Het klikt écht niet meer .. Wat doe ik fout ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:26

Als je naar Ceasar kijkt op National Geografie, dan zegt hij dat dieren alleen iets leren door het steeds te doen en dat je houding alles zegt, dus geen agressie of belanden houding, als je een lief mens bent, dan benader je ook als een lief mens zodat er geen spanning ontstaat. Dieren liegen niet en zien meteen of je oprecht bent. Honden schelen niet veel van paarden.

De rust die je over brengt op het dier doet het dier ontspannen en is daardoor ontvankelijk voor je vragen. Vluchten of vechten, dus als je probeert dominant te zijn en de leider uit te hangen en je gaat juist een heel gespannen agressieve lichaamshouding aannemen, roep je negatieve energie op bij het paard/hond. Volgens Ceasar doe je alles met energie, negatieve energie is negatieve energie bij de hond en dus een conflict. Paarden zijn nog subtieler. Dus ze snappen je niet en ga je verkeerde energie sturen, krijg je comminicatie stoornis.

Straffen dus, zweepje en zo....dat is negatieve energie, zo krijg je niet gedaan wat je wilt en dat is harmonie met een opvolging van het gevraagde.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 09:30

Da's een interessante uitleg en ik geloof er wel in, MAAR, ik weet van mezelf dat er al dagen geweest zijn dat ik in een opperbeste stemming arriveer op stal, en dat ik een zuur paard voor me krijg en dat betert dan écht niet - hoe voorzichtig en lief ik ook ben.

Nog niet zo lang geleden zei iemand hier op bokt dat je een paard ook vertrouwen moet kunnen GEVEN, ipv te verwachten dat hij jou zomaar vertrouwt. En dat is iets wat ik op korte tijd heb geleerd en wat een erg positief effect lijkt te hebben. Ik ben het waard om leider te zijn, en ik kan een leider zijn, zo zie ik mezelf nu. Maar het doet me echt zoveel plezier als we met rijden bijvoorbeeld een obstakel overwinnen door het wederzijdse vertrouwen. Zo is er een hoek in de bak waar zich altijd kabouters bevinden :+ , laatst hebben we bijna een uur doorgebracht in de hoek en er was helemaal niets engs. Ik probeerde op dat moment zo ongedwongen mogelijk te zijn en hem het vertrouwen te geven dat hij er echt wel langs kan zonder dat hem iets overkomt. En dat werkte prima!

Er is volgens mij zoveel moois te leren over de relatie paard - mens en andersom!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:45

Het is ook niet zo dat als jij vrolijk bent, je paard ook vrolijk is. Maar als jij met een rustige energie werkt, omdat je vrolijk bent, zal je paard beter reageren dan als jij chaggerijnig aangekomen was.

Het is ook niet de bedoeling dat jij voorzichtiger en liever gaat doen op het moment dat jouw paard een beetje chaggo is. Jij bent ten alle tijde neutraal, en blijft gewoon duidelijk. Denk je dat een leider rekening houdt met het humeur van een ander paard?

En inderdaad, als jij het paard vertrouwt, krijg je het ook makkelijker terug. (Bijv. met een lange teugel langs iets engs, ipv alvast de teugels op maat maken, mocht het paard iets gaan doen)

De band tussen paard en mens kan fenomenaal mooi zijn:)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 12:05

Sassol schreef:
En inderdaad, als jij het paard vertrouwt, krijg je het ook makkelijker terug. (Bijv. met een lange teugel langs iets engs, ipv alvast de teugels op maat maken, mocht het paard iets gaan doen)

Was je erbij laatst? _O-
Zo ging het helemaal!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:44

I'm watching you }>

Haha, nee hoor, was gewoon even het beste voorbeeld wat zo snel in me opkwam^^

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:49

Als jij op stal aankomt en je paard is zuur, is er meer aan de hand. Dan geeft hij dus aan dat hij niet lekker in zijn vel zit. Heeft hij honger? Staat hij te lang binnen? Dat zijn vaak al factoren, voor ieder paard is het nl verschillend. Paarden die te veel energie hebben en te weinig beweging krijgen, dat uurtje rijden en die paar uurtjes op de wei, is soms niet genoeg, worden ook zuur. Sommigen hebben het koud, worden zuur. Merries die niet lekker met hun hengstigheid om kunnen gaan,worden zuur. Sommige paarden hebben een zuur karakter.

