advies gevraagd boos gemeen paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mijntjuh

advies gevraagd boos gemeen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 08:45

Ruim een jaar geleden heb ik mijn oude paardje verkocht aan een gezin. Harstikke lieve mensen, echter onervaren. mijn paard was super makkelijk en braaf. De mensen zouden goede begeleiding gaan krijgen, dat was mijn voorwaarden en hij zou op een prachtige stal komen met elke dag weidegang. stal was van de mensen die hun zouden gaan begeleiden, ze hadden zelf 3 paarden en dan mijn oude paard als enige pensionklant.
Na een paar maanden zijn ze daar weg gegaan, omdat ze liever op een manege stonden. Volgens mij is het vanaf dat moment ook snel bergafwaarts gegaan. daar hebben ze geen weidegang, geen begeleiding.
een kleine maand terug ben ik bij hem wezen kijken en kon mijn ogen niet geloven, was helemaal in shock!
Paard sterk vermagerd, dikke stalbenen, last van zijn rug, was boos, hapte gericht op zich heen, totaal geen respect voor deze mensen etc.
Mensen leken zich van geen kwaad bewust, zeiden dat hij nog steeds de grootste knuffelkont was als eerst. Ik zag alleen wat anders. Wat moet je op zo'n moment zeggen? ze waren nog steeds zo gelukkig met hem. ik heb ze een paar voorzichtige adviezen gegeven. paard na laten kijken door dierenarts/fysio etc.
Nu kreeg ik afgelopen week een mail. de maat was vol. ze hadden mij niet alles verteld en het scheen dat hij de laatste tijd erg moeilijk was met rijden, ze omschreven het als op hol slaan. dochter en moeder rijden hem en zijn nog steeds echte beginners. ze zijn er meerdere keren afgevallen en zijn nu bang. ze wilde hem verkopen voordat er een ernstig ongeluk zou gebeuren.
het liefst wilde ze dat ik hem terug kocht anders zou hij ingeruild worden op de manege voor een ander paard.
Ik heb ze terug gemaild of het geen optie is om hem een tijdje bij mij te stallen, zodat hij lekker de wei op kan, de dierenarts hem eens uitegbreidt kan onderzoeken en dan met begeldeiding van ons langzaam aan weer met hem aan de slag te gaan.
in principe zou ik het liefst willen dat ik hem eerst zoveel mogelijk zelf aan het werk ga zetten en hun er dan langzaam aan bij ga betrekken. Toen hij nog van mij was deed ik veel natural horsemanship met hem en dat deed hij super.
het lijkt me slim dat ze in de tussentijd ook gaan lessen op de stal waar ik nu sta, echter niet op mijn oude paard, maar op een paard van de stalhoudster. hebben jullie nog tips? voorwaarden die ik kan stellen? Er gaat een hele hoop tijd in zitten denk ik en zou het jammer vinden als ik eraan begon als ze me niet serieus zouden nemen.

liljebo

Re: advies gevraagd boos gemeen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:04

Ik vind het super van je dat je je het lot van het paard zo aantrekt. Ik vrees dat onkunde en onwetendheid ertoe heeft geleid dat je paard zo ongelukkig is en het moet verschrikkelijk zijn om hem zo te zien.

Persoonlijk vind ik het een supergoed idee dat je hem bij jou stalt en weer laat revalideren. Jouw manier lijkt mij het beste, maar heeft ook veel risico. Niet iedereen is bereid om veel tijd in een paard te steken (helaas) en vaak wordt de schuld gewoon op het paard geschoven. Het feit dat ze hem evt willen ruilen zegt al veel. Ze zoeken de fout niet bij zichzelf.

Mocht je ervoor kiezen, met die mensen, om het toch zo te doen, zet dan samen alles op papier. Op welke manier worden ze erin betrokken, wie draagt de kosten voor voer en dierenarts, hoe denken ze het aan te pakken, enz enz. Als de mensen het echt zo willen, zullen ze hier geen problemen mee hebben.

Het is echter ook mogelijk dat ze hem, diep binnenin, liever gewoon kwijt zijn en dan is het handig als ze hem aan jou kunnen verkopen, want zo'n paard verkoopt slecht. Inruilen geeft hen ook beperkte mogelijkheden.

