scheren, 24/7 buiten en geen deken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Glossi

Re: scheren, 24/7 buiten en geen deken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:12

Bij de IJslanders worden vaak hals en borst geschoren en die staan dan ook de hele winter dag en nacht buiten zonder deken op. Ook wij hebben dit vorig jaar bij 2 paarden gedaan. Bij een van de paarden heeft dit heel erg geholpen, was meteen een stuk blijer. Bij de andere was dit helaas niet genoeg. Gezien ik hem dit jaar wil door trainen gaat hij een dekenmodel krijgen (uiteraard wel met deken dan) Hals en borst scheren kan dan ook in mijn ogen geen kwaat, die van ons hadden er totaal geen moeite mee. Maar mischien dat het bij een normaal paard anders is Verward Wat je ook kunt doen is aan beide kanten boven bij de manenkam een streep weg scheren. Ik weet dat dit ook wel eens word gedaan bij de IJslanders. Geen idee of dat helpt. Vind je paard wel erg nat op de foto.. zou de training aan passen als ik jou was.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:17

Eerlijk gezegd vind ik scheren in combinatie met 24/7 buiten niet zo'n goed idee... Ik zou het nooit doen. Voor zover ik die foto's zie valt dat op zich toch nog wel mee met die vacht? Kan je je paardje niet gewoon ongeschoren houden? wat betreft dat zweten, het is zo dat de vacht het water naar buiten filtert. De huid droogt op onder een warm dek en komt dus niet rechtstreeks in aanraking met lucht, het water gaat naar de buitenkant van de vacht waardoor het in combinatie met de wind/lucht verdampt. Wij krijgen verkoudheden omdat onze huid nat is als wij gezweet hebben. Daarom is het belangrijk om vlug iets aan te doen als we zweten. Een verkoudheid is inderdaad een virale infectie, veroorzaakt door een verminderde weerstand, die vaak veroorzaakt wordt als ons lichaam teveel inspanningen moet leveren om warm te houden... Zo is het ook bij paarden die geschoren worden... die zijn dan nat op hun huid waardoor ze te vlug afkoelen en infecties kunnen oplopen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:21

benangelique schreef:
met minder intensief trainen redt je het som ook niet. die teddy van mij zweet ook na een half uurtje stapwerk.
hij gaat dus volgende week helemaal kaal en krijgt dan een 400gr deken op.

noob heeft een uitstekende conditie, dus daar hoeft het niet altijd mee samen te vallen.