Buitenrijden, Mensen express raar doen zodat paard schrikt!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xbearx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:50

Arabesk schreef:
ja heel vaak meegemaakt, toeteren, afsnijden, lawaai maken etc etc

Ik vraag me dan altijd af of ze zich realiseren hoe het zou zijn als iemand een nietverkeersmak paard heeft en dodelijk verongelukt door hun toedoen :(

ja, bij ons op stal is 3 jaar geleden iemand verongelukt op de weg te paard. er kwam een brandweerwagen langsrijden en die deed net de sirenes aan... paard steigert en valt achterover.

verder kan ik me er niet zo aan ergeren, alleen wil ik mijn moeder nog wel eens zien als zij van het voorjaar met haar jonge paard voor het eerst de weg opgaat en dan dat soort mensen tegenkomt...

ske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:51

vaak is het echt dat mensen gewoonweg niet weten dat een paard kan schrikken dit is echt in de meeste gevallen zo. op 2 staat jaloezie.
het enige dat je kan doen is zelf kalm blijven! lopen schreeuwen heeft toch geen nut. daar maak je u paard alleen maar zenuwachtig mee. je kunt wel netjes vragen of ze dit in het vervolg niet meer willen doen. als ze beginnen schelden gewoon doorijden en negeren met zulke mensen kun je toch niet praten.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:53

Vant zomer waren er een stuk of 4 scooters de hele tijd door in een bepaalde straat aan het rijden waar wij dus langs moesten met de pony's, ik voelde hem al aankomen dus we gebaarden om rustig te rijden. Deze jongens rijden altijd met een rot gang door de straat en vinden het maar al te leuk om te toeteren enz. maar tot mijn grote verbazing gingen ze heel rustig rijden en deden geen rare dingen. 1 jongen zei dat ze even rustig moesten doen. Vond dat toch wel aardig van ze! :)

Tancreda4

Re: Buitenrijden, Mensen express raar doen zodat paard schrikt!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:03

WvW ken ik ook niet, heb geen ruiterbewijs (vind ik onzin), ken de verkeersregels van fietsexames, auto exames etc, en ken mijn paard. Verder horen ruiters zich aan regels te houden en rekening mee te houden en kunnen niet verwachten dat iedereen maar rekening met hen houdt, maar ik verwacht wel dat ik normaal wordt benaderd alsof ik een fiets of iets was zonder achterlijk getoeter of wat dan ook. Ik zou ook zeggen dat je niet met een onervaren paard dat schrikt buiten moet gaan rijden, maar een parad moet het ooit gaan leren, en daar hoort praktijk ervaring ook bij.

Mijne heb ik verkeersmak gemaakt aan de hand (zonder andere paarden) en gelukkig heeft dat goed uitgepakt. Ik weet wat haar zwakke punten zijn (tractoren en ander groot verkeer) en hou daar rekening mee. Probeer op tijd op een veilige plek (oprit of brede berm) te komen, of ik stap af, van te voren zodat ik geen oponthoud bezorg.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 00:12

Ik ben een keer op een haar na aangereden door een SUV met trailer met 2 paarden erin. Ik schrok meer dan mijn paard (die gaf geen kik), maar ik vond het hartstikke eng en voelde de spiegel wel! Het was in een smalle bocht en die gasten gingen me toch hard. Echt gevaarlijk, zelfs als ik daar niet gereden had. Voor het zelfde geld waren ze omgeslagen. En daarna vol gas verder rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 00:37

Miss_Montana schreef:
Kimmey schreef:
Ik heb even meegelezen en eigenlijk was ik niet van plan te reageren, maar ik heb toch een vraag. Ik zie een aantal keer "100% verkeersmak" of "100% bomproof" voorbij komen.

Honderd procent, echt? Zijn er nou werkelijk mensen die dat geloven?
Ik begrijp dat je het beste uit je paard wilt halen, maar 100% verkeersmak lijkt míj niet realistisch.

Dus moeten we maar accepteren dat een paard aan de kletter gaat en andere weggebruikers hiermee in (levens)gevaar brengt? :)

Dat is wel erg zwart-wit denken, vind je zelf ook niet?
Zoals ik al zei, je moet het beste uit je paard willen halen. Maar 100% bestaat niet, machinaal al niet, laat staan met een dier.

Waarmee ik dus bedoel te zeggen: je kan niet alleen op je paard vertrouwen omdat ie "100% verkeersmak" is. Naar mijn mening bestaat dat niet, en moet je dus een goede ruiter en vertrouwde combinatie zijn voordat je de straat op gaat zodat je een zo veilig mogelijke situatie kan creëren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 09:49

Tancreda4 schreef:
WvW ken ik ook niet,...

