Geen cap = onverantwoord! en de bodyprotector?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:37

Rianneuhh schreef:
ik heb idd ook een cap en een bodyprotector.
maar..

een cap is niet zo moeilijk.als ie past dan past-ie.
maar een bodyprotector moet per se precies goed zitten, anders doet hij het niet of wordt het juist alleen nog gevaarlijker.
er stond laatst in een of ander blad een testje of je BP goed past:
ga op een stoel in paardrijhouding zitten, dus met je rug recht(XD)
dan moet de "staartpunt"van de BP 10 cm of meer boven de stoel komen.
als ie dat niet doet, word t heel gevaarlijk omdat je, als je hard in het zadel landt of wat dan ook, dan schiet de achterkant van de kraag omhoog en dan kun je je nek breken %)
en verder moet ie zo dicht mogelijk langs je lichaam zitten, strak dus.
en voor de vrouwelijken onder ons :o er zijn ook BP's speciaal ontworpen voor vrouwen :o

Zo eentje heb ik *D . Wel wat duurder, maar zit héérlijk, en je voorgevel wordt ook niet tot appelmoes geperst :=. Wel zo fijn als je wat uurtjes op een paard doorbrengt (Denk aan een buitenrit, haha)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:53

Ik draag occasioneel een cap, als ik hem bij hem of als het koud is. (dan houdt zo een ding best goed je hoofd warm) Een bodyprotector heb ik ook liggen en ook die gaat maar zo nu en dan aan, soms tijdens het springen. Beide draag ik wel eens een tijdje als mijn pony een dip heeft, een tijdje waarin hij meent zich te moeten verzetten tegen alles wat ik van hem vraag. (lees vies bokken) Die zijn vaak als hij een tijdje niet bereden is vanwege het weer. Maar of er echt bewust door me heen gaat vlak voor het rijden: denk aan je cap. Nee helemaal niet eigelijk. Maar een cap is voor mij gewoon geen vast deel van mijn uitrusting. Het risico op hoofdletsel is hierdoor ook groter ben ik me van bewust en ook rijden met bodyprotector kan rugletsel voorkomen. Maar het grootste nadeel aan beide attributen vind ik de onhandigheid, een bodyprotector klemt; vooral om je boezem; en beperkt de bewegingsvrijheid, de cap is zeker met warmer weer te warm en geeft een log gevoel in mijn hoofd. (hij is niet oncomfortabel, integendeel maar hij laat het hoofd zo zwaar aanvoelen) Ik krijg na een tijdje gereden te hebben met beiden gewoon de kriebels ervan, van het gebrek aan bewegingsvrijheid en dus gaan ze weer de kast in. Maargoed ik dwaal af. Ik denk dat velen de bodyprotector nog niet echt hetzelfde bekijken als de cap. De cap is eeuwenoud, iedereen kent het wel, de bodyprotector kwam er pas een 10 jaar geleden ofzo, en werd eerst voornamelijk in de eventing gebruikt, pas later in de andere takken. Ik denk ook dat velen het hoofd zien als het voornamelijk kwetsbaarste lichaamsdeel onder het paardrijden al is de rug minstens even kwetsbaar voor een nare val.. Tja ik denk dat er ook wel wat andere factoren mensen tegenhouden het ding altijd aan te trekken. Zoals ik al zei is het toch een beperking in vrijheid, het geeft een stijf gevoel. En de aankoopsprijs is nog wel wat duurder dan een cap. Ook is het simpeler even een cappie op te zetten dan zo een ding letterlijk aan te trekken, en dus denken mensen snel 'och laat die maar even liggen, wat kan er gebeuren?' En het dus alleen maar nog tijdens het springen aandoen. En dan denken voor kleine sprongetjes, ach laat het maar en uiteindelijk wordt het ding niet meer aangedaan. Dat is mijn hypothese maar ik kan er natuurlijk ook helemaal naast zitten.

edit: blijkbaar tot offtopic discussie aanzettend zinnetje verwijderd. :n
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 11-03-09 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

CoriienRN

Re: Geen cap = onverantwoord! en de bodyprotector?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:56

Ik draag altijd een cap, omdat ik het gewoon niet kan perminteren zonder dat ik dan me hoofd in val.

