paard op stal met oud en nieuw?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

binky

Re: paard op stal met oud en nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:24

Mijn pony's staan ook achter het huis in een zandbak met inloopstal en helaas woon ik niet buiten [gewoon aan een doorgaande weg van dorp naar stad] dus ja bij ons wel vuurwerk.
Om tien voor twaalf ga ik naar buiten,doe het licht aan in de inloop en leg er hooi neer zodat ze wat te knabbelen hebben.
Noem me gek [ben ik ook wel besefg ik nu :P] maar om 12 uur zit ik tussen mijn tink en a-welshje in de stal en hou ze in de gaten. Erg gezellig voor mijn gezin hahahahahaha
Als het ergste vuurwerk achter de rug is ga ik pas naar binnen.
Het ene jaar is dat om tien over 12 maar andere jaren soms pas om half 1......Maakt mij niet uit ,de veiligheid van mijn dieren gaat boven alles.

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:33

Hier blijven ze lekker op stal:)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:41

Urko schreef:
Zo weet ik 2 paarden die waarvan eentje al 24 jaar buiten stond met oud en nieuw en de ander al 8 jaar.
Om een of andere redenen zijn ze dus wel gaan rennen en zijn ze tegen elkaar aangeknalt (vermoeden we). Eigenaar kwam thuis om 3 uur snachts en beide dieren lagen dood in de wei.
|( -gelukkig nieuwjaar...- |(

Nu gaan de paarden dus op stal, licht aan, radio aan. Geen paard meer wat op de wei komt die nacht.

Onverantwoord om je paard(en) buiten te zetten met oud en nieuw vind ik dus.

Nogal kort door de bocht. Menig paard raakt in de stal meer in paniek dan in de wei. En in de stal kan een paard zich in een dergelijke situatie toch behoorlijke verwonden,
Ik denk dat het aan de eigenaar is, die de paarden goed kent, en aan de situatie ligt, wat op een dergelijk tijdstip de beste optie is.
Voor de een zal dat de stal zijn, voor de ander buiten. Ieder paard en ieder situatie is anders.

Lijkt me overigens erg onwaarschijnlijk dat twee paarden dusdanig tegen elkaar oprennen dat ze dood omvallen. Heel erg voor de eigenaar dat hij de paarden zo heeft gevonden, maar de oorzaak lijkt me toch echt niet het tegen elkaar oprennen.

Dat er iets ergs is gebeurd... ja dat wel.
Helaas kun je niet overal mensen in de buurt van je wei vertrouwen. Zo zijn er toch altijd idioten die vuurwerk in een wei, maar ook in een stal, kunnen gooien of je paard kunnen vergiftigen of andere rotstreken uithalen.
Zeker op zo'n nacht.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:45

onze op stal, we doen juist niet veel anders dan normaal, niet de hele avond de lichten aan oid, er wordt dan niet of nauwelijks afgestoken in ons dorp, ze kunnen gewoon met hen hoofd naar buiten kijken. 11 uur doen we de lichten aan, dan komt het meeste vuurwerk op gang. om kwart voor 12 ernaar toe, beetje hooi/kuil, en erbij blijven.

onze paarden staan altijd te kijken en vinden het volgens mij wel leuk, :D zijn niet heel bang. Wel wat onwennig in het begin. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 02:06

Inujojo schreef:
Onverantwoord? Ik denk dat ik mijn paard eerder dood vind als ik d'r binnen laat. Mijn paarden staan al jaren niet meer binnen en als ik mijn merrie even als voorbeeld neem, die heeft een hekel aan geluiden die ze wel kan horen maar niet kan zien, daar kan ze niet tegen ( en zo'n soort situatie creëer je juist als je ze op stal zet met de lichten aan )
...
Mijn paard is ontzettend bang voor dingen die ze wel kan horen maar niet kan zien, dus ze gaat die nacht echt naar buiten. Kan ze zien wat er aan de hand is en waar het aan de hand is en dan weet ik zeker dat ze net als voorgaande jaren de volgende ochtend bij het eten weer er weer lekker ontspannen bij staat.

ELK paard reageert angstiger op dingen die hij/zij niet kan zien.
Dat geld echt voor elk paard.
Paarden die op stal rustiger zijn dan in de wei zijn dat omdat de stal een vertrouwde plek is omdat ze daar bv hun voer krijgen maar zo werkt het dus niet bij elk paard (waaronder die van Inujojo). Als je dat vertrouwde plekje verplaatst naar waar ze het vuurwerk wel kunnen zien zul je merken dat ze dan nog rustiger zijn.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:46

anneliesdj schreef:
En je denkt dat het voor een paard wel fijn is om in een stal te staan, steeds te schrikken maar nergens heen kunnen en ook niet kunnen zien waar het geluid vandaan komt?