Maar mijn ervaring is dat als de basisbehoeften goed is en ze geen vastzittende blokkades in het lijf hebben, ze niet zuur worden. Ik heb een hele zure knol gehad, elke winter super zuur, we noemden hem de zure. Tot ik hem zelf kon gaan verzorgen en alles deed zoals ik het graag wilde, nooit meer zuur. Zelfs vrolijke bokjes als hij buiten komt, altijd oortjes erop.

Er is veel meer nodig om een paard blij te maken. Jouw rust en vertrouwen, je vriendschap die het gevoel geeft dat ze zich aan je over kunnen laten en de basisverzorging.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 15:17

Nja, de weidegang is momenteel echt een probleem en dat zorgt ongetwijfeld voor een unhappy paard.
Ik neem zaterdag mijn vriend mee naar stal om een video'tje te maken van hoe hij naar me bijt als we op de wandel zijn, zodat ik dat kan voorleggen op de cursus, dat lijkt me namelijk geen slecht idee. Zelf begin ik het vermoeden te krijgen dat het bijten iets 'plagerigs' is }:0 de eerste keren gingen zijn oren plat naar achteren als hij het deed, maar momenteel doet hij het heel stiekem en snel, maar gaan de oren niet danig plat. Laatst had hij me bij de elastiek van mijn broek toen ik zijn hoeven deed := wist niet wat me overkwam!

Intussen heeft meneer er een kleine week geleden zijn ijzer afgetrapt en zitten we nu met een licht kreupel paard dat dus alweer een poosje niet bereden kan worden :Z Het houdt blijkbaar echt niet op bij ons!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:39

Shanelle schreef:
Hm, zal ik dan maar eens jacht maken op de Parelli dvd's? :D Ik heb ze al eerder aangeraden gekregen, maar de problemen verdwenen dan steeds op miraculeuse wijze als ik ze echt wou gaan kopen :+ .

Wat je net hebt gezegd, manueeltje82, heeft me wel aan het denken gezet. Als ik een (zeldzame) poging tot longeren doe, komt er dus zoals eerder gezegd ruzie van. Nu ik erover nadenk, besef ik van mezelf dat ik hoegenaamd niet blijf stilstaan als ik hem 'in gang' wil zetten. Ik stap achteruit en zelfs zijwaarts .. Ik ga dus eigenlijk voor hem uit de weg zeg maar. Misschien ligt daar al een heel grote fout van mezelf :)*

wat je misschien ook wel even kan helpen in het 'bewustwordingsproces' is de E-book van Eddy Modde lezen over trailerladen, je hebt dat wel geen trailerprobleem maar het is meestal niet de trailer die het probleem is maar het leiderschapsprobleem. Het boekje is heel duidelijk geschreven en een eye -opener. (en typisch Parelli :) )
[EA-CO] Het Ebook Trailerladen is nu klaar en meteen te downloaden

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 21:40

Wauw Cissy, dat filmpje op de site !! :wow:
Heb gelijk het Ebook gedownload, bedankt voor de tip.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:28

Ik krijg heel erg de indruk dat jij je paard wil 'pleasen' en vriendjes met hem wil zijn. Maar zo werkt het gewoon niet. Je bent geen vriendje, je bent de baas. Of niet, zoals nu bij jou het geval is. Je komt vreselijk onzeker over en probeert lief te doen om jouw paard niet te irriteren. Dat is de omgekeerde wereld hoor. ;)

Kijk voor de grap eens naar die Ceasar die Rusell aanhaalde. Dat is een kerel die met honden werkt. Vrolijke, zelfverzekerde mexicaan en als hij Hey! roept gaan 20 honden zitten. Het gaat om wat je uitstraalt. Als jij jouw paard met jou onzekere houding een tik gaat geven als hij iets stouts doet heb je kans dat hij dat niet serieus neemt of zelfs agressief wordt omdat jij je raar en onbeschoft gedraagt en terecht gewezen moet worden.

