6 onderdelen niet getoond (en niet geprobeerd)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:30

heey,

ja indd
ik vond het echt fijn dat de jury onder het uitstappen nog even kwam
hij vond gewoon dat ik het super opgelost had
dat heeft mijn zelfvertrouwen ook weer wat verhoogd;)

ik heb het op bijde handen geprobeerd
ze is uit eindelijk 4 of 5 keer de ring uitgevlogen

ik vond de 4ren eigenlijk onterecht
ik had gewoon minder moetten krijgen

maar ik had het in elk geval geprobeerd zei de jury dat vond hij wel de moeite waart;)
mijn moeder had het gefilmt haha

was me een dag om met een lachent gezicht op terug te kijken heb wat geleerd me merrie heeft wat geleerd
ik wou haar dit jaar mischien weer meenemen maar ze staat nu met een veulen en is vanaf de wedstijden nog maar heel weinig gereden geweest:P
dus denk dat ik der maar lekker thuis laat

xx

Marliesje

Re: 6 onderdelen niet getoond (en niet geprobeerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:06

Wij hebben dit met het viertal ook ooit gedaan. :=
Het regende echt heeeeel erg hard en de grond was zo glibberig dat we het met onze jonge pony's niet verantwoord vonden.

Alleen weet ik niet meer hoe het gepunt was.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:18

Ik heb een Haf die vaak verkeerd aanspringt in galop dan neem ik hem terug en probeer het opnieuw en als het dan nog niet lukt dan rij ik gewoon door. Dan maar een 4 iod maar anders krijg ik een gefustreerde pony onder me.
Ik probeer zelf mijn punten te rijden op zijn sterke punten want gelukkig bestaat een proef uit diverse onderdelen.

Ik las een stukje terug dat iemand zat te lachen omdat ze hem niet in galop kreeg.
Ik zit altijd lachend op mijn pony... je zal mij nooit sjachie zien kijken en ik kan helemaal in een deuk liggen als hij weer eens niet doet wat hij moet doen. (er vandoor schieten in galop... bok geven... tja het zijn en blijven dieren)
Wat zou je dan willen zien.. iemand die zijn paard het toch wil laten doen, dwang, zweep.... soms lukken dingen gewoon niet en dan kan je boos worden maar je kan op dat moment als ruiter ook je schouders ophalen, lachen en gewoon doorrijden...

Dus dat zou bij mij betekenen dat je mij ook allemaal lage punten zou geven omdat ik er ook om kan lachen ipv mijn pony verrot slaan.

Ik vind dat toch wel iets kort door de bocht.....
maar dat is mijn menig ik was er gelukkig niet bij... je zal je redenen er wel voor hebben gehad.

Ik vind trouwens dat je het netjes heb opgelost mamabird... niet getoond, niet geprobeerd.. helaas....
kijk had ze een poging gewaagd dan had je daar nog wel iets voor kunnen geven maar in dit geval niet.
Maar ik snap dan niet dat je op wedstrijd ga.... zorg eerst dat je over je angst heen kom.. en ga dan weer eens aan wedstrijden denken.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:34

Ik vind het helemaal geen ramp als er 'slechte' cijfers uitgedeeld worden, met name aan kinderen.
Het valt me op dat ze hier (Drenthe, schijnt het landelijk niveau ook iets lager te liggen) af en toe gooien met punten, daar snap ik werkelijk niets van.
Maar dan komt het, het meissie mag L of M starten wegens voldoende punten (pap en mam zorgen er nog eens extra voor dat ze naast hun schoenen gaan lopen, of juist onzekerder worden) en krijgt dan te horen dat ze feitelijk niet rijden kan, dat vind ik pas gemeen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:42

Het is voor de medestanders ook onzettend wrang als er een paard dat geen galop getoont heeft boven hen geplaatst wordt die alle onderdelen wel netjes getoont hebben (hier heb ik dus ervaring mee).
Het is een onderdeel van de proef. Als je dat niet kunt of wilt tonen = niet meedoen of uitgesloten worden, punt.
Want dan ben je dus niet aan wedstrijden toe, zo simpel is het.

