Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
, laatst hebben we bijna een uur doorgebracht in de hoek en er was helemaal niets engs. Ik probeerde op dat moment zo ongedwongen mogelijk te zijn en hem het vertrouwen te geven dat hij er echt wel langs kan zonder dat hem iets overkomt. En dat werkte prima!
de eerste keren gingen zijn oren plat naar achteren als hij het deed, maar momenteel doet hij het heel stiekem en snel, maar gaan de oren niet danig plat. Laatst had hij me bij de elastiek van mijn broek toen ik zijn hoeven deed
wist niet wat me overkwam!
Het houdt blijkbaar echt niet op bij ons! Shanelle schreef:Hm, zal ik dan maar eens jacht maken op de Parelli dvd's?Ik heb ze al eerder aangeraden gekregen, maar de problemen verdwenen dan steeds op miraculeuse wijze als ik ze echt wou gaan kopen
.
Wat je net hebt gezegd, manueeltje82, heeft me wel aan het denken gezet. Als ik een (zeldzame) poging tot longeren doe, komt er dus zoals eerder gezegd ruzie van. Nu ik erover nadenk, besef ik van mezelf dat ik hoegenaamd niet blijf stilstaan als ik hem 'in gang' wil zetten. Ik stap achteruit en zelfs zijwaarts .. Ik ga dus eigenlijk voor hem uit de weg zeg maar. Misschien ligt daar al een heel grote fout van mezelf
)
.. Er was een dame die de hele dag nogal domineerde en daar ook voor uit kwam, mààr toen zij de fries in handen kreeg, sprong die geregeld weg en werd redelijk onrustig. Datzelfde paard was doodbraaf en rustig bij een andere cursiste en het (voor mij) ALLER gekste was dat, toen het mijn beurt was, het paard zich volledig begon te gedragen zoals mijn eigen paard - op het bijten na. Ze kwam tot op dezelfde afstand naar mij toe, draaide volledig op dezelfde manier etc. En wees nu eerlijk, tussen arabs en friezen zit toch wel net wat verschil
!
!
.. Ik heb dat ook eerlijk gezegd tegen Petra, dat ik bang ben mijn paard niet onder controle te krijgen eens we daar zijn. Ze zei dat ik me totaal geen zorgen hoefde te maken, dat zij er zal zijn en dat ik hem gerust aan haar mag overdragen en we er samen aan gaan werken zodat ik wél met hem overweg kan op verplaatsing .. Van zodra je het terrein hier op komt, zei ze, zijn jullie in mijn handen. Da's een fijn vooruitzicht, maar aan de andere kant wil ik niet dat andere cursisten, die hun paard wel onder controle hebben, daar moeten voor 'boeten'. En ook, het is niet fijn als anderen denken; zij kan haar paard niet kalmeren ..
(komt omdat jij je dan anders tegenover hem opsteld en hij dus meer rust heeft gekregen in jouw leiderschap) 
. Het bijten is nog lang niet helemaal over, maar ik durf wel te zeggen dat ik al een lichte verbetering waarneem.
. Dat zegt me toch iets - en neen dan heb ik geen snoepjes oid
..
!
dan weet je het zelf op te lossen en zelfs te voorkomen door je houding en instelling. Het werkt wel verslavend hoor