wat te doen tijdens een onweersbui met buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

Re: wat te doen tijdens een onweersbui met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 17:48

vanaf 5 km afstan kan die bij jou inslaan??? dat lijkt me wel stug moet ik eerlijk bekennen hoor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 17:53

Bandida schreef:
Gemiddeld 5 doden per jaar in Nederland..op 16.428.360 bewoners, dat is 1 kans op 3.285.672
Ik vind dat niet zo'n risico.

Tsja, het is maar hoe je het bekijkt. Voor die paar keer dat we onweer hebben, vind ik het best wat. Ik vind het een onnodig risico. (Maar goed, dat mag iedereen zelf weten, alleen ik blijf het dus kwalijk vinden dat er onjuiste dingen verteld worden - zoals dat de kans nihil is op bepaalde dingen.)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 18:03

Shadow0 schreef:
Tsja, het is maar hoe je het bekijkt. Voor die paar keer dat we onweer hebben, vind ik het best wat. Ik vind het een onnodig risico. (Maar goed, dat mag iedereen zelf weten, alleen ik blijf het dus kwalijk vinden dat er onjuiste dingen verteld worden - zoals dat de kans nihil is op bepaalde dingen.)

Voor mij mag ook iedereen het zelf weten hoor. Gewoon gezond verstand gebruiken, en vooral niet onredelijk panikeren. Ik wilde maar even wat tegengewicht geven aan het idee om in galop naar huis te rijden bijvoorbeeld. Het risico dat je ongelukken doet met dat soort acties is veel groter als dat van een blikseminslag.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 18:08

Van de dodelijke slachtoffers is het grootste aantal onder bijzondere- en/of onder voorkombare omstandigheden.

Risico = kans op een voorval x de ernst van de gevolgen.
Een realistische risico-analyse is op zích wel verstandig. Kijk gerust naar álle risico-factoren bij het paardrijden.
Bliksem is een heel gevaarlijk natuurverschijnsel. Dat is een feit. De kans er door getroffen te worden is echter heel klein en met eenvoudig risicomijden nihil. Nihil = heel weinig, niet núl.
Wanneer je alle risicos groter dan de dood-door-blikseminslag-kans wil vermijden, is paardrijden niet mogelijk.
Dat is niet realistisch.

De overdreven, niet meer realistische angst voor onweer:
Ook kunnen fobieën worden onderverdeeld naar onderwerpsoort, zoals:

- het natuurtype (onweer, water, natuurverschijnselen),

hc

p.s. Hier is het aantal inslagen per jaar per vierkante km. 3 keer zo groot als in NL. Ik maak meer kms. dan de meeste ruiters in NL. Bij elkaar nog steeds miniem maar niet echt meer nihil.
Daarom zet ik beter geen helm op. Maakt het relatíeve risico weer wat kleiner *\o/*

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:38

Huertecilla schreef:
Nihil = heel weinig, niet núl.

Dan heb je een ander woordenboek dan ik.
http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/ ... oord=nihil schreef:
ni·hil [niehiel] onbep vnw niets

Laat aan duidelijkheid niet echt veel te wensen over, toch?

Citaat:
Wanneer je alle risicos groter dan de dood-door-blikseminslag-kans wil vermijden, is paardrijden niet mogelijk.
Dat is niet realistisch.

Klopt. Voor een risico-analyse speelt echter niet alleen het risico zelf mee, maar ook de bereidheid om de gevolgen te dragen, en de moeite die het kost om ze te voorkomen. Zo ga ik er vanuit dat verkeersdeelname een stuk gevaarlijker is dan bliksem, maar vermijden van verkeer doe ik niet, daarvoor vind ik de opoffering te groot.
Ik zou het bovendien niet met mezelf in het reine kunnen brengen als ik het paard bij onweer bewust buiten zou houden, en het paard vervolgens dood in de wei zou vinden.

