Welke auto is geschikt voor 2-paardstrailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evelyne79

Re: Welke auto is geschikt voor 2-paardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:34

Wat wil MTM zeggen?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:58

Maximaal Toegestane Massa. Als je geen BE rijbewijs hebt da.........

Lees de FAQ maar even, ik heb echt geen zin om het weer neer te zetten ;). Let wel, de FAQ is voor NL, in BE gelden andere regels.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:33

mijn ouders hebben een Ssanyoung action. ideaal! trekt een 2 paardstrailer makkkelijk weg. sta je een keer vast in de modder ofzo, druk je het knopje 4x4 in en hups je bent eruit.. :D
je mag alleen niet met je 4x4 op de weg rijden(mits je in de bergen bent) geen idee waarom niet. maar wij doen hem wel. trekt het net ff makkelijker weg en vanaf de buitenkant is het toch niet te zien.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:43

hunter87 schreef:
mijn ouders hebben een Ssanyoung action. ideaal! trekt een 2 paardstrailer makkkelijk weg. sta je een keer vast in de modder ofzo, druk je het knopje 4x4 in en hups je bent eruit.. :D
je mag alleen niet met je 4x4 op de weg rijden(mits je in de bergen bent) geen idee waarom niet. maar wij doen hem wel. trekt het net ff makkelijker weg en vanaf de buitenkant is het toch niet te zien.

???? nou ja, over klok en klepel gesproken :+

Je mag niet met 4x4 op de weg omdat je bij te hoge snelheid je auto kan vernaggelen! ik had een stikker op de zonneklep waarop stond dat ik in de lage gearing niet harder mocht dan 30km en in de gewone iets van 80km( of andersom) Heeft niets met een wetgeving oid te maken, gewoon de levensduur van je versnellingsbak

Frank

Re: Welke auto is geschikt voor 2-paardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:12

Het is niet, dat het niet verboden is, in de 4x4 rijden (daar je zegt dat het van buitenaf niet te zien is) maar je sloopt er je aandrijflijn mee!
Jullie auto kan zijn krachten niet kwijt op harde ondergrond. Dit geldt ook voor in de bergen! Behalve op losse ondergrond. Dan kunnen de wielen de onderlinge verschillen oplossen.

Een echte 4x4 (geen SUV dus) heeft hier iets voor.
Die rijden continue 4x4. Een Land Rover Defender bijvoorbeeld.

Ik raad het je sterk af, je 4x4 op het asfalt te gebruiken!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:47

Frank schreef:

Ik raad het je sterk af, je 4x4 op het asfalt te gebruiken!!

Zeg Frank, dat is niet handig. Hierdoor heeft die auto minder problemen, blijft langer weg bij de garage en geeft daarmee minder omzet voor de garage. In deze economisch barre tijden moet je ook aan de bedrijven denken, toch??

PabloM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:14

Bar schreef:
PabloM schreef:
Nu heb ik hier heel veel merken voorbij zien komen maar ik mis nog de Kia Sorento, LandRover Discovery!!
Zelf hebben wij een Renault traffic er voor gehad en dat ging prima. mocht 2000kg trekken maar was geen probleem.
De LR Discovery hadden wij daarvoor die mag 3500kg trekken en reed heeeeerlijk, maar stond alleen vaker in de garage wegens technische mankementen dan voor de trailer.... :D

Kijk daar heb je met een Ssang Yong geen last van. Tenminste die met de ouderwetse Mercedestechniek erin.

De Sorento is volgens mij wel voorbij gekomen..

Nu je het zegt is de Sorento idd voorbij gekomen, sorry!!
Oke dus de Ssang Yong staat niet zo vaak in de garage, mooi!! Het schijnt ook een bekend iets te zijn bij de LR Discovery 2........ helaas

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:17

PabloM schreef:
Bar schreef:
Kijk daar heb je met een Ssang Yong geen last van. Tenminste die met de ouderwetse Mercedestechniek erin.

