paard vastzetten aan de trailer op concours?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:39

xEline schreef:
Ik weet niet waar ik hem anders aan vast moet maken hoor als ik haar los zet is het meer gevaarlijke boel denk ik!

Als je alleen op wedstrijd gaat is het een ander verhaal! Het zegt natuurlijk ook iets over het paard als je alleen op concour gaat. Dan moet hij toch braaf en rustig zijn als je hem in je eentje moet opzadelen en stiften moet draaien =).

pol013

Re: paard vastzetten aan de trailer op concours?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:52

Voor al die mensen die bang zijn dat hun paard de trailer uit elkaar trekt. Simpele oplossing: een dun touwtje tussen het touw en de trailer. 1. Je trailer blijft netjes op zijn plek, 2. je paard loopt los met halster en touw er nog aan.

De foto's hierboven vind ik dan weer een beetje spannend. Die stang zou ik niet graag gebruiken om een paard aan vast te zetten. Daar zitten mij ook te veel lossen en uitstekende delen aan de trailer. Ik heb hem liever aan de achterkant van de klep staan. Daar heb ik dan ook bij aankoop speciaal een ring voor aan de trailer laten maken.

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:37

ik zet ze ook altijd vast veel handiger. soms houdt iemand hem ook wel vast hangt er van af wie mee is.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:11

Ik zet mijn merrie absoluut niet vast, due moet wanneer ze van de trailer afkomt echt eventjes stoom afblazen en overal kijken. Vorige zondag had ik gelukkig een vriendin mee die haar beet hield terwijl ik met de spullen op en neer sleepte. En anders houd ons pa d'r vast. Als ik alleen ergens naar toe op stap ga, neem ik mijn extra lange halstertouw mee en de regel is Ho = Ho, dus dan blijft ze meestal ook netjes staan aan een lang touwtje.

Haflinger daar in tegen, die vind niks heerlijker dan aan de trailer staan (aan de speciaal eraan gemaakte ring) om lekker wat rond te kijken en wat hooi te eten. :)

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:19

Ik zet mijn paard ook nooit vast op wedstrijd. Ik ben eigenlijk altijd samen met mijn vriend dus tussendoor houdt hij haar gewoon even vast. Na de wedstrijd gaan we altijd direct naar huis.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:28

Gewoon in de trailer blijven staan. Evt. met opzadelen even vast aan de trailer (maar dan wel dat al mn spullen gereed liggen), maar bij voorkeur dat iemand hem vasthoud.
Poetsen e.d. gewoon in de trailer, heb een 2 paards en altijd maar 1 erin eigenlijk, dus gewoon het schot opzij dat kan dat gemakkelijk.

Vind vaststaan aan de trailer levensgevaarlijk.. De kans dat hij ergens achter haakt is gewoon groot, een trailer is niet gemaakt om een paard aan vast te zetten en er is dus ook geen rekening mee gehouden dat een paard ergens niet achter kan blijven hangen.
Mijn paarden gaan altijd met hun neus naar de grond op zoek naar gras en heb dus al vaker gehad dat ze dan achter een spatbord of de achterkant van de trailer haken (gelukkig nooit met een paniekig paard, maar 1 die gewoon zoiets heeft van 'oeps, wil je me even helpen???' Met een paniekig paard waren de problemen niet te overzien, ondanks een paardenknoop...)

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:49

Als ik met mijn paard op wedstrijd gaat en ze komt de trailer af, is ze vaak wel even een beetje kijkerig. Vaak loop ik dan een klein beetje om de trailers heen, als er plek is. Daarna zet ik haar vast aan de trailer en zadel ik haar direct op. Soms wil ze nog wel eens draaien, maar even consequent optreden en ze blijft braaf staan. Zodra ik klaar ben met opzadelen, maak ik haar gelijk los en stappen we nog wat op het terrein en ga ik naar het losrij gedeelte en gaan we verder.
Ik doe het zo bij beide paarden, en nog geen problemen gehad!

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:50

Wij zetten hem nooit vast, want we gaan altijd minstens met 2 man op wedstrijd dus dan houd de een het paard vast.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:16

Als ik iemand bij me heb, dan houdt die mijn paard vast terwijl ik opzadel. Als ik alleen ben, dan gaat ze aan de trailer tijdens het opzadelen. Zodra ik gereden heb, gaat ze gelijk de trailer weer op. Ik laat haar niet onbeheerd vast aan de trailer, als ze schrikt gaat ze altijd hangen. Dat heeft me thuis al drie halstertouwen en twee halsters gekost.

