Extra maatregelen voor vannacht genomen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Re: Extra maatregelen voor vannacht genomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:45

550 grams en een onderdeken? Die van mij staan onder 200 gram Clown

Ik vond het trouwens best meevallen met de kou vanmorgen...

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:46

Die van mij staat nog altijd onder een ongevoerde regendeken en doet het daar prima onder Lachen

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:46

Mijne is ongeschoren en heeft nu een 300 grams deken op en een wollen deken eronder... Straks even de waterbak (electrische) controleren!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:58

mijn shet staat buiten.
geen hooi of kuil, alleen een heel groot stuk wei.

ik ging vandaag vragen bij de boer en boerin, of ik hooi of kuil van hun kan gebruiken tegen betaling, anders wou ik het zelf elders halen, want ik vind dat ze het nu met die kou wel nodig heeft.
maar ze zeiden, is niet nodig.
toen ik erover doorging was het, hier, speciekuip, doe maar kuil in, zet maar neer, dan zie je wel of ze wel of niet eet.

heb dat gedaan, en pony at twee happen, en besloot daarna dat het voer niet interessant is, en ze wél mooi kan schuren tegen die bak..
dus ja daar stond ik met mn goede gedrag...

toch voelt het raar, om je pony niet bij te voeren.
ik geef haar wel elke dag wortels.
Laatst bijgewerkt door Marigold op 06-01-09 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:16

Bij mij stonden ze vanochtend toen ik kwam om te voeren
allemaal tevreden in de opening van hun stalletje/paddock..

Lekker weer berg hooi gegeven & hun biks,
water doorgehakt/doorgetrapt & bijgevuld met warm water..

En ze kunnen er weer tegenaan! Haha!

Vanmiddag & vanavond krijgen ze weer hooi & biks,
ze krijgen bij ons 3x op een dag, dus ook 3x op een dag nu warm
water in de drinkbakken.. Alleen heb ik niet het idee dat dat helpt!
Je draait je om en er zit alweer een laag ijs op.. Haha!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 12:04

Vanmorgen voelde ze lekker warm onder de deken.
Ze zijn gewoon de wei in gegaan om 10 uur.
De drinkbakken in de stallen waren niet bevroren. (verwarmd).

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:11

Normaal staat mijn paard 24/7 buiten, helaas zonder schuilstal. We voeren 2x per dag, 's avonds krijgen ze een enorme berg hooi voor de nacht. Ik vond de voorspelling voor vannacht echter zo extreem, dat ik de meiden lekker op stal heb gezet gisteravond laat. Omdat er ook sneeuw/ ijs ligt, kunnen ze nergens echt droog staan of liggen. Vanmorgen om 9.00h zijn ze weer lekker naar buiten gegaan.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:28

Il0na schreef:
dus ook 3x op een dag nu warm
water in de drinkbakken.. Alleen heb ik niet het idee dat dat helpt!
Je draait je om en er zit alweer een laag ijs op.. Haha!

Is het niet zo dat warm water juist sneller bevriest?

Een laagje stro op het water leggen helpt ook wel, dan vriest het niet zo snel dicht.

Zelf zit ik nu te twijfelen of ik een dikkere deken op mijn pony moet leggen. Ze is ongeschoren en heeft nu een fleece gevoerde regendeken deken op. Ik heb nog twee dekens, 1 x 280 gram en 1 x 375. De laatste is een Rhino en ligt het beste, maar is misschien een beetje erg dik...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:30

warm water bevriesd idd sneller. Dat komt doordat de waterdichtheid dichter is net als ijs, hierdoor heeft het minder tijd nodig te bevriezen. (is mij verteld)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:45

De meningen zijn verdeeld over sneller bevriezen. Maar dan nog, bedacht ik me het volgende:

De snelheid van bevriezen ligt hoger bij warm water. Stel (fictief dus) dat water van 20 graden één graad warmte verliest in 5 minuten. Dat betekent dat het 50 minuten duurt, dan heeft het water een temperatuur van 10 graden.

Water van 10 graden koelt één graad af per 10 minuten (ook weer fictief). Dan duurt het dus 100 minuten voor het water overgaat van vloeibare in vaste vorm (ijs).

Geef je je paard nu een emmer water van 20 graden, dan duurt dat dus 150 minuten voor dit ijs wordt.
Geef je je paard een emmer water van 10 graden, dan duurt het 100 minuten voor dit ijs wordt.

Het klopt dan dat water met een hogere temperatuur sneller bevriest, maar uiteindelijk ben je beter af met het geven van warm water. Toch? Of vergis ik me ergens?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:54

Dat van het water klopt. Heb bevriest sneller als het warm is maar moet ook meer afkoelen. Goed uitgelegd Chubby.

Die van mij staan zonder deken oid lekker op het land. Hebben een schuilstal maar ze kwamen me vanochtend vrolijk vanuit het land tegemoet.
2 bevroren konten en een lading ijsspegels aan de haren rond neus en mond maar gewoon vrolijk en blij.

Schuilstal gebruiken ze alleen om te eten. Voer daar nl hooi bij. Wel krijgen ze nu wat extra hooi omdat er niets meer in het land staat.

