Brutaal jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lauwyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 16:01

Malenka schreef:
Lauwyyy,
Wat goed dat je hulp zoekt met dit probleem! Ik weet dat dit erg moeilijk en zelfs beangstigend kan zijn.
Mijn haflinger was een draak met longeren. Ik begreep er niets van en dacht op dat moment dat hij 'gewoon' dwars en vervelend was. Ook ik kreeg de tip dit er uit te slaan, hem eens flink op zijn kop te geven. Hij moest gewoon even zijn plaats weten. Helaas was dit niet wat ik moest doen. Maar dat wist ik toen nog niet. Ik heb staan janken in de bak en heb meerdere malen de hoeven van mijn paard op een centimeter langs me zien vliegen. Wat ging er fout? Nou, eigenlijk alles. Ik dacht dat ik wist hoe het moest en toen ik er niet meer uitkwam werd er hulp ingeschakeld. De beste die we toen konden vinden. Helaas ook weer een die precies deed wat iedereen om me heen ons aanraadde… namelijk hem eens op zijn plaats zetten. We schoten er helemaal niet mee op. Ik kreeg zelfs heel vaak te horen dat we beter verdienden dan dit dier. Dat we hem beter weg konden doen en een fatsoenlijk paard moesten kopen.

Uiteindelijk ben ik me na een verhuizing (helemaal uit die omgeving en paard’lief’ ging mee)gaan verdiepen in allerlei andere methoden en ideeën en heb ik alles dat ik tot dan toe had geleerd los gelaten. Als van nature mengde al deze methoden zich met elkaar. Ik heb nooit meer iemand onvoorwaardelijk geloofd en instructies opgevolgd. Maar overal mijn vraagtekens bij gezet en dingen rustig geïntroduceerd bij mijn paard en alle dingen die niet aansloegen direct weer laten varen. Ook ben ik anders naar de situatie gaan kijken. Ik zag geen vervelende draak meer maar ik zag een prachtig dier dat ik met respect wilde behandelen en waar ik echte pure vrienden mee wilde worden. In mijn ogen is hij veranderd van draak naar een pluizige eenhoorn. Dat heeft mijn houding veranderd en daarmee ook die van hem.

Mijn tip voor jou is dan ook om ‘jouw manier’ los te laten. Blijkbaar werkt die namelijk niet zo goed. Sta open voor al het andere en vooral voor jouw paard. Kijk eens met andere ogen naar dit gedrag. Dit kun je waarschijnlijk niet van de ene op de andere dag. Dat kon ik ook niet. Maar achteraf zul je zien dat het een keerpunt is geweest in de samenwerking met jouw paard. Want dat moet het zijn. Een samenwerking. Jij samen met jouw paard en niet het paard dat werkt voor jou. Of wel soms?

Als jij jouw kijk op jouw paard hebt aangepast en helemaal open staat kun je verschillende methode gaan proberen om jezelf en je paard te helpen/ondersteunen. Plaats inderdaad eens een ronde afzetting voor steun, gebruik een dubbele longe om je paard wat meer zekerheid en houvast te geven, wissel het longeren na een rondje (of misschien zelfs maar een halve of een paar stappen)af met een andere oefening en ga dan verder.

Ik wens je heel erg veel succes. Mocht je ooit vragen hebben stel ze dan gerust. Ik kan je geen kant en klare oplossingen geven. Maar ik kan je wel tips geven waar je zelf eens over na kunt denken voor je er mee aan de slag gaat (of niet).

Ohh wat ben ik blij om dit te lezen!
Ik ben er ook achter dat een gevecht aangaan met mijn paard geen optie is, en dat is ook echt het laatste wat ik wil!
Niets liever wat ik wil dan samenwerken met m'n paardje.
Heb nu voor mezelf ook besloten helemaal vanaf het begin opnieuw te beginnen.
Ergens is er iets fout gegaan, ik ga haar nu behandelen alsof ze nog helemaal niets kent terwijl ze eigenlijk al een hele dame is.
Het is zo frustrerend, iedereen weet het beter en iedereen heeft en andere manier.
En dan denk ik, niemand kent mijn paard zo goed als ik dat doe.

Heel erg bedankt, we houden contact 8-)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:03

Zullen we nog langskomen 8-) ?

Lauwyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 16:03

liljebo schreef:
Zo'n roundpen kan zeker in het begin een fijn hulpmiddel zijn voor een jong paard.
En idd... lichamelijk ff alles nalopen is ook erg zinvol. Dan kan ook een reden zijn waarom ze 1 kant niet uitwil
Toch al typisch, dat 1 kant wel goed gaat en de andere kant op gigantische problemen stuit. Als er werkelijk een gebrek aan respect was, zou ze, mijn inziens na, gewoon niet te longeren zijn door TS. Niet links en niet rechtsom En dat geeft dan toch te denken...
Dus ja...waardevolle tip om lichamelijk te laten nakijken.
Als het dat niet is, kun je idd iemand anders met veel ervaring zowel met paarden als met mensen en die twee in interactie te laten kijken en zijn of haar mening/tips vragen

Een laatste tip...
Als je na nwj pas hulp krijgt, zou ik tot die tijd niet longeren.
Dan maak je het probleem iig niet erger. Beperk je gewoon tot grondwerk en hou het leuk voor allebei.
En doe het dan pas weer onder toezicht.

Nee hoor, ik krijg niet nu pas hulp.
Heb het nooit zonder hulp gedaan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:04

juist omdat het eerst goed ging en nu opeens niet, moet je een aantal zaken in overweging nemen zoals idd
-een lichamelijk probleem/blokkade
-tandproblemen (als je tenminste met bit werkt)
-jezelf (foutjes sluipen er altijd stiekem in)

Je schreef overigens eerder dat je zonder hoofdstel niets met het paard kon
Bedoelde je daarmee het longeren na die week of was dat al eerder?
En heb je een hoofdstel dan ook met grondwerk nodig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:04

Lauwyyy schreef:
Kun je mij dan ook vertellen waarom hij het eerst een aantal weken/ maanden hardstikke goed doet. En na een week stilstaan is het ineens helemaal afgelopen. Terwijl we heel rustig weer begonnen zijn omdat ik me er heel goed van bewust ben dat ik rustig aan moet doen. En in die week is er aan mij niets veranderd!

Dat kan verschillende oorzaken hebben, bijv.:
- in het begin deed hij het braaf omdat de moeilijkheid of pijn nog te verdragen was; inmiddels 'pikt' hij het niet meer en geeft hij uiting aan zijn moeite of pijn (van fluisteren naar schreeuwen)
- inmiddels is de pijn erger geworden dat hij nu wel mòet aangeven dat het niet meer lukt
- in die ene week heeft hij misschien een nare val of glijer gemaakt in de wei, of heeft klem gelegen in de stal oid
- je paard is nu volop aan 't wisselen (meer daarover vind je hier: http://www.bitloospaardrijden.info/gebit.htm ) en ook dat is pijnlijk; een bit erin en inwerking met dat bit met longeren kan dan ook behoorlijk pijn doen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:05

Lauwyyy schreef:
liljebo schreef:
Zo'n roundpen kan zeker in het begin een fijn hulpmiddel zijn voor een jong paard.
En idd... lichamelijk ff alles nalopen is ook erg zinvol. Dan kan ook een reden zijn waarom ze 1 kant niet uitwil
Toch al typisch, dat 1 kant wel goed gaat en de andere kant op gigantische problemen stuit. Als er werkelijk een gebrek aan respect was, zou ze, mijn inziens na, gewoon niet te longeren zijn door TS. Niet links en niet rechtsom En dat geeft dan toch te denken...
Als het dat niet is, kun je idd iemand anders met veel ervaring zowel met paarden als met mensen en die twee in interactie te laten kijken en zijn of haar mening/tips vragen

Een laatste tip...
Dan maak je het probleem iig niet erger. Beperk je gewoon tot grondwerk en hou het leuk voor allebei.

Heb het nooit zonder hulp gedaan.

Ik doelde eigenlijk op de hulp die je na nieuwjaar zou krijgen, niet op de instructrice, want die kon het niet oplossen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:05

Lauwyy, ik weet wel waarom het eerst goed ging en daarna opeens niet meer. Hij heeft namelijk eerst in al zijn onschuld maar op de gok wat gedaan. Hij heeft er verder geen duidelijkheid over gekregen of iets geleerd, anders had hij na die week nog steeds wel hetzelfde gedaan. Je realiseert je misschien niet dat het voor een paard allemaal wat moeilijker en complexer is dan het lijkt. Daarom moet je alles rustig in de week leggen, goed nadenken over je stappen en signalen en pas een stapje verder gaan als je paard comfortabel is met het vorige. Mijn paard is btw ook 2,5.
Ninx, niet iedereen is zo laaiend enthousiast over de balingehof als jij.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:07