Wat ik zou doen? Als ik de mogelijkheid had om hem te kopen, zou ik dat doen. Vervolgens laten revalideren en dan evt weer verkopen aan hun of aan iemand anders met voorwaarden (zoals weidegang... een voorwaarden bij aanleg voor stalbenen) etc. Misschien via de NH hoek het paard verkopen?

Succes met deze moeilijke kwestie en mijn complimentjes voor je betrokkenheid.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:09

Heb je niet de mogelijkheid om hem terug te kopen?
Ben bang als je doet wat je hierboven voorsteld, dat het met het paard op dat moment wel goed komt, maar ben bang dat als hij weer terug gaat naar die mensen dat ze toch weer in het oude patroon vervallen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:12

Super dat je je het lot van je ex-paardje zo aantrekt. Ik zou inderdaad jouw voorstel in eerste instantie aanbieden aan de nieuwe eigenaren, maar mocht dat niet werken of willen ze er niet meer in investeren dan zou ik hem terugkopen, echter niet voor het geld waarvoor hij verkocht is, want dat hij bij hun naar de filistijnen geholpen is, mogen ze ook voelen in hun portemonnee.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:12

Wat een doffe ellende zeg! Ik sluit me absoluut aan bij mijn voorgangster het klinkt alsof deze mensen eigenlijk al esloten hebben hem te verkopen maar het misschien gewoon niet aan jouw durven zeggen. Ik zou proberen of je hem terug kan kopen en dan een beter plek voor hem kan vinden of (als dit te duur is ) te bemiddelen tussen hun en een nieuwe eigenaar. Klinkt een beetje als laaste redpoging want op de meeste manges hebben ze nu eenmaal ook niet de tijd/geld om zo'n paard te laten bekomen. Hoe dan ook succes!

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 09:14

Het is de bedoeling dat hun het stalgeld, dierenartskosten etc. gaan betalen. hem nu terug kopen wil ik liever niet. naar mijn mening is hij helaas niet veel waard en ik heb het gevoel dat zij ervan overtuigd zijn dat hij nog steeds hetzelfde bedrag waard is als waar ze hem voor gekocht hebben. en ik heb helaas geen geldboom in de tuin staan. was dat wel zo dan had ik hem afgelopen zaterdag al opgehaald:-)
Ik wil wel degene ijn die ze als eerste benaderen bij een eventuele koop. inruilen lijkt mij nl. een ZEER slecht idee, dit paard zorgt op dit moment voor ongelukken, en zal mi snel richting slager verdwijnen. ik heb zelf echt de hoop dat het nog goed kan komen met hem.
We hebben een afspraak gemaakt om alles door te spreken. want er zijn wel een aantal voorwaarden waarvan ik vind dat ze zich daaraan moeten houden anders heeft het niet eens zin om te beginnen. (kinderen zijn ontzettend druk, krijsen gillen bij het paard. beestje krijgt geen rust als zij er zijn.) dus wil echt bij de basis beginnen straks, hoe je met een paard om moet gaan. rijden zal de eerste tijd niet aan de orde zijn ben ik bang. Het is dus de bedoeling dat ik ga proberen om hem paard enigzins weer in het gareel te krijgen en dan hun ga leren hoe je een paard moet verzorgen en met hem om moet gaan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:18

Vind het heel dapper van je! Ik zou duidelijke voorwaarden scheppen, wie heeft het voor het zeggen. Waar trek jij de grens (mogen de kinderen helemaal niet bij het paard als ze zich niet gedragen dat soort dingen) en hoeveel van jouw eigen energie wil je er in steken. Je moet het niet zo krijgen dat als het lang gaat duren (en de meeste mensen zijn ongeduldig) dat jij ook nog eens de schuld krijgt!
Heel veel succes!!!!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:21

Wat een doffe ellende voor het dier zeg Huilen
En wat goed van je dat je ze wilt begeleiden
misschien kun je ze leren hoe ze met hun en hun evt. volgende paarden om moeten gaan
Het zal een lange weg worden ben ik bang,
en ik geef je gelijk dat je bepaalde voorwaarde stelt
anders zou het zeker gedoend zijn tot mislukken
Veel succes! en ik hoop voor jou en het paard dat ze je hulp aannemen!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:22

Ik vind het erg goed van je dat je het zo wilt oplossen.
Maarrr, als ik heel eerlijk ben, denk ik dat het een eenvoudiger en minder tijdrovende oplossing is om het paard dan terug te nemen (ik zou dan wel een bedrag eraf halen omdat ze het paard tenslotte gebruikt hebben), vervolgens zelf weer te laten revalideren en dan opnieuw te verkopen aan mensen die er geschikter voor zijn.

