problemen met plaatsen van stang achter paard in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Beeker

problemen met plaatsen van stang achter paard in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 22:35

Mijn paard heeft eigenlijk nog bijna nooit in een trailer gestaan. Alleen een keer voor een keuring en een keer naar de kliniek. Met veel moeite konden we haar laden maar verder was ze redelijk rustig. Ik had geen eigen trailer dus kon niet oefenen maar had verder ook geen trailer nodig.
Nu heb ik een trailer gekocht zodat ik ook eens met mijn paard op stap kan. Ik ben dus begonnen met oefenen trailer laden. Dat viel nog niet mee. Ik had niet echt het idee dat mijn paard bang was maar meer een beetje koppig zo van probeer maar mij krijg je er niet in. Maar uiteindelijk met veel geduld loopt ze nu zonder dwang de trailer in en rustig eruit. Ik heb dit nu een aantal weken geoefend op verschillende plekken. Ze loopt makkelijk de trailer in en ik kan dit goed herhalen. Maar o wee als ze het gevoel krijgt dat ze raakt opgesloten doordat er bijvoorbeeld een poging wordt gedaan de stang erachter te doen. Ze gaat trappen en komt gelijk achteruit gelopen. Het lukt met geen mogelijkheid de stang optijd vast te maken zodat ze even vast kan staan. Vastbinden van voren durf ik niet want ben bang dat dat helemaal een nare ervaring gaat worden.
Ik wil het voorzichtig aanpakken want mn paard loopt nu zo makkelijk de trailer in dat ik het niet wil verpesten want ik heb alle tijd om rustig te oefenen. Nu was mijn vraag of er andere bokkers zijn die ook zulke problemen hadden en hoe hebben jullie dit opgelost? Ik heb geprobeerd te zoeken maar kon niet echt iets vinden. Alvast bedankt,

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: problemen met plaatsen van stang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 22:42

Link als ze gaat trappen. Kennis van me heeft dit opgelost door in eerste instantie naast de stang ook achter een ketting te maken. Die kon heel snel makkelijk dicht zonder dat je daarbij recht achter het paard hoefde te staan terwijl de ketting tegen de achterkant van het paard kwam. Vervolgens kon je met beleid de stang achter het paard doen en voordien het paard al voorin vastzetten. Na een maandje had ie de ketting niet meer nodig. Om de ketting zat wel een stuk slang zodat het niet rammelde en er geen staartharen tussen kwamen.

Je moet idd je paard nooit vastzetten zonder dat er een stang (of die ketting) achter zit. Ze rukken zich zo los en dan heb je helemaal een probleem.

Nikka

Re: problemen met plaatsen van stang achter paard in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 22:49

Ik heb wel een foto van zo'n ketting als je wilt. Ik heb er een waar ook de ketting alleen niet werkte. Die hebben we met een longelijn achterlangs geladen, op het moment dat hij er instaat slaat mijn man de longe om een van dingen waarmee je de trailer sluit en doet dan de ketting vast. Dat gaat heel goed bij die van mij.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:50

Kun je niet eerst de klep dichtdoen, voordat je de stang erachter plaatst? Dat is voor veel paarden een goede oplossing.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:01

hoe is ze als je buiten de trailer een stang achter haar kont doet?

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:40

ik doe bij mijn paard geen stang in de trailer alleen de klep dicht, ik loop met haar naar binnen (met brokjes) en als de klep dicht is zet haar wel losjes vast,

heb in het begin geprobeerd de stang erachter te doen maar daar werd ze ook helemaal panisch van, heb liever een relaxed paard zonder stang dan een panisch paard met stang erachter.
Laatst bijgewerkt door risky op 18-09-08 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:45

imker schreef:
Kun je niet eerst de klep dichtdoen, voordat je de stang erachter plaatst? Dat is voor veel paarden een goede oplossing.

Da's hartstikke link als ze ineens eruit komen knallen. Degene die er achter staat zal de eerste niet zijn die onder een klep terecht komt.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:58

Die stang maakt de trailer stevig, zonder die stang kan de trailer buigen als een spekje.
Levensgevaarlijk dus om zonder stang te rijden, als je paard zijn evenwicht verliest en tegen de zijkant valt/leunt kan de hele trailer buigen.

