Mag jullie smid of paardenarts jullie paarden corrigeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Re: Mag jullie smid of paardenarts jullie paarden corrigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 17:43

_rosita_ schreef:
JE mag vinden dat ik overtrokken reageer.... maakt me niet uit.
Ik zou willen dat meer mensen eens rekening houden met het paard en niet met de woede en onmacht van zo'n kwakbol die toevallig hs,ta of da is...
tuurlijk moet een paard zich gedragen bij zo'n iemand, maar als zo'n iemand fair zou zijn tegenover een dier zou hij zeggen:' beste eigenaar, je hebt dar dier niet goed opgevoed, ga dat eerst doen, daarna kom ik terug!" Uiteindelijk zit daar de fout en niet bij het dier.
Wanneer het dus niet aan de opvoeding ligt, ligt het aan een probleem.. angst, pijn,. herinneringen etc... zo simpel is het. Een paard gaat niet denken:'hehehehe, eindelijk de hs weer hier, yes! kan ik weer lekker klieren en steigeren'

En wat als het nu wel gegrond is? En het is niet altijd óf opvoeding óf angst/pijn/herinneringen, zo simpel is het namelijk niet Knipoog, er speelt wel meer Knipoog.

Rekening houden met een paard, uiteraard, maar mijn paard moet ook rekening houden met de mens (of een kwakbol zoals jij ze noemt.....)

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 17:48

Van mij mag het wel, mits normaal, en om een goede reden Knipoog Als mijn paard de hs zou bijten mag ze best een tik krijgen hoor Knipoog Maar ik ben er in princiepe altijd bij dus ik zou zelf kunnen corrigeren, maar ze vind de hs gelukkig heel leuk Clown Ik hoor wel eens verhalen dat mensen al moeilijk beginnen te doen als hs of da een kleine tik geeft als een paard serieus bijt, dat snap ik dus echt niet, een hs of da hoeft het niet te pikken als een paard blijft vind ik Knipoog

Edit: Ik heb het hier over corrigeren, tik(je) ofzo dus en geen in elkaar gestampte paarden
Laatst bijgewerkt door levine op 25-12-08 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 17:56

november: Jíj voedt je paard niet op met klopjes, maar met slaag, dat is iets anders als een feit dat je je paard niet zo opvoedt. Ieder z'n methode, maar al die nutteloze mishandeling uit onmacht en onkunde komt
mij mijn neus uit.

@ZAp: idd, een persoon of dat nu zomaar iemand is of iemand die toevallig dierengeneeskunde heeft gestudeerd die zijn eigen onmacht, onkunde en ongeduld niet in de hand heeft, is voor mij een kwakbol ja! En het jammere is dat paarden daarvan de dupe zijn!

Ik ga nu lekker gourmetten... vrede op aarde (A)
Vooral voor de dieren Knipoog

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 17:57

@Rosita, ik vind het prima dat jij vind dat je eerst moet kijken waarom een paard op een bepaalde manier reageert. Maar ik vind dus weer dat een paard, om het even wat de reden is, niet gericht hoort te slaan of te bijten. Daarvoor zijn ze te groot en te sterk. En als je een beetje paardenkennis hebt, heb je ook echt wel snel genoeg in de gaten of een paard iets doet uit angst, of klieren.
Zoals ik al in een eerdere post aangaf, liet de eerste smid van mijn vorige paard het corrigeren aan mij over. Wat er op neerkwam dat mijn paard steeds gericht probeerde die smid te vermoorden. Bij de volgende smid had ze bij de eerste uithaal van haar achterbeen al maat 45 tegen haar kont. Het resultaat was dat mevrouw steeds ging maaien zodra de smid zijn rug naar haar toe had. Daarop heeft hij op aanwijzen van mij nog een keer maat 45 tegen haar kont geparkeerd.
Ik had dit paard trouwens zelf net 2 dagen toen ik haar voor het eerst flink op haar mieter had gegeven, ze haalde gericht naar me uit, en daar ben ik niet van gediend. Ze heeft het daarna bij mij nooit meer gedaan. En dat terwijl dat van de staleigenaar niet mocht, want mischien heeft ze wel pijn. Liever zij pijn, dan ik, of iemand anders, in het ziekenhuis door haar streken.
Een paard mag best ongemak aangeven, maar met de beentjes op de grond.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 18:31