Een BP heb ik enkel aan met een cross met springen heb ik hem niet om.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:58

Lara_Silver schreef:
Ik draag occasioneel een cap, als ik hem bij hem of als het koud is. (dan houdt zo een ding best goed je hoofd warm) Een bodyprotector heb ik ook liggen en ook die gaat maar zo nu en dan aan, soms tijdens het springen. Beide draag ik wel eens een tijdje als mijn pony een dip heeft, een tijdje waarin hij meent zich te moeten verzetten tegen alles wat ik van hem vraag. (lees vies bokken) Die zijn vaak als hij een tijdje niet bereden is vanwege het weer. Maar of er echt bewust door me heen gaat vlak voor het rijden: denk aan je cap. Nee helemaal niet eigelijk. Maar een cap is voor mij gewoon geen vast deel van mijn uitrusting. Het risico op hoofdletsel is hierdoor ook groter ben ik me van bewust en ook rijden met bodyprotector kan rugletsel voorkomen. Maar het grootste nadeel aan beide attributen vind ik de onhandigheid, een bodyprotector klemt; vooral om je boezem; en beperkt de bewegingsvrijheid, de cap is zeker met warmer weer te warm en geeft een log gevoel in mijn hoofd. (hij is niet oncomfortabel, integendeel maar hij laat het hoofd zo zwaar aanvoelen) Ik krijg na een tijdje gereden te hebben met beiden gewoon de kriebels ervan, van het gebrek aan bewegingsvrijheid en dus gaan ze weer de kast in. Niet slim en niet verantwoord maar dat is fietsen zonder helm ook en toch doet iedereen het. Maargoed ik dwaal af. Ik denk dat velen de bodyprotector nog niet echt hetzelfde bekijken als de cap. De cap is eeuwenoud, iedereen kent het wel, de bodyprotector kwam er pas een 10 jaar geleden ofzo, en werd eerst voornamelijk in de eventing gebruikt, pas later in de andere takken. Ik denk ook dat velen het hoofd zien als het voornamelijk kwetsbaarste lichaamsdeel onder het paardrijden al is de rug minstens even kwetsbaar voor een nare val.. Tja ik denk dat er ook wel wat andere factoren mensen tegenhouden het ding altijd aan te trekken. Zoals ik al zei is het toch een beperking in vrijheid, het geeft een stijf gevoel. En de aankoopsprijs is nog wel wat duurder dan een cap. Ook is het simpeler even een cappie op te zetten dan zo een ding letterlijk aan te trekken, en dus denken mensen snel 'och laat die maar even liggen, wat kan er gebeuren?' En het dus alleen maar nog tijdens het springen aandoen. En dan denken voor kleine sprongetjes, ach laat het maar en uiteindelijk wordt het ding niet meer aangedaan. Dat is mijn hypothese maar ik kan er natuurlijk ook helemaal naast zitten.

Over het dikgedrukte: Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn fiets is er nog nooit bokkend en rennend vandoor gegaan. Paarden zijn levende wezens, en kunnen altijd gekkigheid uithalen, zelfs de braafste pony.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:02

