Wedstrijdpaard geen 24uur weidegang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Wedstrijdpaard geen 24uur weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:25

Een wedstrijdpaard kan IMO ook prima overdag (een paar uur) op een wat vollere wei en de rest van de 24 uur op een kalere wei of op zand. Daarvoor hoeft een paard niet per se 's nachts op stal.

elisespunky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:01

ik zou haar gewoon in de wei blijven zetten.
Onzin dat het niet zou kunnen

Doerakje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:26

Die van mij staat niet 24/7 op de wei.. Allereerst is de weide bij ons op stal érg vet, en zijn er al meerdere paarden met problemen hierdoor.. Ik voorkom liever dan dat ik genees. Hij zou op de paddock kunnen de overige uren, maar helaas heeft ie zomereczeem. Wat bij hem het beste helpt, is dat hij vanaf een uur of 18.30 tot 8.00 op stal staat. Helaas, maar ik merk niet dat hij er ongelukkig of anders van wordt gelukkig ;) Zo zijn er hier nog wat paarden die om wat voor reden dan ook 's nachts binnen staan. 24/7 op een volle wei zou ik ook niet snel doen, maar als hij ook een periode in de paddock staat, én hij wordt regelmatig gereden dan zie ik eigenlijk geen probleem :)

Hafje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:32

halfen dag op het land :D

mijnponynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:36

de mijne staat wel 24/7 op het land :))
nouja alleen als ik rijd natuurlijk niet, dus zeg maar 23/7 op het land ;)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:43

mijn pony staat overdag ong. 6 tot 8 uur buiten.
en 's nachts altijd op stal :j
maar als je pony het gewend is om dag en nacht buiten te staan denk ik dat je daar gewoon mee door moet gaan!
misschien een stukje afzetten zodat ze zich niet helemaal vol kan eten?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:17

mijn paard staat ook 24 uur per dag buiten. Overdag kan ie de stal in als ie wil (En dat doet ie ook bijna de hele dag :D ) en 's avonds en 's nachts moet in de wei. Als het minder warm wordt dan gaan ze gewoon weer 's nachts op stal.
Qua rijden merk ik geen verschil. Wel wordt er voor gezorgd dat de paarden niet teveel gras tot hun beschikking hebben.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:22

mijn paard staat overdag ook buiten gewoon op het gras. snachts gaat hij naar binnen vanwege de insecten(zomereczeem)
zorg wel dat het grazen beperkt wordt door strookbegrazing.

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:15

Ik zou mijn paard ook gewoon buiten zetten.
Maar je merkt als je een sportpony wil kopen.
Willen de verkopers wel dat ze in een stal komen en niet 24/7 buiten.
Ik zou het juist heerlijk vinden als paard

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:55

Het paard dat ik rij staat in de zomer ook vrijwel altijd 24 uur per dag buiten (afhankelijk van het weer). Ik merk geen verschil met als hij een nacht heeft binnen gestaan, behalve dat hij het buiten veel leuker vindt. Wel zorgen we dat hij niet in het volle gras staat dmv strookbegrazing. Al was ik afgelopen weekend net 1 dag voor mijn wedstrijd vergeten het draadje dicht te doen waardoor hij zich de hele dag had staan volvreten :+ := , maar ook daar heb ik de dag erna op de wedstrijd (m2) vrij weinig van gemerkt.

Naar mijn mening kan een wedstrijdpaard dus gewoon 24 uur per dag in de wei lopen, mits er een goed weidebeleid is.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:58

Karin schreef:
Een wedstrijdpaard kan IMO ook prima overdag (een paar uur) op een wat vollere wei en de rest van de 24 uur op een kalere wei of op zand. Daarvoor hoeft een paard niet per se 's nachts op stal.

Maar hier vraag ik mij af, waarom perse dit voor een wedstrijdpaard? Geld toch voor elk ander paard wat te dik wordt? Je moet het toch ook bij die oude merrie die jaren in de manegelessen heeft gelopen en nu met pensioen is in de gaten houden? Of het recreatiepaardje van de buurman van tegenover?

Ik zie juist een voordeel van wedstrijdpaarden, die staan over het algemeen goed in de training worden perfect in de gaten gehouden en over het algemeen een betere verzorging dan bv. de oude merrie van hierboven.