Maar even afgezien daarvan - het is vooral ieders eigen keuze wat je uiteindelijk doet met de risico's. Dat jij bereid bent het risico te nemen is prima, het is jouw eigen vrije keuze. En iedereen moet dat zelf weten. Dus OOK als jij daar zelf een andere keuze in maakt, is mijn keuze niet fout. Het is simpelweg mijn keuze en niet de jouwe, en ik vraag je dat te respecteren.

Wat ik nog steeds heel kwalijk vind is de onjuiste informatie. Het verkeerd gebruiken van een woord als nihil is niet zo slim - maar andere dingen zijn ook gewoon echt duidelijk onjuist. Daarmee ontneem je anderen de mogelijkheid om een eerlijke afweging te maken en hun eigen keuze te maken. Erg onzorgvuldig vind ik dat.

Ceasar2015Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:45

Zo heb ik een keer op het strand gestaan, dat het vanuit het niets begon te onweren. Zal je vertellen dat ik toen in volle galop heel snel strand af ben gegaan!!
Paardlief zag trouwens nut er niet van in om tandje harder te gaan. Eenmaal van het strand af ben ik in hoog tempo richting stal gegaan(Hier op Schier is dat zinvoller als andere schuilplek zoeken, was in dat tempo hooguit paar minuten van de stal verwijderd). Vond het doodeng, maar het is goedgekomen enige was dat paard een ijzer kwijt was.

Maar inderdaad buienradar/weersvoorspellingen in de gaten houden en als het 1 of meerdere dagen heel benauwd en drukkend weer is geweest moet je extra opletten.

aurae_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:53

Ik heb het ook één keer gehad. Ik was gelukkig niet ver van huis, dus ik ben afgestapt en met het paard een de hand naar huis gelopen. ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:59

Shadow0 schreef:
Ik zou het bovendien niet met mezelf in het reine kunnen brengen als ik het paard bij onweer bewust buiten zou houden, en het paard vervolgens dood in de wei zou vinden.

Oeffffffffff. Dat is een serieuze gedachtenkronkel mbt paardhouden.
Paarden hóren 24/7 buiten in de wei. Elke vorm van stalling is een mensenwens.
Onweerfobie is een mensenangst.

Ik zie het al voor me zeg. Bij elke kans op onweer de paarden naar binnen. Arme dieren, want dan lopen ze niet lekker samen buiten.
Als er dan ook nog eens daadwerkelijk een bui overkomt staan ze opgesloten wél in de stress en nog met meer risico ook.

Nee, ik laat die van mij lekker buiten staan.
Die ene keer in de vijf jaar dat er echt een paniekbui is ga ik wel bij hen staan, buíten :D Zijn ze rustiger dan opgesloten.
De kans dat de bliksem in me slaat is bijna nul, NIHIL DUS en water is maar water.

hc

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:31

Shadow0 schreef:
Huertecilla schreef:
Nihil = heel weinig, niet núl.

Dan heb je een ander woordenboek dan ik.
http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/ ... oord=nihil schreef:
ni·hil [niehiel] onbep vnw niets

Laat aan duidelijkheid niet echt veel te wensen over, toch?

Citaat:
Dat is niet realistisch.

Klopt. Voor een risico-analyse speelt echter niet alleen het risico zelf mee, maar ook de bereidheid om de gevolgen te dragen, en de moeite die het kost om ze te voorkomen. Zo ga ik er vanuit dat verkeersdeelname een stuk gevaarlijker is dan bliksem, maar vermijden van verkeer doe ik niet, daarvoor vind ik de opoffering te groot.

Maar even afgezien daarvan - het is vooral ieders eigen keuze wat je uiteindelijk doet met de risico's. Dat jij bereid bent het risico te nemen is prima, het is jouw eigen vrije keuze. En iedereen moet dat zelf weten. Dus OOK als jij daar zelf een andere keuze in maakt, is mijn keuze niet fout. Het is simpelweg mijn keuze en niet de jouwe, en ik vraag je dat te respecteren.