_rosita_ schreef:
november: Jíj voedt je paard niet op met klopjes, maar met slaag, dat is iets anders als een feit dat je je paard niet zo opvoedt. Ieder z'n methode, maar al die nutteloze mishandeling uit onmacht en onkunde komt
mij mijn neus uit.

@ZAp: idd, een persoon of dat nu zomaar iemand is of iemand die toevallig dierengeneeskunde heeft gestudeerd die zijn eigen onmacht, onkunde en ongeduld niet in de hand heeft, is voor mij een kwakbol ja! En het jammere is dat paarden daarvan de dupe zijn!

Ik ga nu lekker gourmetten... vrede op aarde (A)
Vooral voor de dieren Knipoog

Dus het zijn maar één of andere mensjes die geneeskunde hebben gestudeerd..... doe ff normaal zeg. De meeste mensen die geneeskunde zijn dierenvrienden en hebben 9 van de 10 keer zelf grote ervaring in de paarden Knipoog Het zijn veelal mensen met kennis Knipoog

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 19:17

Rosita lees wel ff in plaats van alleen te oordelen. Ik heb mijn paard pas 4 weken maar hij was voorheen manegepaard! Ik weet hoe hij van te voren was en ik weet ook wat ie voorheen heeft meegemaakt op de manege. Ik leste op de manege en nog steeds.
Ik ben de eerste die echt regelmatig voor hem is gaan zorgen en hem aandacht is gaan geven. Ik heb van een paard dat nog geen seconde stil kon staan bij het opzadelen een paard gekregen dat nu op een enkel pasje zijwaarts na om de singeldruk te ontwijken stil kan staan tijdens het opzadelen.
Ik toon uiterst veel geduld met hem maar de voetjes blijven aan de vloer!!!
Als ik de stal in loop wil ik dat ik het vertrouw en niet dat als hij de situatie ongemakkelijk vind kan gaan steigeren. Of dat nu is tijdens zadelen of een tandarts behandeling. Steigeren wordt direct afgestraft.
Wat moet ik anders paard bij elk ongemak laten steigeren totdat ie zo verwend en onhandelnaar is dat ie naar de slager kan?
Ik wil mij veilig voelen bij mijn paard anders heb ik er ook geen lol in.
Volgende keer als een been van de grond komt in de vorm van dreigend gedrag dan kan ie rekenen op een pak slaag. Met dreigen mag ie dan in het verleden ver zijn gekomen maar hij moet weten dat het bij mij niet kan!
Bij de hoefsmid en dierenarts is ie trouwens braaf en bij de tandarts nu ook:D

Ik vind trouwens wel dat je niet elk pard over 1 kam kan scheren. Ze hebben net als mensen verschillende karakters en niet bij ieder paard werkt een zachte aanpak net als niet bij ieder paard een harde aanpak werkt.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 19:25

@ zap: daar ben ik het totaal niet mee eens....ik vind iemand die onmacht, onkunde en ongeduld uit door een paard een lel te verkopen met een vijl, vuist of maat 43 geen paardenvriend, en zeker geen iemand die paarden kan lezen. Boeken lezen, ongetwijfeld, moeilijke woorden lezen, ook vast en zeker... maar in paarden(gedrag) lezen mag ook menig 'gestudeerde' zeker een cursusje in volgen...
Kennis over het één wil niet zeggen dat er automatisch kennis over het ander is ..

