Wanneer heb je een band met je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:11

KDS schreef:
Wat ik wel nog wil toevoegen is dat ook dressuur training op een geheel rustig en van het paard afhankelijk tempo gedaan kan worden. Genoeg mensen die binnen de dressuur (engels ben ik ook niet zo in thuis maar bijvoorbeeld klassiek) heel erg het tempo van het paard aanhouden en alles met een losse teugel doen.

Inderdaad kan dit ook en zal ook wel gebeuren maar ik denk dat dit een minderheid is binnen de "engelse" wijze van rijden. Dit in tegenstelling met de western wereld waar de ruiters die op zulke wijze trainen een meerderheid vormen.
Hoe verklaar je anders de talrijke topics met opvoedings en rijtechnische problemen binnen de engelse delen van bokt en het bijna volledig ontbreken van zulke topics in het western deel.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:14

het gaat dus over 'goed' en 'fout' als het gaat om gedrag.

In dat geval zie ik zeker veel voordelen aan deze benadering. Maar voor mij nog altijd duidelijkheid voor de mens die traint (wel goed als je met meerdere traint aan een paard want dan blijft het in ieder geval uniform).
Maar toch; soms mag een paard bij ons in de wei best wel een beetje opstoot maken volgens de leider, echter de volgende keer (of gewoon als dat al vijf keer is gebeurd) wordt het goed en duidelijk afgestraft.

En waar ik dan alsnog vraagtekens bij zet is de intentie van de ruiter/trainer. Van mij hoeft het paard namelijk niet altijd stil te staan als ik dat vraag, soms wil ze liever nog even lopen, of gaat ze een heel scala aan oefening uithalen om nog even te laten zien. Maar als we voor een drukke straat staan en we moeten oversteken maar er komen auto's aan; vind ik het toch wel erg prettig als ze ook nog even stilstaat als ik dat vraag.
Hierbij hoeft ze dus in de bak niet perse stil te staan als ik dat wil (al wordt het wel uitvoeriger beloont als ze dat wel doet) maar op straat kan ik haar heel goed duidelijk maken dat als ze nu gaat lopen we waarschijnlijk er niet zonder kleerscheuren vanaf komen en dan staat ze prima stil. Dit is een grijsgebied. Maar juist als ik dit hanteer gaat het goed (voor mij) als ik het niet doe wordt het drammen en duwen.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:16

Dat het een kleiner deel is, een te klein deel, dat is heel erg zonde. Maar ik wilde even de positieve kant laten zien en zo niet alle dressuur ruiters in één hok te plaatsen, maar twee... degene die alleen werken volgens het paard, en degene die werken volgens hun eigen horloge... en dan het grijze gebied ertussen :P

MarcR schreef:
KDS schreef:
Wat ik wel nog wil toevoegen is dat ook dressuur training op een geheel rustig en van het paard afhankelijk tempo gedaan kan worden. Genoeg mensen die binnen de dressuur (engels ben ik ook niet zo in thuis maar bijvoorbeeld klassiek) heel erg het tempo van het paard aanhouden en alles met een losse teugel doen.

Inderdaad kan dit ook en zal ook wel gebeuren maar ik denk dat dit een minderheid is binnen de "engelse" wijze van rijden. Dit in tegenstelling met de western wereld waar de ruiters die op zulke wijze trainen een meerderheid vormen.
Hoe verklaar je anders de talrijke topics met opvoedings en rijtechnische problemen binnen de engelse delen van bokt en het bijna volledig ontbreken van zulke topics in het western deel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:18

MarcR schreef:
Ik hoop dat ik onze aanpak wat duidelijker heb gemaakt.

Ja, ik snap je punt, maar ben het nog steeds niet met je eens over zwart/wit ;)
Heb ik een voorbeeldje van grijs voor je in deze lijn:
een paard dat door de vorige ruiter hardhandig is verteld dat ze GEEN contact mag maken en dus altijd met angst op "respectvolle" afstand blijft, raakt op een gegeven moment heel zacht en voorzichtig de rug aan van de huidige ruiter. Als je zwart/wit denkt straf je dit af, als je in grijstinten denkt ben je dankbaar dat ze contact durft te maken, ook al is het nog zo klein.

