Wanneer kan de winterdeken eraf?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Noraly

Re: Wanneer kan de winterdeken eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:12

wij hebben ze inmiddels onder de 0 grams gezet. Af en toe ffkes in hun blootje. Nou dat is genieten voor beide partijen :D

Thorrrrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:20

Die van mij heeft een 100 grams onderdeken en een daaroverheen een 200 grams deken. Hij is geschoren en staat in een buitenstal en staat overdag in de paddock. 's Ochtends gaat zijn bovenste deken eraf en 's avonds er weer op. Ik denk morgen als het bijna 20 graden wordt dat hij wel in zijn nakie naar buiten kan !! *\o/*

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:51

Kan ik hem nu wel bloot zetten en als het van de week gaat regenen weer onder zijn regendeken?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:53

Imo van wel. Tenzij het een gevoerde regendeken is, dan is de overgang misschien ietwat te groot. Maar als hij 0 grams is lijkt het me totaal geen probleem :)

Naomi staat nu nog onder een 200 grams. Het wordt 's nachts tussen de 5-8 graden. Als het boven de 10 wordt 's nachts krijgt ze een zomerdeken op. En als het boven de 14-15 wordt gaat ze helemaal naakt. Tis nogal een miepje met dunne vacht :') .

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:56

Ik heb gister de staldeken eraf gehaald en geen deken meer op gedaan.. En dat ging goed

i18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:00

afbouwen paar uurfjes per dag af snachts weer op als het echt koud is anders een dunne deken straks gaan ze de weide weer in over 2 maanden dasn kan de deker zeker al helemaal af!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:01

Vorige week is bij mij de dikke deken eraf gegaan, ze staat nu met een ongevoerde regendeken om(dag en nacht).

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:12

ijssnuiver schreef:
Vorige week is bij mij de dikke deken eraf gegaan, ze staat nu met een ongevoerde regendeken om(dag en nacht).

Bij mij ook. Ik vond de dikke deken veel te warm worden.Ik hoorde dat het donderdag erg warm schijnt te worden. Als dat zo is laat ik woensdagavond de deken eraf, zodat ze donderdag lekker zonder deken naar buiten kan. Stalhouder zet de paarden buiten dus ik kan de deken 's morgens niet af doen helaas.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:11

Daar zit ik dus ook mee.
Zet hem vanavond maar bloot kan hem altijd weer een regendekentje opdoen.
En anders heeft ie pech dan wordt ie nat.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:58

Sjoyceje schreef:
ijssnuiver schreef:

Bij mij ook. Ik vond de dikke deken veel te warm worden.Ik hoorde dat het donderdag erg warm schijnt te worden. Als dat zo is laat ik woensdagavond de deken eraf, zodat ze donderdag lekker zonder deken naar buiten kan. Stalhouder zet de paarden buiten dus ik kan de deken 's morgens niet af doen helaas.

Donderdag wordt het overdag 19 graden en ´s nachts 9. Daarna zakt het direct weer naar overdag 13 en ´s nachts 5. Ik ben niet zo van het constant wisselen met dekens, dus laat mijne gewoon om. Pas als het stabieler wordt )vooral ´s nachts gaat ie af :)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:04

Ik ben ook niet van het wisselen, maar ik laat haar met 19 graden toch echt niet met een deken op staan. Sinds vorige week heeft ze alleen nog een 0 grams regendeken op. Heb hem er net afgehaald en ik denk dat ie af blijft. Tenzij het weer na donderdag echt lang weer regenachtig blijft met lage temp. Morgen en do wordt het zo warm, dan doe ik haar echt geen plezier met die deken en ook vandaag gaat het prima zonder, ze staat vol in de zon.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:07

Mijne staat nog binnen, helaas geen weidegang in de winter hier. De stalling is erg koel en koelt tot mijn verbazing ook nog behoorlijk af 's nachts. Overdag is het er ook gewoon fris, hou zelfs m'n jas nu aan met mesten :+

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:15

ik ben nu ook overgestapt naar o grams regendeken. vind ze heerlijk, en overdag staat ze ook al wel zonder..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:18

chelletju schreef:
ik heb eergister 200 van de 700 afgehaald (geschoren) en overdag stonden ze dan nog met 200 op. daarnet voelde ze nog wel goed rond 7u kan ik die 200 vannacht oplaten of moet ik er een bij op doen?