Lekker slim om zelf panisch te gaan doen en alles maar op te sluiten, zal bij jouw dieren dan ook wel nodig zijn.

nou mijn ervaring is dat ze rustiger zijn op stal bij ons werd altijd een duizend klapper (of hoe heet zo'n ding de grootste) afgestoken aan de overkant bij de chinees en dan moet ik mijn paarden buiten laten?
en nee ben zelf zeker niet panisch en dat is bij mijn dieren zeker ook niet nodig ze zijn de brave zelve.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:54

Wij hebben ze 1 jaar in ons grote land gehad met oud en nieuw. :) Dat was ideaal. Nog nooit zulke rustige paarden gehad! Het is wat achteraf en er wordt weinig vuurwerk afgestoken. Ze konden wegvluchten van enge dingen als ze dat zouden willen, maar ze stonden rustig te grazen.

Helaas is de bodem (veen + klei) vaak te slecht om ze er elk jaar heen te brengen met oud en nieuw. Als ze toch een keer schrikken en een sprintje trekken, moeten ze niet alle kanten opglijden. Dan kan ik ze met peesblessures en andere narigheid weer naar huis halen.

Thuis schieten ze echt van alle kanten over de stallen heen, omdat we middenin een woonblok zitten. Dat is een ramp. :\ Het flitst aan alle kanten en het lawaai is verschrikkelijk. We zijn dan ook genoodzaakt ze te verdoven, constant te voeren, ramen zoveel mogelijk af te dekken, enzovoorts. Het zijn geen leuke dagen voor de paarden. :n

Tessa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:59

Mijn oude verzorgpaardjes gingen wel altijd op stal met Oud & Nieuw. Boven en onderdeur dicht en uiteraard genoeg te knabbelen. Paarden stonden midden in het dorp, dus er was wel aardig wat vuurwerk.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:02

Overdag met karbid schieten blijven ze gewoon buiten. Ze schieten tegenover mijn wei en ik heb dan liever dat ze een paar keer wegrennen en kunnen zien wat er gebeurt dan dat ze bij iedere knal achterin de stal vliegen.
En rond 12 uur staan ze gewoon op stal want ze staan elke nacht op stal. Ze staan ver in het buitengebied dus zoveel word er rond 12 uur niet geknald.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:13

Op mn oude manege ging ik vaak op oudjaarsdag nog even buiten wandelen.. Maar daar stonden ze 's nachts zowiezo binnen en dat ging altijd goed.
Dit jaar staan ze voor t eerste jaar aan huis en heb ik er ook nog eens zowiezo twee staan die ik nog niet eerder heb meegemaakt met oud en nieuw, maar wij zitten een eindje buiten het centrum en de paarden gaan zowiezo naar binnen 's nachts.
En omdat ze aan huis staan zien we dan wel hoe het gaat..
Alleen als m'n veulen terug naar huis komt voor die tijd blijft hij buiten met zijn moeder en evt een ander paard, maar dat is puur omdat zij altijd buiten staan en het denk ik ''enger'' is dat hij op stal moet dan heel het vuurwerk.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:49

Ze staan bij mij lekker binnen in hun vertrouwde box. Ik zorg voor genoeg te knabbelen. Ik ga er ook altijd naar toe net voordat het echte vuurwerk losbarst.
Moet zeggen dat het altijd vrij rustig blijft. Ik heb nu een jonkie erbij staan..dus ik ga ook dit jaar weer even geruststellen...en zet dan de radio de hele avond aan, maar verwacht niet veel bijzonders.

Succes allemaal...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:26

De mijne staan in ochtend wel buiten, maar komen in de middag binnen. Afhankelijk wanneer het geknal begint. Radio op Slam FM en op standje oorverdovend.
Maar door de harde radio horen ze het geluid niet en zijn ze lekker rustig.

Moet ik wel zeggen dat we om 5 over 12 met de hele familie bij de stal staan. Daar hebben we het beste zicht op het vuurwekr van de omringende dorpen en een lekker muziekje erbij :P

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:31

Ik geloof dat ze op de pensionstal waar mijn pont staat, de ramen/luiken dicht doen en in de binnenstal de radio aan.
En volgens mij geven ze rond die tijd nog wat kuil.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:09

Hier blijft alles buiten. Rond elf uur ga ik nog hooi geven, om twaalf uur ga ik nog even kijken maar ze staan dan eigenlijk altijd rustig te eten.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:13

Onze paarden staan sowieso op stal 's nachts :j
Meestal gaan we na 12'en even kijken en staan ze vaak lekker naar buiten te loeren :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:28

de mijne blijven lekker buiten staan, waar ze al jaren 24/7 staan.
Ik heb niet eens stallen.
Ik ga er rond 12 uur wel heen, maar vorig jaar stonden ze hooi kauwend naar het vuurwerk te kijken en zeiden nog net geen OHH en AHHH