Het lastige van grijstinten is dat je veel beter moet inschatten hoe het paard is en wat er dus wel kan en wat niet. Bij bepaalde paarden moet je inderdaad redelijk zwart/wit werken, maar bij anderen kun je een heel scala van grijs hanteren. Wel is hierbij van belang dat je zelf heel goed bewust bent van je lichaamstaal en dus wat je uitstraalt naar je paard en dat is iets dat wat tijd en training nodig heeft.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:27

Citaat:
Het lastige van grijstinten is dat je veel beter moet inschatten hoe het paard is en wat er dus wel kan en wat niet. Bij bepaalde paarden moet je inderdaad redelijk zwart/wit werken, maar bij anderen kun je een heel scala van grijs hanteren. Wel is hierbij van belang dat je zelf heel goed bewust bent van je lichaamstaal en dus wat je uitstraalt naar je paard en dat is iets dat wat tijd en training nodig heeft.

Het hanteren van grijstinten verlangt in ieder geval dat je de intentie van je paard ook kan inschatten, en het paard jouw intentie. Bijvoorbeeld: als je het aanraken van het angstige paard had geinterpreteerd als in jouw persoonlijke ruimte breken; dan was je boos geworden. maar nu je ziet dat het een toenadering is voor contact, juist heel respectvol doe je dat niet. De vraag is dan hoe goed je het paard kan inschatten?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:31

Exact, KDS.

Amable

Re: Wanneer heb je een band met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 08:33

Ik denk dat het grijs gebied waar jullie over praten iets is wat je moet kunnen aanvoelen, wat je in de vingers moet hebben. Mensen die niet " het" gevoel hebben behalen veel betere resultaten in het zwart/wit gebeuren. Zij voelen niet dat de verhouding verschuift in het grijze gebeuren, mensen die dat wel voelen spelen daar op dat moment ook direct op in.

De vele gedragsproblemen bij de engelse dressuur komen m.i. ook voort uit het feit dat eenieder daar begint. Westernruiters zijn al verder gaan kijken. Maar ik zie ook genoeg westernruiters met paarden werken op een manier waarvan ik denk, dit riekt naar mishandeling. Dan krijg je hem wel klein, maar dat is m.i. nog geen band...

Overigens zou ik mijn paard voor een miljoen en een goed thuis, want dat is m.i. nog belangrijker, wel weg doen. En dat terwijl ik echt stapelgek op mijn paard ben en zelfs wel geloof dat we een band hebben.
Een band is naar mijn idee ook echt een mensengevoel en geen paardengevoel. Ik zie mensen zeggen dat ze een band met hun paard hebben terwijl het paard totaal niet met hen bezig is, niets voor ze doen wil en ze totaal geen credits geeft. Hebben die mensen dan geen band? Tja, als zij dat gevoel wel hebben, wie ben ik dan als buitenstaander om te zeggen dat dat niet zo is?

Overigens heb ik met ieder paard wat ik verzorgd heb altijd een band gehad. En dat is ook de reden waarom hij voor een miljoen zou gaan. Ik krijg met een ander paard ook heus weer een band, dit is niet het enige, geweldige paard wat er rond loopt. En ik ben ook niet het enige, geweldige baasje wat er rond loopt. Het zou me wel zeker verdriet doen, heel veel zelfs. Maar dat slijt, weet ik uit ervaring ;)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:47

KDS schreef:
het gaat dus over 'goed' en 'fout' als het gaat om gedrag.

En waar ik dan alsnog vraagtekens bij zet is de intentie van de ruiter/trainer. Van mij hoeft het paard namelijk niet altijd stil te staan als ik dat vraag, soms wil ze liever nog even lopen, of gaat ze een heel scala aan oefening uithalen om nog even te laten zien. Maar als we voor een drukke straat staan en we moeten oversteken maar er komen auto's aan; vind ik het toch wel erg prettig als ze ook nog even stilstaat als ik dat vraag.
Hierbij hoeft ze dus in de bak niet perse stil te staan als ik dat wil (al wordt het wel uitvoeriger beloont als ze dat wel doet) maar op straat kan ik haar heel goed duidelijk maken dat als ze nu gaat lopen we waarschijnlijk er niet zonder kleerscheuren vanaf komen en dan staat ze prima stil. Dit is een grijsgebied. Maar juist als ik dit hanteer gaat het goed (voor mij) als ik het niet doe wordt het drammen en duwen.

Dit grijsgebied is iets dat jijzelf creëerd in de relatie tussen jou en je paard door haar bepaalde dingen soms wel en soms niet toetelaten. Iemand die veel ervaring heeft met opvoeden en het betreffende paard lang en grondig kent kan dit inderdaad doen maar dan is jou grijs gebied voor mij wit : dit gedrag in deze omstandigheden zal ik tolereren = wit, in andere omstandigheden zal ik het niet tolereren = zwart.