Die indruk kreeg ik al.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:26

WvW staat voor wegen-verkeers-wet.
Maar ze kunnen nog zoveel wetten gaan schrijven in nederland,dr zijn er maar weinig die zich eraan houden!
De mooiste en beste wet is de FATSOENS-WET iets wat niet iedereen in zich heeft.
Het is niet normaal om een paard of welk dier dan ook expres op te jagen door je voertuig of welke dingen dan ook.
Maar mensen zijn nu eenmaal van die rare wezens die sensatiebelust zijn.
En om te zeggen dat je met een niet verkeersmak paard niet op straat moet gaan rijden is toch ook krom,want hoe krijg je dan een verkeersmak paard?Het is uiteraard wel wat verstandiger om samen te gaan rijden als je paard nog wat schrikachtig is.

Maar de wetten lapt zich toch bijna iedereen aan de laars,daarom krijg je ook van die idiote situaties!

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:16

het is wel 2 delig denk want er zijn natuurlijk ook fietsers die in principe niets tegen ruiters hebben maar als ze regelmatig door hopen paardenmest moeten fietsen omdat de zogenaamde nette ruiters overal hun stempel achterlaten tja .. dan krijg je actie reactie .
en uhh brutale/asociale mensen heb je overal , ik hou (meestal ) de eer maar aan mezelf :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:21

funnyhorses schreef:
En om te zeggen dat je met een niet verkeersmak paard niet op straat moet gaan rijden is toch ook krom,want hoe krijg je dan een verkeersmak paard?

Met kennis, kunde en vaardigheid.
Niet door er op in het verkeer te gaan in de vage hoop dat het er wel aan gaat wennen en het risico ondertussen bij de samenleving te leggen.
Het gebrek aan kennis kunde en vaardigheid wat norm is in de ruiterij, is krom. Het niet met een verkeersveilig paard het verkeer in gaan, is helemaal recht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:59

In dit geval ben ik het eens met HC. Het is ontzettend onverantwoord om met een paard dat niet verkeersmak is, tóch de straat op te gaan. Dan vorm je een gevaar voor je medemens.

Zoals ik al zei geloof ik niet in 100%, niet bij mens, dier, of machine. Maar je kan er wel voor zorgen dat je het BESTE uit jezelf, je paard en de situatie haalt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-11-09 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:59

Huertecilla schreef:
funnyhorses schreef:
En om te zeggen dat je met een niet verkeersmak paard niet op straat moet gaan rijden is toch ook krom,want hoe krijg je dan een verkeersmak paard?

Met kennis, kunde en vaardigheid.
Niet door er op in het verkeer te gaan in de vage hoop dat het er wel aan gaat wennen en het risico ondertussen bij de samenleving te leggen.
Het gebrek aan kennis kunde en vaardigheid wat norm is in de ruiterij, is krom. Het niet met een verkeersveilig paard het verkeer in gaan, is helemaal recht.

Moet jij nu altijd het laatste woord hebben? ;)
Zo te lezen ben jij het helemaal en is de rest van de paardenliefhebbers maar een beetje dom ofzo?
Tuurlijk ga je niet de straat op met een paard wat niet goed luisterd maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om op eigen terrein te oefenen en dan moet men soms gebruik maken van de omgeving!
Als je een kind leert fietsen ren je eerst mee en dan ga je samen,dan is het toch ook prettig als het verkeer niet langs je kind door raast of ineens op je kind begint te toeteren?!

En een paard is en blijft een vluchtdier,en als de paniek er echt goed in zit dan kun je nog zo'n ritmeester zijn maar dan ga je!Leuk als je dan je botten breekt omdat een automobilist end. zich niet gedragen kan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:03

funnyhorses schreef:
En een paard is en blijft een vluchtdier,en als de paniek er echt goed in zit dan kun je nog zo'n ritmeester zijn maar dan ga je!Leuk als je dan je botten breekt omdat een automobilist end. zich niet gedragen kan!

Als die kans zo groot is moet je de straat niet op. Honderd procent bestaat niet, maar maak die kans dan op zijn minst zo klein mogelijk.

(Als ik mijn kind leer fietsen doe ik dat dan ook niet bij een weg. Dan zoek ik rustige plek op, het liefste iets van een pleintje. Al vind ik dat je een mensenkind en een paard niet kan vergelijken.)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:07

waar het in dit topic om gaat is het gedrag van medeverkeers gebruikers t.o.v. een paard!
Het is niet nodig om te gaan toeteren en schreeuwen en al die onzin daar gaat het om!
Mijn paard is ook goed verkeersmak,vertrouwd me helemaal maar als er nu een vrachtwagen vlak langs ons door zou razen en daarbij de toeter zou laten gaan plus de lucht van de remmen nou dan weet ik niet wat er zou gebeuren en dan is net dat ene kleine sprongetje opzij misschien te veel!
Met dank aan de ozo leuke chauffeur he!
Kleine moeite om met elkaar rekening te houden,toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:11

Je hebt gelijk dat het topic daar om gaat.