En sleep ik me een ongeluk met het water natuurlijk. Maar gewoon een grote bak, op een plekje in de zon.
's Ochtends doorslaan met een steen en dan hebben ze de hele dag water. Ze maken zelf het dunne ijs wel kapot als het nodig is.
En natuurlijk alle water wel van de stallen en de weide af gehaald ivm bevriezen.

Las laatst dat paarden zowiezo tot -15 nergens last van hebben mits ze langzaamaan gewend zijn aan wat kouder weer. Nou volgens mij is dat nu prima gelukt.

virgin_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:55

Mijn waterbak was dus bevroren ! Hebben expres een bak aan de tussenwant gehangen met water maar 1 grote blok ijs.
Iemand een idee om dat te verhelpen?

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:57

Mijn pony's staan op stal, Roza staat al ruim 2 weken met een 300gr. water en wind-dichte deken met een fleece deken eronder, heb ik voor afgelopen nacht niks aan gedaan.....

Niarda staat met een 400 of 50 gr. deken en heb er voor vannacht een fleecdekentje onder gedaan, is namelijk een beetje een aansteller met kou Lachen

De luiken bij ons op stal zijn dicht (wind staat er al de hele week vol op, dus als ze open staan tocht het) en ik denk dat ze de deuren vannacht dicht doen... (sta op een manege dus weet het nooit zeker, sluit altijd iemand anders af...)

De leidingen zijn hier altijd 5 graden boven 0, dus alleen het water in de bakken zelf kan bevruiezen maar dat drukken ze met hun neus wel kapot.

Ik heb me dus over vannacht geen zorgen gemaakt!

Wanneer ze met dit weer naar buiten gaan (dagelijks) doe ik bij beiden een ongevoerde regendeken over de gewone deken heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:58

Ik heb 2 weken geleden een 200 grams onder de 300 gelegd, nu krijgen ze extra hooi, haal ik ze snachts binnen en sjouw me een breuk met water!

sanne_bailey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:02

Bailey staat binnen, gelukkig zijn de waterbakken niet bevroren, ik heb alleen een extra dekentje opgedaan.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:19

Net weer geweest en ze staan er heerlijk bij!
Zelfs oudje wat altijd stalpaard is geweest staat 24-7 onder een 0-grams regendeken met fleecelaagje erin en is heerlijk warm...
Ze hebben weer een baal hooi en dan zie je maar weer dat rusvoer echt de kachel is Haha!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:34

hier staan ze nu tot de middag binnen vanwege de berg sneeuw overal, dat wordt zo'n bende met het hooi
binnen is trouwens een relatief begrip want de stallen zijn niet meer als een dak met wat zijmuren om te voorkomen dat ze elkaars eten kunnen afpakken

water kan ik nu niet oppompen dus dat is gesleep met emmers

paarden krijgen iets meer brok en olie, hooi kregen ze al onbeperkt
verder staan ze in hun eigen teddyberen vachtje en hebben de mafkezen gisteren nog uitgebreid liggen rollen in de sneeuw dus zo koud hadden ze het niet

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:36

drinken jullie pony's wel uit de waterbak dan?
in het ijs/sneeuw zit ook al heel wat vocht.

en iedereen voert hooi, zijn er ook mensen die ze zonder bijvoeren op een grote winterwei hebben lopen? (zoals ik)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:39

DE waterbakken vul ik 2x per dag met jerrycans, dan haal ik ook het ijs eraf en maak ik het kapot. Tussendoor doen de paarden dat zelf.... Toos geeft een paar beuken met haar benen tegen de speciekuip en het ijs is kapot Haha!

Ik vind wel dat paarden die nu 24-7 buiten staan in ieder geval ruwvoer bij moeten hebben, in het gras zit weinig meer en is leuk om te pulken, maar niet om het echt als eten te zien.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:40

_rosita_ schreef:
DE waterbakken vul ik 2x per dag met jerrycans, dan haal ik ook het ijs eraf en maak ik het kapot. Tussendoor doen de paarden dat zelf.... Toos geeft een paar beuken met haar benen tegen de speciekuip en het ijs is kapot Haha!

Geweldig om te zien inderdaad Haha!
*BAMBAMBAM*
tadaaaaa Cool

Muluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:00

Ja:... ik heb mijn auto in de 1e versnelling geparkeerd i.p.v op de handrem OK dan! maarja dat doe ik eigenlijk altijd al Lachen

Wat de paardjes betreft, beide hebben dit jaar hun originele dikke winterjas aan, en op stal is dat al helemaal warm genoeg.

Cissiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:04

Ik heb vanochtend toch maar een extra 300 grams deken op mn oudje er bij gelegd, ze kon zich niet warm houden merkte ik. Mn jonkie had het warm zat.

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:08

het word idd veel kouder Boos! ik heb een fjordje dus die kan er wel tegen aan ze staat wel buiten kan dat eigelijk wel of moet ik haar binnen zetten wannt wil wel graag het beste voor haar;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:13

Een fjord moet je mooi buiten laten staan, die gaat niet blij worden als je hem op stal zet met een pak winterhaar. En waar praten we nou over, zo erg is de winterkou niet tot nu toe Knipoog

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:29

nee haha dat viel nog wel mee tot nu toe maar wil wel het beste voor men fjord:P ik laat eem lekker buiten:D