Het proberen en niet helemaal goed voor elkaar krijgen op dat moment, is wat anders. Hoewel ik dat ook alleen in de B nog toelaatbaar vindt. In de L en hoger moet je het gewoon voor elkaar hebben.
Het is gewoon zo dat als je coulant bent als jury, een ruiter een verkeerd beeld krijgt van zijn vorderingen.
Het is best hard op slechte punten op je protocol te krijgen, maar dan weet je wel exact waar je aan moet werken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:26

Ik heb het topic niet doorgelezen maar als er onderdelen niet getoond worden dan bel je toch???
Dan roep ik haar bij me en zeg dat ze dingen vergeet. Als ze die niet kan tonen dan vertel ik haar dat ze voor die 6 onderdelen dan 0-en krijgt. Aan haar de keuze, doorrijden met 6 x 0 op het protocol of de baan verlaten en terugkomen als je het wel kan.

IrisW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:30

Ik denk gewoon 6x een 1. Niet getoond is niet getoond, klaar. De L1 is geen Babyklasse meer

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:48

Als er bijvoorbeeld een grote volte in galop gevraagd wordt, maar deze wordt compleet in draf afgelegd, dan is er toch een deel van het onderdeel getoond.
Een 1 voor de moeite van de volte zou ik dan zeggen.
Overigens heeft de ruiter/amazone misschien wel een reden gehad om zo te rijden. Misschien problemen met de pony gehad en nu proberen opvoedkundig te rijden. Je weet maar nooit.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:54

Reden of geen reden, dat hoort gewoon niet op een wedstrijd thuis. Opvoeden doe je thuis.
Op wedstrijd toon je wat er gevraagd wordt om te laten zien dat je zover bent met de africhting. Als je dat dus duidelijk niet bent, moet je niet starten.
Wedstrijden zijn niet bedoeld voor de leuk om om te expirimenteren.
In de beginfase van de B kun je er nog achter komen dat het niet helemaal je ding is, maar in de L????????

En áls je dan denkt een goed reden te hebben (leerproces), moet je gewoon buiten mededingen meedoen.

Tizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:35

mamabird schreef:
En dan de punten: Voor het onderdeel galop een 1 (heb twee galopsprongen gezien, dus kon er echt niet meer van maken) en voor de 6 galop onderdelen een 0. Streng, dat weet ik, maar niet getoond is niet getoond en ik geef geen punten weg omdat het anders zo sneu is. Heb uitvoerig gemotiveerd waarom. Het moet wel eerlijk blijven en heb heel veel verzet gezien in die ring, maar met ruiters die zich te pletter werkten, dus die krijgen de 2-en, 3-en en 4-en en niet iemand die het niet eens een beetje probeert en als ie dan per ongeluk twee sprongen gallopeerd hem snel terug naar draf rijd.

Een zelfde soort geval heb ik jaren geleden ook moeten jureren, was nog in de 156 punten periode. Was een jong paard met een amazone erop van ca. 30 jr. Paard was echt veeeeel te groen nog, en de amazone probeerde op de linkerhand niet eens de galop, dus 3 onderdelen niet getoond, de rechtergalop deed ze een poging maar helaas verkeerde galop, ze nam m terug en ging in draf weer verder. Heb net als jij dus 0-en, 1-en en 2-en gegeven. Helaas voor haar was de rest van de proef ook om te huilen en kwam ze uit op... 98 punten... :o Mijn schrijver en ik hebben de coupon echt werkelijk waar 10x nageteld omdat we het niet konden geloven, wist ook niet wat ik ermee aan moest, durfde de coupon nauwelijks af te geven...
De 2e proef had ze rond de 139 punten, wat ik nog erg hoog vond aangezien het daar precies hetzelfde liep (of eigenlijk niet liep...)
Uiteindelijk nooit meer gevraagd om te jureren daar, amazone reed nl bij de organiserende vereniging.
Waar dus niet naar is gekeken toen is naar de overige punten in de ring, de nr 1 had bv boven de 180 punten, zij was echt de enige uitschieter naar beneden.

