Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Oakland1990 schreef:Hier nog zo'n angsthaas. Ik schrik sneller dan mijn paard, ben compleet paranoia want er zou wel eens een korreltje zand anders kunnen liggen. Ik heb ook àlles gezien, als iemands paard 30m verder een sprongetje maakt ging ik meteen stappen, want stel je voor dat mijn paard mee doet en ik er afdonder...
Daarom rij ik ook het liefst helemaal alleen met een toeschouwerwant stel je voor dat ik er afdonder als ik alleen op stal ben en het is serieus... Je merkt al dat ik de hele tijd veronderstellingen maak, die eigenlijk nergens op slaan.
Ik ben niet echt bang van het paard opzich, maar ik bedenk allerlei rampenscenario en maak mezelf daarmee zo nerveus en bang, dat ik liever zou afstappen. Gelukkig heb ik een bomproof paard, schrikt werkelijk nergens van. De ene keer lukt het me wel om mezelf er overheen te zetten, de andere keer ben ik zo bang dat ik het liefst van allemaal zou afstappen.
Zitlessen helpen bij mij niet, tenzij ik mijn teugels vast mag blijven houden, heb een keer een sessie gehad met mijn vorige paard die ook zo ontzettend braaf was met alles, maar daarin bouwde ik nog veel meer spanning op. Want stel je voor dat het paard dacht dat die mag gek doen aan de longe en ik zit er nog opAlwéér die "Stel dat"
Ik ben onlangs begonnen met Bachdruppeltjes te slikken voor ik naar stal vertrek, ze helpen echt heel erg goed, rijden gaat beter, ik ben ontspannen en het paard dus ook. Ik zit niet meer met het "stel dat..." in mijn hoofd.
Gisteren was ik ze vergeten en ik merkte het meteen, ik had al vanalles bedacht waar hij van kan schrikken en stelde het galopperen zo lang mogelijk uit. En dat terwijl ik een superbraaf paard heb, wat werkelijk geen stap verkeerd zet... Ik had les heb wel doorgereden, maar ik vergeet ze vandaag in geen geval, heb ze nog teveel nodig om rustig te kunnen rijden.
Ik ben zeker dat ik er overheen kom als ik mijn paard nog wat beter ken, binnenkort weer buiten rijden zal de eerste 5 keer voor mij ook spannend zijn, net als mijn eerste wedstrijden... En volgende winter weer plots binnen moeten rijden.
Gelukkig heb ik een goeie instructeur die me er wel doorheen helpt, maar ik realiseer me wel dat ik mijn gedachtegang moet veranderen, anders kan ze zeggen wat ze wil. Als ze dit zou lezen zou ze dit beslist bevestigen.