inrijbak/terrein -> rollkuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:12

Je hoeft je niet persoonlijk aangevallen te voelen, want zo bedoel ik dat niet. Ik geef alleen mijn mening, aangezien daar discussies voor bedoeld zijn :)
Mijn mening is dat ze voor een goede SB moet zitten/achterhand er heel goed onder en persoonlijk ben ik met losrijden puur bezig met wat stelling hier daar, overgangen, schijnovergangen, wat lager, wat hoger en wat laag galopperen. Maar dat ben ik, wie ben ik? Ik ben ook maar een ruiter die doet waarvan ik denk dat het goed is.. Daarom zeg ik ook al een paar keer dat ik niemand wil veroordelen. Het is per persoon/paard verschillend.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:13

Janine1990 schreef:
Volgens mij is dat wat Nessah probeert te zeggen, ieder paard heeft een andere soort training nodig. Als dat klopt tussen jou en je paard, dan is het goed.

Hé, bedankt.. Zo simpel is het wat ik probeer te zeggen _/-\o_

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:15

Nessah schreef:
Je hoeft je niet persoonlijk aangevallen te voelen, want zo bedoel ik dat niet. Ik geef alleen mijn mening, aangezien daar discussies voor bedoeld zijn :)
Mijn mening is dat ze voor een goede SB moet zitten/achterhand er heel goed onder en persoonlijk ben ik met losrijden puur bezig met wat stelling hier daar, overgangen, schijnovergangen, wat lager, wat hoger en wat laag galopperen. Maar dat ben ik, wie ben ik? Ik ben ook maar een ruiter die doet waarvan ik denk dat het goed is.. Daarom zeg ik ook al een paar keer dat ik niemand wil veroordelen. Het is per persoon/paard verschillend.

SB is nog wat anders dan schoudervoor, als je begint met schoudervoor komen ze los genoeg om na een paar rondjes over te schakelen op SB. :)
Voel me niet persoonlijk aangevallen, ik snap gewoon niet dat mensen zo snel oordelen terwijl er heel andere reden voor kan zijn. :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:19

pharagirlke schreef:
Maar schoudervoor, SB

Je kwam zelf met SB, vandaar dat ik dat zei.

Daarom zeg ik er ook nooit wat van of geef ik nooit een scheve blik maar denk ik alleen soms dingen.. Dus ik oordeel van binnen zonder dat ik het ooit laat merken.. Dat maakt dan toch helemaal niet uit? Het zou wat anders zijn als ik er wat van zou zeggen of een scheve blik trekken.

Ik probeer dus aan te geven dat mensen niet zo "moeilijk" ( sorry kan mezelf niet beter verwoorden.. ) moeten doen tijdens het inrijden maar gewoon lekker rijden zoals ze altijd doen en niet ineens meer verwachten van hun paard dan normaal gesproken. Ik kom vandaag alleen wat rot uit mijn woorden geloof ik.
Maar omdat ik een andere mening heb veroordeel ik de jouwe niet, het eene paard is het andere niet.

Ayasha
Blogger

Re: inrijbak/terrein -> rollkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:22

Maar je weet niet of ze zo thuis niet rijden. Sowieso pas ik me aan aan mijn paard. Paard anders op wedstrijd, dan pas ik me aan. :) Dat bedoel ik maar... Er kunnen zoveel redenen voor zijn... :) En daar erger ik me soms aan, en da's niet persoonlijk op jou he, maar gewoon dit hele topic weer... :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:25

Ik begrijp ook wat je bedoeld hoor! Ik zie natuurlijk ook wel de ruiters in de inrijhal die wel de scheve bekken trekken.. En juist omdat ik het paard/amazone/situatie niet ken doe ik dat niet.. Al hoewel ik soms wel eens denk "jeetje, doe eens rustig".

Maar goed, de eer aan jezelf houden geldt zowel voor jou als voor mij.. Jij in de zin van, niks van evt. scheve bekken aantrekken.. en ik in de zin van, lekker laten gaan en concentreren op je eigen paard :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:28

Inderdaad... Ik denk dat dat het enige is wat je kan doen... :) Ik denk soms ook wel van "moet dat nu?" maar aan de andere kant denk ik dan meteen "tja, ik heb makkelijk praten... Ik zit er niet op" :D

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:33

Jep dat ken ik.. en dat denk ik ook wel eens.

Ach, en het is natuurlijk heel makkelijk praten als je er naast staat. Dat realiseer ik me ook wel :)

Maar soms, voornamelijk met springen, zie ik ruiters gewoon weg fouten maken waardoor het paard bijvoorbeeld stopt of een fout heeft.. En vervolgens krijgt dat paard alle hoeken van de bak te zien.. Ook in de dressuurbaan wel eens.. Dat zijn de dingentjes die ik jammer vind. Dan denk ik, je doet het voor de lol, zorg dat die lol er ook blijf zowel voor jezelf en voor je paard. Maak het voor beide niet te moeilijk, houd het leuk :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 01:04

sjeik schreef:
Dat is niet het enige verschil. Ik heb missch niet een volledige vraag gesteld. Het gaat mij er vooral om, wat er rijkunstig gebeurt in dit geval. En niet het wervelverhaal want dat weet ik zelf wel.

