Paard verveelt zich heel erg in de stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:09

Dan had ze met een hele goede reden moeten komen waarom haar paard maar 3 uur per dag naar buiten kan pipo. Dat ie het niet gewend is, is geen goede reden.

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:10

Hmm, oké. Heb niet álle reacties gelezen dus sorry als ik in herhaling val.
En het is ook absoluut niet mijn bedoeling om de TS aan te vallen!

Maar ik denk inderdaad ook dat je toch een manier zult moeten vinden om je paardje weidegang te bieden... Een shetje erbij zetten waar hij wel mee om kan gaan ofzo, hij moet iig wel een kudde hebben.
Ik kan alleen uit je verhaal niet opmaken waarom je pony zo reageert op andere paarden, misschien is hij héél dominant óf héél onderdanig. Als hij heel dominant is kun je beter een onderdanig paard erbij zetten zodat hij daar de leiding over kan nemen, maar als zijn gedrag voortkomt uit onzekerheid kun je beter een ander leidinggevend paardje erbij zetten, paarden hebben namelijk vaak behoefte aan een ander die de leiding neemt! (Denk maar aan de dagelijkse omgang met je paard).
Maar dat zul je zelf moeten bekijken, of hij dominant of juist niet is.
Over dat hij niet plast op het land... Hij zal uiteindelijk toch moeten, hij kan het niet eeuwig blijven ophouden! Het klinkt misschien hard maar je kunt hem daarvoor niet altijd in bescherming blijven nemen door hem op stal te zetten, dat is onnatuurlijk.

Het is echt heel jammer dat je paardje niet goed functioneert in de kudde maar ik raad je toch aan een andere oplossing te zoeken dan hem op stal te blijven houden...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:10

ThePast03 schreef:
gummie schreef:
Maybe kunnen we tips aan Anky, Edward, Imke, etc vragen.... Alsof die beesten ooit daglicht zien? Tenzij ze aan een halstertouwtje een half uurtje in de berm mogen grazen. Gelijke monniken, gelijke kappen... Dan stuur de dierenbescherming ook maar hun richting op. Ik vind het nogal flauw allemaal.

Dus omdat anderen het zo doen is dat een excuus om je eigen paard niet op een zo paardvriendelijke manier te houden?
Zo kunnen we alles goedpraten en maakt het niet meer uit hoe je een paard houdt, er is vast altijd wel een ergere situatie te bedenken.

Bovendien rijdt TS lang niet op het niveau van de namen die jij noemt en krijgt haar paard ook lang niet de beweging van de paarden van genoemde ruiters per dag.

Nee, dan heb je mij niet goed begrepen... Maar als er zo'n schande van wordt gesproken, waarom staat de dierenbescherming dan niet op de stoep bij heel topsportend Nederland? Waarom worden alle grote bedrijven dan niet gesloten? Waarom zijn stallingen zonder weidegang dan niet verboden? Mijns inziens komt dat omdat er vele andere factoren zijn die het welzijn van het paard positief dan wel negatief kunnen beïnvloeden. Het feit dat dit paard niet meer dan 3 uur buiten komt, is kennelijk reden om te menen dat deze persoon haar paard mishandeld. Ik zeg alleen maar dat als je dat vindt, je ook moet vinden dat Anky en de rest dat doen, en dat je dan ook moet vinden dat onze wetgever tekort schiet. Dat is wat ik zeg. Ik vind het gewoon erg ongenuanceerd allemaal.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:11

Merel_93 schreef:
Hmm, oké. Heb niet álle reacties gelezen dus sorry als ik in herhaling val.
En het is ook absoluut niet mijn bedoeling om de TS aan te vallen!

Maar ik denk inderdaad ook dat je toch een manier zult moeten vinden om je paardje weidegang te bieden... Een shetje erbij zetten waar hij wel mee om kan gaan ofzo, hij moet iig wel een kudde hebben.
Ik kan alleen uit je verhaal niet opmaken waarom je pony zo reageert op andere paarden, misschien is hij héél dominant óf héél onderdanig. Als hij heel dominant is kun je beter een onderdanig paard erbij zetten zodat hij daar de leiding over kan nemen, maar als zijn gedrag voortkomt uit onzekerheid kun je beter een ander leidinggevend paardje erbij zetten, paarden hebben namelijk vaak behoefte aan een ander die de leiding neemt! (Denk maar aan de dagelijkse omgang met je paard).
Maar dat zul je zelf moeten bekijken, of hij dominant of juist niet is.
Over dat hij niet plast op het land... Hij zal uiteindelijk toch moeten, hij kan het niet eeuwig blijven ophouden! Het klinkt misschien hard maar je kunt hem daarvoor niet altijd in bescherming blijven nemen door hem op stal te zetten, dat is onnatuurlijk.