Je moet voor jezelf duidelijk hebben wat wel en niet mag. Gewoon meelopen aan het touw, niet zomaar stil gaan staan. Niet bijten, uitdagen of klieren. En handhaaf die regels emotieloos. Niet denken dat hij je niet meer lief vind, zo denken paarden niet. Maar ook niet boos worden als je straft. Gewoon duidelijk de grenzen aangeven. Er zijn regels en daar heeft hij zich aan te houden.

Jij kan dit niet alleen omdraaien, daar heb je iemand voor nodig die je bewust maakt van jouw gedrag. Ik zag dat je hulp gevraagd had. Wanneer komt die? Je moet wat zelfverzekerder worden en geen onzin pikken van een paard. Een paard heeft behoefte aan duidelijkheid en daarin zit ook de goede band die je met jouw paard wil opbouwen. Wees duidelijk, iemand die te vertrouwen is en je paard zal het prettig vinden om bij jou te zijn.

pallavi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 11:13

Shanelle, wat ik je nog even wil meegeven is iets over het stukje emotie bij jezelf. Uit mijn jarenlange ervaring met het werken met problemen in de paard-mens relatie is duidelijk geworden (zoals anderen hier ook al benoemen) dat het paard extreem gevoelig is voor de emotie en intentie die je in je handelingen zet.
Maar nu komt het; het is vooral belangrijk dat jij jezelf accepteerd, ongeacht welke emotie of stemming je bij je hebt als je met je paard bezig bent! Het uitgangspunt zal altijd een bepaalde neutraliteit moeten zijn, als een soort van coach naar je paard...dat is waar je zelf naartoe werkt in je ontwikkeling als leider. Echter als jij het leiderschap hebt (iets waar je in moeilijke situaties absoluut DESKUNDIGE begeleiding in moet nemen) zal je paard jouw voorbeeld gaan volgen.
Als jij jezelf intern afwijst voor de stemming die je hebt op dat moment, zal je paard dat ook doen. Dus JUIST ook als je een mindere dag hebt, moet je vooral jezelf accepteren op dat moment en dus niet afwijzende gesprekken in je hoofd gaan hebben naar jezelf. Gewoon duidelijk en consequent blijven handelen dus en vrede hebben met welke emotie of stemming er ook langskomt bij jezelf.
Ik heb hier veel ervaring mee door mijn werk en pas dit zowel naast het paard (in de omgang, met grondwrek etc) als onder het zadel en de resultaten zijn verbluffend.

Neem hulp van iemand die echt deskundig en ervaren is en ook alle facetten van jouw omgang met je paardje onder de loep kan nemen. Soms spelen er dingen mee op een heel ander vlak dan je zelf had kunnen vermoeden. Mijn ervaring is dat je zelfs de meest 'moeilijke' paarden een droompaard kan maken met de juiste aanpak.

(wees voorzichtig met zomaar zelf toe gaan passen van straffen met zweep ed. Dit kan in veel gevallen juist meer agressie en competitie bij het paard oproepen, zeker als je je er niet goed bij voelt om het te doen en de rest van je gedrag naar je paard het tegenspreekt)

Succes met je paardje en ik hoop dat je de juiste begeleiding gaat vinden om je verder te helpen. Uit je teksten hier kan ik opmaken dat je de beste bedoelingen hebt, zodra je die in de juiste vorm kan gieten ga je heel ver komen! :)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 13:36