He Sjeik, om even terug te komen op je vraag, het is inderdaad niet het enige verschil, maar om het duidelijk te maken, is het verhaal van een grazend paard een goed voorbeeld (paard is ontspannen, is een deel van zijn gezichtsvermogen kwijt, heeft open wervels!).
Het paard wat onraad ruikt, richt zich op, heeft dan het meeste zicht om zich heen, waar het gevaar vandaan komt en is klaar om te vluchten. Dit is een zeer kwetsbare en stressvolle houding. Rijd jij een paard een uur lang in deze houding, maakt hij stresshormonen aan, hij verstijft, en als je niet oppast, houdt hij de rug ook nog hol ipv bol, dus kans op zere wervels en spieren. Zet er dan nog een niet al te getalenteerde ruiter op en de ellende is compleet.
Dat is dus de meest logische reden om je paard lager en ronder in te stellen (er zijn wel excessen en niet alleen bij ldr), je vloeit spanning af, want door zijn hoofd lager te houden, beperk je enigzins zijn gezichtsveld, dus enge dingen zijn minder eng. Je vraagt meer aandacht van je paard, de focus komt te liggen bij de ruiter. En als gevolg, het boller worden van zijn rugspieren en/dus het aantrekken van zijn buikspieren. Dit lukt niet alleen met de houding van een ontspannen grazend paard, deze heeft wel de wervels open, maar spant geen spieren aan. Daarom is halsstrekken tussendoor een beloning. Maar voor spieraanspanning moet de houding ronder en dan kan het paard dus makkelijker een ruiter dragen. Dit allemaal natuurlijk in combi met been en zithulpen en teugelhulpen.
Er zijn meesters in het klassieke rijden en er zijn een heleboel resultaten mee behaald.
Echter bij het hedendaagse paard is inmiddels zoveel bloed doorgevoerd, dat het hete paard via ldr beter te controleren is. Uitzonderingen daargelaten. Met als groot voordeel, dat vrouwen veel beter kunnen presteren in de sport, met een paard wat heter is, hoeven wij minder te drijven!
Het vergt natuurlijk wel enige kunde van de ruiter, maar dat vraagt klassiek duits ook.
Wat ik me wel afvraag, waarom blijven mensen zo dwepen met klassiek, terwijl we verder overal in moderniseren? We fokken een modern sportpaard (spreek niet voor iedereen), misschien zit daar een andere handleiding bij?

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 02:24

Citaat:
Het vergt natuurlijk wel enige kunde van de ruiter, maar dat vraagt klassiek duits ook.
Wat ik me wel afvraag, waarom blijven mensen zo dwepen met klassiek, terwijl we verder overal in moderniseren? We fokken een modern sportpaard (spreek niet voor iedereen), misschien zit daar een andere handleiding bij?
en dit is wat ik graag wilde lezen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:47

Oooh setteke, wil je dat schrijven in elke discussie over rollkur? Dat maakt het allemaal zoveel makkelijker dan even botweg oordelen. Geweldig geschreven!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 01:08

He Janine, dan zal ik regelmatig in de pen moeten klimmen, want het lijkt op Bokt een hot-item te zijn. Jammer, als men niet eens weet, wat voor gedachte er achter zit, er zo snel geoordeeld en veroordeeld wordt. Ook jammer, dat mijn uitleg waarschijnlijk niet meer wordt gelezen. Zal proberen bij de volgende keer eerder te reageren.

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:56

setteke schreef:
sjeik schreef:
Dat is niet het enige verschil. Ik heb missch niet een volledige vraag gesteld. Het gaat mij er vooral om, wat er rijkunstig gebeurt in dit geval. En niet het wervelverhaal want dat weet ik zelf wel.