De Sorento is volgens mij wel voorbij gekomen..

Oke dus de Ssang Yong staat niet zo vaak in de garage, mooi!! Het schijnt ook een bekend iets te zijn bij de LR Discovery 2........ helaas

Dat klopt, onderhoud heeft een Land Rover immers niet nodig.... :n En dan vindt iedereen het raar dat die auto steeds stuk gaat.
Laatst bijgewerkt door ikke op 02-03-09 21:25, in het totaal 3 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:22

Frank schreef:

Oeff....

Het hangt er helemaal vanaf hoe de aandrijflijn geconstrueerd is Frank, of er een differentieel is tussen voor- en achteras. Heeft niets met 'echt' of niet te maken, indien wel, dan eerder andersom :D
Ook échte terreinwagens als de LandRovers series moet je op de weg niet in 4x4 rijden: het probleem is het ontbreken van een centraal differentieel. Een 'echte' terreinwagen heeft/had dat niet want op de weg reedt die in 2H.
Met de komst van hobbygebruikers is 'echt' vervaagd. De ts geeft aan waarom ;)
Tot zeg 25 jaar geleden was 4x4 iets voor boeren, veldwerkers (incl.overheidsdiensten) en leger. Die hadden geen gebruikersprobleem met het ontbreken van een centraal diff. en zo kon goedkoop een betere tractie in het terrein geboden worden.

hc

PabloM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:35

ikke schreef:

Dat klopt, onderhoud heeft een Land Rover immers niet nodig.... :n En dan vindt iedereen het raar dat die auto steeds stuk gaat.[/quote]

Ja maar die van ons kreeg netjes zijn onderhoud en ging ook hartstikke kapot. Niet fijn hoor langs de weg staan met een automaat waar de versnellingsbak kapot van is. Zo'n auto kan je dus niet slepen...........

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:45

PabloM schreef:
ikke schreef:

Dat klopt, onderhoud heeft een Land Rover immers niet nodig.... :n En dan vindt iedereen het raar dat die auto steeds stuk gaat.

Ja maar die van ons kreeg netjes zijn onderhoud en ging ook hartstikke kapot. Niet fijn hoor langs de weg staan met een automaat waar de versnellingsbak kapot van is. Zo'n auto kan je dus niet slepen...........[/quote]
Jawel hoor, je kunt een automaat prima slepen. Even de aandrijfassen losschroeven bij de as en met een touwtje opzij binden. Zijn 8 boutjes, sleutel 13.......
Maarre, hoeveel had die auto gelopen en wat is ermee gedaan? Hoe vaak is er nieuwe olie op die automaat gegaan?

PabloM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:55

ikke schreef:
PabloM schreef:
Ja maar die van ons kreeg netjes zijn onderhoud en ging ook hartstikke kapot. Niet fijn hoor langs de weg staan met een automaat waar de versnellingsbak kapot van is. Zo'n auto kan je dus niet slepen...........

Jawel hoor, je kunt een automaat prima slepen. Even de aandrijfassen losschroeven bij de as en met een touwtje opzij binden. Zijn 8 boutjes, sleutel 13.......
Maarre, hoeveel had die auto gelopen en wat is ermee gedaan? Hoe vaak is er nieuwe olie op die automaat gegaan?

Jeetje je gaat nu wel heel technisch praten hoor, haha.
Nou de meneer van de ANWB wist te vertellen dat een automaat niet gesleept kon worden........ dus wachten op de autoambulance!!
Hij was pas 5 jaar oud en had bijna 1 ton gelopen, dus best netjes vind ik. Maar verder zijn wij er vanuit gegaan dat als de auto regelmatig zijn grote en kleine beurt kreeg je er ook vanuit mag gaan dat deze het wel even blijft doen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:06

PabloM schreef:
ikke schreef:

Jeetje je gaat nu wel heel technisch praten hoor, haha.
Nou de meneer van de ANWB wist te vertellen dat een automaat niet gesleept kon worden........ dus wachten op de autoambulance!!
Hij was pas 5 jaar oud en had bijna 1 ton gelopen, dus best netjes vind ik. Maar verder zijn wij er vanuit gegaan dat als de auto regelmatig zijn grote en kleine beurt kreeg je er ook vanuit mag gaan dat deze het wel even blijft doen...