Ik zal niet zeggen dat elk paard anders is en anders op situaties reageerd en doet, maar ik vind dat geen enkel paard, wat ie ook doet, een pak slaag met een vijl of een paar schoppen met de stalen neus verdiend, daar is bij mij geen discussie over mogelijk....
Net als dat ik vind dat een paard ook zonder slaag op welke manier dan ook aangepakt kan worden. Lichaamshouding, manier van kijken etc zegt vaak meer dan een trap in de pens.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:02

Als het allemala zo natuurlijk moet, heb je dan wel eens gezien hoe paarden elkaar afstraffen? Denk je nu echt dat als dei dieren erop gebouwd zijn om elkaars schoppen te kunnen incasseren dat een schop van een mens ze wat doet? Als een pard mij schopt vlieg ik een paar meter achteruit. Als ik een paard schop heeft ie niet eens een blauwe plek.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:13

suleilitha schreef:
Hm, dan is mijn smid ook een gek. De eerste keer dat hij een van de paarden deed, heeft hij die alle hoeken van het hok laten zien. (beest vloog hem gewoon aan!!!) Niks mis mee als een peerd dan een gigaschop krijgt. Beter een schop dan een dooie smid.
Tuurlijk moet een eigenaar er voor zorgen dat een dier braaf is maar bij net aangekocht jong spul heb je het niet altijd voor het zeggen.

Het verhaal over smeden die geen geduld hebben, daar ga ik niet in mee. Ten eerste heb ik zelf nog nooit zo eentje getroffen en ten tweede, áls ze bestaan zullen ze wel snel een andere baan hebben Haha!

Nou dat dacht ik niet, ten eerste een smid vinden tegenwoordig is zo makkelijk nog niet, zijn er niet zo veel meer, ten tweede ik praat hier ovr meer dan 30 jaar ervaring, en nog langer als je de smids van mijn vader enz ook meerekent.
Die smids van tegenwoordig slaan er maar op los alsof dat de oplossing is, meschien vooreven maar volgende keer vinden ze het raar als ze de stal doorgetrapt worden.

Slaan is nooit de oplossing, hoe kun je hier keihard beweren dat je van je dier houdt en toestan dat hij of zij in elkaar gemept word.
Kwestie van zelf je paard opvoeden.
Die smids van vroeger bv oude kees Zijp een vakman zelfs het wilste paard ging met zijn hoofd op zijn schouder liggen, zo worden ze niet meer gemaakt, nee tegenwoordijg vinden we het normaal als de paarden maar een corrigerende tik krijgen, alsof het stoute kinderen zijn, maar ook daarbij telt, slaan is een kwestie van onmacht en slaan helpt nooit nooit.

(edit) met onsjong spul van vroeger, nooit problemen gehad, kwestie van veel in handen nemen en van jongs af aan al leren hoefjes geven ,halstertje, vast staan, stel nou dat de dierenarts er bij moet komen?
Fijn als hij niet eens een prikje kan gven omdat het jong spul nooit in handen komt maar schijnt allemaal erg normaal te zijn tegenwoordig.

Ging bij ons altijd anders, zelfs veulentjes van 2 maanden konden moeiteloos vaststaan, juist omdat die eerste maanden zo belangrijk zij voor de rest van zijn leventje

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 01:49

En dan nog, paarden die gewoon geen zin hebben om stil te staan, paarden die een smid of VA gericht aanvliegen of zich anderszins onopgevoed gedragen krijgen van mij ook een maat 39 tegen hun achterste geparkeerd. Ze hebben het grootste deel van de dag voor hunzelf, mogen ze doen en laten wat ze willen. Als de smid of VA er is hebben ze zich te gedragen en als ze daar om wat voor reden dan ook geen zin in hebben hebben ze pech gehad. Ik heb dan ook liever dat paardlief desnoods een keer teveel een mep krijgt dan dat smid of VA in het ziekenhuis beland omdat paardje nukkig is.