Ze knallen hier nu al in het dorp, dus ze wennen er geleidelijk aan wel weer aan. Ik blijf ook gewoon buiten rijden

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:35

in onze omgeving zit de ellende niet zo zeer in het vuurwerk tijdens oud en nieuw, echter het Carbid schieten op oudjaarsdag en alle 'oefendagen' daarvoor...... :roll:

Het Carbid schieten word gedaan op een voetbalveld dat grenst aan onze weide/schuur....zit amper 100 meter tussen. Vlak voor aanvang haal ik de paarden binnen en zet de radio keihard aan. Dit voorkomt echter niet dat ze het eerste uur knallen echt staan bibberen in de stal, zo zielig.

Na de Carbid ervaring zijn ze wél letterlijk en figuurlijk weer een jaar 'bomproof'......... 8-)

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:38

Carbid schieten? Dat moet je even uitleggen hoor :+

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:16

Overdag staan ze buiten totdat het karbitschieten begint (tenminste we zien het even aan en als ze onrustig zijn gaan ze naar binnen anders niet). 's avonds sowieso op stal met de lamp aan en radio aan. Ik ga tegen 10 over 12 altijd even kijken, ze zijn meestal wel onrustig maar niet overdreven (gelukkig is het geknal ver weg, de lichtflitsen maakt ze onrustiger vaak). Verder zorgen we dat er de hele oudjaarsdag iemand thuis is om een vinger aan de pols te houden. Tja...het is niet anders helaas maar hier thuis wordt niet geschoten of geknald!

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:32

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:38

freespirit schreef:
in onze omgeving zit de ellende niet zo zeer in het vuurwerk tijdens oud en nieuw, echter het Carbid schieten op oudjaarsdag en alle 'oefendagen' daarvoor...... :roll:

Het Carbid schieten word gedaan op een voetbalveld dat grenst aan onze weide/schuur....zit amper 100 meter tussen. Vlak voor aanvang haal ik de paarden binnen en zet de radio keihard aan. Dit voorkomt echter niet dat ze het eerste uur knallen echt staan bibberen in de stal, zo zielig.

Na de Carbid ervaring zijn ze wél letterlijk en figuurlijk weer een jaar 'bomproof'......... 8-)

Dat gebeurd hier ook veel, gelukkig heeft de gemeente het verboden om het maar gewoon ergens te doen maar is een weiland voor de school 'gereserveerd' waar de jeugd op oudejaarsdag carbid mag schieten, daar staan ze dan ook met 20 bussen naast elkaar :=

Gelukkig is dat hier ver uit de buurt, kan me voorstellen dat je ze binnen zet als ze het in de wei naast je doen, al was het alleen maar om die rondvliegende voetballen.

Edit; met de deksel schieten is hier streng verboden, gelukkig, doen ze dat bij jullie nog wel?

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:41

mijn paardjes staan binne. normaal me jonge merrie niet maar omdat me ruin doodsbenauwd is voor vuurwerk moet me merrie ook maaar na binne..
ze is totaal niet bang voor.

keer et schrik training enz gedaan en dat rotje dat knapte.. boeide haar niet. en vorig jaar met karbid schieten liep ze in de wei. en wij schoten ernaast met carbid. keek niet op of om.

maar voor nu wel ff radio aan... en flink wat kuil. tis voor hun immers ook oud en nieuw(A)

streetgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:49

licht aan de pony, en situatie natuurlijk. ;)
sommige mensen hebben niet eens de beschikking voor een stal,

mijn pony's gaan niet op stal,
omdat de wei waar mijn pony's staan
niet veel last is van vuurwerk, en ik zeker weet
dat ze er niet van schrikken. ;)

maar bij schrikkerige bange pony's/paarden lijkt het me wel verstandig,
of als er veel dieronvriendelijke jeugd is..

mirjamvdkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:51

Mijn paardje gaat altijd een nachtje uit logeren bij buren die verderop in het bos wonen. Ze gaan bij ons altijd met zwaar geweld aan de gang en van die knalle is die niet gedient. De shetlanders blijven wel gewoon thuis

Aardbei445

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:53

Mijn shetje en haar dochtertje staan altijd buiten, maar met oud&nieuw staan ze op stal met deuren en luiken dicht, met z'n tweeën in een stal. Ze zijn volledig bom-proef, en trekken zich er niks van aan, maar als er toch iemand denkt leuk te zijn door wat op ze af te schieten... Ik hou ze maar liever binnen! Het is meer dat ze staan te slapen en als je dan even komt kijken (doe ik altijd een keer of 2/3) Dan staan ze daar echt zo van laat me alsjeblieft doorslapen! ;)