1 TIP!!!
Zet het paardje nog even lekker een half jaar tot een jaar op de wei!
Ik lees in dit topic dat je haar al vanaf 1 jaar hebt..... ik wil me niet afvragen wat je dus al 1,5 aan het doen bent met haar.
Alles in dit paard schreeuwt dat het " even " genoeg is!! Dat hoeft niet aan jou te liggen, maar een kind van 6 ga je ook nog geen engels leren voor de middelbare school....
Laat het paard lekker kind zijn!!!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:08

Lauwyyy schreef:
Malenka schreef:
Lauwyyy,
Wat goed dat je hulp zoekt met dit probleem! Ik weet dat dit erg moeilijk en zelfs beangstigend kan zijn.
Mijn haflinger was een draak met longeren. Ik begreep er niets van en dacht op dat moment dat hij 'gewoon' dwars en vervelend was. Ook ik kreeg de tip dit er uit te slaan, hem eens flink op zijn kop te geven. Hij moest gewoon even zijn plaats weten. Helaas was dit niet wat ik moest doen. Maar dat wist ik toen nog niet. Ik heb staan janken in de bak en heb meerdere malen de hoeven van mijn paard op een centimeter langs me zien vliegen. Wat ging er fout? Nou, eigenlijk alles. Ik dacht dat ik wist hoe het moest en toen ik er niet meer uitkwam werd er hulp ingeschakeld. De beste die we toen konden vinden. Helaas ook weer een die precies deed wat iedereen om me heen ons aanraadde… namelijk hem eens op zijn plaats zetten. We schoten er helemaal niet mee op. Ik kreeg zelfs heel vaak te horen dat we beter verdienden dan dit dier. Dat we hem beter weg konden doen en een fatsoenlijk paard moesten kopen.

Uiteindelijk ben ik me na een verhuizing (helemaal uit die omgeving en paard’lief’ ging mee)gaan verdiepen in allerlei andere methoden en ideeën en heb ik alles dat ik tot dan toe had geleerd los gelaten. Als van nature mengde al deze methoden zich met elkaar. Ik heb nooit meer iemand onvoorwaardelijk geloofd en instructies opgevolgd. Maar overal mijn vraagtekens bij gezet en dingen rustig geïntroduceerd bij mijn paard en alle dingen die niet aansloegen direct weer laten varen. Ook ben ik anders naar de situatie gaan kijken. Ik zag geen vervelende draak meer maar ik zag een prachtig dier dat ik met respect wilde behandelen en waar ik echte pure vrienden mee wilde worden. In mijn ogen is hij veranderd van draak naar een pluizige eenhoorn. Dat heeft mijn houding veranderd en daarmee ook die van hem.

Mijn tip voor jou is dan ook om ‘jouw manier’ los te laten. Blijkbaar werkt die namelijk niet zo goed. Sta open voor al het andere en vooral voor jouw paard. Kijk eens met andere ogen naar dit gedrag. Dit kun je waarschijnlijk niet van de ene op de andere dag. Dat kon ik ook niet. Maar achteraf zul je zien dat het een keerpunt is geweest in de samenwerking met jouw paard. Want dat moet het zijn. Een samenwerking. Jij samen met jouw paard en niet het paard dat werkt voor jou. Of wel soms?

Als jij jouw kijk op jouw paard hebt aangepast en helemaal open staat kun je verschillende methode gaan proberen om jezelf en je paard te helpen/ondersteunen. Plaats inderdaad eens een ronde afzetting voor steun, gebruik een dubbele longe om je paard wat meer zekerheid en houvast te geven, wissel het longeren na een rondje (of misschien zelfs maar een halve of een paar stappen)af met een andere oefening en ga dan verder.

Ik wens je heel erg veel succes. Mocht je ooit vragen hebben stel ze dan gerust. Ik kan je geen kant en klare oplossingen geven. Maar ik kan je wel tips geven waar je zelf eens over na kunt denken voor je er mee aan de slag gaat (of niet).

Ik ben er ook achter dat een gevecht aangaan met mijn paard geen optie is, en dat is ook echt het laatste wat ik wil!
Ergens is er iets fout gegaan, ik ga haar nu behandelen alsof ze nog helemaal niets kent terwijl ze eigenlijk al een hele dame is.
Het is zo frustrerend, iedereen weet het beter en iedereen heeft en andere manier.