En een goede eigenaar controleert zeker voordat de smid komt wel even of paard niet ergens last van heeft, behalve eventueel ongeduld. In elk geval zal ik nooit een paard voorbrengen dat ergens last van heeft zonder dat van te voren te melden zodat smid daar rekening mee kan houden. Daarover kan je afspraken maken! En als je aan een smid uitlegt wat er eventueel aan de hand is zal deze daar in de meeste gevallen ook rekening mee houden (en anders heb je een slechte smid). Zo iemand ziet tig paarden op een dag, die heeft helemaal geen tijd om elk paard van te voren een half uur te gaan zitten bekijken, is veel te gefocussed op dat ie z'n werk goed doet en paardlief na afloop weer goed op z'n voetjes kan staan om ondertussen te kijken of paardlief eventueel ergens pijn heeft. Als eigenaar heb je ook verantwoordelijkheden.

Vergeet niet dat een smid zwaar werk heeft, en dat paardlief het verdomd moeilijk kan maken door te gaan hangen, slaan, happen en andere onzin. Hebben de tegenstanders van een verdiende tik dan liever dat de smid met een gebroken rug in het ziekenhuis beland want een hangend of slaand paard is zielig en heeft pijn (wat dus niet eens altijd zo is)? Zo dik zijn goede smeden niet gezaaid hoor! Het kan een flinke klus zijn een goede vervanger te vinden!

Besef dat ook goed opgevoede paarden wel eens geen zin kunnen hebben en de kont tegen de krib kunnen smijten (of in dit geval tegen de smid). Het blijven levende wezens. Net als dat ze soms geen zin hebben in een training. Dan zet je toch ook gewoon door? Of stoppen jullie als paardlief aangeeft vandaag geen zin te hebben in een dressuurtraining maar je wel een les gepland hebt? Of morgen een wedstrijd?

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 02:02

Meestal heb ik dr vast en corrigeer ik dr zelf maar ze heeft soms de neiging om van lief meekijken over te gaan naar happen naar de smid dr rug dan is zij er meestal eerder bij met un tik uitdelen en dat is prima. Krijg soms wel een beetje kippenvel als mn paard dr been een beetje weg probeert te trekken en ze krijgt meteen een uitbrander maar daar ben ik mischien te soft in, ze trekt bij mij ook wel eens met dr been maar dan trek ik um gewoon terug en is er geen probleem, vandaar.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:08

manueeltje82 schreef:
Als het allemala zo natuurlijk moet, heb je dan wel eens gezien hoe paarden elkaar afstraffen? Denk je nu echt dat als dei dieren erop gebouwd zijn om elkaars schoppen te kunnen incasseren dat een schop van een mens ze wat doet? Als een pard mij schopt vlieg ik een paar meter achteruit. Als ik een paard schop heeft ie niet eens een blauwe plek.

Daar hebben we de ge-eikte opmerking weer...
Wanneer je je zou verdiepen in een kudde paarden en veel, heel veel zou observeren, zul je zien dat paarden elkaar niet out of the blue een trap geven, paarden in een kudde geven elkaar nauwelijks een trap. Er gaat een geweldig spel aan vooraf, oren, houding, ogen, lichaamstaal etc daaraan kan een paard aflezen wat een ander paard bedoeld.
Van de mensen kriujgt een paard niet eerst een waarschuwing, ja een brul als het meezit, maar dat is voor een paard geen taal. Niks geen lichaamhouding of iets vooraf, zo ineens BAM een vijl in je pens

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:05

_rosita_ schreef:
@ zap: daar ben ik het totaal niet mee eens....ik vind iemand die onmacht, onkunde en ongeduld uit door een paard een lel te verkopen met een vijl, vuist of maat 43 geen paardenvriend, en zeker geen iemand die paarden kan lezen. Boeken lezen, ongetwijfeld, moeilijke woorden lezen, ook vast en zeker... maar in paarden(gedrag) lezen mag ook menig 'gestudeerde' zeker een cursusje in volgen...
Kennis over het één wil niet zeggen dat er automatisch kennis over het ander is ..

