Trektocht maken, ervaringen en tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 08:16

Alwiene schreef:
Antheman schreef:
En afgelopen zomer de Neoair van Therm a Rest gekocht. Die is peperduur, dat wel. Maar weegt maar 400 gram, is heeeeeeel klein en ligt erg comfortabel. Je hebt t comfort van een luchtbed. Dit ontwerp heeft ook prijzen gewonnen! *D

Dit is dom 'toeval' zeg. Heb gisteravond laat een heleboel dingen zitten opzoeken enzo kwam ik ook de Neoair tegen die me enorm aansprak, ik wil er graag eens op liggen. Eens uitzoeken wie hem heeft van de kampeerwinkels, waar heb jij hem gekocht? Is ie niet smal op op te liggen? Ik heb nu een safarica van 7 cm maar die is vrij zwaar!

Iedere outdoorwinkel heeft hem.

Zelf heb ik hem bij de Bever gekocht.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Trektocht maken, ervaringen en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 11:00

Hhhm, mischien kan ik daar dan voor gaan kijken. Ik heb een hele slechte rug, en op de meeste normale luchtbedden houd ik het nog geen nacht vol. :n
Daarom wou ik ook niet mee met een normaal trektocht kamp. Want dan moet ik gewoon mee met de groep en zal ik meteen naar huis moeten als het niet meer gaat. Nu hoeft alleen Iris rekening met me te houden. Da's toch wel fijn.

tinkerkatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:08

Wij wandelen met de rugzak en ik heb nu ook zo'n Neoair matje, ik word er erg gelukkig van!!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:28

Naast het onderstrepen van de praktische tips dat alles wat je niet meeneemt niets weegt en ook niet kapot kan :)* nog even wat ander realisme.
Je bent 16 en wil op een verzorgpony de werkelijke wereld in:
Weet de eigenaar dat deze verantwoordelijk is voor het paard als er onverhoopt iets vervelends plaatsvindt?
Idem jouw ouders voor jou?
Ken je het WvW?
Geen redenen om níet te gaan, wel zaken om vooraf door te nemen en te regelen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 14:33

@HC: Heel goed dat je het zegt!
Ik weet dat mijn ouders verantwoordelijk zijn voor de schade die ik veroorzaak (dus als ik een ongelukkige voetganger overhoop rijd omdat ik graag hard wou galoperen) en dat de eigenaren verantwoordelijk zijn voor schade die het dier veroorzaakt (als de pony op hol slaat en niet van plan is opzij te gaan voor die voetganger.)

Eigenaar is al wel op de hoogte en vond het goed, maar de details zullen idd nog besproken moeten worden. :j

Oja, en als ik nog wat mag vragen... Heb je tips voor mij om het rijden op zich comfortabeler te maken? Door die slechte rug heb ik namelijk snel pijn wanneer een pony scheef loopt/zijn rug wegdrukt etc. Ik heb op fitniss al wat oefeneningen geleerd om m'n spieren tussendoor even te stretchen, maar voorkomen is beter natuurlijk.
Als ik merk dat ze heel scheef loopt (wat ze wel eens wil doen) dan probeer ik dat weer dressuurmatig op te lossen, maar ik merk dat ik dat op buitenrit lastiger vind dan in de bak. Ik rijd ook vaak verplicht in de berm dus heel veel kan ik dan niet....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:36

tinkerkatie schreef:
Wij wandelen met de rugzak en ik heb nu ook zo'n Neoair matje, ik word er erg gelukkig van!!!

Echt een topuitvinding :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:06

Miss_Malfoy schreef:
Oja, en als ik nog wat mag vragen... Heb je tips voor mij om het rijden op zich comfortabeler te maken?

Geen lange ritten maken in een engels type zadel.

Die voorwaardse zit is bedoeld voor relatief kort, voorwaards rijden.