He Sjeik, om even terug te komen op je vraag, het is inderdaad niet het enige verschil, maar om het duidelijk te maken, is het verhaal van een grazend paard een goed voorbeeld (paard is ontspannen, is een deel van zijn gezichtsvermogen kwijt, heeft open wervels!).
Het paard wat onraad ruikt, richt zich op, heeft dan het meeste zicht om zich heen, waar het gevaar vandaan komt en is klaar om te vluchten. Dit is een zeer kwetsbare en stressvolle houding. Rijd jij een paard een uur lang in deze houding, maakt hij stresshormonen aan, hij verstijft, en als je niet oppast, houdt hij de rug ook nog hol ipv bol, dus kans op zere wervels en spieren. Zet er dan nog een niet al te getalenteerde ruiter op en de ellende is compleet.
Dat is dus de meest logische reden om je paard lager en ronder in te stellen (er zijn wel excessen en niet alleen bij ldr), je vloeit spanning af, want door zijn hoofd lager te houden, beperk je enigzins zijn gezichtsveld, dus enge dingen zijn minder eng. Je vraagt meer aandacht van je paard, de focus komt te liggen bij de ruiter. En als gevolg, het boller worden van zijn rugspieren en/dus het aantrekken van zijn buikspieren. Dit lukt niet alleen met de houding van een ontspannen grazend paard, deze heeft wel de wervels open, maar spant geen spieren aan. Daarom is halsstrekken tussendoor een beloning. Maar voor spieraanspanning moet de houding ronder en dan kan het paard dus makkelijker een ruiter dragen. Dit allemaal natuurlijk in combi met been en zithulpen en teugelhulpen.
Er zijn meesters in het klassieke rijden en er zijn een heleboel resultaten mee behaald.
Echter bij het hedendaagse paard is inmiddels zoveel bloed doorgevoerd, dat het hete paard via ldr beter te controleren is. Uitzonderingen daargelaten. Met als groot voordeel, dat vrouwen veel beter kunnen presteren in de sport, met een paard wat heter is, hoeven wij minder te drijven!

Wat een onzin; als je een paard (verticaal) rechtgericht rijdt en dus ontspannen, dient de voor-waarts-neerwaartse tendens zichzelf aan. En je hoeft rugspieren niet op te rekken, want als de rugspieren kunnen ontspannen op het moment dat de buikspieren aanspannen (om-en-om) komen deze vanzelf op lengte en daar hoef je een paard helemaal niet voor rond te werken/trekken. Dat werkt juist averechts, er blijft te veel spanning/stress in het paard.

Als het paard op deze manier wordt gewerkt krijgt het steeds meer vertrouwen in zijn ruiter en zal het niet meer angstig zijn voor wat er in zijn omgeving gebeurd, hij kan dat ook gewoon waarnemen. Niet afgesloten zijn (murf), wat je veel om je heen ziet, maar een paard vol vertrouwen en trots.

Rondrijden voordat een paard ontspannen en recht is geeft alleen maar spierpijn (en stress) en dan heb je natuurlijk allemaal handige smeerseltjes en poedertjes voor, maar wanneer je vanuit ontspanning naar correcte aanspanning werkt heb en dat op een stapsgewijze manier opbouwt, heb je dat allemaal niet nodig! Zeker niet op het niveau van de basiswedstrijden....

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 15:08

en DAT is de uitleg waar ik op hoopte! _/-\o_

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:21

mariska75 schreef:
Wat een onzin; als je een paard (verticaal) rechtgericht rijdt en dus ontspannen, dient de voor-waarts-neerwaartse tendens zichzelf aan. En je hoeft rugspieren niet op te rekken, want als de rugspieren kunnen ontspannen op het moment dat de buikspieren aanspannen (om-en-om) komen deze vanzelf op lengte en daar hoef je een paard helemaal niet voor rond te werken/trekken. Dat werkt juist averechts, er blijft te veel spanning/stress in het paard.

Als het paard op deze manier wordt gewerkt krijgt het steeds meer vertrouwen in zijn ruiter en zal het niet meer angstig zijn voor wat er in zijn omgeving gebeurd, hij kan dat ook gewoon waarnemen. Niet afgesloten zijn (murf), wat je veel om je heen ziet, maar een paard vol vertrouwen en trots.

Rondrijden voordat een paard ontspannen en recht is geeft alleen maar spierpijn (en stress) en dan heb je natuurlijk allemaal handige smeerseltjes en poedertjes voor, maar wanneer je vanuit ontspanning naar correcte aanspanning werkt heb en dat op een stapsgewijze manier opbouwt, heb je dat allemaal niet nodig! Zeker niet op het niveau van de basiswedstrijden....

En wat doe je als de buikspieren niet op de juiste manier aanspannen? Wil je het paard naar de verdoemenis helpen, of gebruik je dan iets wat niet zo mooi lijkt, maar wat wel fijn is voor het paard uiteindelijk? Wie zijn wij om te oordelen over hoe dit paard gereden moet worden?
Waaruit blijkt volgens jou spanning wanneer het paard helemaal rond wordt gereden??

Wanneer let een paard op zijn omgeving? Wanneer het niet vertrouwt op de ruiter. Kan een paard rond gereden worden zonder vertrouwen in de ruiter? Laat een paard zich uberhaupt rijden zonder vertrouwen in de ruiter?