Voor ons zelf en ons paard, een 4 jarige dominante merrie, werkt ons systeem nu goed. Later zal het begrip wit en zwart ook wel verschuiven, maar het principe blijft hetzelfde.

Ook naar mensen die hier topics met gedragsproblemen plaatsen vind ik het wit - zwart principe nuttig daar ze meestal geen enkel idee hebben van paardenopvoeding en zo wil ik ze een duidelijke basis geven om mee te beginnen en over na te denken.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:56

Waratje schreef:
Ja, ik snap je punt, maar ben het nog steeds niet met je eens over zwart/wit ;)
Heb ik een voorbeeldje van grijs voor je in deze lijn:
een paard dat door de vorige ruiter hardhandig is verteld dat ze GEEN contact mag maken en dus altijd met angst op "respectvolle" afstand blijft, raakt op een gegeven moment heel zacht en voorzichtig de rug aan van de huidige ruiter. Als je zwart/wit denkt straf je dit af, als je in grijstinten denkt ben je dankbaar dat ze contact durft te maken, ook al is het nog zo klein.

Paarden met angst zijn een gans ander gebied van opvoeden en daar wil ik mij niet mee moeien, dat is werk voor mensen met veeeeeel meer ervaring.

De gevallen waar ik aanraad het "zwart - wit - consequent" principe toe te passen zijn duidelijke gevallen van dominantie en daar werkt het principe wel, zeker voor iemand met weinig ervaring met het opvoeden van paarden. Zo iemand krijgt een basis van waaruit hij kan beginnen werken en verder denken.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:34

Een grijs gebied bestaat ook tusen paarden in de wei. Wat alleen absoluut geen grijsgebied mag zijn is je lichaamstaal. Zolang je lichaamstaal zwart wit is kan je alle kleuren voor de rest hanteren. Zo heb ik ontdekt.

Denk wel, dat lichaamstaal erg ontwikkeld moet worden en er dus daarom vaak beter uitgegaan kan worden van zwart-wit. Als je reactie dan telkens hetzelfde is op een bepaald gedrag, weet het paard heel goed waar het aan toe is.

Maar zolang je je lichaamstaal genoeg onder controle hebt (en hier heb ik ook nog zoveel mee te leren, gelukkig kan paardlief het me goed duidelijk maken) zie ik geen tegenargumenten om niet de rest tot andere kleuren te benoemen.

Maar ik begrijp je punt heel goed, en denk ook zeker dat grijsgebieden niet voor iedereen zijn weggelegd en dat zwart-wit dan een stuk beter hanteerbare methode is dan menig ander die tegenwoordig in gebruik is.

mariska_aspi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:39

Toen ik afgelopen maart bij de koop van een haflinger werd betrokken die ook mocht gaan verzorgen, heb ik ondervonden wat het is om geen klik met een paard te hebben. Ik ben dan zo'n iemand die er aan gaat werken, het beestje kwam in een nieuwe omgeving, nieuwe eigenaren en een nieuwe dagstructuur.
Toch was het binnen een maand bij mij al zover, dat ondanks het gene wat er telkens gebeurde (hij nam gewoon een loopje met me, negeerde me en heeft me 3 drie keer uit het zadel gewerkt) dat ik hem voor geen goud meer zou willen missen. Ik heb wat dat betreft iets met dieren waar je voor moeten werken om vertrouwen en respect te krijgen.
Ik ben grondwerk gaan doen, los en aan de longe, en heb hier veel van geleerd en de band werd steeds sterker. Nu is de band zo sterk dat als hij iets niet vertrouwd, hij steun gaat zoeken bij mij (bij de eigenaar deed hij dit al eerder) en mij de situatie laat "oplossen". Hij weet nu dat ik er voor hem ben, maar ik weet ook dat hij er voor mij is als ik het even niet meer weet. Wederzijds respect en vertrouwen is er in een half jaar tijd ontstaan. Hij is mijn grote steun en toeverlaat.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 12:13

Wat leuk dat het topic al zo lang goed blijft lopen trouwens, toppie!
Zelf heb ik besloten dat ik nu nog geen band heb met mijn andere paard.
Ik laat hem rijden door een andere ruiter en ga er zelf mee grondwerken en vrijheidsdressuren in de hoop dat hij dan wat toegankelijker wordt voor mij.
Het is een allemansvriend, iedereen kan er mee doen wat hij wil en dat maakt het juist enorm lastig om hem ECHT te raken.
Toch is die 'band' voor mij erg belangrijk.
Met mijn haf heb ik echt een goede band, daarom mis ik die bij mijn andere paard.
Heb de haf ook al vanaf zijn geboorte en mijn nieuwe paard pas sinds een paar maanden, dus wat niet is kan nog komen :)