Zo, afgelopen zondag was het dus zover: de cursus bij Petra van 2moons! *\o/*

Wat - een - geweldige - ervaring. Ik zou het iedereen aanraden, ook zij die denken alles al goed te doen en dat misschien ook wel doen. Ik heb zoveel bijgeleerd en kan niet wachten om straks aan de slag te gaan met mijn paard! De cursus was zoals ik al zei heel informatief en leerzaam, maar best ook wel confronterend. Hoe bepalend zelfs de eerste minuten in een paardenleven kunnen zijn, daar had ik geen idee van. Dat ca. 8/10 mensen (eigen getal) hun paard verkeerd leiden evenmin. Er zijn zoveel dingen die bepalend kunnen zijn in de omgang met paarden, en het is bewezen; paarden ZIJN spiegels. Zo kregen alle cursisten een paard van Yvonne Roosen in handen; ofwel de fries ofwel de luie pony Max :+ .. Er was een dame die de hele dag nogal domineerde en daar ook voor uit kwam, mààr toen zij de fries in handen kreeg, sprong die geregeld weg en werd redelijk onrustig. Datzelfde paard was doodbraaf en rustig bij een andere cursiste en het (voor mij) ALLER gekste was dat, toen het mijn beurt was, het paard zich volledig begon te gedragen zoals mijn eigen paard - op het bijten na. Ze kwam tot op dezelfde afstand naar mij toe, draaide volledig op dezelfde manier etc. En wees nu eerlijk, tussen arabs en friezen zit toch wel net wat verschil :') !

Er werd ook een filmpje getoond met een onzéttend bijtend paard (Elmo?). Dat paard beet al 4 jaar aan een stuk in alles en iedereen en tóch heeft Petra hem kunnen helpen. Dat was een erg leuke gedachte, hoewel het bij ons lang zo erg nog niet is als bij dat paard, maar toch! Na afloop van de cursus, en vooral na het beoordelen van mijn 'leidend vermogen' heeft Petra me ook uitgenodigd om samen met Shahied een keertje op cursus te komen, om de ruwe kantjes eraf te krijgen. Ik heb nog niets besloten want hoewel het me aan de ene kant onzettend hard aanspreekt, vind ik het ook erg beangstigend. Wat me wel enorm deugd deed, waren Petra's woorden: 'Als jouw gedrag hier en daar wordt bijgeschaafd, kan je nog ver komen!'. Echt, dat was ZO fijn om te horen. Ze had namelijk net gezien hoe 'niet-leidinggevend' ik eigenlijk ben, maar gelooft toch in me.

Dat is iets wat ik ook zo fijn vond aan het tekstje van pallavi; jezelf aanvaarden. Dat is iets waar ik volop mee bezig ben. Ik zal nooit een Anky worden, en ook geen Klaus Ferdinand Hempfling, maar ik kan WEL streven naar de beste versie van mezelf, de beste versie van Shana. Ook moet ik proberen wat meer vertrouwen en innerlijke rust te vinden. Want hoe zeer ik die negatieve gevoelens ook probeer te verbergen, een paard prikt daar zó doorheen, en da's niet eerlijk tegenover het paard maar ook niet tegenover mezelf.

Ik kan echt niet wachten om met mijn knollie aan het werk te gaan, hoewel ik weet dat we nog wel dipjes zullen hebben, ik heb er vertrouwen in en je bent nooit klaar met leren, toch? +:)+ Het belangrijkste waar IK nu aan moet werken, is aan het bepalen van MIJN PERSOONLIJKE RUIMTE, daar komt het eigenlijk op neer. Want .. die heb ik gewoon niet. Ik laat mensen en dieren maar tegen me aanhossen, zelfs al vind ik het niet fijn. Ik wist ook niet goed HOE ik dat dan moet duidelijk maken en hoe consequent ik daarin moet wezen. Nu wel dus :Y) !

PS: ik ben jammer genoeg vergeten een filpje te maken van Shahied's bijt-gedrag naar mij toe, vond Petra ook jammer, want toen ik haar uitlegde wat er juist gebeurd wanneer hij gaat happen en hoe hij zich gedraagt etc, snapte zij het ook niet helemaal (aangezien hij zijn spullie altijd laat hangen als hij gehapt heeft, maar me toch vooruit duwt enz) .. Dat was wel jammer.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:26

Oooh geweldig dat je het zo leuk gehad hebt!