Bonjoy schreef:
Lara_Silver schreef:
Ik draag occasioneel een cap, als ik hem bij hem of als het koud is. (dan houdt zo een ding best goed je hoofd warm) Een bodyprotector heb ik ook liggen en ook die gaat maar zo nu en dan aan, soms tijdens het springen. Beide draag ik wel eens een tijdje als mijn pony een dip heeft, een tijdje waarin hij meent zich te moeten verzetten tegen alles wat ik van hem vraag. (lees vies bokken) Die zijn vaak als hij een tijdje niet bereden is vanwege het weer. Maar of er echt bewust door me heen gaat vlak voor het rijden: denk aan je cap. Nee helemaal niet eigelijk. Maar een cap is voor mij gewoon geen vast deel van mijn uitrusting. Het risico op hoofdletsel is hierdoor ook groter ben ik me van bewust en ook rijden met bodyprotector kan rugletsel voorkomen. Maar het grootste nadeel aan beide attributen vind ik de onhandigheid, een bodyprotector klemt; vooral om je boezem; en beperkt de bewegingsvrijheid, de cap is zeker met warmer weer te warm en geeft een log gevoel in mijn hoofd. (hij is niet oncomfortabel, integendeel maar hij laat het hoofd zo zwaar aanvoelen) Ik krijg na een tijdje gereden te hebben met beiden gewoon de kriebels ervan, van het gebrek aan bewegingsvrijheid en dus gaan ze weer de kast in. Niet slim en niet verantwoord maar dat is fietsen zonder helm ook en toch doet iedereen het. Maargoed ik dwaal af. Ik denk dat velen de bodyprotector nog niet echt hetzelfde bekijken als de cap. De cap is eeuwenoud, iedereen kent het wel, de bodyprotector kwam er pas een 10 jaar geleden ofzo, en werd eerst voornamelijk in de eventing gebruikt, pas later in de andere takken. Ik denk ook dat velen het hoofd zien als het voornamelijk kwetsbaarste lichaamsdeel onder het paardrijden al is de rug minstens even kwetsbaar voor een nare val.. Tja ik denk dat er ook wel wat andere factoren mensen tegenhouden het ding altijd aan te trekken. Zoals ik al zei is het toch een beperking in vrijheid, het geeft een stijf gevoel. En de aankoopsprijs is nog wel wat duurder dan een cap. Ook is het simpeler even een cappie op te zetten dan zo een ding letterlijk aan te trekken, en dus denken mensen snel 'och laat die maar even liggen, wat kan er gebeuren?' En het dus alleen maar nog tijdens het springen aandoen. En dan denken voor kleine sprongetjes, ach laat het maar en uiteindelijk wordt het ding niet meer aangedaan. Dat is mijn hypothese maar ik kan er natuurlijk ook helemaal naast zitten.

Over het dikgedrukte: Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn fiets is er nog nooit bokkend en rennend vandoor gegaan. Paarden zijn levende wezens, en kunnen altijd gekkigheid uithalen, zelfs de braafste pony.

Ja en je kunt ook door een auto geschept worden of vallen en gemeen op je hoofd terecht komen. Ongelukken op een fiets gebeuren ook even snel als op een pony. Maargoed was slechts een simpele vergelijking. Geen uitnodiging om die discussie voor de zoveelste keer te starten.

Ew_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:46

Bij ons valt er bijna nooit iemand bij springen (en we springen best hoog :D). Dus ik vind een bp bij het springen ook niet echt nodig. T is gelukkig ook niet verplicht.
Maar nogmaals, dat moet iedereen maar voor zichzelf bepalen.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:15

Ik wou er alleen even op ingaan hoor, geen discussie over zoiets ontketenen :P.

Ik doe gewoon mijn bodyprotector om als een stukje extra veiligheid. Ding zit harstikke lekker, geeft mij een stukje extra zelfvertrouwen, en hij is lekker warm in de winter en luchtig en licht in de zomer :+:

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:40

mensen kunnen tegenwoordig niet meer zitten.
geen balans en evenwicht, dus dan krijg je snel dit soort tavarelen.
En men is heel erg bang geworden, alles is maar eng etc.
verschrikkelijk

Ew_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:07

Maar als je best veel buitenrijd, (strand, bos, duinen, etc.) is t dan gevaarlijk zonder bp eigenlijk?
(Doe ik namelijk nog wel eens; buitenrijden :D).
En ik spring ook om de twee weken (gewoon n manegeles).
Maar rijd nooit met bp, doet toch bijna niemand.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:10

florrtje schreef:
shera schreef:
En daarom rijden mijn kids met cap en bodyprotector ;)

ja ik weet het hoor maar lang niet iedereen.

dan voor jou de volgende vraag :
waarom geen knielappen?
knie kan verbrijzeld worden bij het vallen.