Dit zijn duidelijk geen "paardenmensen" maar voorlopig nog een hele tijd "mensen-met-paarden". Om dat te veranderen, joh, daar gaat misschien wel 2 jaar werk in zitten! En dan is het nog maar de vraag of ze het oppakken. Ik denk dat jij sowieso al een heel ander beeld hebt bij een goed leven (+behandeling) van een paard, dan mensen die "gewoon paard willen rijden " en die een paard dat heel anders gewend is vervolgens gewoon op een manege stallen en verwachten dat hij het daar net zo doet als in de vorige situatie.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:24

Jeetje, wat een vreselijk vervelend verhaal Verdrietig . Ik vind jouw voorstel echt heel erg goed van je. Ja
Je hebt 'm op zich ook onder redelijke omstandigheden verkocht, denk ik (die onervarenheid zou ik wat minder hebben gevonden, maar goed, je vertelde dat het lieve mensen zijn). Maar ja, je ziet wat er kan gebeuren..........
En dan is hij niet meer van jou... Goh, wat moet dat afschuwelijk voor je zijn. Ik zou dat echt een nachtmerrie vinden als mijn schat zo terecht zou zijn gekomen......

Jouw oude paard is duidelijk gewoon veranderd door de manier van omgang (die mensen weten vast niets van NH, weten uberhaupt dus blijkbaar al niets van paarden en die onduidelijkheid is vreselijk voor een paard) en het veel te lange opstallen van het paard (wat ik nooit goed vind, voor geen enkel paard ). Echt heel triest, hoor.

Qua voorwaarden die je zou willen stellen (financieel, bedoel je?), moeilijk om iets over te zeggen. Het hangt van hun motivatie af, hun zin om het bij jou neer te leggen.... Moet het paard niet weer gewoon naar een plek met weidegang bijvoorbeeld? Ik vind van wel, maar vinden zij dat ook? Beseffen zij dat een paard het gelukkigst is met wat meer vrijheid dan wat ze op die manege te bieden hebben? Horen ze ook geen lessen in NH te volgen misschien? Zodat jouw paard wat meer op de 'oude voet' door kan gaan, iets waar hij zich altijd prettig bij heeft gevoeld. Want jij kan het paard vast weer happy krijgen, maar zij moeten toch met hem verder. Dus zij moeten ook veranderen..... En dat is vaak lastig in de praktijk.

Als ik dit soort verhalen lees voor mij des te meer reden mijn (NH/natural) paard never NOOIT te verkopen en als het echt zou moeten (dan moet er heel wat aan de hand zijn Ja ), dan zoek ik echt eerst in mijn NH-vrienden- en kennissenkring rond naar een koper. Anders gaat 'ie echt niet weg. Dat gaat 'ie toch al niet, hoor, ik kan niet meer zonder hem. Haha!

Ik wens je heel veel sterkte en succes en ik hoop dat je de kans krijgt om je paard weer gelukkig te maken en dat die mensen bereid zijn hun eigen wensen wat meer opzij te zetten, zodat dit paard weer beter in zijn vel komt te zitten. Helaas zijn veel mensen hier niet toe in staat....... Maar ik hoop oprecht dat het in jullie geval wel zo is. Ja

Heel veel succes!!! Ach gut

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:29

Fijn dat je je het lot van je oude paard zo aantrekt. Maar bedebkr wel vantevoren of je de energie die je erin gaat steken ook daadwerkelijk nuttig is. Het zou zonde zijn als het op een teleurstelling uitloopt. Ik zou overigens beginnen met de kinderen van het gezib. Als ik ergens allergisch voor ben is het schreeuwende en drukke kinderen in de stal.