Ik zal niet zeggen dat elk paard anders is en anders op situaties reageerd en doet, maar ik vind dat geen enkel paard, wat ie ook doet, een pak slaag met een vijl of een paar schoppen met de stalen neus verdiend, daar is bij mij geen discussie over mogelijk....
Net als dat ik vind dat een paard ook zonder slaag op welke manier dan ook aangepakt kan worden. Lichaamshouding, manier van kijken etc zegt vaak meer dan een trap in de pens.

En dan snap jij denk ik niet wat de meeste zeggen hier Knipoog. Er zijn grenzen! Wat jij hier noemt is voor vele ook onacceptabel en wordt door vele ook niet geaccepteerd. Er is nog veel meer mogelijk dan óf je paard helemaal opvoeden met klopjes en lieflafjes óf je paard verrot slaan en trappen! Waarom is dat zo moeilijk te begrijpen, waarom moet het altijd óf helemaal hard óf helemaal lief... dat is imo gewoon onrealistisch.

Nogmaals, ja je hebt zulke mensen (nu denk ik ook wel dat veel in de ogen van paardeneigenaren lekker overdreven wordt), maar het merendeel reageert zo niet Knipoog. Er is ook een tussenweg!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:18

ik vind trouwens wel dat je als paardeneigenaar er verantwoordelijk voor bent dat jouw paard braaf kan stilstaan en voetje geven enz.

Ook van mijn smid hoor ik regelmatig verhalen over paarden die hij onder handen krijgt die nog nooit een voetje hebben gegeven...dat kan je dus gewoon niet maken.
Je hoort zelf je paard op te voeden en dat niet over te laten aan de da of hoefsmid.

Mocht hij zich dan toch een keer misdragen (wat natuurlijk kan) dan mag een smid van mij rustig corrigeren. Daarbij vind ik een klap (niet tegen het hoofd) of schop doodnormaal, gebruik van een vijl oid niet.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:23

Als mijn paard zou slaan of bijten mogen ze terugslaan (op een normale manier), als ik ze niet al voor ben geweest. Maar anders niet, en dat doen ze ook niet, ze zoeken altijd naar een manier om evt problemen te omzeilen, want je wilt zo'n paard natuurlijk vaker kunnen behandelen, dan is vertrouwen in die personen wel handig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:32

beantsje schreef:
ik vind trouwens wel dat je als paardeneigenaar er verantwoordelijk voor bent dat jouw paard braaf kan stilstaan en voetje geven enz.

Ook van mijn smid hoor ik regelmatig verhalen over paarden die hij onder handen krijgt die nog nooit een voetje hebben gegeven...dat kan je dus gewoon niet maken.
Je hoort zelf je paard op te voeden en dat niet over te laten aan de da of hoefsmid.

Mocht hij zich dan toch een keer misdragen (wat natuurlijk kan) dan mag een smid van mij rustig corrigeren. Daarbij vind ik een klap (niet tegen het hoofd) of schop doodnormaal, gebruik van een vijl oid niet.

mijn pony reageerde met zijn achterbenen zo verschrikkelijk heftig dat ik hem niet kon houden, hij won dus elke keer, ik heb toen in overleg besloten daar mee op te houden, want zo schoot het ook niet op. verder kon ik alles met hem, alleen die achterbenen, dat was echt een probleem.. mijn smid heeft een hele zware stem, en die kan hem beter houden dan ik,die heeft gewoon meer overwicht dan ik.. hij heeft hem 1 keer een schop moeten geven, en nu is het goed. beter dan wanneer ik er mee aan was blijven klooien. hij blijft nu netjes staan, en er is niets meer aan de hand. helemaal niet oefenen vind ik ook niet kunnen, maar blijven aanklooien is ook geen oplossing.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:35

Bij mij mogen ze gecorrigeerd worden mits het redelijk is!
Zo ben ik ook een keer bij een DA foto's wezen maken en die gaf mijn paard een flinke klets op haar kont toen ze wegliep (had ze niet verdient). Mijn paard was daar niet van gedient en sloeg uit Clown
Gelukkig zijn mijn beestjes 9 van de 10 keer gewoon braaf en kan ik ze los laten staan bij de hoefsmid enzo Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:41

Ik zou het beslist niet tolereren.

