Hengstige dames

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Re: Hengstige dames

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 00:09

DinoBananiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:06

Mijn merrie is de ene keer wel lastig, en de andere keer heel lui. Heb het wel eens meegemaakt dat ik op stal kwam en ik haar zo kon laten schrikken want ze reageerde er niet eens op, stond alleen maar voor zich uit te staren.

Of die ene ruin, die er volgens haar wel heeeel lekker uit moest zien, had igg les maar het enige wat ze deed was achter dat beest (letterlijk) aanrennen..

Het is wat met die merries :D Maar wij hebben er zelf meer last van geloof ik :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:09

bij mijn paardje merk ik gelukkig niks onder het rijden :D Alleen ze is wat nukkiger naar haar maatje (ruin)

Sassielvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:12

Oh, wat ben ik blij met dit topic!
Had gisteren echt een momentje dat ik haar he-le-maal niet begreep.. %)

Ik maakte gisteren de fout zonder zadel te gaan rijden. :\
Wist niet dat ze hengstig was. Op een gegeven moment scheurde ze in galop de binnenhoefslag op ' hup' stap bijna stilstaan. En was vervolgens niet meer vooruit te krijgen. Ze ging op mn been eerder opzij en op een kleine volte dan vooruit.

Even bij nadenken voortaan :o :o Weer wat geleerd

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:35

Mijn kleine paardje is ook weer hengstig, ze is normaal gesproken heel rustig als ze hengstig is. Deze week wat ze weer hengstig en echt alles behalve rustig.

Ik had eerst niet door dat ze hengstig was totdat ik ging longeren en er een ruin in de bak was :S als de ruin om ons heen reed ging ze met haar kont er naartoe, beentjes wat uit elkaar staart omhoog en sproeien maar... Erg irritant tot de ruin uit de bak ging heb ik haar niet echt normaal kunnen longeren..

Gisteren was ik met haar aan de hand aan het wandelen liepen we langs andere paarden en begon ze, ze leek wel een wilde hengst, hoofd omhoog, staart omhoog blazen door de neusgaten en maar schowen hahaha.. Wel mooi om te zien, maar erg handig is het niet :)

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:38

Nou ik heb die Moody mare gekocht en ben super benieuwd of het bij die van mij gaat helpen! Hoop het echt want ze kan dan zo druk en vervelend zijn.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:42

Herkenbaar probleem :j

Zijn er hier ook ervaringen met extreem hengstige merries voor en na dracht?
Ik wil mijn merrie volgend jaar laten dekken en hoop stiekem dat ze daarna ook minder hengstig wordt. Gaat dat lukken...? :)

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:43

Weet dat het bij sommige paarden wel zo werkt maar wij hebben een 7 jarige merrie die 3 jaar een veulen heb gehad en nu niet en die is echt zo erg hengstig dus hoop voor jou dat het werkt.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:44

Heb een extreem hengstige merrie, bij haar is er sprake van een hormonale afwijking. Is om de twee weken hengstig en is dan onhandelbaar; gillen, trappen, volledig stressbommetje. Rijden kun je al helemaal vergeten. Heb in de beginperiode dat ik haar had van alles geprobeerd, ook Moody mare (wat nul effect had).
Uiteindelijk staat ze op advies van de DA op Regumate, heb er nu een fijn paardje aan. Komend seizoen zal ze gedekt gaan worden en ik hoop, maar verwacht het overigens totaal niet, dat ze na het (eerste) veulen weer 'normaal' hengstig gaat worden. Anders weer terug op de Regumate, snif... |(

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:46

mijn merrie is altijd heel lief als ze hengstig is, alleen met rijden heeel slecht voor het been. Ze gaat dan echt tegen je been 'in hangen'. Laatst was ze een keer zo hengstig dat je alleen maar naar dr hoefde te wijzen en ze stond al te piesen, nog nooit meegemaakt zoiets.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:49

Morrie05 schreef:
Weet dat het bij sommige paarden wel zo werkt maar wij hebben een 7 jarige merrie die 3 jaar een veulen heb gehad en nu niet en die is echt zo erg hengstig dus hoop voor jou dat het werkt.

:D Dat geeft hoop!

@Arlette, de mijne vindt been helemaal leuk als ze hengstig is. Hoe meer ik er met mn benen in zit, hoe lekkerder ze het vindt :? :+ Ze gaat er ook alleen maar zachter van lopen... :P Zo min mogelijk been en gewoon volhouden, dat werkt bij die van mij het beste. Kan haar nu wel rijden, maar merk nog wel verschil. Ik doe meestal alleen wat licht werk of ga buitenrijden. Flinke training draait toch alleen maar uit op ruzie ;)

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:50

WesseLady schreef:
Herkenbaar probleem :j

Zijn er hier ook ervaringen met extreem hengstige merries voor en na dracht?
Ik wil mijn merrie volgend jaar laten dekken en hoop stiekem dat ze daarna ook minder hengstig wordt. Gaat dat lukken...? :)

Mijn merrie is ook zo heftig hengstig, piest alles onder zo gauw ze onze hengst ziet :Y)
Gelukkig onder het zadel doet ze dat niet, dan is ze gewoon te rijden alleen een paar dagen voor de hengstigheid dan is ze 1 dag niet te genieten.

