Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Bandida schreef:Gemiddeld 5 doden per jaar in Nederland..op 16.428.360 bewoners, dat is 1 kans op 3.285.672
Ik vind dat niet zo'n risico.
Shadow0 schreef:Tsja, het is maar hoe je het bekijkt. Voor die paar keer dat we onweer hebben, vind ik het best wat. Ik vind het een onnodig risico. (Maar goed, dat mag iedereen zelf weten, alleen ik blijf het dus kwalijk vinden dat er onjuiste dingen verteld worden - zoals dat de kans nihil is op bepaalde dingen.)
Huertecilla schreef:Nihil = heel weinig, niet núl.
http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/ ... oord=nihil schreef:ni·hil [niehiel] onbep vnw niets
Citaat:Wanneer je alle risicos groter dan de dood-door-blikseminslag-kans wil vermijden, is paardrijden niet mogelijk.
Dat is niet realistisch.

Shadow0 schreef:Ik zou het bovendien niet met mezelf in het reine kunnen brengen als ik het paard bij onweer bewust buiten zou houden, en het paard vervolgens dood in de wei zou vinden.
Zijn ze rustiger dan opgesloten.Shadow0 schreef:Huertecilla schreef:Nihil = heel weinig, niet núl.
Dan heb je een ander woordenboek dan ik.http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/ ... oord=nihil schreef:ni·hil [niehiel] onbep vnw niets
Laat aan duidelijkheid niet echt veel te wensen over, toch?Citaat:Wanneer je alle risicos groter dan de dood-door-blikseminslag-kans wil vermijden, is paardrijden niet mogelijk.
Dat is niet realistisch.
Klopt. Voor een risico-analyse speelt echter niet alleen het risico zelf mee, maar ook de bereidheid om de gevolgen te dragen, en de moeite die het kost om ze te voorkomen. Zo ga ik er vanuit dat verkeersdeelname een stuk gevaarlijker is dan bliksem, maar vermijden van verkeer doe ik niet, daarvoor vind ik de opoffering te groot.
Ik zou het bovendien niet met mezelf in het reine kunnen brengen als ik het paard bij onweer bewust buiten zou houden, en het paard vervolgens dood in de wei zou vinden.
Maar even afgezien daarvan - het is vooral ieders eigen keuze wat je uiteindelijk doet met de risico's. Dat jij bereid bent het risico te nemen is prima, het is jouw eigen vrije keuze. En iedereen moet dat zelf weten. Dus OOK als jij daar zelf een andere keuze in maakt, is mijn keuze niet fout. Het is simpelweg mijn keuze en niet de jouwe, en ik vraag je dat te respecteren.
Wat ik nog steeds heel kwalijk vind is de onjuiste informatie. Het verkeerd gebruiken van een woord als nihil is niet zo slim - maar andere dingen zijn ook gewoon echt duidelijk onjuist. Daarmee ontneem je anderen de mogelijkheid om een eerlijke afweging te maken en hun eigen keuze te maken. Erg onzorgvuldig vind ik dat.
, maar voelde me een beetje aangesproken omdat mijn pony dood is vanwege blikseminslag en zijn moeder nu nog vrolijk op de wei loopt tijdens onweer. Ik ben doodsbang dat het weer gebeurt hoor, ben de eerste die dat toegeeft. Maar ik weet dat mijn pony het fijner vind om buiten te blijven.. ze houd zowiezo niet van binnen staan. Ik geef wel toe dat ik wel de neiging heb om haar binnen te zetten
Huertecilla schreef:Oeffffffffff. Dat is een serieuze gedachtenkronkel mbt paardhouden.
Paarden hóren 24/7 buiten in de wei.
Citaat:Onweerfobie is een mensenangst.
Veel dieren zijn doodsbang voor onweer, het zijn juist de paarden die maf zijn. Maar ik ben er niet bang voor, ik kies slechts in hoeverre ik de risico's wil aanvaarden. Geen mensenangst, wel een mensenkeuze inderdaad
Mijn keuze.Citaat:Als er dan ook nog eens daadwerkelijk een bui overkomt staan ze opgesloten wél in de stress
Citaat:Nee, ik laat die van mij lekker buiten staan.
Jij beslist naar jouw eigen eer en geweten en jouw inschatting wat jij het beste vindt voor jouw situatie. En ik beslis naar mijn eer en geweten naar mijn inschatting wat ik wil doen. Ik zou het op prijs stellen als je respecteert dat andere mensen andere keuzes maken, zonder ze gelijk te beschuldigen van fobieen of serieuze gedachtenkronkels. Dat verpest de discussie namelijk zo. Citaat:De kans dat de bliksem in me slaat is bijna nul, NIHIL DUS