Mijn bekapper is een héél geduldige man met enorm veel respect voor paarden en hij heeft nog nooit z'n stem verheven of z'n geduld verloren.
Hij bekapt mijn inmiddels tweejarig paard van veulen af aan. In haar jongigheid (onervaren, onstabiel, ongeduldig, ondeugend en speels) gebeurde het echt wel eens dat ze ging hangen of haar been telkens terugtrok of aan de wandel wilde. Hij liet dat rustig gebeuren en ging ondertussen onverstoorbaar door met z'n werk. Echt helemaal geweldig, er is nooit een woord gevallen, laat staan een schop of een mep. En tussen de bekapbeurten door ging ik zelf regelmatig haar hoeven uitkrabben en vijlen, zodat het routine voor haar werd. En zo leerde mijn paard dat hangen, trekken en wiebelen geen resultaat gaf en leerde ze ook mijn bekapper te vertrouwen en te waarderen. Wil ze een keer een voet terug, dan mag dat voor eventjes en dan weer verder. Ze is nu een jong paard dat zich keurig laat bekappen, ze staat mooi stil en in het volste vertrouwen. Dat heb ik toch echt liever dan dat een paard zich laat bekappen uit angst voor een schop of mep. Je kunt het beide respect noemen, maar geef mij het eerste maar; het eerste is het resultaat van begrip, rust en geduld, het tweede is het resultaat van intimidatie en machtsvertoon.
Mijn oudste paard staat gewoon los als ze bekapt wordt, en ik denk dat de jongste binnenkort ook wel zover is dat ze dat kan.
Ik ben er overigens altijd zelf bij, dus àls het nodig is om even te corrigeren (met stem), dan doe ik dat zelf.

Met DA-bezoek ook nooit problemen gehad. De DA heeft wel 'es z'n stem verheven, maar verder niet.
Ik ram mijn paarden niet, dus een ander heeft ook van m'n paarden af te blijven, wie het ook is, zo simpel is het.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:55

JoviBan, inmiddels heb ik ook een hoefsmid gevonden die op die manier werkt. Voor die tijd heb ik er vier versleten.

Ik heb keurig opgevoede paarden die niet bijten of trappen naar een hoefsmid of dierenarts (naar niemand overigens). Dat mijn veulen steigerde bij de hs toen ik er niet bij was, was een reactie op angst (vreemde omgeving, vreemde mensen, strak vasthouden en vastzetten op de wasplaats). In mijn ogen is er op dat moment verkeerd gehandeld door de hs. Ik kan zelf prima mijn paarden corrigeren en mijn jonge paard heeft ook echt wel eens op zijn donder gehad voor dominant gedrag. Ik ken mijn paarden en weet wanneer er gecorrigeerd moet worden. Daarom wil ik dat zelf doen en niet overlaten aan een ander.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:00

JoviBan schreef:
Mijn bekapper is een héél geduldige man met enorm veel respect voor paarden en hij heeft nog nooit z'n stem verheven of z'n geduld verloren.

Mijn hoefsmid en dierenarts hebben dat ook nog nooit gedaan hoor. Maar ze mogen wel corrigeren!
Als mijn paard irritant zit te trekken met haar been tijdens het bekappen zegt de hoefsmid ook alleen pas der op of uhh... Voor mijn paard al genoeg om der been stil te houden. Zijn nog nooit klappen of trappen aan te pas gekomen.

