Karin schreef:Ik vraag me af of een ruiter uit een 'niet-typisch dressuurland' (Brazilië, Australië, Finland om maar wat te noemen) ook naar de OS gaat om die te winnen, al rijdt diegene op een dressuurgefokte KWPN'er. Volgens mij hebben die ruiters ook niet de illusie dat ze de Duitsers en Nederlanders kunnen verslaan - althans, ik kan het me niet voorstellen - maar ze gaan wél, al ligt die medaille een heel eind buiten bereik.
'Meedoen' brengt wel degelijk grote voordelen met zich mee. In Brazilie zijn het bijvoorbeeld de fokkers die de top dressuurpaarden (hengsten) in bezit hebben. Door de kwalificatie eis te behalen voor de olympische spelen, krijgen ze veel publiciteit in eigen land en dat is in vele opzichten goed voor hun business. (fokkerij, verkoop, klanten, prestige, overheidssteun, sponsors, naamsbekendheid, en zelfs de bekendheid dat 'dressuur op een paard' uberhaubt een echt bestaande sport is.)
De medaille winnen doen ze (nog) niet, maar ze winnen er weer hele andere dingen mee.
Daarbij was vroeger het barokke paard 'het dressuurpaard' todat het ruimere lopende warmbloed in de mode kwam. Dus wie weet komt het in de toekomst weer terug, net zoals de wijde pijpen broek of flippo´s.
Karin schreef:al rijdt diegene op een dressuurgefokte KWPN'er.
Moeilijk voor te stellen, maar het is niet aantrekkelijk voor elk land om met een KWPNer aan de OS mee te doen. Zelfs als ze dat meer kans op een hogere notering zou geven. Elk land heeft zo zijn eigen 'meest populaire' ras. Als in een land bijvoorbeeld het volbloed voornamelijk als dressuurpaard gebruikt wordt, is het niet lucratief om dan op een KPWN-er naar de OS te gaan. Ga je op een volbloed, ook al wordt je 40ste, dan heb je bij terugkomst alsnog de brievenbus vol met aanbiedingen, verzoekjes en uitnodigingen. (Lees: inkomsten, geld, inkomsten, werk en nog maar wat meer geld en werk.) Ga je in dergelijke landen toch op een KWPNér dan levert dat op financieel gebied veel minder op. Zoals al eerder vermeld, in veel landen zijn het de fokkers die de top dressuur hengsten in bezit hebben, dus die peinzen er niet over om met een ander ras ook maar een poging te wagen. Beter bij de laatste 10, maar bij terugkomst veel extra business voor de fokkerij, dan bij de top 10, en bij terugkomst alleen een felicitatie van de minister van Sport.