Bijrijder van een kreupel paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:35

Precious20 schreef:
Prisca schreef:
Tja ik sta hier anders in. Ik heb altijd bijrijders gehad en nu niet meer. Ik vroeg toen een bijdrage in de "verzorging"en niet in het "rijden"voor dit had ze dan in ruil een goede stal met binnenbak alle mogelijkheden. Ik geef die persoon een paard ter beschikking en goede spullen en ook de garantie dat hij niet verkocht wordt of wat dan ook. Dit in overleg en termijnen. Ik had toen deze bijdrage financieel nodig anders was het niet te betalen. Denk ook dat de meeste die een bijrijder hebben ook puur financieel hebben en niet omdat het geld verdienen is.
Als hij dan kreupel was betaalde ze gewoon door. Mijn stalling loopt toch ook gewoon door?. Ik ga er dan ook vanuit dat ze op "haar" dagen gewoon de verzorging voor rekening neemt. Paardrijden is meer dan op de rug zitten. Ik zie hier toch vrij dieronvriendelijke reacties.

Jullie liefde voor het betreffende paard houdt dan wel snel op hoor?. Als een bijrijder het zo zou doen zou die zo kunnen vertrekken voor die persoon 10 andere. Als het je eigen paard is zou je dan ook stoppen met betaling van stalling als die kreupel is?.

Je betaald dus voor de de goede stal, maar wat heeft een bijrijdster aan een binnenbak als er niet gereden kan worden?
Nu ben ik er zowieso niet voor om geld te betalen. Maar je reden is in mijn ogen niet helemaal logisch.

Overgens vind ik het geen dier onvriendelijke reacties. Tenslotte is het niet je eigen paardje, maar het paard van een ander
dat je verzorgt. Ik vind het juist uitkijken dat je niet misbruikt word. Dat je én grote stallen leeg loopt te scheppen én daar geld voor neer moet leggen.

Lindor92

Re: Bijrijder van een kreupel paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:13

onze bijrijdster doet gewoon gratis..maar ze is er ook al een hele poos niet meer gweest..onze ruin is/was kreupel..kan nu niet goed controleren met dit weer en rijden wil ook niet..

bellizdej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:25

Ik zou zelf niet doorblijven betalen iniedergeval niet het hele bedrag.
Want je mag er nu niet meer oprijden maar wel verzorgen en andere dingen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:28

in mijn ogen ben je bijrijder of niet............ je gaat voor het paard of niet.........

als jij de handdoek in de wilgen wil hangen omdat het dier misschien voor langere tijd kreupel is........... dan siert dat je niet........

als betalende bijrijder ben je ook een stukje eigenaar..........

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:38

Citaat:
als betalende bijrijder ben je ook een stukje eigenaar..........

Daar ben ik het niet mee eens. Als ik een bijrijder voor mijn paard heb zie ik het zeker niet zo dat hij/zij voor een deel eigenaar wordt van mijn paard. Bovendien heb je als bijrijder niets te vertellen als het er op aan komt; de eigenaar zelf neemt toch de beslissingen.
Maak je de afspraak dat je deels eigenaar wordt en daarvoor betaald, dan vind ik het wat anders. Maar dan heb je ook zeggenschap over wanneer jij mag rijden, waar het paard wordt gestald e.d. Een bijrijder heeft dit niet.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:40

Idd, anders ben je geen betalende bijrijder meer maar mede eigenaar. Als de eigenaar het paard zou willen verkopen oid heb je ook gewoon pech..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:42

ik wel........... mijn bijrijders hebben altijd een stukje inbreng gehad.(al dan niet betalend)........ en daarnaast alle vrijheid op hun dagen.......

ik vind dat als je bijrijder bent dat in voor en tegenspoed bent........ dus ook als het paard kreupel raakt

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:46

Maar bijv. jouw paard kan helemaal niet meer bereden worden toch? Betaalt jouw laatste bijrijder nog steeds elke maand mee?

