paardje gekocht en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:10

Ja :D

Maak je niet druk en lekker aan het werk met je paardje ;)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 22:46

vanmiddag ben ik weer lekker naar buiten gegaan met mn meissie, eerst vliegenspray gespoten en gaan met die banaan.
sanne zou verkeersmak zijn vertelde de vorige eigenarese maar ze was toch best wel wat nerveus, ze is een paar keer weggesprongen omdat ze schrikte en een boom was zo eng dat ze er absoluut niet voorbij wilde.... ;)
maarrrrr ik ben ook eigenwijs dus zijn we er toch voorbij gekomen :D
we zijn in totaal (met tussenstop thuis voor drinken en rusten) toch wel een 3- 3,5 uur(veel gestapt hoor)weg geweest, ik heb echt enorm genoten van deze buitenrit en het leek erop dat sanne mij toch wel vertrouwde want ze liet zich telkens erg goed gerust stellen als ze nerveus was.
wel liep ze continu als ze maar dacht een ander paard te zien, horen, of ruiken te hinniken, waarom zou ze dat doen?

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:50

Toen ik mijn paardje kochte deed ik de eerste maand grond oefeningen en schiktraingen en hier door hebben we een sterke band met elkaar gekregen.
hij leerde mij kennen en ik hem.

justdiesel

Re: paardje gekocht en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 22:56

grondoefeningen doe ik ook al een beetje met haar, die schriktraining is denk ik ook niet zo verkeerd!
is daar ook een site over met tips?

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:18

criollolover schreef:
dus je hebt 1x proef gereden voordat je haar kocht?? en ze hebben deze merrie verkocht als braaf en rustig?? beetje vreemd dus, dan mag ze niet zomaar gaan bokken.
ik zie in je profiel dat je 37 jr bent, hoelang rij je al dan?
ik zou eventueel contact opnemen met de vorige eigenaar en vragen hoe dit kan

Het blijft ten aller tijden een paard....
Als jij omschreven wordt als een rustig en "braaf" persoon en je wordt van de 1 op de andere dag in een andere omgeving gezet waar niets meer is van wat je gewent bent dan doe jij waarschijnlijk ook anders, dan ga jij waarschijnlijk ook kijken wat wel en niet mag, nieuwe grenzen opzoeken dus.... Denk dat het paardje even lekker moet wennen en aan het uitproberen is, op zoek naar wat wel en niet mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:19

Heb precies hetzelfde gehad, en ik zeg: grondwerk! Kan je een hele goede band opbouwen en het is nog leuk ook :D Heel veel plezier!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 19:11

dank je!
het gaat wel lekker hoor, alleen op de hoefslag blijven is nog wel een probleem. maar dat ligt vast aan mijn rijkunsten hahhhaha

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:24

justdiesel schreef:
wel liep ze continu als ze maar dacht een ander paard te zien, horen, of ruiken te hinniken, waarom zou ze dat doen?

Gewoon, contact zoeken, nog wat onzeker... Mijn paard doet dat ook heel erg. Ik rij orientatieritten met een vriendin, dan rij je met z'n 2en. Als we dan even scheiden van elkaar en ze zien elkaar weer op afstand: uit de tenen komt het dan :D
Ik vind het wel lief :D

Wel logisch dat jullie nog aan elkaar moeten wennen, en ze heeft nog niet genoeg vertrouwen in je om te accepteren dat dat verkeer niet bijt. Gewoon lekker doorgaan, na een tijdje schrik jij er niet meer van, weet je wat ze gaat doen. Ze gaat vanzelf van je aannemen dat als jij zegt dat het goed is, dat er ook niets gebeurt, dat jij de leider bent ;)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:28

mijn paard deed dat eerder ook heel erg dat hinniken...tot we in juni het weekendje weg hadden, toen had ze na 1 dag hinniken wel in de gaten dat de anderen wel weer terugkwamen en dat we zonder die anderen ons ook wel zouden redden...

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:05

justdiesel schreef:
grondoefeningen doe ik ook al een beetje met haar, die schriktraining is denk ik ook niet zo verkeerd!
is daar ook een site over met tips?

Ik heb zo een boek gekocht Paniek vrije paard heet het :D
daar in staan veel tips en ook uitleg wat goed en fout is en ook foto,s erin :D

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 21:33

ik zal die eens zoeken in de bieb

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:38

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:11

hai

Dat is mij overkomen..ik weet niet of het bij jou een kwestie van uitproberen/wennen is maar bij mij was het wel even anders.

Ik kocht een super mooie Andalusier en super braaf met rijden en op stal.
Natuurlijk was hij wel pittig maar daar hou ik wel van.
Dus de eerste x dat ik er op reed was hij dus super braaf en een heel mooi paard met super lange manen.
Dus kocht ik hem..

De eerste x dat ik er weer op reed (bij mij thuis) was het dus een ander geval..heeel druk eigenlijk niet te berijden..wat blijkt nou..hadden ze hem toch platgespoten met een 1 of andere drug..

Alleen ik en mijn moeder konden er op rijden..Mensen die super goed konden rijden zijn er op geweest om te kijken wat hem mankeerde..paardenfluisteraars,de rug is bekeken of hij daar geen pijn had..een meneer die andalusiers berijd is langs geweest.we hebben er alles aangedaan en er kwam niets uit!
Mijn moeder is later ook van hem afgevallen en heeft een schouder waar nu pennen in zitten en kan haar arm nooit meer optillen.

