Lara_Silver schreef:Ik draag occasioneel een cap, als ik hem bij hem of als het koud is. (dan houdt zo een ding best goed je hoofd warm) Een bodyprotector heb ik ook liggen en ook die gaat maar zo nu en dan aan, soms tijdens het springen. Beide draag ik wel eens een tijdje als mijn pony een dip heeft, een tijdje waarin hij meent zich te moeten verzetten tegen alles wat ik van hem vraag. (lees vies bokken) Die zijn vaak als hij een tijdje niet bereden is vanwege het weer. Maar of er echt bewust door me heen gaat vlak voor het rijden: denk aan je cap. Nee helemaal niet eigelijk. Maar een cap is voor mij gewoon geen vast deel van mijn uitrusting. Het risico op hoofdletsel is hierdoor ook groter ben ik me van bewust en ook rijden met bodyprotector kan rugletsel voorkomen. Maar het grootste nadeel aan beide attributen vind ik de onhandigheid, een bodyprotector klemt; vooral om je boezem; en beperkt de bewegingsvrijheid, de cap is zeker met warmer weer te warm en geeft een log gevoel in mijn hoofd. (hij is niet oncomfortabel, integendeel maar hij laat het hoofd zo zwaar aanvoelen) Ik krijg na een tijdje gereden te hebben met beiden gewoon de kriebels ervan, van het gebrek aan bewegingsvrijheid en dus gaan ze weer de kast in. Niet slim en niet verantwoord maar dat is fietsen zonder helm ook en toch doet iedereen het. Maargoed ik dwaal af. Ik denk dat velen de bodyprotector nog niet echt hetzelfde bekijken als de cap. De cap is eeuwenoud, iedereen kent het wel, de bodyprotector kwam er pas een 10 jaar geleden ofzo, en werd eerst voornamelijk in de eventing gebruikt, pas later in de andere takken. Ik denk ook dat velen het hoofd zien als het voornamelijk kwetsbaarste lichaamsdeel onder het paardrijden al is de rug minstens even kwetsbaar voor een nare val.. Tja ik denk dat er ook wel wat andere factoren mensen tegenhouden het ding altijd aan te trekken. Zoals ik al zei is het toch een beperking in vrijheid, het geeft een stijf gevoel. En de aankoopsprijs is nog wel wat duurder dan een cap. Ook is het simpeler even een cappie op te zetten dan zo een ding letterlijk aan te trekken, en dus denken mensen snel 'och laat die maar even liggen, wat kan er gebeuren?' En het dus alleen maar nog tijdens het springen aandoen. En dan denken voor kleine sprongetjes, ach laat het maar en uiteindelijk wordt het ding niet meer aangedaan. Dat is mijn hypothese maar ik kan er natuurlijk ook helemaal naast zitten.
Over het dikgedrukte: Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn fiets is er nog nooit bokkend en rennend vandoor gegaan. Paarden zijn levende wezens, en kunnen altijd gekkigheid uithalen, zelfs de braafste pony.