En een stukje inbreng is imo wel wat anders dan een stukje eigenaar. Want als je het oneens bent dan maakt de eigenaar de beslissing, niet de bijrijder..

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:51

KiWiKo schreef:
ik wel........... mijn bijrijders hebben altijd een stukje inbreng gehad.(al dan niet betalend)........ en daarnaast alle vrijheid op hun dagen.......

ik vind dat als je bijrijder bent dat in voor en tegenspoed bent........ dus ook als het paard kreupel raakt

Dus jouw bijrijders mochten - in overleg met jou - ook bepalen waar het paard gestald werd, welke medische behandelingen hij onderging, of en zo ja, wanneer hij verkocht werd enz.? Want dat zijn rechten die je als eigenaar hebt. Niemand gaat mij wijs maken dat je als bijrijder zeggenschap hebt in bovenstaande zaken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:52

nee, mijn bijrijdster was gestopt voordat hij kapot ging.

maar er zit een verschil tussen kapot gaan en een storing hebben.

laat ik het zo zeggen toen ik nog bijrijdster was, voelde ik me een met het paard in voor en tegenspoed.......... of het me nou wel of niet geld koste........

en van mijn bijrijdsters heb ik het zelfde verlangd......... en ook gekregen.

uiteindelijk maakt de eigenaar de beslissing daar is het ook diegenes paard voor

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:54

Horseware schreef:
KiWiKo schreef:

Dus jouw bijrijders mochten - in overleg met jou - ook bepalen waar het paard gestald werd, welke medische behandelingen hij onderging, of en zo ja, wanneer hij verkocht werd enz.? Want dat zijn rechten die je als eigenaar hebt. Niemand gaat mij wijs maken dat je als bijrijder zeggenschap hebt in bovenstaande zaken.

nee die dingen liggen bij de eigenaar........ maar als je betaald voor een paard en je bent er oprecht mee bezig dan zal een eigenaar jouw inbreng ook serieus nemen........

als je afhaakt omdat het dier kreupeld, dan word je niet serieus genomen........... en is je mening nul waard

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:58

Citaat:
Kiwiko: als betalende bijrijder ben je ook een stukje eigenaar..........

Citaat:
Horseware: Dus jouw bijrijders mochten - in overleg met jou - ook bepalen waar het paard gestald werd, welke medische behandelingen hij onderging, of en zo ja, wanneer hij verkocht werd enz.? Want dat zijn rechten die je als eigenaar hebt. Niemand gaat mij wijs maken dat je als bijrijder zeggenschap hebt in bovenstaande zaken.

Citaat:
Kiwiko: nee die dingen liggen bij de eigenaar........

Nu spreek je jezelf tegen. Je zei toch dat je ook een stukje eigenaar bent als bijrijder? En als dergelijke beslissingen bij de eigenaar liggen, dan hoor je daar dus als bijrijder ook zeggenschap in te hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:00

je bent een stukje eigenaar............. maar je kan niet bepalen dat het paard in groningen komt te staan terwijl de eigenaar in limburg woont........

dus in het normale zijn daar restricties in :)

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:01

En waar zit dan de grens tussen kapot en een storing?

Kapot is alleen als er helemaal nooit meer op een paard gereden kan worden? Maar als goede bijrijder ben je er toch in voor en tegenspoed, ook als het niet meer goed komt..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:03

kapot is onherstelbaar........ storing is herstelbaar......

als goed paardeneigenaar zeg je op het moment van kapot........ je mag blijven komen maar ik draag de lasten, dus jij betaald nikd :)

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:04

Maar waarom dan wel en bij bijv. een half jaar of een jaar rust door een peesblessure niet?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:06

Citaat:
dus in het normale zijn daar restricties in

En juist omdat er restricties zijn ben je geen (gedeeltelijk) eigenaar, maar een bijrijder :-)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:07

omdat je voor het paard gaat toch? en dan deel je mee in een deel van de kosten :)

als jij om het paard geeft zoals de eigenaar doet die alle kosten draagt, dan doe je daar niet echt moeilijk over, dan zie je het paard als je eigen dier.
zie je het anders dan moet je lekker op manegepaarden blijven rijden, dan draag je nul comma nul verantwoording

