Ik ben het einde zoek.. Trailerlaad probleem..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:43

ik heb dit probleem ook gehad.
van alles geprobeerd!

uiteindelijk was ik het getrek van jan en alleman aan mijn paard zat. (mensen die het wel 'weten')
ik kreeg 'tips' als 'mep dat beest te trailer is in, hij moet luisteren! mensen die ongevraagd met bezems op haar kont begonnen te duwen, die met geschreeuw en gemep haar in de trailer wilden drukken.

dat wilde ik niet.

de oplossing bleek simpel,
gewoon rustig aan.

ik heb het 1x alleen geprobeerd, zonder mensen eromheen die wel wisten hoe het moest.

wat ik heb gedaan:
eerst voor de trailer rond gelopen, met zweepje naast me om haar wakker te houden (als ze langzamer loopt dan jij, kun je haar met je vrije hand iets aanraken achter waardoor ze actief naast je loopt.
toen op de trailer aangelopen. zoals verwacht stopte ze, toen ze met 2 voeten op de klep stond.
(eerder waren er mensen bij die haar van achter aandreven op alle mogelijke manieren. hierdoor ging ze ipv vooruit, achteruit of omhoog.)

paard staat dus met 2 voeten op de klep en gaat stil staan, op dat moment geef ik haar het commando achterwaarts, van de klep af omdat IK dat wil en niet ZIJ. (absoluut niet gaan trekken om haar naar binnen te krijgen! juist vlot achterwaarts de klep weer afgaan)

dan weer aanlopen, paard komt verder de klep op en staat stil. weer achterwaarts eraf op JOU commando, voordat het paard de kans krijgt zelf achterwaarts te gaan.

dit herhaal je net zo lang tot het paard helemaal in de trailer staat. staat ze eenmaal rustig in de trailer, krijgt ze een brokje.

ik heb hier 1x 15 minuten over gedaan, en nu is mijn probleem helemaal verholpen.

een kwestie van leiden..laten zien dat jij boven haar staat en dat er niks aan de hand is.
het paard zal verbaast zijn dat jij haar commandeert de klep weer af te gaan, ipv dat ze dit zelf bedenkt.

Kirrr

Re: Ik ben het einde zoek.. Trailerlaad probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:05

noortje, ik heb al veel mensen jou methode zien gebruiken, maar er zijn altijd een aantal slimme (bange) paarden die zo ver achteruit gaan dat jij ze met geen mogelijkheid meer vooruit krijgt.
Jou methode werkt enkel voor paarden die geen moeilijk karakter hebben en geen echte angst hebben door een trauma met de trailer.
Sommige paarden vinden achteruit ook helemaal geen onaangename gang, dus gaan graag achteruit en stappen elke keer maar met 2 voetjes op de klep, ook al stuur jij ze 1000 keer achteruit.
Voor elk paard is een andere geschikte methode.
Voor paarden die gewoon wat onwennig zijn of het niet kennen of gewoon met je voeten spelen, bestaan er tal van mogelijkheden.
Maar zit je met een echt (!!) bang paard, is het een ander verhaal.
Mijn paard loopt nu zo de trailer op, maar als ik voor haar de trailer in wandel of in haar weg sta bij de ingang, dan panikeert ze en gaat ze er echt niet meer in.
Enkel als ze zelf vrij de trailer kan inlopen, doet ze dat met plezier.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:11

Precies!
Soms heb je even een paar extra handjes nodig om te helpen door bijv op afstand met een springbalk te helpen het achteruit gaan te doorbreken. Soms helpt het om de trailer met de uitgang richting de muur te zetten. Soms is een longeerlijn voldoende en soms wat anders....
Het is per paard verschillend, er zijn geen vaste gebruiksaanwijzingen.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:53

er zijn idd geen vaste gebruiksaanwijzingen ;)

ik geef hier alleen mijn ervaring, ik denk dat op dit moment, alle zachtaardige manieren het waard zijn om te proberen.

en zoals ts haar probleem omschrijft, lijkt dit precies het zelfde als wat ik had met mijn paard. (mijn paard was niet eigenwijs maar angstig)

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:39

Ik kan je van harte het Balingehof aanraden.

Longeerlijnen, bezems, lokken met voer, allemaal leuk en aardig maar dat werkt alleen bij brave paarden. ;) Die van mij liet zich doodleuk op je vallen. Sta je dan met je bezem.

Bij het Balingehof was het in 40 minuten opgelost. Vervolgens ben ik zelf nog 2 weken op cursus geweest, paardlief snapte het allemaal wat vlotter dan ik. :D En allemaal zonder geweld of onaardig gedoe. Gewoon door duidelijkheid.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 08:26

Wat ontzettend vervelend.
Wij hebben het ook ooit gehad.
en alles geprobeerd wat uiteindelijk heeft geholpen is
trailer in de wei zetten , achterklep open en daar het eten in zetten.
En dan gewoon laten gaan.
bij ons is ze er toen na een 3/4 keer in gegaan en sindsdien liep ze er zo op geen enkel probleem meer.
;)

melanietje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:28

halloo,,

wat vervelend voor je, ik zou met een lijn aan twee kanten spanen en als hioj dan voor uit loopt de lijnen naar elkaar toe trekken
en je kan hem/haar nog met biks lokken

groetjes melanie

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:04

Melanietje98, lees je wel eerst het topic voordat je post? dat zou nl wel handig zijn, ik denk dat er wel betere oplossingen zijn gegeven inmiddels.

Anwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:46

[OPG] Trailerprobleem

Mijn paard had precies hetzelfde als jou paard en hij staat er nu binnen 1 minuut in! succes

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:19

de beschrijving in bovenstaand topic (annemarie vd toorn)
is precies zoals ik het ook gedaan heb en eerder in dit topic beschreven heb.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:56

Even een post ivm de 2 weken regel. Het is toegestaan weer in dit topic te reageren.,