Het is echt heel jammer dat je paardje niet goed functioneert in de kudde maar ik raad je toch aan een andere oplossing te zoeken dan hem op stal te blijven houden...

Kijk, dit noem ik dus een ADVIES! :D

Lynske78

mmm lekkere chips...

8nnemiek

gummie schreef:
Maybe kunnen we tips aan Anky, Edward, Imke, etc vragen.... Alsof die beesten ooit daglicht zien? Tenzij ze aan een halstertouwtje een half uurtje in de berm mogen grazen. Gelijke monniken, gelijke kappen... Dan stuur de dierenbescherming ook maar hun richting op. Ik vind het nogal flauw allemaal.

Het paard van Anky is miljoenen waard. In dat geval is het nog wel te begrijpen. Als zo'n paard een blessure oploopt.. Voor Anky is het geen hobby, zij verdient zo haar geld.
Het paard van TS kan gewoon zonder problemen de wei in, ik heb niet EEN goed argument gehoord waarom het niet zou kunnen..
TS wil dat haar paard zich niet verveelt.. nou, daar is maar een oplossing voor; op wei. PUNT

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:12

pipo123 schreef:
Niet elk paard word daar gelukkig van heb hier het levende bewijs. Het zijn geen tips die gegeven worden want hier kan ze niks mee......heeft ze al aangegeven en in plaats van helpen blijven jullie je eigen ideaalen herhalen erg nuttig..

Dat zijn geen 'eigen idealen'... Het is een absolute basisvoorwaarde voor het houden van paarden: een dier moet een groot deel van de dag vrije uitloop hebben.
Dat er een uitzondering bestaat geloof ik direct, er bestaan ook mensen die het liefste nooit buiten komen.... die noemen we 'agorafoben'... en een paard dat dergelijk gedrag vertoond heeft dat in alle waarschijnlijkheid aan de mens te danken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:13

Lynske78 schreef:
mmm lekkere chips...

Ben je wel helemaal in orde?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:15

MysticTinker schreef:
gummie schreef:

Het paard van Anky is miljoenen waard. In dat geval is het nog wel te begrijpen. Als zo'n paard een blessure oploopt.. Voor Anky is het geen hobby, zij verdient zo haar geld.
Het paard van TS kan gewoon zonder problemen de wei in, ik heb niet EEN goed argument gehoord waarom het niet zou kunnen..
TS wil dat haar paard zich niet verveelt.. nou, daar is maar een oplossing voor; op wei. PUNT

Dus als een amateur een paard binnen houdt omdat ze blessures wil voorkomen, dan is dat geen rechtvaardiging. En als een topsporter omwille van enorme financiele belangen dat doet, dan is het wel toegestaan en niet zielig. Wat er dus eigenlijk weer op neer komt dat GELD weer een belangrijke reden is om het welzijn van een paard een trapje lager te zetten. Vind je dat niet merkwaardig?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:15

niet dat ik dat goedpraat maar de paarden van een anky of edward worden wel 20 x per dag uit stal gehaald.....
niet te vergelijken met 3x in de week in de stapmolen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:17

gummie schreef:
Nee, dan heb je mij niet goed begrepen... Maar als er zo'n schande van wordt gesproken, waarom staat de dierenbescherming dan niet op de stoep bij heel topsportend Nederland? Waarom worden alle grote bedrijven dan niet gesloten? Waarom zijn stallingen zonder weidegang dan niet verboden? Mijns inziens komt dat omdat er vele andere factoren zijn die het welzijn van het paard positief dan wel negatief kunnen beïnvloeden. Het feit dat dit paard niet meer dan 3 uur buiten komt, is kennelijk reden om te menen dat deze persoon haar paard mishandeld. Ik zeg alleen maar dat als je dat vindt, je ook moet vinden dat Anky en de rest dat doen, en dat je dan ook moet vinden dat onze wetgever tekort schiet. Dat is wat ik zeg. Ik vind het gewoon erg ongenuanceerd allemaal.

Die paarden krijgen heel wat meer beweging dan het paard van TS en bij een hoop daarnaast ook nog eens weidegang, dat kan en mag je dus niet verglijken. Als het paard van TS zoveel beweging kreeg op een dag zou hij niet zolang in de stal staan en zich ook niet vervelen.