En ik ben blij om dit te lezen...
Opnieuw beginnen is een goed iets met zo'n jong paard. En zoals malenka zo mooi omschrijft is het erg zinvol om alles los te laten waarvan je dacht dat het zo moest en je te orrienteren op een andere manier van omgaan met...
Er valt heel veel moois te leren op dit gebied en ervoor open staan is het halve werk

Vergeet verder ook niet de mogelijke lichamelijke problemen te onderzoeken...

Lauwyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 16:10

Lies21 schreef:
1 TIP!!!
Zet het paardje nog even lekker een half jaar tot een jaar op de wei!
Ik lees in dit topic dat je haar al vanaf 1 jaar hebt..... ik wil me niet afvragen wat je dus al 1,5 aan het doen bent met haar.
Alles in dit paard schreeuwt dat het " even " genoeg is!! Dat hoeft niet aan jou te liggen, maar een kind van 6 ga je ook nog geen engels leren voor de middelbare school....
Laat het paard lekker kind zijn!!!

Ze is pas 2 maanden bezig, daarvoor heeft ze nooit iets moeten doen.

Corally_B

Re: Brutaal jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:20

Oke lauwyy verkeerd gelezen van mij.
Toch blijf ik bij mijn mening dat ik het paard nog even lekker had wegegzet, het paard kent naar mijn idee ruim voldoende voor deze leeftijd. Dus nu lekker wegzetten, zodat je er straks profijt van hebt! En ook al longeer je niet zoveel, 5 dagen in de week uberhaupt al iets fysieks doen met het paard vind ik teveel.... Laat het paard ook gewoon lekker jong en paard zijn

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:23

Lovely schreef:
Lauwyy, ik weet wel waarom het eerst goed ging en daarna opeens niet meer. Hij heeft namelijk eerst in al zijn onschuld maar op de gok wat gedaan. Hij heeft er verder geen duidelijkheid over gekregen of iets geleerd, anders had hij na die week nog steeds wel hetzelfde gedaan. Je realiseert je misschien niet dat het voor een paard allemaal wat moeilijker en complexer is dan het lijkt. Daarom moet je alles rustig in de week leggen, goed nadenken over je stappen en signalen en pas een stapje verder gaan als je paard comfortabel is met het vorige. Mijn paard is btw ook 2,5.
Ninx, niet iedereen is zo laaiend enthousiast over de balingehof als jij.

Daarom zeg ik ook, 'en soortgelijke professionals'.
Overigens is 90% wel zeer enthousiast... maar het kan uiteraard altijd wel eens niet klikken tussen eigenaar en trainer.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:24

Mooi omschreven trouwens Malenka!

Lauwyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 16:34

liljebo schreef:

Een laatste tip...

Heb het nooit zonder hulp gedaan.[/quote]

Oh zo haha, sorry verkeerd begrepen.
Zoals ik net ook al tegen iemand zei, ik ga gewoon helemaal terug naar de basis..
Tegen de tijd dat het nieuwjaar is gaan we wel weer verder kijken met longeren.

Ik doelde eigenlijk op de hulp die je na nieuwjaar zou krijgen, niet op de instructrice, want die kon het niet oplossen ;)[/quote]

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:28

Lauwyyy schreef:

Het ziet er naar uit dat je al goed op weg bent. Goed dat je hebt besloten even helemaal terug te gaan. Dat heb ik indertijd (Dat is 11 jaar geleden. Ik was toen 11 en mijn paard 4) ook gedaan. Mijn paardje was toen wij hem kochten net onder het zadel en net als met het longeren was ook dat een ramp. Hij had best zijn 'goede momenten'. Maar was vooral die draak zoals ik hem al eerder noemde. Dagelijks liet hij mij weten dat wat ik deed niet was zoals het zou moeten. Hij vloog op me af met longeren, denderde simpelweg bij me vandaan of gooide me met rijden af. Ik dapper en eigenwijs als ik was ging dan gewoon verder onder aanmoedigende woorden van stalgenoten en instructie. Ik zou hem er wel onder krijgen. Wat moet dat paard wel niet hebben gedacht? :o

