Bekeuring trailer (door rood) - in beroep gaan.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:06

Klopt ,hartstikke verboden.......................maar je kunt niet een hele stad doorrijden met 20 km per uur, en ja soms gaat de trailer dan wel eens door rood bij stoplicht nr 9!!! En nee.................ik rijd echt niet door als hij al op rood staat midden in de spits.

pinuts

Re: Bekeuring trailer (door rood) - in beroep gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:19

hoezo kun je bij 20 km per uur pas normaal stoppen met een trailer? Als je een stoplicht ziet rij je eerst 80, dan langzamer, langzamer.. En niet de hele tijd 20., en als dat volgens jou wel moet, omdat je anders door rood moet, dan moet jij maar wel 20 rijden.. Tsja mijn mening: kan een keer gebeuren, maar ik vind niet dat het goedgekeurd moet worden, rood is rood, en als je een trailer hebt moet je weten hoe je daar mee om moet kunnen gaan.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:23

De stad doorrijden met 20 km per uur? Moet dat dan? Met 50 km. staan wij heel redelijk en snel stil hoor, geen enkel probleem.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:31

Dat soms door rood rijden niet anders kan en blablabla dat zal allemaal wel, maar ga dan niet miepen over een bekeuring!

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:42

Sonja schreef:
Fleurtje100 schreef:
We hebben het rapport opgevraagd en daarop stond dat het licht 2 seconden op oranje heeft gestaan

Even uit mijn hoofd, maar volgens mij had je bezwaar dan niet afgewezen kunnen/mogen worden. Volgens mij (maar pin me d'r niet op vast, zou het na moeten gaan zoeken en daar heb ik stomweg geen zin in) is de minimale tijd tussen oranje en rood binnen de bebouwde kom vastgesteld op 3 seconden en buiten de bebouwde kom op 4. Ik dacht dat dat ook de reden is dat op de meeste 80 km/uur-wegen het gebied rondom de verkeerslichten een 70 km-zone is. Had iets te maken met de wettelijk vereiste remvertraging en bladibladibla.

Ja, correct beneden de 70 km is het 3 sec , boven de 70 km 4 sec, er wordt van een maximale remvertraging uitgegeaan van 8 m/sec
De remweg bedraagt dan snelheid in meters/sec in het kwadraat , gedeeld door 2 x de max remvertraging + de responstijd die op 1 sec wordt gesteld, b.v. bij 70 km / uur bedraagt de remweg dan zo'n 43 meter
Al je gewoon door blijft rijden met die snelheid leg je bij 4 seconden 78 meter af.
Zit je op 50 meter voor het stoplicht en het springt op oranje en je rijdt door, dan ben je al 28 m voorbij het licht voordat het op rood springt, dus niks aan het handje, of je remt af en staat keurig op tijd stil.
Nu zul je met een paardentrailer niet graag vol in de remmen gaan, maar stel van de helft van die maximale remvertraging, dan rem je dus erg voorzichtig ( heb ik uitgeprobeert ), dan bedraagt je remweg 67 meter
Zit je dus 100 tot 67 meter voor het stoplicht en het springt op oranje kan je dus prima stoppen.
Zit je op b.v. 60 meter voor het stoplicht en je rijdt door, is er ook nog niks aan de hand want je bent het stoplicht dan al ruim ( 18 meter ) voorbij voordat het op rood gaat ( uitgaande van stoplicht op 70 km weg )
Wanneer kom je in de gevare zone, als je dus tussen de 100 en 67 meter besluit door te rijden terwijl je wel instaat bent geweest om te remmen.
Bij 100 meter knal je ruimschoots door rood, bij 67 zal het er om hangen, je hebt dan 11 meter over, maar dat kan net het kontje van je trailer zijn. :D

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:59

Paul11, waarschijnlijk een domme vraag, maar hangt je remweg ook niet af van het gewicht van je voertuig/combinatie etc?

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:06

pinuts schreef:
hoezo kun je bij 20 km per uur pas normaal stoppen met een trailer? Als je een stoplicht ziet rij je eerst 80, dan langzamer, langzamer.. En niet de hele tijd 20., en als dat volgens jou wel moet, omdat je anders door rood moet, dan moet jij maar wel 20 rijden.. Tsja mijn mening: kan een keer gebeuren, maar ik vind niet dat het goedgekeurd moet worden, rood is rood, en als je een trailer hebt moet je weten hoe je daar mee om moet kunnen gaan.

Zo gek he, bij ons in de bebouwde kom mag je maar 50, ik mag hier nergens 100 of 80 rijden :o? Sorry ik wil je niet voor de gek houden maar dat doe jij ook een beetje vind ik. Ik woon in de Randstad, het dichtstbevolkte gebied van Nederland, en in de drukte en bij stoplicht nummer zoveel, maak ik wel eens een inschattings fout, of geeft de situatie aan dat ik anders moet handelen. En echt ik vindt het knap dat het bij jullie altijd goed gaat!!!

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:30

Fidele schreef:
Paul11, waarschijnlijk een domme vraag, maar hangt je remweg ook niet af van het gewicht van je voertuig/combinatie etc?

Nee, hoor dat is geen domme vraag, maar dat zit verwerkt in die max remvertraging.
Vergeet niet, dat je trailer ook remmen heeft

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:44

Ik waardeer de duidelijke uitleg van Paul11. In de praktijk is het helaas niet altijd eenvoudig om in een split-second die afweging helemaal correct te maken. En het is in elk geval moeilijker om met een zware trailercombinatie altijd op tijd stil te staan dan het met een gewone personenwagen is. Wat we denk ik vooral met z'n allen willen is dat er meer begrip komt voor trailercombinaties en dat er misschien net iets meer tijd ingebouwd wordt om verantwoord te kunnen remmen met een trailer en misschien geldt dat ook wel voor zware vrachtwagencombinaties (hoe zit dat met dierentransporten? Moet er niet aan denken wat er gebeurt als een vrachtwagen vol varkens vol in de remmen gaat.) Het lijkt me zo maar dat die hetzelfde probleem hebben.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:39

Paul11 schreef:
Fidele schreef:

Nee, hoor dat is geen domme vraag, maar dat zit verwerkt in die max remvertraging.
Vergeet niet, dat je trailer ook remmen heeft

Dat is natuurlijk ook zo, maar de keren dat ik vol in de remmen moest schrok ik echt van de lange remweg, heel eng want je kunt het niet precies inschatten plus dat het gewicht van de paarden ook nog eens mee naar voren beweegt.

En blue-sky ik ben het met je eens hoor!! (ik zag dat je ook een dochter hebt, kijk eens op het topic; meer mama's met ponykids, lekker meekletsen!!)