Ik ben het wel met je eens dat rollkur niet op een basiswedstrijd thuishoort, daarvoor hebben de meeste ruiters veel en veel te weinig kennis van zaken. Maar wij kennen deze mevrouw niet en wij weten ook niet precies wat TS heeft gezien... Tegenwoordig heet alles wat iemand in het rijden niet aanstaaat rollkur, gewoon een samenvatting van...

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:24

toevallig weet ik welke combinatie jij bedoeld. op het paard gelet? wat voor dier het is?
zie je de ogen van dat paard?
paard is echt een schurk en door hem zo rond te rijden houd ze de controle bij hem.

als ik dat paard zie lopen zie ik een heel losbewegend paard, wat goed door zijn lijf loopt.
bij die wedstrijd waar jij was heb ik hem niet zien lopen, maar dat het een paard is met gigantisch
veel kwaliteit staat boven water!

amazone is een zeer kundig iemand en weet waar ze mee bezig is. dus niet een of ander onervaren
pennymeisje dat anky na wil doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:25

flora schreef:
toevallig weet ik welke combinatie jij bedoeld. op het paard gelet? wat voor dier het is?
zie je de ogen van dat paard?
paard is echt een schurk en door hem zo rond te rijden houd ze de controle bij hem.

als ik dat paard zie lopen zie ik een heel losbewegend paard, wat goed door zijn lijf loopt.
bij die wedstrijd waar jij was heb ik hem niet zien lopen, maar dat het een paard is met gigantisch
veel kwaliteit staat boven water!

amazone is een zeer kundig iemand en weet waar ze mee bezig is. dus niet een of ander onervaren
pennymeisje dat anky na wil doen.

Ik wilde net nog zeggen: Misschien loopt de amazone hier op bokt rond. Maar dat deed ik maar niet... Nu dient iemand anders van zeer dichtbij zich al aan.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:44

typische bokt discussie!

ten eerste als je iets vind uit je mening tegen diegene als je dat vind en ga niet hier op bokt niet achteraf erover praten!
de meeste paardenmensen zitten op bokt en dan heb je nog meer gedoe

iedereen heeft zijn eigen manier van rijden, en je kunt nooit van een wedstrijd beoordelen wat de kunnen en doen van de ruiter is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:47

DDW1190 schreef:
typische bokt discussie!

ten eerste als je iets vind uit je mening tegen diegene als je dat vind en ga niet hier op bokt niet achteraf erover praten!
de meeste paardenmensen zitten op bokt en dan heb je nog meer gedoe

iedereen heeft zijn eigen manier van rijden, en je kunt nooit van een wedstrijd beoordelen wat de kunnen en doen van de ruiter is!

Typisch om zo'n opmerking te maken ;)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:49

nee helemaal niet, want als je de zoekfunctie gebruikt zie je altijd dezelfde discussie's over de rollkur/ LDR

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:45

Ik vraag me nog steeds af wat TS nou eigenlijk met dit topic wil, en het verbaast me een beetje dat het niet met een verwijzing naar de zoekfunctie op slot gegooid is :?

Immers, we kunnen hier geen discussie gaan voeren over iemand die we niet hebben zien rijden (al krijg ik er op grond van de uitslagen wel een beeld bij := ) en "algemene" discussies zijn er al genoeg. Dus wat wil je dan bereiken :?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:06

Equimotion schreef:
Ik vraag me nog steeds af wat TS nou eigenlijk met dit topic wil, en het verbaast me een beetje dat het niet met een verwijzing naar de zoekfunctie op slot gegooid is :?

Immers, we kunnen hier geen discussie gaan voeren over iemand die we niet hebben zien rijden (al krijg ik er op grond van de uitslagen wel een beeld bij := ) en "algemene" discussies zijn er al genoeg. Dus wat wil je dan bereiken :?

Hoe kan je een beeld krijgen aan de hand van de uitslagen? :+
Die vat ik niet helemaal, zeker niet als je alvorens zegt dat je geen discussie kunt voeren over iets waar je niet bij bent geweest ;)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:10

Uitslagen zeggen echt helemaal niets, dat weet ik wel zeker. Als je een kijkerig paard hebt dat een hoek niet door wil kun je zomaar onderaan staan.
Voordat je kunt oordelen moet je een proef punt voor punt meegejureerd hebben. Zelfs het algemene beeld zegt niets.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:32

Fitzroy schreef:
Uitslagen zeggen echt helemaal niets, dat weet ik wel zeker. Als je een kijkerig paard hebt dat een hoek niet door wil kun je zomaar onderaan staan.
Voordat je kunt oordelen moet je een proef punt voor punt meegejureerd hebben. Zelfs het algemene beeld zegt niets.

Dat bedoel ik dus... :+

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:38

Equimotion schreef:

leer mij ook een ''beeld'' te krijgen bij het zien van uitslagen, lijkt me geweldig.