De dierenbescherming treedt nog niet op tegen dit soort zaken, ze voeren alleen campagne over dit onderwerp. Niemand kan dus de dierenbescherming op TS afsturen omdat het paard te lang op stal staat. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:18

gummie schreef:
Maar als er zo'n schande van wordt gesproken, waarom staat de dierenbescherming dan niet op de stoep bij heel topsportend Nederland? Waarom worden alle grote bedrijven dan niet gesloten? Waarom zijn stallingen zonder weidegang dan niet verboden? Mijns inziens komt dat omdat er vele andere factoren zijn die het welzijn van het paard positief dan wel negatief kunnen beïnvloeden. Het feit dat dit paard niet meer dan 3 uur buiten komt, is kennelijk reden om te menen dat deze persoon haar paard mishandeld. Ik zeg alleen maar dat als je dat vindt, je ook moet vinden dat Anky en de rest dat doen, en dat je dan ook moet vinden dat onze wetgever tekort schiet. Dat is wat ik zeg. Ik vind het gewoon erg ongenuanceerd allemaal.

Helemaal mee eens en ik heb dezelfde vragen.
Waarom is het in vredesnaam toegestaan dat paarden opgehokt worden? Hoe is het mogelijk dat dit anno 2009 nog steeds normaal bevonden wordt en gangbaar is?
Het antwoord weet ik wel: geld.

Maar daar gaat dit topic niet over. Dit topic gaat over een specifiek paard en zijn leefomstandigheden en daar reageren we op.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:20

ThePast03 schreef:
gummie schreef:

Die paarden krijgen heel wat meer beweging dan het paard van TS en bij een hoop daarnaast ook nog eens weidegang, dat kan en mag je dus niet verglijken. Als het paard van TS zoveel beweging kreeg op een dag zou hij niet zolang in de stal staan en zich ook niet vervelen.

De dierenbescherming treedt nog niet op tegen dit soort zaken, ze voeren alleen campagne over dit onderwerp. Niemand kan dus de dierenbescherming op TS afsturen omdat het paard te lang op stal staat. :+

En daarom zou mijn ADVIES ook zijn om het dier desnoods iedere dag een paar keer uit stal te halen om te wandelen oid. In plaats van meteen te roepen dat ie de wei in moet en dat het anders mishandeling is, etc. Als dat de definitie van mishandeling is, dan mishandelen vele topruiters hun paarden. En iedereen weet dat dat gewoon niet zo is.

8nnemiek

Natuurlijk speelt geld een grote rol. En ik zeg ook niet dat het goed is wat Anky doet. Maar ze doet er in ieder geval alles aan om het die paarden naar hun zin te maken. Er wordt van 's morgens tot 's avonds mee gewerkt en gelopen. En de andere paarden van Anky, zoals Bonfire, staan gewoon op de wei zoals het hoort.
Dat is iets anders dan het paard van de TS, die staat op stal omdat ze er geen wei voor heeft, en komt er een keer per dag eventjes uit, en moet de rest van de dag tegen een lege muur aan kijken.

pipo123

@ninx: de mijne vind een uurtje of twee zat dan wil hij naar binnen. Dus agorafoben is overdreven. Basis voorwaarde vind ik wel erg sterk uitgedrukt het is gewoon het meest gunstige plaatje maar zo werkt het niet met alle paarden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:21

Ik geef toe dat sommige reacties wel wat kwetsend worden en dat is jammer.

De reden waarom stallen met weidegang nog niet verplicht zijn is omdat de nederlandse paardenhouderij pas sinds een jaar of 5 aan het beseffen is wat er allemaal moet veranderen en dit gaat niet zomaar, dat kost tijd, veel tijd.

Ook ik heb mijn paarden vroeger 24/7 op stal gehad en me ook afgevraagd waarom mijn paard nukkig werd, mager werd en ging luchtzuigen. Stom, oerstom maar ik wist niet beter. Dat is tegenwoordig geen excuus meer. Er is zoveel voorlichting gegeven over het wel en wee van paarden, niet alleen bokt staat er vol mee maar er zijn inmiddels talloze boeken over geschreven. Dus doen alsof je neus bloedt is niet meer aan de orde.
Laatst bijgewerkt door Caira op 01-09-09 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:21

JoviBan schreef:
Waarom is het in vredesnaam toegestaan dat paarden opgehokt worden? Hoe is het mogelijk dat dit anno 2009 nog steeds normaal bevonden wordt en gangbaar is?

Maar daar gaat dit topic niet over. Dit topic gaat over een specifiek paard en zijn leefomstandigheden en daar reageren we op.