Voor een aaneengeschakelde serie dagtochten moet je lekker kunnen doorzitten = andere zit en ander zadel.
Zie het topic ´liefhebbers niet engelse zadels´

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 18:16

Dankje, nou ik ben momenteel voor een boomloosje aan het sparen, en dan een western model, dus dat moet goed komen dan. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:20

Oefffffffffff....boomloos is een NoNo voor trektochten.
Ik weet dat verkopers daar anders over denken, maar die hebben nog nog van Newton gehoord omdat hen dat niet uitkomt.
Ik begin er niet meer aan om dit uit te leggen. Op PN staat een helder stukje door Frans.

Hier een kiek van de dag-in-dag-uit-probleemloos-rijstijl
http://vayacontios.com/uploaded_images/ ... 771722.jpg
:D

Is echt heel goed praktijk-uitgedacht. Compleet met buikbescherming tegen hoog (snijdend) gras en volop vliegenwering.
Draven maar....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:23

Huertecilla schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Oja, en als ik nog wat mag vragen... Heb je tips voor mij om het rijden op zich comfortabeler te maken?

Geen lange ritten maken in een engels type zadel.

Die voorwaardse zit is bedoeld voor relatief kort, voorwaards rijden.

Voor een aaneengeschakelde serie dagtochten moet je lekker kunnen doorzitten = andere zit en ander zadel.
Zie het topic ´liefhebbers niet engelse zadels´

Ik deel je mening niet, Ik rijd al jaaaaren met engelse (dressuur)zadels en of dat een half uur, een halve dag of een halve week is, ik merk geen verschil; niet aan mezelf, niet aan het paard. Kwestie van goed spul gebruiken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:29

ikke schreef:
Ik deel je mening niet,....

Dat staat je vrij.

Ik ken ook iemand die met een Yamaha R1 door de Sahara getrokken is zonder problemen. Toch is een noppenfiets daar geschikter voor.
Idem zadels.
Het heeft een reden dat western-zadels, vaqueras, McClellans, UPS etc zijn zoals ze zijn. Zowel voor de ruiter als voor het paard. Maak daar gebruik van, of niet.

De ts vraagt een tip voor haar rug; dit is een fundamentele....

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 18:32

Ja? Oké vreemd, tot nu toe zijn dat de enige zadels waarop ik probleemloos lange ritten op kan maken zonder een centje pijn.
Maar mischien maar net wat je zelf fijn vind.
Foto ziet er idd praktisch uit, maar zoiets is er zeker niet in een hippe uitvoering? _O-

Op een vreemd paard met vreemd zadel is het voor mij altijd ellende. Dus zolang ik het zadel maar gewend ben gaat het op zich wel.
Mischien eens het een en ander uitproberen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:49

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Ik deel je mening niet,....

Dat staat je vrij.

Ik ken ook iemand die met een Yamaha R1 door de Sahara getrokken is zonder problemen. Toch is een noppenfiets daar geschikter voor.
Idem zadels.
Het heeft een reden dat western-zadels, vaqueras, McClellans, UPS etc zijn zoals ze zijn. Zowel voor de ruiter als voor het paard. Maak daar gebruik van, of niet.

De ts vraagt een tip voor haar rug; dit is een fundamentele....

Oh, dus het paard is niet van belang?
Het heeft inderdaad een reden waarom zadels zijn zoals ze zijn, precies zoals je zegt, voor het comfort van de mens. Over hoe de paardenrug zich daaronder houdt is kennis van veel later datum dan het ontwerp van die zadels.

Voor het gemak gaan we er dan nog maar even aan voorbij dat vrijwel geen mens weet hoe ze een engels zadel op pasvorm moeten beoordelen, laat staan de meer exotische types. Er zijn hier mensen die weten wat er gebeurt op een trektocht met een niet-passend zadel.....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:50

HelgaV schreef:
Dat viel enigzins mee. Qua gewicht was het heel prima te doen. Een slaapzak weegt al niks. Als een tent en tentstokken verdeeld worden, weegt dat ook niet veel meer. Het luchtbed zat in de tent gewikkeld dus het paard had geen last van een stug luchtbed. En de zadeltassen waren qua gewicht aan beide kanten gelijk. Bovenop de zadeltassen, dus achter mijn rug lag nooit maar dan een kilo of 3. Als het veel gewicht was geweest, had ik dat echt niet zo aangepakt. Verder lag het stabiel en het paardje kon zelfs nog in een flinke galop de bossen door! Hij vond het prachtig!

