAAN KIJKEN HIJ ZAL ER PAS NAAR GAAN KIJKEN ALS HIJ ALLEEN IS 8-)
-ga je paard niet dwingen dat zal alleen maar tegenwerken hij\zij houdt het langer vol dan jij 8)7
-als hij\zij bang is ga dan zustig bij de trailer met hem\haar staan en draai met je vingers rondjes op het voor hoofd en hals daar worden ze zustig van :Z (dit heet touche)

Ik denk zomaar dat het na al die maanden misschien al gelukt is...

*oud topic!*

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 17:44

maanden?? jaren zul je bedoelen! :)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 17:58

Petra1994: Zn ezel als jij hebt die niet wil laden..en niet omdat er iets is maar gewoon omdat het niet wil:) Heb ik ook;) Sterke karakters zijn dat;) En ze blijven het afentoe nog eens doen:) Ik heb letterlijk allerlei trainingen doorlopen met hem..maar voor bijna alles is hij gezakt;) De leraars/leraressen zei ook letterlijk dit zijn de moeilijkste om te breken. Daar hangt alles aan een zijde draadje als ze het eenmaal wel doen want ze letten op elke fout van jou:) En dat klopt ook echt:)

Mijn paard heeft echt lang niet geladen of deed het een beetje en had weer wat nieuws want dan stond hij erin maar kon je de buis niet dicht doen en ga zo maar door..hij bedacht wel iets om iedereen bezig te houden. Dan was de klep dicht maar sloopte hij alles binnen in..tja...

Maar ik ben gewoon blijven gaan en had geen klok meer ik zag wel of ik nog thuis kwam met een paard wat niet wilde..of of ik van huis weg kwam of niet;) Maar plannende toch van alles wat ik graag wilde doen.

Uiteindelijk was ik bij een training voor heel iets anders. En vroeg dus hulp aan de vrouw daar om te laden omdat ik al gezien had bij de training dat meneer zijn bui niet goed was om terug te gaan:) Zij zei zal ik je helpen. Ik zo...tja dat heb ik vaker gehoord..gaat niet lukken. Ze zei ook is geen quick fix je moet er thuis aan de grond mee door;) En we zijn gaan oefenen.. Ik ben namelijk altijd alleen onderweg en niets zo vervelend als alleen moeten laden en als hij erin staat er weer uit komt en je plat loopt enz.

Maar wat ze deed heeft mij geholpen. En heel soms hebben we weer even ruzie maar dat is in 5 min gedaan en ik win:) Ga nu graag weg met mijn paard...

De meeste trainingen zijn gericht op paarden die bang zijn en die haal je sneller over. Of die druk op hun hoofd vervelend vinden en daardoor wel gaan. maar als je net zn paard als ik heb...een eigenwijs die alles bedenkt om je slimmer af te zijn niet uit angst maar uit handigheid die laden niet zo snel als andere en zijn handig:0 Het heeft mij een hoop geld energie gekost en bij alle standaard trainingen waar ik er hier een aantal vorobij zie komen..was het huilen ook voor de trainer;) Want opgelost was het niet. Soms leek het er even op;....maar niet lang;) En nu dus een paard wat wel eens een kort spel speelt maar wel in gaat. En ik kan eht alleen af;) Verlies ook geen geduld omdat ik weet dat het kan en er vrede mee gesloten heb dat het soms zo is. Maar vaak..staat hij er al in voor ik kan denken dat we gaan:) HElemaal alleen want ik sta echt niet in de trailer maar gewoon er naast. Soms nog met voorbereiden bezig en dan is hij al erin:)

Heb je PB gestuurd die je eens moet vragen..en echt het werkt!!

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:04

Misschien heb je het al geprobeerd, maar gewoon heel rustig op je paard in praten alsof er niets aan de hand is en dan na een tijdje met alle rust trailer in gaan. Natuurlijk als ze er een keer in komt gelijk belonen etc. Succes :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:10

HALLOOOO topic is van 2010 mag toch hopen dat het inmiddels gelukt is?