Wat ik nog steeds heel kwalijk vind is de onjuiste informatie. Het verkeerd gebruiken van een woord als nihil is niet zo slim - maar andere dingen zijn ook gewoon echt duidelijk onjuist. Daarmee ontneem je anderen de mogelijkheid om een eerlijke afweging te maken en hun eigen keuze te maken. Erg onzorgvuldig vind ik dat.

En toch nadat ik het heb meegemaakt, kies ik er nog steeds bewust voor mijn pony buiten te laten staan met onweer. Ik respecteer jou keuze hoor :), maar voelde me een beetje aangesproken omdat mijn pony dood is vanwege blikseminslag en zijn moeder nu nog vrolijk op de wei loopt tijdens onweer. Ik ben doodsbang dat het weer gebeurt hoor, ben de eerste die dat toegeeft. Maar ik weet dat mijn pony het fijner vind om buiten te blijven.. ze houd zowiezo niet van binnen staan. Ik geef wel toe dat ik wel de neiging heb om haar binnen te zetten :)

dijonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:08

ergens schuilen of snel door rijden naar huis niet onder een boom gaan staan of op het platte land.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:20

Huertecilla schreef:
Oeffffffffff. Dat is een serieuze gedachtenkronkel mbt paardhouden.
Paarden hóren 24/7 buiten in de wei.

Dat is jouw mening, niet de mijne. Waarom gun je andere mensen niet dat ze hun eigen keuze maken?

Citaat:
Onweerfobie is een mensenangst.

Ook een dierenangst hoor :) Veel dieren zijn doodsbang voor onweer, het zijn juist de paarden die maf zijn. Maar ik ben er niet bang voor, ik kies slechts in hoeverre ik de risico's wil aanvaarden. Geen mensenangst, wel een mensenkeuze inderdaad :) Mijn keuze.

Citaat:
Als er dan ook nog eens daadwerkelijk een bui overkomt staan ze opgesloten wél in de stress

Waarom in de stress?

Citaat:
Nee, ik laat die van mij lekker buiten staan.

Mag, dat is het leuke van vrije keuze :) Jij beslist naar jouw eigen eer en geweten en jouw inschatting wat jij het beste vindt voor jouw situatie. En ik beslis naar mijn eer en geweten naar mijn inschatting wat ik wil doen. Ik zou het op prijs stellen als je respecteert dat andere mensen andere keuzes maken, zonder ze gelijk te beschuldigen van fobieen of serieuze gedachtenkronkels. Dat verpest de discussie namelijk zo.

Citaat:
De kans dat de bliksem in me slaat is bijna nul, NIHIL DUS

Ah, sorry, mijn fout. Als je het in hoofdletters schrijft, heb je uiteraard gelijk. Dan betekent 'nihil' zomaar ineens iets heel anders. Prima :j

*\o/* Weg met de Van Dale! Het idee dat je woorden gebruikt op de manier dat ze zijn omschreven is ook belachelijk achterhaald. *\o/*

Citaat:
en water is maar water.

Wat heeft water hiermee van doen? Dat mis ik even?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:32

Mij is verteld dat beslagen paarden meer risico lopen dan onbeslagen.Het metaal zou de bliksem aantrekken.
Is dat echt zo?

Wat angst betreft:mijn hond is doodbenauwd met onweer,de geiten en paarden kijken er niet van op(behalve dan dat geiten niet van regen houden :+ )

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 18:43

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 21:41

jodi schreef:
behalve dan dat geiten niet van regen houden :+

Snap je hem nú Shadow0 :P

Wat jouw ´mening´ (tussen aanhalingstekens omdat ik het zelf angst vind) betreft: de kritiek die ik met name heb is op dat die ´mening´ van jou jouw paarden op stal zet terwijl die beter af zijn buiten. Dit laatste is namelijk geen mening. Daar zal jij het weer niet mee eens zijn, maar héh, jij vraagt ook waarom paarden in een stal opgesloten meer stress hebben dan paarden vrij in de wei *\o/*
Dan houdt het simpel op 8-)
Sterkte met onweerrisicomijden.

hc

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 21:52

Huertecilla schreef:
jodi schreef:
behalve dan dat geiten niet van regen houden :+

Snap je hem nú Shadow0 :P

Nee, leg het eens uit?