Wat die 'veilige' knoop betreft, die trek je idd makkelijk los als je paard niet hangt. Maar ik heb nu een paar keer meegemaakt dat mijn paard ging hangen, dan hangt er 600 kilo aan een touwtje en krijg je echt die veiligheidsknoop niet meer los! Ik tenminste niet...

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:06

hij staat bij warm weer lekker buiten aan de trailer, samen met een hooi netje, hij kan uren zo staan hoor! wel op een plekje waar hij veilig staat ( niet dicht op de weg dus!!) ik kan zo weg lopen, en we hoeven ook geen zorgen te maken!

ik heb liever dat ( omdat ik weet dat het bij hem kan!) dan dat hij loopt te zweten in trailer! doodzielig en hij wordt dat knettergek! wordt hij heel erg ongeduldig van! :o

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:24

Ligt een beetje aan je paard. Met die van mij hoef ik het absoluut niet te proberen want die staat gewoon niet stil, of ze gaat op die dingen boven de wielen staan of ergens anders op wat in haar buurt is. Maar als je paard gewoon braaf is met vaststaan moet het wel kunnen.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:28

Ik zadel die van mij ook altijd 'aan de hand' op! Puur voor de veiligheid!

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:00

Ik denk dat iedere paardeneigenaar dit wel voor zichzelf kan beslissen!
Gewoon een kwestie van ken je eigen paard...

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:56

dus samengevat, het ligt aan het paard in kwestie! :)

NymeriaJarig
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:03

Ik heb altijd zoveel volk mee op wedstrijd dat vastzetten niet nodig is :')
Vind het met mijn dier ook niet verantwoord. Hij kan thuis prima vaststaan, in de spuitplaats blijft hij zelfs netjes staan terwijl het touw op z'n hals ligt. Maar op wedstrijdterrein is hij altijd flink gespannen, dan durf ik het niet aan. Als hij namelijk echt angstig is gaat ie wel hangen, en dat vind ik dus doodeng.
Gelukkig ga ik nooit alleen op wedstrijd (ik kan zelf niet met de trailer rijden) dus heb ik altijd iemand om hem vast te houden met zadelen.

W_aldrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:04

Ik zou t niet doen. Beetje gevaarlijk.. als die zich lostrekt oid..

Miszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:49

Ik zet mijn pony nooit vast aan de trailer,. vindt het dood eng als hij gaat hangen of iets dergelijks,. Meestal houd mijn moeder hem wel vast en anders mijn zusje wel,.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:48

Ik zet mijn paard NOOIT vast aan de trailer. Gelukkig heb ik altijd mijn lieve moeder mee op wedstrijd, die mijn paardje vasthoudt.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:45

Die van mij staat altijd aan de trailer vast. Maar dan ben ik er wel bij. Ga ik weg dan zet ik haar altijd in de trailer!

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:55

Ik doe dit nooit meer.
Aangezien ik het een keer heb meegemaakt dat ze haar halster kapot trok en over concour rende, nu zet ik haar altijd op de trailer laat haar nooit meer vast staan aan de trailer.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:06

Ik zet mijn paard nooit aan de trailer vast. Als ik weg ben staat ze gewoon op de trailer en als we opzadelen houd mijn moeder haar vast. Aangezien ze nog al ongeduldig is op concours en ook soms wel eens wil gaan hangen, lijkt het me ook niet verstandig. :P

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:47

Afgelopen weekend hebben ze nog heerlijk na hun dressuurproefje aan de trailer hooi zitten vreten :P

Wij hebben in het begin ook wel eens eentje die zich losrukt (halster kapot rukt), ze moeten er maar gewoon aan wennen fatsoenlijk vast te staan.

Er blijft wel altijd iemand bij de paarden.

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:54

mijn ene paard zet ik wel gewoon vast! andere absoluut niet die rukt zich thuis al los (halster en touwen kapot) op wedstrijd durf ik h't helemaal niet aan!
hangt idd van je paard af!

als we met de vrachtwagen gaan is 't soms best lastig want dan kun je hem niet eens vast zetten, zit geen haak aan de buitenkant :P

bokken123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:56

Ik zet hem meestal maar heel even vast., want mijn moeder houdt hem daarna wel vast als ik mijn rij-jas enzovoort aan doe. ;)
Maar die van mij blijft altijd netjes staan. ;)

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:55

Ook ik zet mijn paarden vast aan de trailer. Het spreekt voor zich dat ik daarvoor een veiligheidsknoop gebruik en dat het paard nooit zonder toezicht staat.