En ik heb nog een antwoord voor je: de politiek.
De politiek moet zich hier eens in willen verdiepen, duidelijk stelling nemen en de DB eindelijk eens meer bevoegdheden geven.
Voor de wet is een paard evenveel waard als een fiets, een paard is voor de wet een 'voorwerp' en heeft dus geen rechten.
Koeien en ander vee hebben meer rechten, als paarden op z'n minst eens dezelfde status kregen... dan waren we al een heel stuk verder.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:22

pipo123 schreef:
@ninx: de mijne vind een uurtje of twee zat dan wil hij naar binnen. Dus agorafoben is overdreven. Basis voorwaarde vind ik wel erg sterk uitgedrukt het is gewoon het meest gunstige plaatje maar zo werkt het niet met alle paarden.

Pipo dat is kolder, breng je paard 2 weken en ik zal je laten zien hoe je paard verandert!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:23

pipo123 schreef:

Maar het werkt zo wel met het gros van de paarden, vrijwel alle rassen...
De enige beperkende factor is vaak de mens, doordat ze de middelen of mogelijkheden niet hebben of in een gebied wonen waar te weinig ruimte is voor paarden... en dat mag nooit een excuus zijn om een paard 22/23 pd op stal te hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:25

pipo123 schreef:

Dat komt doordat hij binnen voer krijgt. Tuurlijk wil elk paard naar binnen als het etenstijd is, of als ie weet dat er brokjes of hooi ligt te wachten.
Als je een paard alles in de wei geeft; beschutting, voer en soortgenootjes, dan hebben ze helemaal geen reden meer om nog naar een stal in te willen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:26

Ninx schreef:
JoviBan schreef:

En ik heb nog een antwoord voor je: de politiek.
De politiek moet zich hier eens in willen verdiepen, duidelijk stelling nemen en de DB eindelijk eens meer bevoegdheden geven.
Voor de wet is een paard evenveel waard als een fiets, een paard is voor de wet een 'voorwerp' en heeft dus geen rechten.
Koeien en ander vee hebben meer rechten, als paarden op z'n minst eens dezelfde status kregen... dan waren we al een heel stuk verder.

Ja precies, de politiek heeft een leidende rol hierin. Of althans, dat zou ze moeten hebben! Vandaar dat ik aanhaalde dat de wetgever in vele ogen tekort schiet. Er moet op de een of andere manier beter opgetreden worden, en daarvoor zijn bevoegdheden nodig die nu nog niet bestaan. De dierenbescherming is een lege huls wat dat betreft.

Maar dan kom je weer bij het volgende probleem, want waar leg je dan de lat voor wat betreft de manier van paardrijden door vele amateurs, maar ook profs? Want een paard dat 20 uur per dag buiten kan staan, wordt alsnog niet vrolijk van bepaalde rijstijlen, trekken aan het bit, schoppen met wieltjes, afranselen met zwepen, onjuist bijzetten, etc.

Het lijkt me nogal moeilijk om algemene richtlijnen vast te stellen en daar bevoegdheden aan te koppelen. Sommigen paarden komen 3 uur in de wei, maar worden verder zeer goed verzorgd en behandeld. Andere paarden komen de hele dag buiten maar zijn absolut niet happy.

Maar goed, ik dwaal af.....
Laatst bijgewerkt door gummie op 01-09-09 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:27

Ben ik het helemaal mee eens Ninx! (en dan snap ik best dat er situaties kunnen zijn, bijvoorbeeld ziekte enzo) dat het even niet kan om veel buiten te staan.)

Het lijkt alsof veel discussies teruggaan naar 'de kern' het welzijn van het paard en wat dat nu eigenlijk is.

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:29

Caira schreef:
pipo123 schreef:

Pipo dat is kolder, breng je paard 2 weken en ik zal je laten zien hoe je paard verandert!

Pardon?! :( Ik heb hem net uit de wei gehaald en ik kan je vertellen dat het geen kolder is!!! Hij is er zo erg aan toe dat het me verbaasd dat de dieren bescherming nog niet is gebeld....... Nog twee weken wilde hem graag levend houden

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:30

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:31

Lynske78 schreef:
http://www.thebrooke.org/

Dan is een stal van 5x5 en 3 uur par dag naar buiten zo slecht nog niet.

Een kind met je blote handen slaan is ook minder erg dan je kind met een eind hout slaan, maar het blijft zeer ongewenst.
Dergelijke ellende kun je niet met elkaar vergelijken, dat is slechts om je een beter gevoel te geven over je eigen 'tekortschieten'.