Daarbij niet alleen wedstrijdpaarden die niet te dik mogen zijn, voor geen enkel paard is het goed om te dik te zijn.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:02

Ik heb liever mijn wedstrijdpaard 24/7 op de wei dan mn recreatiepaard..
Van mn wedstrijd paard weet ik namelijk dat hij dagelijks hard aan het werk moet en bij hem krijgen de kilo's dus niet echt een kans. Mn recreatie paard staat nog wel eens een week op de wei zonder te werken en creert dan een mooi buikje.. :P

Ps; die van mij staan 365 dagen in het jaar op de wei (zomers 24/7 in de winter alleen overdag) dus het gras is nooit echt lang, en ze worden ook niet echt te dik er van..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:35

@Marinke: vandaar het woordje 'ook'. ;)

En over het tweede had ik al het volgende gezegd:

Karin schreef:
Ik ben het met Miepie eens, voor geen enkel paard lijkt het me goed om 24/7 op een volle wei te staan. Misschien is dat voor een 'grasmaaier' zelfs nog wel slechter dan voor een paard dat regelmatig gereden wordt, die laatste krijgt tenminste z'n trainingsuurtjes nog.

Arriverderci

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 06:54

ik zou gewoon doen wat het beste is voor het paard. Kan het gras in het weiland niet een keer gemaaid en gehooid worden? Dan is het gras korter en wordt ze er minder dik van. Een dik paard is voor haarzelf ook niet goed. Maar veel naar buiten is natuurlijk wel fijn voor een paard.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 17:36

onzin, waarom zou een wedstrijd paard niet gewoon 24/7 op het land kunnen, en een ander paard wel?
als ze wat te dik is zet je een stukje land af met wat minder vers gras.
als je flink aan het trainen bent, en ze krijgt een tijdje wat minder vers gras te eten, valt ze al een stuk sneller af!
en een paard dat veel werkt moet toch ook een beetje meer eten :) (natuurlijk niet té veel, maar als jij veel sport eet je toch ook wat meer ;))

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 17:41

mijn verzorg pony staat ook altijd op t land, en word snel dik, en word dan stijf etc.
maar dan zetten we gewoon een klein stukje in het land af, en als dat dan echt zo kort is dat er niks te eten valt krijgt ze er een paar metertjes bij.
ze word meestal 3x in de week gereden, maar zo is ze toch aardig wat af gevallen.
voor een recreatie paard zou ik juist meer oppassen, want die werken (meestal) minder vaak, en vallen dus ook minder makkelijk af.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 17:47

[quote="_Marinke
Ik zie juist een voordeel van wedstrijdpaarden, die staan over het algemeen goed in de training worden perfect in de gaten gehouden en over het algemeen een betere verzorging dan bv. de oude merrie van hierboven.

Daarbij niet alleen wedstrijdpaarden die niet te dik mogen zijn, voor geen enkel paard is het goed om te dik te zijn.[/quote]

Met de laatste regel ben ik het eens, ongeacht wat voor gebruiksdoel een paard heeft, te dik is nooit goed.

Echter de 1e alinea.. ahum.... daar mankeert ook vaak zat wat aan de training, het in de gaten houden en de verzorging..... helaas.

Persoonlijk denk ik dat er niets mis is met wedstrijd paard 24/7 buiten.
Mits men dan op de lijn blijft letten. (stukje afzetten / bijvoeren afh. van de omstandigheden)
(Sinds gisteren is mijn nieuwe ook wedstrijd paard geloof ik, maar hij gaat nu echt niet naar binnen verhuizen.
Hij blijft gewoon lekker op de wei wonen.)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 08:24

Ik heb het niet voor niets over het algemeen he ;)

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:18

ik rij ook regelmatig wedstrijden en die van mij staat ook 24/7 buiten.
gaat prima!
in de winter doen we altijd een stapje terug met rijden omdat ze dan een dikke vacht heeft maar rond maart dan gaan we weer flink aan de slag

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 15:41

Inderdaad, zoals al eerder gezegd, zit er in lang gras juist minder fructaan dan in het korte opkomende gras. Voor mij is de ideale situatie strookbegrazing! Staan ze wel 24/7 op het land, maar kunnen zich niet tonnetje rond eten.

Prosperlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:50

Mijn pony staat dag en nacht buiten, en sinds hij 24uur buiten staat(eerst stond die in een stal) gaat het veel beter op concour :D

Dus, lekker buiten laten staan!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:54

Nou loopt mijn pony niet hoog in de wedstrijden (L springen) maar mijne loopt lekker alle dagen in de zomer dag en nacht buiten. Je moet natuurlijk wel het paard in de gaten houden. Ze krijgt alleen naar training krachtvoer. En je moet zorgen dat ze niet op een te vette weide staan.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 00:18

Hier staan ze 24/7 buiten, heb het land in 3 weides gesplitst en doe wel aan strookbegrazing om dikke buiken te voorkomen. Ze krijgen 3x per dag (via een emmertje in de wei) muesli bijgevoerd. Paarden lopen juist superfijn als ze hele dag buiten mogen zijn. Spieren zijn soepel en tussen de oren ook gelukkig.

Als gras zo hoog is als bij TS: stuk maaien of hooien en dan strookbegrazing. Of paddockparadise aanleggen, maar dat is weer wat meer werk.