En die cursus van Petra klinkt ook super! Wat vond je er beangstigend aan? Dat je aan jezelf moet gaan werken?
Ik zou je die cursus wel aanraden, de dingen die je daar leert voor de omgang met je paard, heb je ook profijt van in je dagelijks leven. Als je diezelfde rustige, assertieve houding tegenover de mens hebt, verschaft je dat enorm veel rust in je leven :)

Gaat wel goed komen met jullie denk ik zo^^

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 09:02

Wat me zo afschrikt aan met paardmans naar daar te gaan, is dat ik weet dat ik zelf op ga zijn van de zenuwen en mijn paard dus ook. Zoals toen we naar de kliniek gingen, toen stond hij echt te stuiteren van zodra hij van de trailer kwam en dat duurde zo ong. 2 uur, totdat hij een prikje kreeg voor de foto's :(:) .. Ik heb dat ook eerlijk gezegd tegen Petra, dat ik bang ben mijn paard niet onder controle te krijgen eens we daar zijn. Ze zei dat ik me totaal geen zorgen hoefde te maken, dat zij er zal zijn en dat ik hem gerust aan haar mag overdragen en we er samen aan gaan werken zodat ik wél met hem overweg kan op verplaatsing .. Van zodra je het terrein hier op komt, zei ze, zijn jullie in mijn handen. Da's een fijn vooruitzicht, maar aan de andere kant wil ik niet dat andere cursisten, die hun paard wel onder controle hebben, daar moeten voor 'boeten'. En ook, het is niet fijn als anderen denken; zij kan haar paard niet kalmeren .. ^)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:12

Gaan!!
Nee, echt, je maakt je druk om niks, zoals Petra al zegt je kunt hem gerust meenemen en als het niet gaat aan haar overdragen. Paarden speigelen zoals je zelf al zegt en hij gaat zich dan aan haar spiegelen waardoor jij tot rust kan komen.
Ik zou zeggen doen!
Heb je het Ebook ook al gelezen?

Maak je ook niet druk om de andere cursisten, die zijn daar nl ook niet voor niks, die hebben ook allemaal een probleem en jullie leren van elkaar. Dat je misschien niet je paard onder controle hebt geeft helemaal niks, wacht maar tot je weer naar huis gaat dan heb je een ander paard aan je touwtje! :) (komt omdat jij je dan anders tegenover hem opsteld en hij dus meer rust heeft gekregen in jouw leiderschap)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:39

Aan je antwoord te zien vind ik al helemaal dat je moet gaan. De reden dat je niet wilt gaan is omdat je misschien anderen tot last bent met je 'drukke paard'. Denkt dus weer niet zozeer aan jezelf (want voor jezelf zou het heel goed zijn en vind je het ook leuk volgens mij?) en dus ook niet aan je persoonlijke ruimte. Je wilt de ander pleasen.

Dus meis, ga alsjeblieft lekker die cursus doen en laat jij maar eens zien hoe snel jouw drukke paard daar weer rustig kan worden (want het gaat er natuurlijk om hoe je daar weggaat, niet hoe je daar aankomt).

En daarbij zullen alle paarden wel een beetje druk zijn in de voor hun onbekende omgeving.

Lekker gaan dus!

pallavi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:45

Shanelle, ik wil je even mijn complimenten geven.
Er zijn heel veel mensen die op bokt advies en tips vragen, maar er vervolgens niet of nauwelijks iets mee doen.
Jij bent er wel iets mee gaan doen en doet aan zelfreflectie. Dat is een kwaliteit die door paarden erg op prijs wordt gesteld en ik denk dan ook dat jouw paardje heel blij met je mag zijn.

Ik zou mee doen aan die cursus... Die gaat je precies helpen op de thema's die je nu in het klein ook met je paard tegenkomt. Ik denk dat Petra iemand is die je daar heel goed doorheen kan coachen. Doen :)

Keep up the good work!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 09:24

Even een klein berichtje om te laten weten dat ik weldra van stal ga veranderen om mijn paard z'n bestwil. We gaan naar een stal waar hij élke dag, héél de dag buiten kan in een -eventueel aan onze wensen aangepaste, lees: merries- kudde (wat nu compleet het tegenovergestelde is), waar we lange bosritten kunnen maken (nu is hier geen bos), waar 2 buitenpistes zijn en een binnenpiste en enkele paddocks. Ook de stallen zijn veel ruimer, met enkel tralies zodat de paarden onderling kunnen buurten en een v-uitsnijding zodat ze lekker kunnen buiten hangen of uit hun raampje kijken.