Toen we verhuisd waren kon ik me makkelijk los schudden van alles dat ik tot dat moment had geleerd. Mijn ogen werden geopend. Zoals ik het tot dan toe deed werkte simpelweg niet. Ik ben toen net als jij nu helemaal terug gegaan naar af. En achteraf gezien was het nou ook weer niet zo'n hele grote stap terug want ver waren we samen immers niet :P ). Alle 'simpele' dingen die hij deed zoals ik dat graag zag werden beloond met dingen die hij leuk vond. Dus netjes stil staan en voetjes geven werd beloond met een heerlijke kriebel op de speciale plekjes. (Die overigens ieder paard wel heeft maar waar je gewoon even naar moet zoeken.) Netjes mee lopen aan de lijn (met af en toe eens een pasje weg sturen als aanzet naar longeren) werd beloont met los in de bak spelen etc. Op die manier kreeg hij er lol in om samen met mij dingen te doen en ik zag zijn lol weer wat mij opvrolijkte. Spelenderwijs zijn we samen gegroeid. Zoveel als ik van hem heb geleerd had ik dan ook nooit van een ander kunnen leren en al helemaal niet van een mens.

Ik heb ook wel eens gedacht; "jongen dit kun je al doe het nou toch gewoon", gevolgd door; "potverdorie, rotknol, doe het nou gewoon, dit kun je al lang!" Ik werd dan boos en liep maar even weg. Dat was niet zijn fout maar die van mij. Als ik dan terug kwam stond hij mij heel schattig aan te kijken. Dan smolt ik voor hem en mopperde nog even met een glimlach op mijn gezicht. Mijn volgende reactie was dan: "Oké jochie, nog even plezier maken en dan zien we morgen wel weer.". En dan deden we dingen waarvan ik wist dat hij ze graag deed. Dan kon ik hem belonen en gingen we beide met een fijn gevoel uit elkaar. Elke dag weer probeerde ik dingen die eerder nog niet gingen en haast ongemerkt konden we teeds meer samen doen. ja, voor een buitenstaander heeft het allemaal misschien wel lang geduurd maar voor mij helemaal niet. Alleen als ik er als 'rationeel mens' over nadenk dan vraag ik me wel eens af of het allemaal zo had moeten gaan. Maar mijn gevoel schreeuwt dan heel duidelijk; "JA!". Ik ben blij met mijn ventje, mijn vriend en ze mogen zeggen wat ze willen maar in mijn ogen is hij perfect zoals hij is en dat ook eigenlijk altijd geweest.

Wat ik hiermee wil zeggen? Je begint nu overnieuw. Jij bent blank en het paard is blank. Die dingen die je paard al dan niet zou kunnen tellen niet meer. Je gaat samen schijven/tekenen op een leeg vel. Haal er dus geen dingen bij die het paard al geleerd heeft. Het paard is niet al een 'hele dame'. Het paard is wat het is daar en op dat moment. Bij niemand gaat alles elke dag net zo goed of zelfs beter dan de dag er voor. We doen allemaal wel eens een stapje terug maar dat maakt ons niet minder want iets anders gaat misschien wel net zo goed of misschien beter dan de dag er voor.

En voor de anderen die hebben gereageerd; bedankt voor jullie leuke reacties op mijn berichtje.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:10

Laura, jij weet niet meer wat je moet doen en je paard komt in verzet. Je vraagt ons om hulp en tips, maar alles wat we zeggen is niet goed, of we weten het beter, of het is de verkeerde manier.
Je paard komt in verzet, ik geef aan dat ik denk dat dat komt omdat je hem overbelast. Je zegt dat dat niet zo is en dat hij alles aan kan, waarom komt ze volgens jou dan in verzet? Omdat ze 'onder het werk uit wil komen'. Waarom wil je paard niet werken dan?

Ik heb al meerdere malen gezegd dat ik dit zeg omdat ik het jammer zou vinden als het nu al allemaal fout gaat terwijl jullie nog zo'n leuke toekomst voor jullie kunnen hebben en voor het welzijn van je paard, niet om je af te kraken.

Als jij het allemaal al zo goed weet, en precies weet hoe het zit, hoe kan het dan zijn dat het zo fout gaat? Wees eerlijk en kijk naar de feiten het gaat nu al fout, zo kom je er nooit op te zitten en kun je je paard binnen een jaar verkopen omdat ie niets meer wilt doen.