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:09

tjonge jonge jullie lijken mijn broer wel....... rijd in mijn autos (ik betaal alles) en nog heeft hij het slecht als ik hem een bekeuring zelf laat betalen :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:12

Tsja ik zie dat dan toch anders (als eigenaar). Ik zou niemand laten betalen voor de verzorging van mijn kreupele paard. Ik zou wel verwachten van een bijrijder dat die blijft komen om te poetsen, wandelen enz., maar ik zou echt geen geld meer vragen voor die periode dat niet gereden kan worden. Ik zou al blij zijn met alle hulp!

KiWiKo schreef:
omdat je voor het paard gaat toch? en dan deel je mee in een deel van de kosten :)

als jij om het paard geeft zoals de eigenaar doet die alle kosten draagt, dan doe je daar niet echt moeilijk over, dan zie je het paard als je eigen dier.
zie je het anders dan moet je lekker op manegepaarden blijven rijden, dan draag je nul comma nul verantwoording

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:14

KiWiKo schreef:
tjonge jonge jullie lijken mijn broer wel....... rijd in mijn autos (ik betaal alles) en nog heeft hij het slecht als ik hem een bekeuring zelf laat betalen :D

Haha! Nee dat vind ik toch wat anders. Een bekeuring krijgen is je eigen dikke schuld als bestuurder. En een auto hoeft niet verzorgd te worden (geen stal uitmesten, wandelen, poetsen enz.). Hoogstens een keertje wassen. Maar als mijn auto kapot is hoeft niemand mij te betalen om hem te mogen wassen hoor, dat mag helemaal gratis :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:16

Horseware schreef:
Tsja ik zie dat dan toch anders (als eigenaar). Ik zou niemand laten betalen voor de verzorging van mijn kreupele paard. Ik zou wel verwachten van een bijrijder dat die blijft komen om te poetsen, wandelen enz., maar ik zou echt geen geld meer vragen voor die periode dat niet gereden kan worden. Ik zou al blij zijn met alle hulp!

KiWiKo schreef:

bijrijders die mijn paard daadwerkelijk met hart en ziel verzorgde en reden heb ik nooit laten bij betalen :)

kaf koren verhaal........... uit dit topic kan je opmaken dat je dat dus heel duidelijk moet kunnen scheiden

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:17

Een bijrijder is heel wat anders dan een mede eigenaar.
Een bijrijder betaald om te mogen rijden.

Kun je niet rijden hoef je niet te betalen.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:19

KiWiKo schreef:

Maar dat gaat niet meer op als het paard blijvend kapot gaat?

Ik weet nu natuurlijk niet zeker wat ik zou doen als ik daadwerkelijk in zo'n situatie terecht zou komen. Misschien zou ik wel gewoon doorbetalen omdat ik waarschijnlijk helemaal gek op het paard was en er niet mee wilde stoppen.. En ik zou zeker niet zomaar zeggen de groeten zoek het maar uit, ik zoek wel een nieuwe :D .
Maar imo betaal je als bijrijder om te rijden. Maar goed, ben zelf geen betalende bijrijder, dus spreek niet uit ervaring :P .

En hoeveel iemand om een paard geeft / verantwoording draagt is heeft vind ik niet zoveel te maken met hoeveel geld iemand betaalt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:22

Brainless schreef:
Een bijrijder is heel wat anders dan een mede eigenaar.
Een bijrijder betaald om te mogen rijden.

Kun je niet rijden hoef je niet te betalen.

met die instelling moet je fijn bij een manege blijven rijden..........

ik verwacht meer van mijn bijrijdster..........

laat ik voorop stellen dat ik de eerste ben die zegt dat een bijrijdster niet meer hoeft te betalen.............Ik wil dat mijn bijrijdster net zo goed voor mijn paard zorgd als ik dat zelf zou doen, ongeacht de kosten