ik heb dit probleem ook gehad.
van alles geprobeerd!
uiteindelijk was ik het getrek van jan en alleman aan mijn paard zat. (mensen die het wel 'weten')
ik kreeg 'tips' als 'mep dat beest te trailer is in, hij moet luisteren! mensen die ongevraagd met bezems op haar kont begonnen te duwen, die met geschreeuw en gemep haar in de trailer wilden drukken.
dat wilde ik niet.
de oplossing bleek simpel,
gewoon rustig aan.
ik heb het 1x alleen geprobeerd, zonder mensen eromheen die wel wisten hoe het moest.
wat ik heb gedaan:
eerst voor de trailer rond gelopen, met zweepje naast me om haar wakker te houden (als ze langzamer loopt dan jij, kun je haar met je vrije hand iets aanraken achter waardoor ze actief naast je loopt.
toen op de trailer aangelopen. zoals verwacht stopte ze, toen ze met 2 voeten op de klep stond.
(eerder waren er mensen bij die haar van achter aandreven op alle mogelijke manieren. hierdoor ging ze ipv vooruit, achteruit of omhoog.)
paard staat dus met 2 voeten op de klep en gaat stil staan, op dat moment geef ik haar het commando achterwaarts, van de klep af omdat IK dat wil en niet ZIJ. (absoluut niet gaan trekken om haar naar binnen te krijgen! juist vlot achterwaarts de klep weer afgaan)
dan weer aanlopen, paard komt verder de klep op en staat stil. weer achterwaarts eraf op JOU commando, voordat het paard de kans krijgt zelf achterwaarts te gaan.
dit herhaal je net zo lang tot het paard helemaal in de trailer staat. staat ze eenmaal rustig in de trailer, krijgt ze een brokje.
ik heb hier 1x 15 minuten over gedaan, en nu is mijn probleem helemaal verholpen.
een kwestie van leiden..laten zien dat jij boven haar staat en dat er niks aan de hand is.
het paard zal verbaast zijn dat jij haar commandeert de klep weer af te gaan, ipv dat ze dit zelf bedenkt.