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 09:53

MyrtheNH, daar ben ik zelf ook allergisch voor. gelukkig de pensionhoudster ook, dus dat moet wel goed komen.
Een financiele vergoeding heb ik eigenlijk nog niet eens over nagedacht. wat ik wel weet is dat er ontzettend veel uren in gestoken moeten gaan worden. maar ik weet niet of ik dat wel zou kunnen vragen, ik heb het zelf voorgesteld en doe het graag voor mijn oude paard. wat als het uiteindelijk toch niet gaat werken voor ze, hebben ze mij betaald en zijnn ze nog niets opgeschoten. dan heb ik misschien helemaal de kans niet meer om hem voor een juist bedrag terug te kopen.
Ik weet ook niet of ik deze mensen kan van veranderen, hun wil is er in elk geval wel lijkt me. Dat is al heel voornaam. Vanavond gaan we met ze rond de tafel zitten en hopenlijk willen ze er ook echt voor gaan.
Terug kopen zou ik zo doen, maar naar mijn mening is hij momenteel niet veel meer waard dan de slachtprijs en ga geen 1000e euro's neertellen voor een paard wat in deze staat is. Klinkt misschien wel hard, maar ik ben helaas geen miljonair.
Ze hebben een tijdje geleden een nieuw huis gekocht met grond erbij, de bedoeling is dat hij in het voorjaar daarnaar toe verhuisd wordt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:02

Als hij aan huis komt te staan, kan dat goed zijn. Maar niet als zij en de kinderen niet met haar paard om kunnen gaan. Voorwaarden zou dus idd moeten zijn dat ze meer leren over gedrag/verzorging van paarden en er ook oprecht interesse in hebben. OMdat het ook voor hun veel tijd en energie gaat kosten, moesten ze hem echt willen houden, wil het lukken. Als ze hem al eigenlijk diep binnenin hebben afgeschreven, dan zou je ook nog kunnen voorstellen dat hij naar jou komt voor revalidatie en dat je daarna bemiddelt tussen hen en een nieuwe koper. Dus dan verkoop je hem in feite voor hun, na revalidatie. Je kunt hun uitleggen waarom je het zo moet doen. Ik vrees idd dat hij bij de slacht terecht komt als hij in deze conditie wordt geruild of verkocht.
Wat een ellende, meid.
Heel veel sterkte vanavond en ik hoop dat jullie tot een prettige overeenkomst komen.

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 12:42

Ik heb gisteravond een gesprek gehad met de mensen van mijn oude paardje. Helaas leverde dit niet helemaal het gewenste resultaat op. ze zijn er nl. heilig van overtuigd dat het puur een probleem is dat hij niet buitenstaat. ze leggen de oorzaak ook echt puur bij hem en zoeken het niet bij zichzelf. In hun ogen is er niets aan de hand met hem. wel komen ze per 1 november bij mij op stal staan totdat hun weiland en bak zelf klaar zijn.
Ze willen dan wel ook gaan lessen met hem, dat is dus een klein voordeel en we gaan ze wat helpen in de omgang, omdat ik toch ook voorzichtig aangegeven heb dat mi daar ook een groot probleem zit ze gaven we aan dat ze het fijn vonden als we ze wilde helpen, want als de wei en bak klaar is willen ze alles zelf gaan doen.
Gelukkig is de staleigenaresse op de hoogte van de problemen rondom hem en heeft ze mij beloofd om het goed in de gaten te houden en hun ook adviezen te geven.
ze gaven ook heel duidelijk aan dat als hij niet snel braaf is in de buitenbak dat ze dan een paard kopen wat wel braaf is in de buitenbak. (hij was bij mij super braaf in de buitenbak, echt een heel nuchter paard, wat niet snel ergens van onder de indruk was)
Terug kopen is volgens mij nog geen optie, want in hun ogen ziet hij er fantastisch uit, was hij bij mij veel te dik (zucht, dat waren spieren...) en is het een braaf beest (behalve in de buitenbak) dus ben bang dat ze er nog steeds een fantasieprijs voor willen hebben.
Vind het allemaal erg frustrerend, wil gewoon dat dat paardje weer vrolijk wordt en een gelukkige, gezonde uitstraling heeft....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:53

Wat vervelend voor je en wat herkenbaar dat mensen nooit naar hun zichzelf willen kijken.... Verdrietig
Het paard krijgt altijd de schuld. Boos!
Ik word daar zo moedeloos van soms.... Arm paard. Ik hoop dat er nog iets positiefs gebeurt en dat je een beetje kunt roeien met de riemen die je nu hebt.... Moeilijk, zeg..... Ach gut