En ik moet zeggen dat echt niet begrijp dat er blijkbaar ZO veel mensen zijn in dit topic die dergelijke ervaringen hebben. Hier (midden-nederland, en zeker geen klein boerendorpje) stoppen de bestuurders netjes, remmen af als ik dat met signalen vraag en worden er geen steentjes naar mij of mijn paard gegooid.
Daarom haak ik daar niet op in, ik heb daar niets op te zeggen.

Ik haakte enkel even in op het commentaar van enkele mensen met hun wonderpaarden die voor de volle honderd procent verkeersmak zijn.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:16

funnyhorses schreef:
waar het in dit topic om gaat is het gedrag van medeverkeers gebruikers t.o.v. een paard!
Het is niet nodig om te gaan toeteren en schreeuwen en al die onzin daar gaat het om!
Mijn paard is ook goed verkeersmak,vertrouwd me helemaal maar als er nu een vrachtwagen vlak langs ons door zou razen en daarbij de toeter zou laten gaan plus de lucht van de remmen nou dan weet ik niet wat er zou gebeuren en dan is net dat ene kleine sprongetje opzij misschien te veel!
Met dank aan de ozo leuke chauffeur he!
Kleine moeite om met elkaar rekening te houden,toch?

het is zelfs verboden te claxonneren zonder reden (!)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:17

Och ik rij elke dag zo'n 2 uur buiten en het gebeurd me zo vaak, gelukkig heb ik de Koelste Fjord die er bestaat en trekt ze zich nergens iets van aan :D

Maar moet zeggen dat ik wel heel vaak heb met tractoren enz dat ze heel langzaam mij voorbij gaan en dat zij hier wel echt rekening met mij houden..
In de winter is mijn merrie wel iets schrikachtig en ziet ze ook overal spoken maar het is meer 2 tellen dribbelen en als ze merkt dat ik rustig blijft doet zij het ook

Mensen met de racefiets heel wat minder die schreeuwen al van 25 meter afstand dat ik moet oprotten, tja wat doe je dan dan ga je lekker midden in het pad lopen :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:20

nee 100% verkeers mak kan in mijn ogen ook niet!!!
Wel heb ik vertrouwen in mn paard maar niet in degene die dan raar zou gaan doen,snappie?
En daar gaat het om,er is altijd wel iemand die zoiets moet meemaken,het wangedrag van een ander!
Ik maak het een enkele keer mee dat er zo'n overspannen iemand zich even moet uitkuren ahhaha maar ik lig er verder ook niet van wakker hoor.
Ik weet dat ik het allemaal netjes doe,dus hand uitsteken en voorrang KRIJGEN en niet NEMEN!Voetgangers ten alle tijden voor laten gaan en keurig stil staan bij een stoplicht.
En zo doet denk ik het grootste deel van de ruiters maar soms word zelfs dat niet in dank afgenomen en krijg je van de debiele akties.

Ulrika

Er zijn zeker wel mensen die er rekening mee houden maar er zijn er ook genoeg die dat niet doen...pas ging ik samen met een vriendin naar buiten en we moeten hoe dan ook een stukje over de weg om bij het bos uit te komen...komt er een auto met een noodgang aan...wij reden midden op de weg zodat hij wel vaart moest minder en wij al gebaren dat hij rustiger moest doen...hij remde wat af dus wij gingen netjes aan de kant...heeft hij ruimte genoeg geeft hij gas bij! vlak langs muhn paard af! als ik mijn been uitgestoken had kwam hij tegen de auto aan echt asociaal! wij hebben geluk gehad dat we niet zo's schrikkerige paarden hebben maarja je paard zou maar eens naar die auto trappen ben jij wel schuldig.

