Pony loopt niet naar mij toe met de join up, hoe kan dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ellen__

Re: Pony loopt niet naar mij toe met de join up, hoe kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:56

geen idee wat een join-up is maar ik had met mijn merrie een aantal problemen(dominantie) en toen heb ik een les genomen in grondwerk.
we hebben een stuk van de bak afgezet,een vierkant,en lieten haar zonder halster,hoofdstel,helemaal niks rondjes draven(freestyle) dmv onze lichaamstaal en dit net zolang tot ze in een mooi rustige ontspannen draf loopt,linksom en rechtsom,als ze begint te kauwen en te likken gaan wij stilstaan en kijken haar niet aan,het duurde de eerste keer wel even maar ze is uiteindelijk naar ons toegekomen,daarna nog wat grondwerk oefeningen gedaan aan de lijn en ik moet zeggen dit heeft ons zoveel geholpen Lachen
het klinkt wel een beetje hetzelfde,maar ik denk dat wat ik doe iets anders is als wat jij doet,maak ik uit de reacties op Knipoog

xMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:58

ellenAST schreef:
geen idee wat een join-up is maar ik had met mijn merrie een aantal problemen(dominantie) en toen heb ik een les genomen in grondwerk.
we hebben een stuk van de bak afgezet,een vierkant,en lieten haar zonder halster,hoofdstel,helemaal niks rondjes draven(freestyle) dmv onze lichaamstaal en dit net zolang tot ze in een mooi rustige ontspannen draf loopt,linksom en rechtsom,als ze begint te kauwen en te likken gaan wij stilstaan en kijken haar niet aan,het duurde de eerste keer wel even maar ze is uiteindelijk naar ons toegekomen,daarna nog wat grondwerk oefeningen gedaan aan de lijn en ik moet zeggen dit heeft ons zoveel geholpen Lachen
het klinkt wel een beetje hetzelfde,maar ik denk dat wat ik doe iets anders is als wat jij doet,maak ik uit de reacties op Knipoog

Ik zal het niet weten. Maar het lijkt mij wel leuk om een x te doen! ik vind zelf dat grondwerk erg leerzaam is. Ik had eerst een shetlander die mij steeds mee trok, heb wat lessen gevolgd en hij deed het niet zo vaak meer.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 23:04

ja ik vind het ook heel leerzaam en het heeft onze band echt versterkt Lachen
we vonden het allebei ook echt leuk om te doen,en ik miste toen het rijden niet eens Huilen van het lachen

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:47

KiWiKo schreef:
Rooompje............. misschien moet je de boeken nog eens doorlezen............ Lachen

Of jij een curses volgen Knipoog Lachen Daarvoor hoef ik geen boeken te lezen (heb ze natuurlijk wel allemaal gelezen) maar gewoon zelf bij annemarie lessen nemen.
Ik ben van plan volgend jaar zelf bij monty op z'n farm te studeren, ik weet waar ik het over heb Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:55

KiWiKo schreef:
tis toch vreemd.............. ik doe nooit roundups.........en ik heb toch echt nul problemen met paarden die andere moeilijk vinden

Mensen met 1 paard zijn echt wel anders dan mensen met meerdere en dan ook nog eens probleem paarden.
Ik vind het eigenlijk best aandoenlijk zoals er hier over een join-up word gepraat.
Of het nu zo geweldig gaat helpen om het paard respect af te dwingen bij de eigenaar is weer een heel ander verhaal.
Af en toe moet ik er heel stiekum wel een beetje om lachen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:04

Rooompie schreef:
KiWiKo schreef:
Rooompje............. misschien moet je de boeken nog eens doorlezen............ Lachen

Of jij een curses volgen Knipoog Lachen Daarvoor hoef ik geen boeken te lezen (heb ze natuurlijk wel allemaal gelezen) maar gewoon zelf bij annemarie lessen nemen.
Ik ben van plan volgend jaar zelf bij monty op z'n farm te studeren, ik weet waar ik het over heb Lachen

hoef ik niet Haha! Haha! ik heb namelijk geen problemen Lachen en de probleempaarden die bij mij komen ........ tja, dat is ook zo opgelost Lachen

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 20:28

[/quote]

Ik ben van plan volgend jaar zelf bij monty op z'n farm te studeren, ik weet waar ik het over heb Lachen[/quote]
hoef ik niet Haha! Haha! ik heb namelijk geen problemen Lachen en de probleempaarden die bij mij komen ........ tja, dat is ook zo opgelost Lachen[/quote]

zou je niet willen reageren in mijn topic? je denkt dat je heel wat bent, maar dat ben je niet, je bent niet de enige die goedm et paarden om kan gaan;) (ik ook;))