Ik hoop dat je mijn bedoeling snapt.
en neen verplicht je lieve kids nu niet om knielappen aan te trekken.
ojee als ik daar ooit zou moeten mee rijden!:)

Weetjewat, als je op alle slakken zout wil leggen kunnen we het beste niet meer paardrijden, op straat een helm dragen en een kogelvrijvest, want wie weet loopt er iemand met een pistool op straat......

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 18:13

ccathalijne schreef:
florrtje schreef:
ja ik weet het hoor maar lang niet iedereen.

dan voor jou de volgende vraag :
waarom geen knielappen?
knie kan verbrijzeld worden bij het vallen.

Ik hoop dat je mijn bedoeling snapt.
en neen verplicht je lieve kids nu niet om knielappen aan te trekken.
ojee als ik daar ooit zou moeten mee rijden!:)

Weetjewat, als je op alle slakken zout wil leggen kunnen we het beste niet meer paardrijden, op straat een helm dragen en een kogelvrijvest, want wie weet loopt er iemand met een pistool op straat......

Om veilig te zijn verdwijn je best van deze aardbol...
ik heb gewoon in me achterhoofd,
als moeder natuur het kiest dan kiest ze het...

hoe goed de persoon ook mag wezen..

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:17

florrtje schreef:
ccathalijne schreef:

Als je het zo zegt dan hoef je idd helemaal geen bescherming voor iets te dragen.
Kan je door het rode licht fietsen, over de treinrails wandelen, dat lijkt me ook gezellig.

Joh ga iets zinnigs doen met je leven ipv zo een paar van die topics te starten met onderwerpen waarover je met jou onmogelijk kunt dicussieren.......

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:41

Bonjoy schreef:
Ik wou er alleen even op ingaan hoor, geen discussie over zoiets ontketenen :P.

Ik doe gewoon mijn bodyprotector om als een stukje extra veiligheid. Ding zit harstikke lekker, geeft mij een stukje extra zelfvertrouwen, en hij is lekker warm in de winter en luchtig en licht in de zomer :+:

Oh maakt niet uit. :D Maarja je weet hoe het gaat, dan reageert persoon twee en voor je het weet. :oo Dat dikgedrukte klopt trouwens wel! Als ik het ding aan heb (hoe irri hij ook zit) geeft het me wel een wat veiliger gevoel, net alsof je een klein pantsertje hebt. :P

cynthjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:30

ik draag wel altijd een cap,, maar ik heb geen bodyprotector.. Wij gaan niet zoveel naar buiten en springen ook niet zo vaak.. Maar ik vind een cap wel een stuk belangrijker.! Het voorkomt hoofdletsels en andere dingen aan je hoofd. Je moet je hoofd goed beschermen want dat is wel het belangrijkste van je lichaam. Maar ik val niet zo heel vaak van me paard, ik blijf er bijna altijd opzitten als ie er weer is vandoor gaat! ;) Dus een bodyprotector vind ik niet echt nodig (voor mij dan,, misschien voelen andere mensen zich veel zekerder daarin, en dat is natuurlijk ook belangrijk)

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 20:38

ccathalijne schreef:
florrtje schreef:

Als je het zo zegt dan hoef je idd helemaal geen bescherming voor iets te dragen.
Kan je door het rode licht fietsen, over de treinrails wandelen, dat lijkt me ook gezellig.

Joh ga iets zinnigs doen met je leven ipv zo een paar van die topics te starten met onderwerpen waarover je met jou onmogelijk kunt dicussieren.......

