Hoe geven jullie je paarden nu beweging?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Re: Hoe geven jullie je paarden nu beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:10

Ik heb mijn paard in pension staan, kleinschalig met in totaal 4 paarden (en 9 shetjes). Ze worden rond 13u in de wei gezet, elke dag weer dus nu ook en dat gaat prima. Donna en Nirv met deken, zonder ijzers en de beide Merensen gewoon zonder deken maar met ijzers en dat gaat allemaal prima. Ze prutsen de sneeuw wat aan de kant en dan maar grazen (diepvriesgras, dat wel). Ze eten ook niet heel veel meer hooi op stal en drinken weinig. Ik heb er zelf dus geen werk mee, wordt allemaal gedaan, ik hoef allen maar te betalen ;) de buitenbak is helaas ook helemaal besneeuwd, dus Donna heeft vorstverlet.

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:13

Had goede hoop gister om vanavond in ieder geval weer met de trailer het pad af te kunnen, maar helaas, hier in Noord-Holland sneeuwt het weer behoorlijk......
Nog langer stil staan dus.....

wilou_sharon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:16

ik rij me handelspaarden nu ook vrijweining ze staan wel de heledag in de buiten bak met hooi kunnen ze zichzelf wellekker vermaken

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 21:13

hier heb ik ze vanavond in de bak kunnen hebben! Mijn man heeft heel veel rondjes gereden met tractor en weidesleep en toen konden ze zelfs gek doen!
Heerlijk dat ze even hun sprongen kwijt konden. Morgen maar weer even kijken. :)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:14

mijn paard gaat gewoon de wei in iedere dag...en de binnenbak hé...zalig!

fearofthefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:04

Dinsdag een dagje hard aan het werk geweest tijdens de dooi. Een breed pad van 50 meter ijs en sneeuw vrij gemaakt, goed gestrooid( met mijn laatste zak zout...) Nu kan ik veilig naar de paddock.
Een pad van 20 meter vrij gemaakt naar de tuin, kan ik toch een beetje longeren op het gras.
En een pad gemaakt van 10 meter naar de andere paddock.
Naar de bak ben ik nog niet aan begonnen.Misschien bij de volgende dooi dag ;)
Wat een werk, heb lekker spierpijn :D

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:14

Helaas staan mijn verzorgpaarden niet eens in de buurt van een paddock of buitenbak, dus zolang dit weer aanhoudt staan ze helaas stil. Ik neem ze wel de stal uit om een beetje aan de manen en staart te prutsen, maar verder is het echt helemaal niks. Ik zou minimaal 50 meter over spekglad beton moeten om naar een bevroren wei te gaan en dat ziet de eigenaar niet zitten ivm gladheid en koliek door sneeuw eten..
Nee, van mij mag het echt nu gaan dooien, maar het vriest constant en er valt nog steeds sneeuw. :n

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:32

Onze pony`s gaan 2 bij 2 een paar uurtjes de bak in.
S`middags rijden.
Bij ons in de bak kun je nog net rijden,ik gallopeer niet.
Ik hoop wanneer het meer gaat vriezen dat de bak niet keihard word,dan kunnen ze er alleen maar los in en dan houd het rijden op.

natasjaaa152

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:37

Die van mij stat op het moment alleen buiten we hebben geen binnenbak en de buitenbak is nog niet goed.:(

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:42

Het is gelukkig geen plaksneeuw, dus ze gaan gewoon allemaal een paar uurtjes op de wei.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:53

Een heeeeeeeeele lange vakantie inmiddels voor mijn paardje, ze staat op de dag buiten op het land en snachts binnen. En verder hoeft ze niks anders te doen dan hooi eten de hele dag. Normaal gaan we 1x in de week naar de manege in de binnenbak rijden maar we hebben de paarden aan onverhard pad staan en die is een beetje te glad nu met de trailer. Onze buitenbak en het bos is ook geen optie helaas.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:15

Hahaha aerdenhout, da's idd heel herkenbaar :)) . Ik sleep, glibber en sjouw me ook een ongeluk :D

De Fjord die ik voorbij zag komen zag er zeeeeer tevreden uit met zijn situatie :D !

De flinke laag sneeuw van vorige week ligt er hier (N-O Veluwe) nog en dat is echt mijn redding. Ze kunnen er goed op uit de voeten. Ik hoop dus dat het niet te veel gaat dooien en weer vriezen, want dan heb ik denk ik wel een probleem ... Voorlopig is dat nog niet het geval zag ik op de weersvoorspellingen, dus de paarden hebben een extra lange vakantie nu := .

Nightwing_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:29

Hij komt er wel een paar keer per dag uit en als het niet te glad is dan ga ik even met hem wandelen.
Vanochtend heb ik een poging tot longeren gedaan, maar de bak was echt te hard dus dat ging hem helaas niet worden.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:35

mijne komen ook in de paddock en verder helaas niks.
rijbak ligt er treurig bij,, paddock wandelen ze zelf wel wat sneeuw vrij maar verder gebeurt er weinig.
heb nog nooit zo lang niet op me eigen paard gezeten.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:20

Niet :')
Ze staat in het land, en in de paddock overdag. Daar ravot ze wat, maar meer ook niet.
Er is nu gewoon geen mogelijkheid om te longeren/rijden. Alles is veel te hard.
Maar de vakantie doet mijn paardje goed :j

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:47

Niet om iedereen treurig te maken maar ik las op een engelse site dat zij er vanuit gaan dat het vriezen zeker tot eind januari door gaat. Dit is de langste vakantie ooit voor mijn paardje. Ze wordt ook een beetje narrig van het niks doen, ze gaat graag op pad en nu staat ze een beetje bij het hek te hangen en wat te snuffelen in de wei.