Vorig jaar (2008) heeft ze een veulen gehad, ik dacht dan wordt ze wat verstandiger en is de hengstigheid wat minder, maar niks, toen het veulen erbij liep was het idd minder maar toen het veulen gespeend is toen was haar hengstigheid weer als voorheen, wel handig als je dekken wilt je kijkt er echt niet over heen :D ik kan de klok erop gelijk zetten, ze heeft een cyclus van 28 dagen, zomer EN winter.
Ik heb het gewoon geaccepteerd.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:52

@Monique, het heeft idd ook voordelen :P
Jammer dat het bij jouw merrie niet minder is geworden... Maar idd, er valt mee te leven!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 22:55

nou heb et vandaag ook weer meegemaakt !!
ik hoorde een ieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee en ze ging me
toch bokken !? de 1e keer bleef ik netjes zitten, de 2e x
werd ik echt gebalanceerd! verloor mijn beugel, werd serieus een halve meter de lucht ingesjeest
en ik belande gelukkig scheef weer in het zadel...iedereen keek me stomverbaasd aan dat ik uberhaubt
ben blijven zitten :')
MEERRRIEEESS??

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:58

Ach, die van mij kan ook zo lekker hengstig zijn he!

Zodra het weer tijd is merk je het meteen aan d'r. Ze gilt naar alle paarden die maar bij haar in de buurt komen, en met rijden is het een ontplofte bom! Rennen, drammen, bokken en maar raar doen.
Zodra ze hengstig is, wordt er een dubbele draad gespannen tussen de wei van de mijne en van de buurpaarden, de vorige keer is heeft ze gewoon de draad gesloopt omdat ze weer stond te schoppen en gillen naar de paarden. Gelukkig had ze er zelf niks aan over gehouden :P

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:04

Bitje, gelukkig dat je bent blijven zitten.

Maken jullie merries ook zo`n rare kauwbeweging, mijn merrie doet dit, ik knijp haar dan wel eens in de schoft, ghehe even plagen dan doet ze dat ook en dan trilt ze helemaal, de ge*ile merrie :P

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 23:07

monique4 schreef:

Maken jullie merries ook zo`n rare kauwbeweging, mijn merrie doet dit, ik knijp haar dan wel eens in de schoft, ghehe even plagen dan doet ze dat ook en dan trilt ze helemaal, de ge*ile merrie :P

wat bedoel je en wanneer?
mijn merrie kauwt onder het rijden en bijt/hapt wanneer ik opzadel maar wat bedoel je :D

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:09

Nee, alleen tijdens de hengstigheid doet ze dat, je ziet dat ook wel eens als een paard onderdanig is naar een ander paard, zo doet mijn merrie dat dan, is anders een bazig tiepje maar tijdens de hengstigheid is dat anders.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 23:22

monique4 schreef:
Nee, alleen tijdens de hengstigheid doet ze dat, je ziet dat ook wel eens als een paard onderdanig is naar een ander paard, zo doet mijn merrie dat dan, is anders een bazig tiepje maar tijdens de hengstigheid is dat anders.

mijn paardje is altijd irritant :D

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:37

monique4 schreef:

Nee dat doet die van mij eigenlijk niet! Die van mij word echt gewoon heel druk, vervelend, let totaal niet meer op mij, is ontzettend kijkerig en reageerd totaal niet meer op me been, dramt ontzettend door dan enzo. Heeeel vervelend.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:44

Mijn merrie is ook altijd heel erg (en heel onregelmatig) hengstig. Toen ik nog wedstrijden reed was dat echt een drama, want ze is echt bijna niet te rijden dan (en op vreemd terrein is het helemaal erg). Zo rillerig en om het minste begint ze te stuiteren, ze is gewoon helemaal hyper dan. Wedstrijden waren er ook niet omheen te plannen omdat ze zo onregelmatig was. Toen heeft ze ook een poos regumate gehad en dat werkte goed. Nu ik geen wedstrijden meer rijd gebruik ik er ook niets meer voor.

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:49

haai ik meld me ook, heb ook zo'n pismerrie. :D

m'n merrie trekt haar lipjes op & gaat klappertanden ( als ik langs boxen loop met ruinen & hengsten.) xD maar ook tijdens het rijden & het poetsen. je komt maar aan haar kont. en sproeien!. soms er even tegen aanbeuken om haar te plagen := :D
tijdens het rijden is ze helemaal niet druk of bokkend. eerder enorm sloom.. & sproeien natuurlijk :=
haha.( hebbben jullie merrie's dat ook? *D )