Dit is geen makkelijke beslissing voor me geweest aangezien ik zelf heel graag op mijn huidige stal ben en de nieuwe stal een stuk verder van huis is, maar ik ben er zeker van dat dit voor mijn paard het allerbeste zal zijn, en daar gaat het natuurlijk om, hij verdient het beste! :+:

Verder ben ik al enkele keren aan de slag gegaan met de leadrope en dat begint hij toch wel te snappen. In het begin helemaal niet, dan liep hij er gewoon doorheen, totdat hij er een keer tégen liep :+ . Het bijten is nog lang niet helemaal over, maar ik durf wel te zeggen dat ik al een lichte verbetering waarneem.

Ik probeer hem intussen ook zo vaak mogelijk met andere paarden los te zetten in de bak en dat doet hem zichtbaar deugd!

Ik heb echt het gevoel dat we de goede kant op gaan, in élk gebied; zowel met rijden, grondwerk, omgang en dan binnenkort de verhuis. Ik kijk er naar uit en hou jullie -indien gewenst- op de hoogte! :D

cissy

Re: Het klikt écht niet meer .. Wat doe ik fout ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:16

super! je bent er dus duidelijk mee bezig.
Ga je nog op die cursus bij Petra of ben je er nog niet uit?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 11:23

Nog niet meteen, misschien bij de volgende wel (die is in september geloof ik?) want ik wil eerst de verhuis helemaal af hebben en dan zien hoe we staan. Ik heb begrepen dat een verhuis voor een paard heel ingrijpend is, en ik wil hem niet teveel stress bezorgen..

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:43

Ik heb, onegveer hetzelfde probleem gehad.
Ik heb besloten om mijn paard te verkopen.
Mijn paard doet alleen maar heel erg dom, bij mij, ik kan der zelfs niet meer longeren. Vanaf er iemand anders overneemt is het een lamme koe....
Maar als ik iets met der doe, loopt ze overaal doorheen, steigeren, bokken, slaan, bijten, dreigen weg te lopen.
Ik weet dat dit aan mij ligt, mijn paardje was en is niet gelukkig in de huidige situatie....
Soms klikt het gewoon niet, is tussen mensen ook zo. Waarom het dan vroeger wel klikte? Tja geen idee.... Maar ik was ook echt bang geworden voor haar spelletjes, en dàt heeft de doorslag gegeven. Paardrijden moet vooral leuk blijven, het is voor velen van ons een hobby. Wat heb je er nog aan als je van thuis uit al zit te denken, wat zal er vandaag weer gaan gebeuren?
Ik heb nu een paard, dat ik volledig kan betrouwen, het is geen dooie, heeft ook een gebruiksaanwijzing, is normaal na jaren manege mee te hebben gelopen. Maar kan haar wel 100% betrouwen!
Wat jij beslist is jouw beslissing, daar kan niemand iets op zeggen. Maar eender wat je beslissing is, of je er nu mee verder gaat of je doet het paardje weg, het is moedig, wat je doet...

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 11:22

Daegonna, inderdaad, soms klikt het niet en moet je dat ook durven toegeven - als het niet gaat en niet meer leuk is, moeten er beslissingen genomen worden. Ik ben blij voor je dat je nu een paard hebt waar jij je goed bij voelt, dat is ontzettend belangrijk! En ook heel goed dat je durft te zeggen dat het aan jou lag, dat was bij mij namelijk ook zo.