700 grams totaal!! dat is wel erg veel.. en nu heb je 200 grams eraf ? dus hij staat nog met totaal 500 grams deken.. pff dat vind ik ook erg veel.. aangezien het morgen ect warm wordt zou ik nu alleen 300/200 grams oplaten.. ( tja jij zal wel erg langzaam moeten afbouwen aangezien je zoveel grams op hebt! )

de mijne staat al sinds 3 weekjes onder een ongevoerde regendeken, de hele winter heeft ze onder een 200 grams gestaan.
regendeken is er alleen voor de regen en wind, aangezien ze overdag niet in de paddock nergens onder kan gaan schuilen... anders was ze al dekenloos :D

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:29

die van mij heeft nu ook een 0 grams regendeken op!! Heerlijk dat mooie weer..nog even en ze kan weer helemaal zonder dekens!!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:48

in de nacht had ik nog mijn staldeken op, maar ze stond vanmorgen te zweten op stal, dus ga in de nacht over op een fleece dekentje en verder in der naakkie

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:52

Hier heeft hij vorige week met die warme dagen 1 dag in zn nakie gestaan (geschoren) en heb van het weekend een 0 grams regendeken gehaald waar hij nu onder staan. Morgen mag hij weer lekker in zijn blootje en als het weer afkoelt gooi ik de 0 grams er weer op. Niet zozeer omdat hij anders teveel afkoelt maar meer in de hoop dat zijn vacht niet aan gaat groeien..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:54

Een vacht gaat nu niet meer groeien hoor guccio. Een vacht groeit n.a.v. hormonen die een paard aanmaakt. Die hormonen worden aangemaakt naarmate de hoeveelheid daglicht. Worden de dagen korter = minder daglicht = meer van die hormonen = meer vacht.
Dus nu zal hij echt niet meer gaan groeien tot een wintervacht ;) .

r0cksii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:57

Mijn paardje is geschoren;
ze had een 42O gram deken op en heeft nu een flece deken opmet een zomer deken;)

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:57

mijn paard heeft zijn 200 grams nog op
hij vind het heerlijk ik laat hem ook nog zo lang mogelijk op liggen dan verhaart hij sneller niet dat hij veel haar heeft hoor hij heeft zo'n lekker dun vachtje ook daarom heb ik hem nog niet af

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:39

Sinds vandaag stonden ze hier te zweten onder de 100 grams. Die gaat morgen overdag fijn af....en donderdagavond, als het weer frisser wordt gaat de ongevoerde regendeken op. Daar moeten ze het maar mee doen tot het weer het toelaat om de dekens geheel af te laten.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:46

Heb vandaag toch maar m'n 150gr vervangen door een katoenen zomerdeken. Vond het zelf wel warmer worden ín stal. Even aankijken hoe het weer zich ontwikkeld :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:46

Vandaag had ik overdag voor het eerst de deken af, lekker in de zon. Heb wel om 4 uur weer omgedaan.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:33

Ik heb gistermiddag de ene merrie rond 11 uur deken er afgehaald, andere merrie is niet zo fit, dus die deken opgehouden, een 200grams. Eind van de middag deken er weer op gelegt. Nu staan ze sinds half 12 beiden zonder deken in het land. Eind van de middag er weer op.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:55

Mijne staat overdag lekker zonder deken. Paar uurtjes. Daarna doe ik de deken weer op. Als het s'nachts nog paar graden warmer wordt gaat de zomerdeken erop.