MARILYN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:40

Ja hoor, hij moet gewoon luisteren Knipoog
Gelukkig is die van mij heel braaf bij de hoefsmid en hoeft de smid nooit te corrigeren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:46

Bij Phara wel. (de pony) bij de anderen is het niet nodig en indien wel, ben ik hem wel voor. Maar Phara is zo geniepig in zijn manier van doen, als ik het dan niet merk, mag hij hem gerust een pedagogische tik op zijn billen geven. Ze mogen van mij onder geen enkele voorwaarde naar het hoofd gaan. Als ze bijten pak ik ze daar op aan, dat zeg ik zelfs op voorhand, dat ze gerust mogen aanpakken maar niet de hals of het hoofd bij Phara. (die kan daar absoluut niet tegen, als je die op zijn hals tikt, freaked hij van angst) Op de billen mag wel als hij wat mis doet. Als Phara zijn kuren heeft (hij haat bekapt worden, waarom het is weten we niet, is altijd zo geweest en we hebben al zoveel geprobeerd, maar Phara blijft een etter bij het bekappen, en dan echt steigeren, gericht bokken enz. Hij is doodsbang er voor. Maar ja het moet toch he... Ik kan perfect aan hem komen, kan alles doen met zijn benen en hoeven wat ik wil, maar vreemden niet.) Maar ook als hij bang is, heeft hij niet gericht te trappen, nu de smid "begrijpt" hem ook (gelukkig) en heeft 1x een tik op zijn billen gegeven omdat hij gericht trapte en voor de rest blijft hij geduldig.

Ze mogen dus van mij Ja Maar bij Ex en Pret is het niet nodig, die staan haast te maffen als ze bezig zijn. Alleen houden ze niet van de DA Huilen van het lachen Als die binnen komt moet ik zelfs moeite doen om ze te pakken te krijgen in hun stal Huilen van het lachen Ex stond met droes en moest dus inspuitingen krijgen. Nou, de eerste liet hij toe, maar toen de DA niet veel later (de tweede moest een tweetal dagen later) in stal binnen kwam, gingen die oren plat in zijn nek en stond hij helemaal achteraan zijn stal. *LOL* Hoezo paarden herinneren zich niets Huilen van het lachen

Overigens, zowel de smid als de DA geven hen een snoepje (waar ik hen standaard van voorzie) als ze klaar zijn, om "goed" af te sluiten. Ja)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 10:31

Wat een verschillende reacties! Pling
JoviBan, ik vind jouw verhaal over je jonge paard echt een heel mooi vb van hoe het ook kan; al ga ik er dan maar gemakshalve van uit dat je dier gewoon wat jeugdig ongeduldig is. Knipoog
Mijn bijna twee jarige gaat meer praatjes krijgen en dat rukken en hangen (geen angst hoor) vind ik voor de smid geen doen. Hij is mega relaxt en geduldig; echter mag het "drammen", zoals ik het bij haar ervaar (ze lijkt al wat puberiger te worden) van mij door hem best ingedamd worden; deze man heeft één rug en twee knieen. Ach gut

Ik schaamde me er gewoon voor maar mijn correcties aan de voorkant hadden géén zin. Meteen rammen is ook niet mijn ding nl. Bloos

PG: Is dat diertje die Welsh waar je een keer een topic over maakte en ik je vertelde wat ik ervan vond en later wat inbond na een discussie met je mannetje aldaar? Haha!
Dat is toch sowieso een aparte?
is het dier misschien ooit getraumatiseerd geweest? Waarom zou een dier van zichzelf zo uitgesproken anti bekappen zijn anders?...

Ik denk trouwens dat mijn jonge Welsh ook niet te stevig gecorrigeerd moet worden; zij is gewoon bang, mept van zich af. Ik heb haar nu twee maanden, ze was volgens ex eigenaar en fokster vaak bekapt. De smid geloofde er geen bal van.. Clown

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:04

Bij ons mag het ook, mits het redelijk is.
Als het onredelijk is mag het natuurlijk niet Knipoog!

Maar meestal zijn ze gewoon wel braaf hoor!

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:05

Wij hadden bij ons op stal een smit en die ging met een hamer tegen een paard.

Noooh, hij hoeft gelijk niet meer te komen, paard helemaal beurs Ach gut

Onze smid is heel geduldig, dat heeft Bas nodig, de DA ook!