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:43

Pardon? Bescheidenheid siert de mens, Maaikedewit. Ik denk dat KiWiKo toch even een heel ander kaliber paardenpersoon is dan jij dat op dit moment bent.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:48

maaikedewit schreef:
zou je niet willen reageren in mijn topic? je denkt dat je heel wat bent, maar dat ben je niet, je bent niet de enige die goedm et paarden om kan gaan;) (ik ook;))

het is kiwiko haar werk Knipoog
en zou je dan misschien ook kunnen reageren op mijn reactie?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:56

Ik heb het topic niet gelezen maar voor een paard ie één join up meer dan zat. Het is net als je favoriete snoepje, als je het veel eet is de smaak er op een end vanaf. Net als met join up als je het veel doet is het unieke eraf en helpt het niet veel meer.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:12

aerdenhout1 schreef:
KiWiKo schreef:
tis toch vreemd.............. ik doe nooit roundups.........en ik heb toch echt nul problemen met paarden die andere moeilijk vinden

Mensen met 1 paard zijn echt wel anders dan mensen met meerdere en dan ook nog eens probleem paarden.
Ik vind het eigenlijk best aandoenlijk zoals er hier over een join-up word gepraat.
Of het nu zo geweldig gaat helpen om het paard respect af te dwingen bij de eigenaar is weer een heel ander verhaal.
Af en toe moet ik er heel stiekum wel een beetje om lachen.

Ik doe wel eens joinupachtige activiteiten met jonge paarden.
Daarentegen hang ik nooit een slof aan de kop van een groen paard en ik ben in mijn leven al op genoeg verreden rotknollen gestapt, had ik ook nooit veel hulpstukken bij nodig.
Het een heeft alleen bar weinig met het ander te maken.

Ieder zijn eigen methodes, en het stelselmatig veroordelen van alles wat op joinup lijkt, zonder dat je nou werkelijk weet wat dat ding eigenlijk is....

Dus toch nog maar eens:
Citaat:
Ten eerste ben ik nog nooit ergens wetenschappelijk onderbouwde theorie tegengekomen over wat een joinup nu eigenlijk is, wat het voor het paard betekent enz... (wie het weet mag het natuurlijk zeggen...)

Ik weet het ook niet, maar een ding ben ik allang achter: met joinup kun je een bepaalde reflex bij het paard lospeuteren.
Maar het is geen oplossing voor alle problemen, geen shortcut naar 100% vertrouwen en ook geen manier om een zelfstandig denkend wezen in een slaafje te veranderen...

Wie komt met die wetenschappelijke onderbouwing???

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:14

Misschien kan Annemariev je daar wel aan helpen?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:17

Ik weet dat ze vanuit Montys organisatie bezig waren met het opzetten van onderzoek, maar het is alweer een jaar of wat geleden dat ik daar wat van gehoord heb.

Ik ken in ieder geval geen onderzoek naar paardengedrag waarin joinupachtig gedrag wordt beschreven of onderzocht.

Ik heb mijn vraag naar onderzoek ook weleens in het joinupdraadje gesteld, geen antwoord op gekomen.
Goed idee om haar er eens over te PBen. Lachen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:27

Voor een join-up heb je een stuk inzicht, feeling en mentaal overwicht nodig. En als die 3 dingen redelijk aanwezig zijn heb je bij de meeste paarden geen join-up nodig om er veilig mee om te kunnen gaan.

Ik kijg de indruk dat je verzorgpony of een heel timide dier is dat logischerwijs nu geleerd heeft dat bij jouw zijn niet mag. Of een vrij relaxed maar dominant dier dat zich uit beleefdheid maar voor je afsluit omdat je alleen maar lastig bent en lawaai maakt, maar je niet hebt bewezen als voor de pony belangrijk wezen. Beide dieren kunnen doordraaien en gaan bokken, steigeren, etc. als je door blijft gaan met druk zetten door een join-up te doen.