Hoe is die auto aan die ton gekomen? Onderhoud is één ding, omgang en arbeid een ander punt.
Het is bekend dat je je Land Rover beter niet op bepaalde plaatsen te laten onderhouden. Die info openbaar maken is echter laster en daarmee kom je er maar heel moeilijk achter waar je wel of niet moet zijn. Clublidmaatschap heeft dan z'n voordelen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:25

ikke schreef:
Even de aandrijfassen losschroeven bij de as en met een touwtje opzij binden. Zijn 8 boutjes, sleutel 13.......

Werkt bij een 'echte' terreinauto zonder tussendiff. ook bij een gebroken steekas. Inderdaad twee ;) sleutels 13 om de tussenas los te koppelen, met ijzerdraadje opbinden in 4H zetten (en/of het centrale diff. blokkeren) en met de aangedreven voorwielen naar een plek (dichtbij) waar je de steekas kan vervangen. Been there done that ;)

Overigens gebruikte SsangYong 'oude' Mercedestechniek in de Korando/Musson (en Rexton 290). De huidige Kyron, Rexton en Actyon zijn met de common-rail generatie behoorlijk bij de les. Ik weet niet wat voor aandrijflijn eronder zit. Aangezien de ts-en-familie op straat in 4wd rijdt zal het niet hetzelfde zijn als bij de Musso/Korando; daarbij merk je het op verharding GELIJK en heel DUIDELIJK dat de transmissie in de verkeerde stand staat.

De Musso/Korando met automaat had/heeft trouwens de mogelijkheid voor een continue 4wd, met een heel fraai centraal diff. met de unieke Borg&Warner TorqueOnDemand. Die wagens hebben een ongewoon fraaie combinatie van moderne electronische aansturing van traditionele 4x4 techniek. Je zou ze goed onderbouwd het hoogtepunt van de 'echte' (mechanische) 4x4 generatie kunnen noemen.

hc

PabloM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:26

ikke schreef:
PabloM schreef:

Hoe is die auto aan die ton gekomen? Onderhoud is één ding, omgang en arbeid een ander punt.
Het is bekend dat je je Land Rover beter niet op bepaalde plaatsen te laten onderhouden. Die info openbaar maken is echter laster en daarmee kom je er maar heel moeilijk achter waar je wel of niet moet zijn. Clublidmaatschap heeft dan z'n voordelen.

Nou gewoon heel veel moeten rijden voor het werk, inclusief vaak naar Duitsland!! We hebben hem altijd in onderhoud gehad bij de LR dealer....... Ga je er toch vanuit dat het goed is!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:38

PabloM schreef:
ikke schreef:

Nou gewoon heel veel moeten rijden voor het werk, inclusief vaak naar Duitsland!! We hebben hem altijd in onderhoud gehad bij de LR dealer....... Ga je er toch vanuit dat het goed is!!

Op zich heb je wel gelijk, daar moet je vanuit kunnen gaan.
Punt blijft dat dat ik niet kan beoordelen of dit een fout is van garage of eigenaar of dat je domme pech hebt gehad. Ik ken bosjes automaten met 200k+ op de klok en zonder problemen.

PabloM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:47

ikke schreef:
PabloM schreef:
[

Op zich heb je wel gelijk, daar moet je vanuit kunnen gaan.
Punt blijft dat dat ik niet kan beoordelen of dit een fout is van garage of eigenaar of dat je domme pech hebt gehad. Ik ken bosjes automaten met 200k+ op de klok en zonder problemen.

Wij denken zelf dat het gewoon domme pech was!!! Alhoewel ik op de LR Experience meer verhalen heb gehoord over de Disco 2 en zijn "foutjes"