Heb je het nagewogen? Een tent en luchtbed samen onder de 3 kilo? Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen. Als je paard niet meer in flinke galop de bossen door KAN, dan heb je het ook echt veel te bont gemaakt. Zo te zien is je paard wel eentje die van lopen houdt, dus als die gaat aangeven dat het niet kan, ben je meer dan ruim te ver gegaan.

TS, een boomloos zadel is niet verstandig voor een trektocht met bagage op het paard. Of een boomloos zadel goed is voor jouw rug is ook nog maar de vraag, zeker als je pony af en toe scheef wil lopen. Daarnaast is er een heleboel verschil in zadels, niet alleen types zadel, maar ook binnen de verschillende types is nog heel veel verschil. Er zijn dressuurzadels waar ik absoluut niet in kan zitten en er zijn er waar ik niet vanaf wil stappen (en alles er tussenin), hetzelfde geldt voor westernzadels, trekkingzadels, endurancezadels, Iberische zadels en heel de bliksemse bende. Je zult dus goed moeten uitproberen wat voor jou in combinatie met die pony een goed zadel is.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:06

Waratje schreef:
Heb je het nagewogen? Een tent en luchtbed samen onder de 3 kilo?

Natuurlijk kan dat. Mijn tent, al wat ouder model, weegt 2,2 kilo.
Mijn bed weegt dus iets meer dan 400 gram. Dat maakt 2600 gram.
Slaapzak moet ik nakijken, iets van 600 gram.
En op de Neoair van ThermArest na, heb ik spullen die alweer lichter uitgevoerd zijn.

Wij delen de tent ook nog eens in 2en! Mijn Penny heeft altijd het doek, achterop het zadel gebonden. Andor heeft altijd de stokken. Dan hebben ze ieder een kilo aan tent.

Zelf heb ik overigens een trektocht boomloos gedaan, meedere keren zelfs. Op een Startrekk, met 4 dikke panelen en daar een woolich onder. Dat ging goed. Maar ik vind het heel erg kwetsbaar op deze manier.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:12

ikke schreef:
Oh, dus het paard is niet van belang?

Lees; voor mens en paard :)*

Dat een zadel goed moet passen geldt voor élk type.
Een veedrijverszadel, cavalleriezadel, tartarenzadel was/is bedoeld voor minimale belasting van ruiter en paard bij duurlast.

Een engels type zadel is een ontwikkeling door en na Caprilli. De nadruk lag (en ligt) op een voor springen gunstiger geometrie.
Je kan gerust vinden van niet. Prima. Take It Or leave It.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 19:23

Oké, pfoe da's dan even een dillema voor mij.
Waarom vinden jullie boomloos dan precies niet geschikt?

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:25

Antheman schreef:
Waratje schreef:

En op de Neoair van ThermArest na, heb ik spullen die alweer lichter uitgevoerd zijn.

Wij delen de tent ook nog eens in 2en! Mijn Penny heeft altijd het doek, achterop het zadel gebonden. Andor heeft altijd de stokken. Dan hebben ze ieder een kilo aan tent.

Zelf heb ik overigens een trektocht boomloos gedaan, meedere keren zelfs. Op een Startrekk, met 4 dikke panelen en daar een woolich onder. Dat ging goed. Maar ik vind het heel erg kwetsbaar op deze manier.

Ik zuig het niet uit mijn duim hoor :+ . Wij hadden de tent inderdaad verdeeld over 2 paarden.
En het is inmiddels al een jaar of 6 geleden. De paardjes hebben het erg naar hun zin gehad, evenals de ruiters.
Ik wil dus nu geen gezaag meer horen over niet goed e.d. :o ;) Ieder doet het op zijn eigen manier. Zolang het paard er maar geen hinder van ondervind.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:32

Miss_Malfoy schreef:

Gewichtsverdeling is slechter bij boomloos. Als je met boomloos een trektocht met bepakking wil doen, moet je wel heel erg goed weten wat je doet en hoe je paard reageert.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:33

Antheman schreef:
Waratje schreef:

Ik heb een ripstop nylon poncho met ingeslagen ogen welke ook als tent fungeert.