Daarnaast is join-up sowiezo slechts een van vele mogelijke werktuigen van iemand die met paarden omgaat. Het is niet de enige en nooit op elk paard van toepassing. Nogmaals dus inzicht, feeling en kennis, een goede trainer heeft een groot aantal werktuigen en weet wanneer welk werktuig van toepassing is. Daarbij is deel 1 altijd om te weten wanneer je van een bepaald paard beter af kan blijven of een oefening niet moet vragen. Je bent er dus niet met het kunnen inschatten/lezen van het gedrag van het paard, maar er komt ook een behoorlijk stuk inzicht in eigen kunde bij kijken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:44

Citaat:
Daarnaast is join-up sowiezo slechts een van vele mogelijke werktuigen van iemand die met paarden omgaat. Het is niet de enige en nooit op elk paard van toepassing. Nogmaals dus inzicht, feeling en kennis, een goede trainer heeft een groot aantal werktuigen en weet wanneer welk werktuig van toepassing is. Daarbij is deel 1 altijd om te weten wanneer je van een bepaald paard beter af kan blijven of een oefening niet moet vragen. Je bent er dus niet met het kunnen inschatten/lezen van het gedrag van het paard, maar er komt ook een behoorlijk stuk inzicht in eigen kunde bij kijken.

Afgod Afgod Afgod

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:49

maaikedewit schreef:

lief ................. niet om het een of ander...........

maar als jij hier hulp moet gaan zoeken voor basis problemen, dan is het misshien niet echt heel handig om mensen die deze problemen van huis uit al niet hebben zo te benaderen..........

Ik kan me voorstellen dat je me even niet zo lief vind.......... maar thats all in the game........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:53

tamary schreef:

En wat veel mensen niet zien en niet weten, is dat er na de Join Up nog een heel traject volgt. Als jij het leiderschap en het vertrouwen van het paard via een Join Up hebt verkregen, moet je dat nog vast zien te houden.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:18

Moderatoropmerking:
Het moge duidelijk zijn dat we ons hier op het tabblad Informatief-Vraag Maar Raak-Omgang en Paardengedrag bevinden. Hier stellen bokkers hun vragen over alles dat te maken heeft met Omgang en Paardengedrag.
Er bestaan geen domme vragen!!
Vragen kunnen worden beantwoord, brengen daarmee kennis en vergroten daarmee de wijsheid van de vragensteller.
Tenminste...als het gaat zoals het hoort.
De dame die hier haar vraag stelt, de Ts van 12 jaar oud....... kan uit een groot aantal van de reacties hier geen wijsheid halen, alleen verdriet en het gevoel een domme vragensteller te zijn.
Hierdoor zal zij waarschijnlijk minder snel nog eens een vraag stellen en treedt er een vicieuze circel in werking.

Aan alle bokkers die zich wijs voelen en kennis willen delen door antwoorden te geven op vragen..
Spreek een ander aan, zoals je zelf aan wenst gesproken te worden.
Deel je kennis op een onbaatzuchtige manier en ga er niet vanuit dat alleen jouw weg naar Rome leidt.
Houdt rekening met de Ts, bv leeftijd, beperkingen of andere omstandigheden.
Dan komt je boodschap over en wordt kennis gedeeld zoals dat zou moeten.

Het topic is bij deze weer ge-opend..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:33

Meis.......doe aub geen join-ups meer :)
Lees dit topic eens door: [NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Daar staat in waarom het niet leuk is voor je paard om zo vaak een join-up te doen. Misschien kun je iets anders leuks doen om een betere band te krijgen. VD, wandelen, rijden, longeren etc.
Als het maar géén join-up is. Als je een join-up wil doen moet je écht écht écht weten waar je mee bezig bent. Dat houd dus ook in dat je weet wanneer wél en wanneer níet. En blijkbaar mis je dit toch een beetje, dus kun je het het beste houden met gewoon lekker normaal met je paard bezig zijn :) .

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:23

Melissaaaaa schreef:
stop alsjeblieft sowieso met die join ups! je weet duidelijk niet waar je mee bezig bent. (of wel?)
je zegt dat de pony je diep in de ogen kijkt, jij kijkt dus ook de pony diep in de ogen tijdens je join up, op een heel verkeerd moment als ik het zo lees!
waarom doe je eigenlijk vaak join ups? is het nodig? is de pony heel dominant ofzo? en dan nog, heel vaak is niet goed...
ik zal later anders nog wel hier een keer een verhaaltje voor je neerzetten, of anders pb ik je nog wel. (ik moet nu eten :P)
;)

Die domme heartland boeken ook. :+

[edit= eventjes wat toegevoeg hier onder. ]