Citaat:
Wat jouw ´mening´ (tussen aanhalingstekens omdat ik het zelf angst vind) betreft: de kritiek die ik met name heb is op dat die ´mening´ van jou jouw paarden op stal zet terwijl die beter af zijn buiten. Dit laatste is namelijk geen mening. Daar zal jij het weer niet mee eens zijn,

Inderdaad :) Ik ben erg benieuwd waarom je nu naast de definitie van 'nihil' ook die van 'mening' wilt veranderen? En waarom gun je andere mensen niet hun eigen keuzes? (Want mening of angst, het blijft eerst en vooral EIGEN keuze wat je doet.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:08

Huertecilla schreef:
Shadow0 schreef:

Ik zie het al voor me zeg. Bij elke kans op onweer de paarden naar binnen. Arme dieren, want dan lopen ze niet lekker samen buiten.
Als er dan ook nog eens daadwerkelijk een bui overkomt staan ze opgesloten wél in de stress en nog met meer risico ook.

Het paard van een kennis is een paar jaar geleden door blikseminslag om het leven gekomen. En dit paard is niet de enige, je hoort hier in Nederland wel vaker over dieren die in de wei zijn getroffen door de bliksem. Wellicht dat het bij jullie anders is, maar hier in Nederland zijn de dieren in de wei doorgaans toch het hoogste punt.

Ik vind het dan ook niet zielig om een paard even op stal te zetten bij onweer. Zo vaak onweert het immers niet in Nederland. Mijn paard heeft sowieso naar Nederlandse begrippen een behoorlijk paardwaardig bestaan. Hij wordt met respect behandeld, loopt in het weideseizoen met zijn vrienden op het land en speelt in de winter met zijn vrienden in de paddock. Hij is zijn stal ook goed gewend, omdat hij daar sowieso 's nachts staat en raakt daar dan ook niet in paniek bij onweer / storm / een flinke bui.

Ik denk trouwens dat het lastig is om de situatie in Nederland te vergelijken met de situatie bij jullie. Als er werkelijk iedere dag kans op onweer is, zou ik de gok denk ik ook wel wagen. Anders zou je paard i.d.d. nooit meer naar buiten kunnen en dat is inderdaad wel het andere uiterste.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:07

CCCCorine schreef:
Als er werkelijk iedere dag kans op onweer is, zou ik de gok denk ik ook wel wagen. Anders zou je paard i.d.d. nooit meer naar buiten kunnen en dat is inderdaad wel het andere uiterste.

Interessant. Als de kans groter is zou je het niet doen :D

Hoeveel paarden staan er buiten in NL?
Hoeveel komen er om door bliksem?

Stal je een paard bij kans op onweer, dan levert het zéker welzijn in door het stallen op zich en wint maar heel weinig zekerheid want op stal staat het doorgaans verre van echt veilig. ís die stan wel zo veilig?
De onze niet. Hoewel we stevige stenen stallen hebben gebouwd op een solide betonnen fundering heeft het dak metalen draagstructuur en gedeeltekijk metalen golfplaat. Ze staan daar met onweer risicovoller dan op het land. Béter buiten dus, zowel voor hun beleving als voor het risico :)*
Dit hele onderwerp wordt vooral gevoed door subjectieve beleving door de eigenaars, door angst, wellicht zelfs egoïsme.

hc

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:46

Huertecilla schreef:
Interessant. Als de kans groter is zou je het niet doen :D

Lijkt mij volkomen begrijpelijk, dit soort beslissingen zijn immers een afweging tussen wat het kost, en wat het op kan leveren.
Dat zijn afwegingen die iedereen voor zich moet maken, en ook per situatie. Hoe erg vind je bepaalde gevolgen? Wat is de kans op die gevolgen? En wat kost het om dat te voorkomen? Op basis daarvan maak je een afweging. Jij vindt duidelijk andere dingen belangrijk dan ik en dat mag.
Maar je moet beseffen dat jouw mening daarin slechts jouw mening is... je hebt er vast redelijk over nagedacht, maar het is maar gewoon je eigen keuze. Iedereen moet dat voor zichzelf bepalen.