Ik hoop dat het bij jou nooit zo ver komt!
Geef het paard zijn rust en laat hem aan je wennen..bouw het rustig op en ga niet als een gek rijden ( en als het paard niet luisterd longeren)niet doen.
Hoe zou jij het vinden als je naar een ander huis zou moeten en dingen moet ondernemen..jij protesteert dan ook..het heeft toch allemaal geen haast?

Als er wat is kan je het vragen aan me..

Succes!

Groetjes

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 22:19

euhhh lief dat je reageert maar als je de laatste berichten van mij zou lezen dan had je gezien dat het al stukken beter gaat.....
wel erg zeg van jouw paardje!
kan jij hem nu wel berijden?

UvantesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:51

Ze is je waarschijnlijk aan het uitproberen.
Je moet gewoon meteen in het begin duidelijk en consequent zijn, laten merken dat jij de baas bent.
Misschien is het niet onverstandig om je instructeur/instructrice om hulp te vragen.;)

-----------------
grapje; je zegt dat het al beter gaat :']

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:53

Ja sorry ik had eerst gereageerd op je eerste verhaal en later gelezen hoe het nu ging..

Goed dat het beter gaat!!
Goed zo!

Mijn paard heb ik helaas moeten verkopen.ik verkoop nooit paarden en ze blijven allemaal tot de dood.maar een meisje wilde deze graag hebben en ze had er meer tijd voor dan ik..hele moeilijke beslissing maar uit eindelijk wel de beste!

Succes nog en keep up the good work!

groetjes

Zafinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:30

idd, ze is je aan het uitproberen.

bloempje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:14

als eerste gefeliciteerd met je paardje!

denk dat ze idd je aan het uitproberen is een nieuwe omgeving een nieuw persoon waar ze nu na moet luisteren. denk dat het allemaal wel goed komt met jullie als ik het zo lees! gewoon lekker je gang gaan en lekker veel plezier met je paardje beleven!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:31

Fijn dat het al wat beter gaat. IK heb ook een haflinger en wat je beschrijft lijkt erg veel op hoe Stan mij zo af en toe op de korrel neemt }> Ik ben een keer zo'n beetje het halve bos met hem doorgeraced omdat hij een plastic zak zag, nou je kunt hem zo ongeveer in een plastic zak stoppen, maar deze was zo eng :+ Zo ook honden: ik moet hem echt op zijn donder geven als hij maar enigszins zijn grote ogen op gaat zetten (plus zeer gespitste oren) 8-), ziet er prachtig uit maar is voor mij het sein van opletten en een flinke por plus mijn stem erbij. Dan loopt hij erlangs alsof het niets is en doe ik dat niet dan gaat hij er (niet elke keer maar je weet het niet he :P ) ongelovelijk naar kijken, blazen en stampvoeten (hij slaat dan met zijn voorbeen).
Maar ik vind het super dapper van je dat je zo'n heerlijke buitenrit hebt gemaakt en volgens mij bouw je zo dus een band op. Veel samen doen, geen geneuzel (zeker niet bij een haflinger) en gewoon gaan met die banaan. Mocht je helemaal niet meer durven: grondwerk, longeren, dubbele longe, als ze maar weet dat jij de baas bent.

En dan zijn ze superlief O:)

JE schreef
Citaat:
als ik mijn zoon van 9 er op zet sjokt ze lekker rustig rond
dus ze is wel superbraaf....als ze het nodig vindt 8-) :D

Yasminaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:36

Ik zou zeker (prive)les nemen zo leer jij je paard met behulp van iemand die er verstand van heeft beter kennen en dat je ook zeker weet dat je geen fouten maakt.
Heb je geen zin in rijles of kan je je paard niet vervoeren?
Wees streng en hoe je nu bezig ben is goed laat zien wie de baas is!
Na een tijdje vertrouwen jullie elkaar en gaat het een stuk beter al staan halflingers wel bekkend als ondeugend dus het kan ook in het gedrag zitten.
Daar moet je dan ook mee leren om te gaan maar zo'n vertrouwensband heeft tijd nodig om zich op te bouwen en telkens als je paard WEL luistert moet je hem goed belonen.

Succes!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 22:16

ik heb zeker wel zin in les, gewoon omdat ik dan beter met haar om leer gaan....
ik weet dat de fout bij mij ligt en niet aan haar.
ik kan mijn paard jammer genoeg niet vervoeren, ik heb geen trailer en nou kan je die wel huren maar ik heb ook maar een vw polo en lijkt me geen strak plan om daar een trailer met paard achter te hangen :P
ik ben op zoek naar iemand bij wie ik me op mijn gemak voel en die me les gaat geven, ik ben namelijk best een onzeker en verlegen miepje (met een hele grote bek ;) )

@vanhuisuit, het is zeker een schatje!
ze is echt heel lief!

@bloempje08, dank je!
komt ook zeker wel goed

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 23:26

Is er niet iemand die bij jou les kan komen geven dan? Wel zo makkelijk! Het hoeft geen Anky te zijn toch ;)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 09:25

anky zou leuk zijn :P
nee hoor het maakt niet uit wie als ik er maar veel van leer!
ik ben ook op zoek naar iemand die me bij mij in de bak les komt geven, ik weet wel 1 iemand maar dat is zo'n arogant geval dat ik daar weinig voor voel......
dan liever rond blijven hobbelen tot ik wel iemand leuks vind

Paint-horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:05

Via het internet moet er toch wel iemand zijn die bij jou in de buurt (weet niet waar je woont) woont en je les wil geven anders misschien hier op bokt die vraag stellen.

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:11

waar woon je dan :o