Meis , ik zou mijn join up verhaal eens vertellen.
Ik was 11 toen ik 2 verzorg pony's kreeg ,
was helemaal gek van die heartland boeken ,
en las ze allemaal , en wou graag zijn als die mensen in dat boek.
Maar goed. Ik heb dus met mijn penny hoofd ,
naar een demonstratie van monty geweest ,
zonder te weten wat dit met het paard deed enzo.
Daarna heb ik een aantal join ups gedaan met mijn ponytje,
die erg gevoelig was. Toen ik er een jaartje later als echte penny
op bokt kwam , kwam ik er achter wat een join-up was.
Heb dit natuurlijk nooit meer gedaan. Had natuurlijk een enorm schuld gevoel ,
en een vriendin van mij die dit nog vaker deed natuurlijk ook.
Maar de pony heeft er bijna niks van over gehouden ,
behalfe een paar kleine probleempjes met longeren.
Het heeft eigenlijk niet veel aan hem veranderd ,
vooral ook omdat ik hem echt niet langer dan 10 min door de wei
jaagde , en het de naam join-up ook bijna niet mag hebben.
Maar goed, ik vind het nog steeds best erg ,
wist ook echt niet waar ik mee bezig was.
Ik vind monty nu echt niks , ik ben zelf tegen join-ups en
ik vind dat ze in de heartland boeken ook beter een waarschuwing kunnen zetten,
want als ik lees hoeveel mensen join-ups doen zonder te weten wat het is,...

Maar wat ik bedoel , stop met die join-up ,
ga leuke dingen met je paard doen ,
en als ik een beetje kan inschatten wat je leuk vind om te doen,
kan je mischien schriktraineningen doen , en anders grond werk ,
en maak vooral veel plezier met je paard. ;)

Suc6.

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:19

Ga idd wandelen,poetsen,knuffelen en oefeningen doen zoals schriktrainingen met bijv: balonnen aan een touwtje, balken plastikflesjes, een zeil,een vlag! en maak daar een heel parcours van! terwijl je bezig bent alles klaar te zetten, laat je paard erbij rondlopen.....

Ga lekker leuke meide dingen doen met je pony, en een stukje langs de weg lopen en ergens gras laten eten is ook al bezig zijn.

succes, maar lees niet iets in een boek en dan maar gaan proberen. voor jezelf is het misschien wel leuk maar je kan je pony beschadigen en dan is je pony misschien niet meer zo leuk, en is dalijk de hele lol van het ponyrijden/paardrijden eraf.

En het belangrijkste is om vooral met je pony/paard LOL te hebben

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:22

Blij dat je deze opmerking geplaatst hebt Jacimatho, ik heb de reacties op dit topic namelijk met kromme tenen zitten te lezen, wat een agressie zeg!!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:42

Ik ben de eerste die bekent niet bij iedere bericht van een bokker het profiel in te duiken om te kijken hoe oud iemand is (als die informatie er al staat). Maar aangezien er Jeugdfora op bokt zijn, verwacht ik toch wel dat een 12 jarige misschien begrijpt dat zijn of haar vraag daar beter op zijn plek is, en misschien kan aanvoelen dat mensen daar anders reageren.
Als je daar niets plaatst en je je in de volwassenenfora begeeft, mee wilt doen aan volwassen disscussies, kun je van mij volwassen tegengas verwachten.
De jeugdfora zijn er niet voor niets.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:45

Cassidy schreef:
Ik ben de eerste die bekent niet bij iedere bericht van een bokker het profiel in te duiken om te kijken hoe oud iemand is (als die informatie er al staat). Maar aangezien er Jeugdfora op bokt zijn, verwacht ik toch wel dat een 12 jarige misschien begrijpt dat zijn of haar vraag daar beter op zijn plek is, en misschien kan aanvoelen dat mensen daar anders reageren.
Als je daar niets plaatst en je je in de volwassenenfora begeeft, mee wilt doen aan volwassen disscussies, kun je van mij volwassen tegengas verwachten.
De jeugdfora zijn er niet voor niets.

Is absoluut waar, maar wil niet zeggen dat de jongeren in de andere fora tegen de grond geknald mogen worden.. (en sommige reacties deden daar wel degelijk aan denken) Beetje beschaafdheid aub (damn die volwassenen van tegenwoordig ook :P )

(beschuldig jou trouwens zeker niet hoor cassidy maar bedoel dit algemeen)

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:45

Citaat:
Moderatoropmerking:
Heel erg jammer dat mijn enorm grote groene post genegeerd wordt en er toch weer off topic wordt gegaan. Die discussie is al uit ten treure gevoerd en gesloten. Bij deze het topic toch maar op slot