Citaat:
Stal je een paard bij kans op onweer, dan levert het zéker welzijn in

Hoe is dat zo zeker? Ik heb nog geen onderzoek gezien waarin is aangetoond dat gedeeltelijke opstalling problematisch is. Ik kan dat ook absoluut niet bevestigen vanuit mijn ervaring. JIJ bent van mening dat stalling altijd slecht is, mijn eigen mening is dat het met mate prima kan. Nogmaals: ik wil niet beweren dat ik daar gelijk in heb, maar ook bij jou is het slechts je eigen mening, want structureel onderzoek is er NIET naar gedaan.

Citaat:
door het stallen op zich en wint maar heel weinig zekerheid want op stal staat het doorgaans verre van echt veilig. ís die stan wel zo veilig?
De onze niet.

Ook dat kan een reden zijn om niet te kiezen voor opstalling, maar ook hier geldt: dat JOUW stal misschien niet veilig(er) is, zegt niets over de stallen van iemand anders. Misschien hebben anderen een deugdelijke bliksemafleiding aan laten leggen, en dan is het in de stal wel degelijk een stuk veiliger dan erbuiten. En daar zijn wel onderzoeken naar gedaan. Je moet jouw eigen situatie niet gaan projecteren op anderen.

Citaat:
Dit hele onderwerp wordt vooral gevoed door subjectieve beleving door de eigenaars, door angst, wellicht zelfs egoïsme.

Dat je zo hamert op dat het angst is lijkt me eerder je eigen obsessie :) Maar verder klopt het helemaal. Leven is een subjectieve en ook tamelijk egoistische bezigheid. Paarden houden zeker ook :j Jij hebt jouw visie over welke dingen belangrijk zijn, en je hebt daar zeker enige leidraad voor maar een absolute waarheid daarin bestaat niet. En dus ben je als mens maar gewoon aangewezen op je eigen keuzes. En dat die van mij anders zijn dan die van jou maakt de een niet beter of slechter dan de ander.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 17:13

Bandida schreef:
Gemiddeld 5 doden per jaar in Nederland..op 16.428.360 bewoners, dat is 1 kans op 3.285.672
Ik vind dat niet zo'n risico.
Maar nogmaals, ik blijf uit het water (2 van die doden per jaar) en ik ga uit de buurt van grote metalen objecten (bliksem op landbouwvoertuigen, goed bijna alle overgebleven doden).
De kans dat je het overleeft als het je overkomt is trouwens groter als de kans dat je er in blijft.

Nou eigenlijk is het als je buiten bent wel meer kans dan de 1 op 3.285.672 want binnen word je niet geraakt dus dan is het 5 doden per jaar op alle mensen die met het onweer buiten waren (en dan zijn er een heeeeel stuk minder) even grof gezecht :o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 17:42

Shadow0 schreef:
Hoe is dat zo zeker? Ik heb nog geen onderzoek gezien waarin is aangetoond dat gedeeltelijke opstalling problematisch is.

Er was ook niet onderzocht wat de gevolgen zouden zijn als je een kat in de magnetron stopt.