Ik ben bezig met iets zinnigs in men leven...
alles wat ik doe sta ik meestal wel met mijn zinnen volledig achter...
ieder leeft op zich,
respect ontbreekt toch ook wel serieus hoor in je antwoord.

elk zijn eigen mening...
en discussiëren kan heel leerzaam zijn,
maar niet met zo'n onzin reacties

sorry,

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:41

Mijn mening is dat dat iedereen het zelf moet weten :)

Ik heb soms m'n cap op en soms ook niet, ligt eraan wat voor paard ik onder m'n kont heb (En ja ik weet het dat elk paard kan schrikken) maar toch is het zo :)

Heb trouwens nooit bodyprotector om, vind ik zwaar irritant met opstappen. Heb m 1x bij het inrijden van een paard aangehad, maar heb 'm eigenlijk meteen af gedaan.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:46

een BP vind ik gevaarlijker dan zonder.bedenk eens dat als je lelijk valt je gewoon stijf vastzit in dat ding en je lelijk je nek kan breken doord die harde rand. heeft een kennis van mij gehad en heeft 1 jaar in een hele stelage gelopen voor haar nek kon maar 1 keer in de maand douche en dat was in het ZH

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:48

Ik rijd wel met cap, maar niet met BP.
Ik weet eigenlijk niet waarom, ik val niet snel van mijn pony maar heb toch een cap op, terwijl een bodyprotector ook kan beschermen natuurlijk.
Ik vertrouw mijn pony 100%, maar het blijven natuurlijk (vlucht)dieren dus er kan altijd iets gebeuren.
Lastige vraag, bij alles wat ik typ spreek ik mezelf alleen maar tegen. :+

Al zou ik wanneer ik op een jong paard rij, een paard niet vertrouw of ga springen/crossen wel een BP aandoen (en dat moet ik dan ook van mijn ouders ;) )

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:50

chelletju schreef:
een BP vind ik gevaarlijker dan zonder.bedenk eens dat als je lelijk valt je gewoon stijf vastzit in dat ding en je lelijk je nek kan breken doord die harde rand. heeft een kennis van mij gehad en heeft 1 jaar in een hele stelage gelopen voor haar nek kon maar 1 keer in de maand douche en dat was in het ZH

haha, dus omdat 1 kennis dat toevallig heeft gehad (waarschijnlijk door een slecht passende BP, want een goede kan niet omhoog schuiven en je nek breken) is dat hele ding onveilig :')

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:51

Als aanvulling op vorig bericht:

Ik help op een stal met jonge paarden waar er ook welleens 1 zadelmak/ingereden moet worden.
Een BP is echt heel rot om mee te hangen of er op te stappen, daarom gebruiken wij het ook niet :)

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:52

ccathalijne schreef:

Wat een banketstaaf reactie zeg. :? Ik vind het een nuttige discussie, ieder zo zijn mening. Als jij die mening niet kan volgen is dat oke, maar je hoeft toch geen rare verwijten/dingen naar iemands hoofd te slingeren?
Hou het even gezellig zeg.....

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:53

nou nee hoor dat zeg ik niet en hij paste gewoon goed ze viel gewoon lelijk. kan altijd gebeuren en het is niet alleen daarom dat ik er geen heb ik vind ze gewoon onhandig zitten je zit zo stijf op je paard

verootjoo schreef:
chelletju schreef:

haha, dus omdat 1 kennis dat toevallig heeft gehad (waarschijnlijk door een slecht passende BP, want een goede kan niet omhoog schuiven en je nek breken) is dat hele ding onveilig :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:56

chelletju schreef:
nou nee hoor dat zeg ik niet en hij paste gewoon goed ze viel gewoon lelijk. kan altijd gebeuren en het is niet alleen daarom dat ik er geen heb ik vind ze gewoon onhandig zitten je zit zo stijf op je paard

Wie zegt dat dat niet was gebeurd zonder BP ;) Een BP kan écht waar je nek niet breken hoor... dan is ze sowieso lelijk gevallen, en met of zonder BP was het alsnog drama geworden.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:03

nou jullie je eigen mening. IK weet het echte verhaal

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:12

heeft niks met mening te maken...feit is dat 1 persoon niet bepaald of de BP al dan niet veilig is ;) Die dingen ondergaan allerlei tests en alleen de beste liggen in de winkel. Daarbij is er natuurlijk altijd een kans dat het niet goed gaat. Die zal ongeveer net als bij de autogordel op 1% liggen.