Zelf heb ik een tijdje terug een 1 gekregen voor een te laat herstelde galop, kon daar prima mee leven, want tja, dan had ik maar eerder moeten herstellen toch?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:29

Lusitana schreef:
Reden of geen reden, dat hoort gewoon niet op een wedstrijd thuis. Opvoeden doe je thuis.
Op wedstrijd toon je wat er gevraagd wordt om te laten zien dat je zover bent met de africhting. Als je dat dus duidelijk niet bent, moet je niet starten.
In de beginfase van de B kun je er nog achter komen dat het niet helemaal je ding is, maar in de L????????

En áls je dan denkt een goed reden te hebben (leerproces), moet je gewoon buiten mededingen meedoen.

Is gemakkelijk praten....
Je kunt alleen maar oordelen en veroordelen.Wat je nu doet is op voorhand veroordelen, zonder de redenen te weten...
En soms zijn er hele simpele redenen waarom een combi geen B gestart heeft.... en het thuis wel super goed gaat...
Ruiter is L dressuur, peerd is L-dressuur = combi is L dressuur zonder ooit samen gestart te zijn. Dan kom je samen voor het eerst op een wedstrijd en dan kan er van alle gebeuren.

vwb de punten van het meiske... kan me er geheel in vinden, maar snap de ouders niet zo goed... zij hadden het toch ook kunnen melden aan de jury, tenminste ik heb dat in het verleden wel gedaan als we met een erg groene of nerveuze op wedstrijden kwamen.
En het zijn nog kinderen: ook die moeten leren dat ze de punten wel verdienen moeten en niet kado krijgen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:50

Alane, er kan van alles gebeuren, maar als er duidelijk blijkt dat de ruiter niet van plan is om iets te proberen is dat heel anders dan als iets niet lukt. En dat veroordeel ik, ja.
Als je iets niet wilt tonen (als galop) hoor je niet te starten in een proef waar dat nu eenmaal onderdeel van is, of als je zo nodig je paard uit wilt brengen en je weet nog niet hoe hij is, doe het dan buiten mededingen. Dat is met springen in elk geval normaal.

In de openingspost blijkt duidelijk dat er geen sprake was van proberen, maar van consequent weglaten van de galop.
Er is ook niet van te voren een reden aangegeven bij de betreffende jury.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:31

Lusitana schreef:

Mijn reactie sloeg op het vetgedrukt gedeelte van je tekst...

TS geeft aan dat ruitertje meldde dat ze bang was geworden.... maar niets over hoe het in de B is gegaan vroeger.... hoe kun je nu weten of die combi ooit B gestart is? Hoe lang het geleden is dat ze de laatste keer gestart is... kan wel de eerste keer weer zijn geweest sinds weken...
en dat is veroordelen...
en in dit geval had het niets met de africhting te maken, maar met angst... en echte angst is iets heel naars weet ik uit ervaring.

Ik kende een amazone die vroeger heel veel last van zenuwen kreeg als ze in de ring moest, wat regelmatig resulteerde in een proef verreden over meerdere ringen... ... wat uiteraard heel vervelend is voor de overige deelnemers (die er gelukkig wel begrip voor hadden)... Amazone is de zenuwen de baas en reed nadien nette proeven met goede resultaten en nu nog :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:08

Dat vetgedrukte sloeg op het feit dat de L niet is bedoeld om maar wat te expirimenteren. Als je L start, moet je daar klaar voor zijn. Ben je bang geworden, dan moet je niet gaan starten, lijkt mij.