Paarden horen gewoon niet op stal.
Dat een beetje op stal minder schadelijk is dan veel op stal en dat weer minder dan altijd op stal is logisch.
Dat is niet gelijk goéd, alleen minder erg :)*

Die van ons staan ook wel eens op stal. Als het rond het vriespunt is, langdurig regent en hard waait zet ik ze binnen. Dat is een paar nachten per winter en niet eens elke winter. Halve deuren en de voorkanten staan in een U naar elkaar.
Dat is niet goéd, maar een noodzakelijk kwaad.
Dit omdat ik ze op mijn land binnen een hek hou. Ze zouden zonder dat hek stroomafwaards naar minder koude nachten lopen.
Voor komende winter hopen we een afdak met windscherm in de wei te hebben want ze vinden het maar niets op stal.
Natuurlijk, ´dat zijn jouw paarden en dat zegt niets over....´
Wellicht stammen de jouwe af van het holenpaard :+

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 17:45

Wij zijn een keer vlák voor een bui nog in rengalop teruggegaan naar stal. Maar dat ligt er natuurlijk helemaal aan hoe ver je bent en hoe dichtbij het onweer. Gewoon van te voren het weerbericht checken, dan kan je nooit echt overvallen worden. :)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:05

Citaat:
Ik vind het dan ook niet zielig om een paard even op stal te zetten bij onweer. Zo vaak onweert het immers niet in Nederland. Mijn paard heeft sowieso naar Nederlandse begrippen een behoorlijk paardwaardig bestaan. Hij wordt met respect behandeld, loopt in het weideseizoen met zijn vrienden op het land en speelt in de winter met zijn vrienden in de paddock. Hij is zijn stal ook goed gewend, omdat hij daar sowieso 's nachts staat en raakt daar dan ook niet in paniek bij onweer / storm / een flinke bui.

Dat betekend dus dat jij/ of iemand anders je paard uit de wei moet gaan halen met onweer. Straks is niet alleen je paard geraakt, maar ook jij :=

Ik vind het wel eng met onweer voor de paarden in de wei, maar goed ze staan daar met zijn allen lekker buiten en het komt gelukkig niet zoveel voor. En hij staat tenminste lekker buiten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:16

Huertecilla schreef:
Er was ook niet onderzocht wat de gevolgen zouden zijn als je een kat in de magnetron stopt.

Paarden horen gewoon niet op stal.

Wat een genuanceerde, goed onderbouwde manier van discussieren. :)

Citaat:
Die van ons staan ook wel eens op stal.

Wonderlijk. Want paarden horen niet op stal, heb ik zojuist nog iemand zien beweren. Maar je bedoelt dus eigenlijk 'paarden horen niet op stal tenzij ik vind dat het te verantwoorden is'? Hebben we dat duidelijk :j

Citaat:
Als het rond het vriespunt is, langdurig regent en hard waait zet ik ze binnen. Dat is een paar nachten per winter en niet eens elke winter. Halve deuren en de voorkanten staan in een U naar elkaar.
Dat is niet goéd, maar een noodzakelijk kwaad.

Vertel eens waarom je dit noodzakelijk vindt? Waarom zou je het paard niet gewoon op het land houden? Wat doet het er toe dat het koud is? In de natuur is het toch ook wel eens koud? (En ja, misschien gaan ze schuilen, maar van de andere kant, een beetje steppe in Mongolie is toch talloze malen ruiger dan een of ander Spaans wintertje, dus waarom zou je ze dan tegen een nacht 'rond het vriespunt' gaan beschermen?)
Dit is toch net zo goed een afweging die JIJ maakt over wat JIJ in het beste belang van je paarden acht?

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:49

Waarom bestaan stallen dan eigenlijk, als ze niet voor paarden bedoelt zijn? :D
Volgens mij dwaalt deze discussie een beetje af.
Ik ben het er wel mee eens dat wij inderdaad de afweging maken, wat wij denken dat een paard het beste vind. En die vergelijking kunnen wij moeilijk maken, aangezien wij geen paard zijn.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:11

Ik vind ook dat de discussie afdwaalt. Het gaat erom wat iedereen doet tijdens een rit als het gaat onweren.
Misschien dat de andere onderwerpen even in een ander topic moeten?