Bij mij was het ook een poosje dat ik thuis al zat te denken 'oh nee, in wat voor stemming zal hij nu weer zijn', maar, vraag me niet hoe, die instelling is volledig omgekeerd. Ik geniet terug van het paardrijden en de omgang met mijn paard, al zijn er nog tal van punten waar we serieus aan moeten werken. Tegenwoordig zoek ik zélf uitdagingen op met hem, de enge hoeken in de bak, openslaande poorten etc, en als we die dan 'overwinnen' geeft dat echt een ZALIG gevoel en het vertrouwen in elkaar krijgt een enorme boost. Ik vind het ook zo ontzettend lief dat hij, als hij met zijn vriendinnetje los staat in de bak, bijna onmiddellijk naar mij toe komt als ik hem roep met de oortjes erop :+: . Dat zegt me toch iets - en neen dan heb ik geen snoepjes oid :+ ..

Ik vind het ook heel goed gezegd van jou 'paard is niet gelukkig in de situatie', dat moet je kunnen inzien, hoe moeilijk dat ook kan zijn, maar gelukkig is dat bij mij positief uitgedraaid. Ik besef dat onze situatie (lees: onze stal etc) niet ideaal zijn voor ZIJN wensen, en dus gaan we verhuizen! Hopelijk kunnen we dan nog meer dingetjes opklaren en lekker lessen.

Ik durf hoe dan ook wel te zeggen dat de cursus bij Petra (zonder paard) zeker heeft bijgedragen tot mijn instelling van nu. Ik ga anders om met mijn paard, op een manier die ik zelf 100% prettig vind en waar hij goed op reageert. Neen = neen, mijn ruimte = mijn ruimte en daar kom jij NIET in als ik dat niet wil, discussie bestaat niet meer, we denken in oplossing ipv in problemen en vertrekken vanuit vertrouwen en respect.

Wat hou ik van mijn paard! <3

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:39

Shanelle, wat goed dat je naar petra bent geweest! Ik ben er ook twee keer geweest en ook een hoop geleerd. Ze geeft zo goed les!
Ik weet precies wat je bedoeld.
Ik hoop dat het goed gaat nu.
Mijn paard was ook erg moeilijk en dominant. En heb nu ook een weg gevonden om goed met hem om te gaan. Hij staat lekker in een hit actief stal waar hij het zo naar zijn zin heeft. En als ik de paddock in kom waar nog 42 andere paarden staan, dan komt hij altijd. Oortjes naar voren. En als ik tussen de paarden door ga rennen, dan rent hij me zo achterna.

Geweldig toch? Dat is echt puur genieten!

Ik weet zeker dat het bij jou zo wel goed gaat komen. Je doet er zo je best voor! En dat voelt je paard echt wel!
En geloof me. Je paard op een andere stal zetten (Waar ze dag en nacht buiten zijn in groepsverband) helpt!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 11:54

Wat leuk dat je ook naar Petra bent geweest, ze geeft echt ontzéttend goed les. Het was dan wel een dagcursus, maar we baalden echt dat hij zo snel om was :D !

Overigens moet ik wel toegeven dat ik nu niet helemaal volgens 'de Petra-methode' omga met mijn paard, ik combineer gewoon wat ik van haar heb geleerd en wat mijn gevoel me zegt.

Echt een aanrader voor iedereen +:)+

Ik wil jullie eigenlijk allemaal nog bedanken, jullie steun en jullie antwoorden op zich hebben me ook echt geholpen, het stak me ook een enorm hart onder de riem om te lezen dat er zoveel mensen zijn met problemen die alsnog een oplossing hebben gevonden, hoe die ook uitdraaide. Dit is voor mij de essentie van bokt!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:17

en als je nu nog meer wilt weten wat aansluit op de 'Petra' methode moet je gewoon meer gaan lezen over NH. Heb je dat Ebook van Eddy nog gelezen waar ik de link van gaf?
Dat is Parelli en daar is heel erg veel van te vinden op Internet en die heeft ook heel veel DVD's en zelf studie pakketten. Als je dat eenmaal onder de knie hebt heb je geen problemen meer met paarden :) dan weet je het zelf op te lossen en zelfs te voorkomen door je houding en instelling. Het werkt wel verslavend hoor :D