Weg met de Van Dale! Het idee dat je woorden gebruikt op de manier dat ze zijn omschreven is ook belachelijk achterhaald. 
Citaat:en water is maar water.
jodi schreef:behalve dan dat geiten niet van regen houden
Huertecilla schreef:jodi schreef:behalve dan dat geiten niet van regen houden
Snap je hem nú Shadow0![]()
Citaat:Wat jouw ´mening´ (tussen aanhalingstekens omdat ik het zelf angst vind) betreft: de kritiek die ik met name heb is op dat die ´mening´ van jou jouw paarden op stal zet terwijl die beter af zijn buiten. Dit laatste is namelijk geen mening. Daar zal jij het weer niet mee eens zijn,
Ik ben erg benieuwd waarom je nu naast de definitie van 'nihil' ook die van 'mening' wilt veranderen? En waarom gun je andere mensen niet hun eigen keuzes? (Want mening of angst, het blijft eerst en vooral EIGEN keuze wat je doet.) Huertecilla schreef:Shadow0 schreef:Ik zou het bovendien niet met mezelf in het reine kunnen brengen als ik het paard bij onweer bewust buiten zou houden, en het paard vervolgens dood in de wei zou vinden.
Ik zie het al voor me zeg. Bij elke kans op onweer de paarden naar binnen. Arme dieren, want dan lopen ze niet lekker samen buiten.
Als er dan ook nog eens daadwerkelijk een bui overkomt staan ze opgesloten wél in de stress en nog met meer risico ook.
CCCCorine schreef:Als er werkelijk iedere dag kans op onweer is, zou ik de gok denk ik ook wel wagen. Anders zou je paard i.d.d. nooit meer naar buiten kunnen en dat is inderdaad wel het andere uiterste.
Huertecilla schreef:Interessant. Als de kans groter is zou je het niet doen
Citaat:Stal je een paard bij kans op onweer, dan levert het zéker welzijn in
Citaat:door het stallen op zich en wint maar heel weinig zekerheid want op stal staat het doorgaans verre van echt veilig. ís die stan wel zo veilig?
De onze niet.
Citaat:Dit hele onderwerp wordt vooral gevoed door subjectieve beleving door de eigenaars, door angst, wellicht zelfs egoïsme.
Maar verder klopt het helemaal. Leven is een subjectieve en ook tamelijk egoistische bezigheid. Paarden houden zeker ook
Jij hebt jouw visie over welke dingen belangrijk zijn, en je hebt daar zeker enige leidraad voor maar een absolute waarheid daarin bestaat niet. En dus ben je als mens maar gewoon aangewezen op je eigen keuzes. En dat die van mij anders zijn dan die van jou maakt de een niet beter of slechter dan de ander. Bandida schreef:Gemiddeld 5 doden per jaar in Nederland..op 16.428.360 bewoners, dat is 1 kans op 3.285.672
Ik vind dat niet zo'n risico.
Maar nogmaals, ik blijf uit het water (2 van die doden per jaar) en ik ga uit de buurt van grote metalen objecten (bliksem op landbouwvoertuigen, goed bijna alle overgebleven doden).
De kans dat je het overleeft als het je overkomt is trouwens groter als de kans dat je er in blijft.
Shadow0 schreef:Hoe is dat zo zeker? Ik heb nog geen onderzoek gezien waarin is aangetoond dat gedeeltelijke opstalling problematisch is.
Citaat:Ik vind het dan ook niet zielig om een paard even op stal te zetten bij onweer. Zo vaak onweert het immers niet in Nederland. Mijn paard heeft sowieso naar Nederlandse begrippen een behoorlijk paardwaardig bestaan. Hij wordt met respect behandeld, loopt in het weideseizoen met zijn vrienden op het land en speelt in de winter met zijn vrienden in de paddock. Hij is zijn stal ook goed gewend, omdat hij daar sowieso 's nachts staat en raakt daar dan ook niet in paniek bij onweer / storm / een flinke bui.

Huertecilla schreef:Er was ook niet onderzocht wat de gevolgen zouden zijn als je een kat in de magnetron stopt.
Paarden horen gewoon niet op stal.
Citaat:Die van ons staan ook wel eens op stal.

Citaat:Als het rond het vriespunt is, langdurig regent en hard waait zet ik ze binnen. Dat is een paar nachten per winter en niet eens elke winter. Halve deuren en de voorkanten staan in een U naar elkaar.
Dat is niet goéd, maar een noodzakelijk kwaad.