Nu weet ik helemaal zeker dat ik mijn paard NOOIT ga verkopen.
Want wat moet jij kl.te voelen...... Sterkte, meis, je hebt je best gedaan, maar ik snap je machteloosheid.

xRomanxMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:57

Ahh, dat het zo snel mis kan gaan Boos!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:22

ach gedver... wat zijn mensen toch ook verschrikkelijk eigenwijs... ook ik word daar erg moe (en ellendig) van. Arme paard.... kun je hem niet wat eerder bij jou stallen, zodat je toezicht hebt? Ik vind dat wat je doet erg goed en ik kan me wel voorstellen dat je er geen fantasieprijs voor wilt betalen.(of kan betalen) en het is goed dat de manegehoudster een oogje in het zeil houdt. Wellicht kun je die mensen toch nog een beetje opvoeden als het paard bij jou staat, zodat het beter gaat als ze hem thuis hebben. Maar dan moeten ze hem natuurlijk niet voor die tijd al willen verkopen... arm paard.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:25

misschien is het een goed idee om jezelf een tijdje als verzorger aan te bieden voor het paard en hun te begeleiden in hoe je met dat paard moet omgaan, tenslotte is het jou paard geweest en weet jij het beste hoe je met het dier kan omgaan. Eventueel kan je dvd's en/of een boek uitlenen aan hun zodat het voor hun ook een beetje duidelijk wordt. Ik heb zo vroeger een meisje haar paard verzorgd en geprobeerd haar te betrekken in de verzorging omdat zij ook bang was van haar paard. Uiteindelijk is het nog fout gelopen tussen haar en haar paard, maar ze was me wel ongelooflijk dankbaar voor hetgeen ik voor haar paard gedaan heb. Ze zeg ook dat het paard helemaal zo stout niet is als zij dacht.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:33

Vind het dapper van je dat je het gaat proberen.
Hoop dat het goed uitpakt voor het paardje, en dat ze hem
niet alsnog na opknappen verkopen.
Hoewel, hij het natuurlijk ook beter kan treffen dan bij deze mensen.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:25

Hoe vaak zou je hem dan weer terug willen halen? Dit gaat elke keer weer gebeuren als je hem dan weer naar hun terug brengt. Hun snappen het blijkbaar nog niet helemaal. Ik zou toch een oplossing vinden ga zelf op zoek naar een andere eigenaar ofzo zodat je weet waar hij heen gaat en dat je nu wel zeker weet dat het goed met hem/haar komt!!!

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:27

Om dit soort dingen ben ik mijn bedrijfje dus begonnen,.... zucht.

Jou idee om het paard bij jou tijdelijk te stallen en daarna weer rustig op te bouwen met begeleiding is een erg goed idee, maar die mensen moeten dat dan wel willen. Als ze dat niet willen zou ik als ik jou was gewoon proberen om je paard terug te kopen.

Veel mensen kopen een paard zonder dat ze van boe of bah afweten, en de fout bij zichzelf zoeken doen ze niet mede door onwetendheid.

Als ze het paard liever kwijt als rijk zijn zoals al eerder genoemd zou ik hem echt proberen zo snel als je kan terug te kopen voor hij nog meer aftakelt.
Mocht je die mogelijkheid niet hebben dan kan je hem het beste onderbrengen en dan een andere eigenaar zoeken.

Ik wens je heel erg veel succes!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:41

@raimondlover: wat voor bedrijfje ben je dan gestart? Jij geeft dan begeleiding bij paarden die je verkoopt of hoe moet ik dat zien?

Ik ben nl van plan om binnenkort ook te beginnen met les geven in NH aan mensen die graag meer willen weten over NH en gewoon nog onwetend zijn...

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:54

Ai dat is niet zo mooi, kun je hem niet terugkopen dan?

Edit: Sorry foutje, ik las net je reacties. Maar kun je niet vragen of je hem voor een klein bedragje terug mag kopen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:00

De ellende is dat als die mensen niet zelf veranderen, er nooit iets zal veranderen bij het paard. Verdrietig

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:33

Twiggy2008 schreef:
De ellende is dat als die mensen niet zelf veranderen, er nooit iets zal veranderen bij het paard. Verdrietig

idd 't is zoals die quote in mijn onderschrift...