Wij willen best helpen, we willen zelfs langskomen en daar geld voor benzine/OV in stoppen, maar inderdaad dan wil ik wel dat er naar me geluisterd wordt als ik zeg dat 2/3x per week longeren teveel voor een paardje van 2,5 is, wat het paard zelf ook aangeeft. Als jij het nog zo goed weet en ons ervan wil overtuigen dat wij het fout hebben en dat we daarvoor langs moeten komen, waarom heb je dit topic dan geopend?

Hoop echt dat je je ogen opent, zowel voor jou, maar al helemaal voor het paard.

Edit: Oh, net iets gepost voordat ik mijn verhaal af had. Blij te horen dat het eindelijk doorgedrongen is^^ Veel plezier met je paardje en de toekomst, hoop echt van harte dat jullie het gaan maken samen!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:29

Heel raar, heel wat posts kwamen pas tevoorschijn na mijn post op mijn scherm.
Denk niet dat het zin heeft om nu dan langs te komen, eerst maar lekker rust met z'n 2tjes en weer plezier krijgen met elkaar. Denk wel dat het handig is om alsnog van het aanbod van Puchje in te gaan daarna, die zit denk ik ook wel in de denkrichting die jij nu op gaat met je paardje =)
Namelijk goeie communicatie, respect en vooral SAMEN plezier hebben.

Heb hetzelfde met mijn paard gehad, dacht dat ik alles wel wist, reed immers 6 jaar op een manege waar de paarden daar het wel goed deden! Kreeg mijn eigen paardje wat na een half jaar in verzet kwam en nog een half jaar later geen stap meer wou zetten. Manege eigenaresse die ons eigenlijk zou moeten helpen schreeuwde naar me en zei dat ik mijn paard het beste aan de slager kon verkopen omdat niemand zo'n paard zou willen hebben. Zijn daar toen weggegaan en ben helemaal overnieuw begonnen. Nu, 4 jaar later, kan ik lezen en schrijven met d'r, rij met een halstertje en zonder zadel en is het liefste paard van stal.

Denk dat jullie die richting nu ook op gaan =)

Ik wens jullie heel heel veel plezier en geluk en samenwerking toe!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:58

Lauwyyy schreef:

Zit hier niet de kern van het probleem?
Jouw paard is geen 'hele dame', het is nog niet eens een halve dame maar een een kind.

Longeren is fysiek te zwaar voor een 2 1/2 jarige vanwege de voortdurende belasting van de gewrichten op een kleine cirkel.
Daarbij is ze geestelijk ook nog te jong/kinderlijk voor dergelijke arbeid.

Hopelijk helpt het je om inderdaad weer helemaal blanco te beginnen en dan vooral alles spelenderwijs.

Lauwyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 22:57

beantsje schreef:
Lauwyyy schreef:

Zit hier niet de kern van het probleem?
Jouw paard is geen 'hele dame', het is nog niet eens een halve dame maar een een kind.

Longeren is fysiek te zwaar voor een 2 1/2 jarige vanwege de voortdurende belasting van de gewrichten op een kleine cirkel.
Daarbij is ze geestelijk ook nog te jong/kinderlijk voor dergelijke arbeid.

Hopelijk helpt het je om inderdaad weer helemaal blanco te beginnen en dan vooral alles spelenderwijs.

Ik bedoelde hele dame in haar doen en laten.
Niet dat ze al veel kent of dergelijke, zoals in de berichten hierboven ook al beschreven staat ga ik gewoon opnieuw beginnen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:12

Join up,
Dat is paardentaal en dan is het meestal zo dat een oudere merrie het vervelende jonge paard wegjaagt met behulp van lichaamstaal
Maak je hel groot
Handen omhOog

eN Dan doen ze het zonder touw ofso maar ik zou voor jou wel longeren doen en dan met zweep

Maar ik haed een verzorgpony die ook zo deed.
Voor me ging steigeren.
Enzo

Maak je dan als een agresief paard . Handen omhOog een stap naar haar toe (StampxD) Streng praten.

Ik kan niet uit je verhaal opnemen hoe het paard precies is

Maar anders moet je hulp zoeken:)
Succes!

Malenka

Re: Brutaal jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:34

xTinkertje,

Ik kan je wel vertellen dat een pard als dit juist geen druk nodig heeft. En met de Join Up leg je juist druk op het paard. Je straft het namelijk! Ik denk niet dat het voor deze combinatie dus een goed idee is om hier mee te gaan experimenteren. Het is echter wel een van die methoden die het bestuderen waard is. Wat je er daarna van gebruikt is vraag twee.