Ja, angst is erg, en respect voor die het overwinnen, maar wedstrijdrijden is een serieus gebeuren met duidelijke regels die je van te voren weet, en geen speelterrein om angst te overwinnen.
Als je geen galop durft moet je niet starten tot je het wel durft.
Je kunt je afvragen wat voor een dwang er achter zit dat ze toch ging starten en in die zin heb ik best medelijden, maar dat neemt niet weg dat ik het toch rechtvaardig vind om nullen, of enen te geven of uit te sluiten op grond van "vergissingen".
Daar sta ik pal achter, dat standpunt verdedig ik.
Zou jij dan willen dat ze beter gepunt werd en geplaatst zou worden terwijl ze gewoon 6 oefeningen niet heeft uitgevoerd?
Is het niet logisch dat ze gewoon onderaan komt of uitgesloten wordt (als je het onder vergissingen zou rekenen)?
Met andere woorden, hoe zou jij zelf punten? (Dat was ook de vraag van TS)
Hoe zou jij als mededeelnemer kijken als zij boven je zal eindigen?
Wat zou jij tegen zo'n deelnemer zelf zeggen?

Wat je voorbeeld amazone betreft, als een paard de ring uitspringt is dat ook gewoon uitsluiting volgens de regels. Je kunt dan wel de gelegenheid krijgen om je proef uit te rijden, maar er wordt niet verder gepunt.

Je zegt zelf ook dat je punten moet verdienen en niet kado krijgen, dat zorgt voor een slecht beeld van je kunnen. Bovendien is het erg krom als iemand die geen galop uitvoerd boven een ander te eindigt die wel alles heeft uitgevoerd (en dat heb ik dus werkelijk meegemaakt).

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:58

Ik schrijf nergens dat ze meer punten had moeten hebben, integendeel,
Alane schreef:
vwb de punten van het meiske... kan me er geheel in vinden, maar snap de ouders niet zo goed... zij hadden het toch ook kunnen melden aan de jury, tenminste ik heb dat in het verleden wel gedaan als we met een erg groene of nerveuze op wedstrijden kwamen.
En het zijn nog kinderen: ook die moeten leren dat ze de punten wel verdienen moeten en niet kado krijgen.

Ik reageerde enkel en alleen op jouw tekst:
Lusitana schreef:

Als je L startgerechtigd bent, en je wordt angstig, dan zul je weer (met het zelfde paard/pony) L starten... Als meiske denkt het aan te kunnen, en op het moment dat ze moet aangeloperen naderd en meiske wordt overvallen door angst... dat kun je niet vooruit weten... dat heeft niets met experimenteren te maken of er thuis wel of niet geoefend wordt... Mischien had ze in de B de max aantal winstbehaald en moest ze over naar de L1....
Als je de inns en outs niet weet of kent, dan moet je niet gaan veroordelen...

Met mij voorbeeld amazone doelde ik op training thuis,thuis en op alle terreinen ging het super, voorwaarts/achterwaarts, links om en rechtsom... en in de ring... 1 brok zenuwen.. heeft niets met experimenteren te maken/niet met training.. het overkomt je als amazone/ruiter en daar doe je op dat moment weinig aan...

yvonne101

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:11

Ook mijn dochter heeft de galop niet gedaan dit weekend. Met het losrijden gleed het paard met de galop tot 3x toe onderuit met zijn achterhand.

in de eerste proef nog wel geprobeerd maar weer 3x uitgegleden waardoor het paard erg angstig werd.

Bij de tweede proef van te voren gemeld dat we de galop niet meer aansprongen ivm het zeer gladde terrein. Ze gaf aan dat ze daar dan wel 3-en en 4-en voor moest geven. Dat vonden wij geen probleem. Liever dat dan met een geblesseerd paard thuiskomen.

Ze had 175 punten in de 1e proef en 169 in de 2e proef (gemiddeld 7 3-en).

We zien dit maar als een oefen wedstrijd.De ruiter en paard steken er toch iets van op.

Tizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:50

@Yvonne101; dan heeft je dochter een erg soepel jurylid gehad zeg door 3-en en 4-en te krijgen! Het blijven toch niet getoonde onderdelen ongeacht de gladde bodem lijkt me.
Toch super dat je aan het welzijn van het paard dacht in dit geval :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:24

@ Yvonne: had je dan niet beter kunnen besluiten om je dochter niet te laten starten? Want ik vind het ook erg soepel gerekend van de jury.

Op zich goed om aan het welzijn van je paard te denken, maar dan had ik na de tweede proef bedankt, denk ik persoonlijk.