Sandeman

Tijdens een buitenrit met manege moest er een grote weg over worden gestoken. Een vrachtwagen van Coca-cola, wilde tussen de paarden door rijden toeterde luid. Instructeur pisnijdig en Coca-cola company gebeld. Hij had het nummerbord genoteerd.
Dame die de tel opnam had zelf paarden en zei meteen...die is voor mij.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:21

wees blij LIN dat ze roepen, laatst wurmde er zich een mountainbiker heel dicht langs me heen (op een smal pad) Paard schrok zich behoorlijk kapot (we hadden de wind tegen en zowel het paard als ik had niets gehoord) Ik was blij dat ze niet uitgehaald heeft naar de fietser. Roep dan even als je in de buurt raakt dan kon ik zo ver mogelijk in de berm gaan rijden. Nou heb ik een paard wat kriebelig is voor fietsers :n
Laatst bijgewerkt door Qimm op 25-11-09 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:22

SecretLIN schreef:
Och ik rij elke dag zo'n 2 uur buiten en het gebeurd me zo vaak, gelukkig heb ik de Koelste Fjord die er bestaat en trekt ze zich nergens iets van aan :D

Maar moet zeggen dat ik wel heel vaak heb met tractoren enz dat ze heel langzaam mij voorbij gaan en dat zij hier wel echt rekening met mij houden..
In de winter is mijn merrie wel iets schrikachtig en ziet ze ook overal spoken maar het is meer 2 tellen dribbelen en als ze merkt dat ik rustig blijft doet zij het ook

Mensen met de racefiets heel wat minder die schreeuwen al van 25 meter afstand dat ik moet oprotten, tja wat doe je dan dan ga je lekker midden in het pad lopen :)

Ohnee hoor ik ga meteen aan de kant!
Ik heb ze liever voor me dan achter me en als je sportfietser bent en je hebt de vaart er lekker in zitten dan kan ik me voorstellen dat het knudde is om weer te moeten afremmen.
Ieder z'n hobby,laat ze maar gillen dan weet ik tenminste dat ze eraan komen.

Juist de fietsers die van achter komen en zich niet kenbaar maken daar schrik ik(en niet mn paard haha)me telkens weer een hoedje van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:26

funnyhorses schreef:
nee 100% verkeers mak kan in mijn ogen ook niet!!!
Wel heb ik vertrouwen in mn paard maar niet in degene die dan raar zou gaan doen,snappie?
En daar gaat het om,er is altijd wel iemand die zoiets moet meemaken,het wangedrag van een ander!
Ik maak het een enkele keer mee dat er zo'n overspannen iemand zich even moet uitkuren ahhaha maar ik lig er verder ook niet van wakker hoor.
Ik weet dat ik het allemaal netjes doe,dus hand uitsteken en voorrang KRIJGEN en niet NEMEN!Voetgangers ten alle tijden voor laten gaan en keurig stil staan bij een stoplicht.
En zo doet denk ik het grootste deel van de ruiters maar soms word zelfs dat niet in dank afgenomen en krijg je van de debiele akties.

Dat begrijp ik ook goed. En dat dergelijk gedrag van een ander ongemak veroorzaakt snap ik ook.
Mijn punt is alleen, dat je er voor moet kunnen zorgen dat je niet van die heftige ongelukken krijgt zoals die hier in het topic worden beschreven (paarden die midden op de weg springen, terug naar de stalling rennen, etc). Want dat is dan in mijn ogen de fout van de ruiter. Misschien veroorzaakt door de omgeving, maar wel de fout van de ruiter.

Ik ga me trouwens ook niet expres vervelend gedragen als het gedrag van andere mensen me niet aanstaat. Zo ontstaan er dus ongelukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:31

Kimmey schreef:
Dat is wel erg zwart-wit denken, vind je zelf ook niet?
Zoals ik al zei, je moet het beste uit je paard willen halen. Maar 100% bestaat niet, machinaal al niet, laat staan met een dier.

Waarmee ik dus bedoel te zeggen: je kan niet alleen op je paard vertrouwen omdat ie "100% verkeersmak" is. Naar mijn mening bestaat dat niet, en moet je dus een goede ruiter en vertrouwde combinatie zijn voordat je de straat op gaat zodat je een zo veilig mogelijke situatie kan creëren.

Idd, maar die zwart-witte reactie is dan weer mijn antwoord op sommige verhalen hier. Enkele bokkers zetten een verhaal neer over hun paard dat aan de kletter gaat en levensgevaarlijke capriolen uithaalt alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Er totaal niet bij nadenkend dat het paard nietsvermoedende weggebruikers in levensgevaar kan brengen. Daar word ik dan weer een beetje moedeloos van := Maar als ik jouw laatste posts zo doorlees denk ik dat wij ons qua mening op dezelfde lijn bevinden :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-11-09 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:32

funnyhorses schreef:
En een paard is en blijft een vluchtdier,

Nee, ´vluchtdier´ bestaat niet.

Schrik = reflex.
Vlucht = gedrag. Gevolg van een keuze tussen vechten, vluchten, afwachten.

Een paard leren om na schrik af te wachten op wat de ruiter aangeeft is.... opvoeden en dresseren :D

Dit is +:)+ , want als paarden vluchtdieren zouden zijn zouden ze niet in het verkeer horen.