Jet_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:08

dat is zoooo balen!!!
ik ben zo aan het twijfelenw wat ik moet doen....
misschien heeft iemand een tip?!
Mijn paardjes staat op een pensionstal, de afgelopen 4 dagen zijn ze binnen gehouden omdat de paddock een ijsbaan is en de bak is ook niet echt goed, onder de sneeuw is het aardig glad.
Nou vind ik het erg vervelend dat mijn paardje zolang binnen staat maar ik durf hem eigenlijk ook niet ff in de bak te zetten omdat hij nogal gekke sprongen kan maken...( ik heb geen idee wat hij zal doen, alle energie zal er toch uit moeten denk ik )
ben wel een beetje heen en weer wezen wandelen op een paadje van een paar meter lang maarja dat stelt ook niet zoveel voor....
wat zouden jullie doen....ff in de bak of hopen dat het snel gaat dooien?

Nimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:02

Wij hebben bij het begin van de vorst de hoefslag met zout doorgeharkt en elke avond als de laaste heeft gereden dan harken we de hoefslag weer aan. We kunnen in ieder geval rijden, al zijn het maar rondjes over de hoefslag........

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 14:26

Jet_Joey schreef:
dat is zoooo balen!!!
ik ben zo aan het twijfelenw wat ik moet doen....
misschien heeft iemand een tip?!
Mijn paardjes staat op een pensionstal, de afgelopen 4 dagen zijn ze binnen gehouden omdat de paddock een ijsbaan is en de bak is ook niet echt goed, onder de sneeuw is het aardig glad.
Nou vind ik het erg vervelend dat mijn paardje zolang binnen staat maar ik durf hem eigenlijk ook niet ff in de bak te zetten omdat hij nogal gekke sprongen kan maken...( ik heb geen idee wat hij zal doen, alle energie zal er toch uit moeten denk ik )
ben wel een beetje heen en weer wezen wandelen op een paadje van een paar meter lang maarja dat stelt ook niet zoveel voor....
wat zouden jullie doen....ff in de bak of hopen dat het snel gaat dooien?

Als je nu een paar rondjes loopt in de bak, heeft het paard dan niet door dat het glad is? Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet aan zou durfen hoor. Hier 3 paarden die ik verstandig acht en het aan zou durfen 1 die spijkerhard is en ik niet zo vrees voor blessures en 3 die ik echt niet los durf te laten als ze niet raar kunnen doen. Echt per paard verschillend dus...

Jet_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:42

nou ik heb de gok gewoon genomen vanochtend, heb hem ff lekker in de bak gelaten...Natuurijk was hij super blij...Springen, bokken,steigeren, racen....alles heeeft ie uit de kast gehaald.
Gelukkig nog helemaal heel!
ff een maatje erbij gezet en toen de rest van de dag lekker buiten gestaan..nu gaat ie weer lekker elke dag naar buiten.
Afbeelding

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 18:15

Gelukkig maar.
Hier hebben ze ook lekker in de bak gestaan. Denk zelfs dat ik kan rijden, maar vond het veel te koud zelf := :o

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:17

Zolang er sneeuw ligt, moet onze pony voor de slee :P
Onze pwpn moet even wachten..

Ze staan dag en nacht buiten, dus dat scheelt.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:32

Ik wandel, doe wat trail oefeningen in stap en draf in de buitenbak, voetbal met m. Ga naar het bos om te rijden als het mogelijk is. Bedenk iedere keer wel iets om hem weer beetje afleiding te geven. En hij gaat gewoon overdag naar buiten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:20

Ik sta op een pensionstal met alleen buitenbak..
2 stalgenootjes halen hem er elke dag uit, waardoor hij meestel 2 x een uurtje los komt in de paddock en dan ook nog 1,5 uur per dag op de wei. Onze hoefslag hebben we gestrooid en die is nu al anderhalve week gewoon te rijden. Dus ik rijd bijna elke dag 25 minuutjes. 10 minuten losstappen (heb geen ijzers, dus stap dan ook gewoon voltes enz.) en daarna draaf en galoppeer ik op de hoefslag en werk extra aan mijn buiging en stelling in elke hoek.
Het is niet ideaal, maar ik ben blij dat mijn pony er gewoon lekker uitkomt en hij ook nog beweging krijgt.

Wij zorgen er trouwens onderling voor dat de paden naar de paddock en wei ijsvrij blijven. De eerste begint meestal gelijk te strooien en de bak harken we ook.
Laatst bijgewerkt door miesie op 10-01-10 00:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:23

De shetjes die gooien we als het niet te glad is en niet te veel sneeuw ligt los in het land en dan draven ze lekker rond. en de shetlander x Dartmoor die staat meetsal overdag op het land of in de bak. :)
die sneeuw en ijs mag van mij nu wel weg.