Oja, ik ben dus niet van mening dat je alleen met neckrope/bitloos/vd enz een band hebt met je paard, maar vind wel dat mensen dat vaak denken als ze zulke foto's/filmpjes zien. Mij zegt dat idd ook niet dat je een band hebt.
Met mijn nieuwe paard zal ik zeker eerst nog lang niet bitloos gaan rijden, maar hoop er wel een goede band mee op te kunnen bouwen ondanks dat ;)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:04

Zonder het topic te hebben doorgelezen:
Ik denk niet dat je een band hebt of niet. Een band creeer je door de bezigheden die je doet daardoor deze sterker wordt, hetzij in positieve, hetzij in negatieve zin.
Ik heb geen eigen paard, maar wel een verzorgpaard. Deze verzorg ik nu zo'n 10 maanden en dan alleen in de weekenden. Dus een band kweken gaat dan niet heel snel. Ik ben me ervan bewust dat wat andere mensen vaak als band zien, dit vaak toch voor het paard anders ligt.
Voorbeeldje: mijn verzorgpaard hinnikt sinds korte tijd elke keer wanneer ze mij die dag voor het eerst ziet en dan komt ze ook naar me toe. Maar is dit omdat ik haar altijd wat hooi geef als ik aankom, of is het dat ze mij aardig vindt?

Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat ik het een geweldig dier vindt en dat ik haar nu redelijk goed ken, waardoor ik haar steeds meer ga vertrouwen. Ik denk wel dat er een band is, maar ik ben me er heel erg van bewust dat deze nog vele malen sterker kan worden en daar werk ik ook aan.

At the end of the day probeer ik alles wat ik voor haar doe zo prettig mogelijk te maken en dan hoop ik maar dat ze mij ook aardig vindt. Meer kun je niet doen denk ik. :)

LVNNJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:11

Ik denk zelf altijd;
Als het paard je begroet (dus door te hinniken ofzo) dat dat dan het begin van een band met je paard is!
Als jij denkt het paard doet alles voor me en dat blijkt ook doordat hij over zijn grenzen gaat voor jou.
Dan noem ik dat dat je dan een band hebt met je paard.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:03

LVNN schreef:
Ik denk zelf altijd;
Als het paard je begroet (dus door te hinniken ofzo) dat dat dan het begin van een band met je paard is!
Als jij denkt het paard doet alles voor me en dat blijkt ook doordat hij over zijn grenzen gaat voor jou.
Dan noem ik dat dat je dan een band hebt met je paard.

Begroet je paard je als zijn ondergeschikte waar hij de baas kan over spelen of als zijn leider waar hij naar luisterd en veiligheid vind ?
Het is beide een "band" maar wel met een hemelsbreed verschil voor het verdere verloop van de ontmoeting.

Doet hij alles en steeds iets meer omdat hij weet dat het goed en veilig is omdat zijn leider hem dat zegt of doet hij alles en steeds iets meer omdat hij steeds verder gaat in het overheersen van zijn ondergeschikte ?
Het is beide een "band" maar wel met een hemelsbreed verschil voor het verdere verloop van jullie verder leven.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:23

Niet alles doorgelezen maar dingen als hij komt naar me toe rennen in de wei... kan ook zijn dat hij het helemaal niet naar zijn zin heeft in de wei.
Die van mij deed dat ook nog op zijn vorige stal, op deze stal moet ik echt eerst een end de wei in wandelen en hem duidelijk maken dat we gaan (hij rent overigens niet weg etc).

Daarnaast, een klik niet hebben kan heel goed, waarom gaan mensen scheiden als ze al kinderen hebben..... je kan toch ook met je paard uit elkaar groeien. En een klik niet hebben vind ik echt niet het zelfde als geen moeite er voor willen doen!!

Wat betreft het miljoen topic, troy gaat weg voor een miljoen mits het een goed huis en baasje is. Waarom omdat ik niet de enige ben die hem gelukkig kan maken en andersom. Ik vind hem geweldig leer veel van hem en andersom en het lijkt me geweldig dat alles wat ik hem geleerd heb hij weer aan een ander baasje kan leren!! En ik dus weer met een nieuwe pony alles kan opbouwen en leren.

ingezutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:22

Op een foto kan je niet zien hoe mens en dier "echt" met elkaar omgaan. Maar je merkt toch aan je paard dat ze op je gericht is, die van mij vind het bv heel gek als ze mijn stem hoort en me ziet en een ander op haar rijdt!