Voor redelijk weer leen ik de moderne Quechua swag van mijn zoon. Dat is echt een ideaal ding.
Zo´n moderne swag van Quechua pakt ook heerlijk; slechts één rol en klaar. Is relatief breed en Je kan er nog kleren in rollen ook en voor 39,95 ben je klaar!

Voor echt koude nachten een slaapzak van Coleman, matje van Airtech. Is samen nog 200 gram minder, veel warmer (en dat wil je niet altijd), van hogere kwaliteit, maar een knap stuk onhandiger en een nog knapper stuk duurde.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:34

Miss_Malfoy schreef:

Lees het stukje van Frans op PN hierover nu gewoon even. Dan begríjp je het punt zelf.

Ook staat er op mijn site een stukje uitleg onder het kopje ´zadels´.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:04

Antheman schreef:
Waratje schreef:

Jij hebt al jaren matjes, dat is een heel andere gewichtsklasse dan een luchtbed. Hoe lang is het geleden dat jij een echt luchtbed in handen hebt gehad? Geloof me, die zijn best gewichtig 8-)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:54

Waratje schreef:
Jij hebt al jaren matjes, dat is een heel andere gewichtsklasse dan een luchtbed. Hoe lang is het geleden dat jij een echt luchtbed in handen hebt gehad? Geloof me, die zijn best gewichtig 8-)

Mijn 1e slaapding op trektocht wás een luchtbed. Een hele lichte. Kost 15 euro, worden nog steeds verkocht. Maar zijn nog altijd zwaarder dan de andere zaken die ik heb gehad.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:24

Miss_Malfoy schreef:
Oja, en als ik nog wat mag vragen... Heb je tips voor mij om het rijden op zich comfortabeler te maken? Door die slechte rug heb ik namelijk snel pijn wanneer een pony scheef loopt/zijn rug wegdrukt etc. Ik heb op fitniss al wat oefeneningen geleerd om m'n spieren tussendoor even te stretchen, maar voorkomen is beter natuurlijk.
Als ik merk dat ze heel scheef loopt (wat ze wel eens wil doen) dan probeer ik dat weer dressuurmatig op te lossen, maar ik merk dat ik dat op buitenrit lastiger vind dan in de bak. Ik rijd ook vaak verplicht in de berm dus heel veel kan ik dan niet....

Afwisselend rijden en naast je paard lopen, bv 3 kwartier rijden en dan een kwartier tot 20 minuten wandelen. Is zowel prettig voor je eigen spieren als prettig voor de rug van je paard.

Als je erover denkt zelf een boomloos zadel te kopen, bedenk dan dat veel goedkopere boomloze te slap zijn en bij de duurdere de pasvorm weer nauw komt. Je koopt niet zomaar en zadel, dat moet echt op je paard passen. En welk zadel je ook neemt, zorg dat paard en jij er goed aan gewend zijn. Jij moet wennen aan en ander zadel, maar je paard ook!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:45

Miss_Malfoy schreef:

Inmiddels al wat verder? Dat het helemaal geen dilemma maar gewoon helder is?
Dat je een zadel nodig hebt waar je met je rug in een anatomisch correcte houding rechtop in kan zitten? en wat jouw ruitergewicht over een zo groot mogelijk dragend oppervlak van de ribbenkast van het paard verdeelt?

Voor jou zou het UPS zadel ideaal kunnen zijn:
http://www.militaryhorse.org/upsaddle/
Dat is bedoéld voor treks met tot 20 kilo bagage.

Het is 1 van de grote 3 praktijkbewezen zadels; http://www.nzmr.org/saddles.htm
Deze zadels zijn alle drie gewoon te koop. Op Hue&Hott kan je deze types zelfs alle drie in de catalogus vinden!
Het ´engels´ type zadel is een spórtzadel op basis van het springzadel van Caprilli. Net als de Yamaha R1 voor circuitsport bedoeld is ;)
Verder op het genoemde zadeltopic.