Ik heb zelf ook het probleem hoor.
Mijn paardje loopt opzich fijn op de trailer en staat wel rustig maar zodra je met de stang aankomt voel je dat ze zich inspant en het opgesloten voelen heel onprettig vind Verdrietig

Misschien idd handig om op de grond te oefenen met een longeerlijn achterlangs.
Daarna als ze met 1 kant tegen de muur staat (toch een beetje opgesloten).
En dan in de trailer proberen. Je kan de longeerlijn al klaar leggen (1 kant vast aan de trailer) en de lijn is lang genoeg om ruim om het paard te lopen en ver naast de trailer te staan zodat je niet geraakt kan worden.
En elke keer pas stoppen als het paard stil staat en niet stoppen zodra hij vervelend doet.
Met stoppen beloon je en als hij braaf stil staat ophouden met wat je doet.
Heel veel succes in ieder geval!
En ik zet een stipje om mee te lezen wat voor tips en trucs er nog meer zijn! Lachen

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:04

Toch heb ik het ook een tijdje gedaan. Eerst de klep en dan pas stang dicht doen. Als paard eenmaal leert dat hij er weer uit kan.... Ik deeed eerst de klep dicht, zorg er dan wel voor, dat er niemand achter staat en dat degene weet dat hij er uuit kan knallen (gelukkig nooit gebeurd).
Toen paar d door had dat in de trailer er in blihjven was, kon ik ook eerst de stang dicht doen.
Moet er wel bij zeggen dat het geen groot paard was zodat je vold ruimte had om de stang achter hem dicht te doen.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:38

Mijn nieuwe merrie is ook panisch als de stang eerst er achter gaat en dan pas de klep dicht. We hebben haar nu zo ver dat ze een pvcbuis wel accepteert. Ik loop de trailer in, ze gaat aan het hooi knabbelen, ik loop naar haar kont, daar houd ik de pvcbuis tegen de billen (echt tegen de bips, zodat ze wel enige druk voelt), de klep gaat dicht en dan plaats ik de stang er achter en maak haar definitief vast. Als ze heel onrustig is dan staart er nog iemand extra bij haar hoofd en een helper extra buiten de trailer. We oefenen regelmatig met een bezemstok, een pvcbuis en nog weer rare gevallen achter de bips, zodat ze ooit went aan de stang. We gaan twee keer per week naar club, maar ik koppel regelmatig de trailer achter de auto om even te oefenen, ze eet dan een keertje in de trailer of ik rijd een rondje en zet haar vervolgens weer op de wei of ga in de bak rijden etc. In het begin hebben we 2x per dag geoefend, het was namelijk zo erg dat ik haar van de verkoper naar de veearts heb gereden onder het zadel en daarna weer onder het zadel naar huis. Gelukkig lag het allemaal ruim een uurtje van elkaar vandaan! Ook oefen ik smalle ruimtes, loop een aantal keer tussen een oxer door of een andere smalle gang. Rustig laten halthouden en belonen.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 18:36

Bedankt voor alle tips. Dat met zo'n ketting lijkt me wel iets. Dat heb je wel sneller vast. Mn paard geeft er verder niets om als ik bijvoobeeld buiten de trailer stang tegen haar kont doe. Ik longeer haar ook altijd met zo'n pessoa ding en dat zit toch ook bij haar achterbenen daar geeft ze ook niet om. Het is denk ik vooral het idee dat ze dan niet meer zelf kan bepalen wanneer ze er wel of niet uit kan. Ik denk dat als het een paar keer is gelukt het geen probleem meer is maar ja dan moet het eerst wel lukken. Dat met eerst die klep dicht heb ik al geprobeerd maar dat is niet te doen. Zodra ze merkt dat de klep naar boven gaat komt ze als een gek achteruit en zie dan nog maar eens die klep naar boven te krijgen. Iedere keer net niet genoeg tijd om de klep snel op slot te doen. Is trouwens idd levensgevaarlijk als je bijv ipv aan de zijkant erachter zou staan. Maar ja ik blijf proberen. Bedankt he!

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:45

Wat ik vaak doe is na het rijden krijgt ze van mij altijd haar biks dat geef ik dan in de trailer dat vind ze echt super lekker. Soms schiet ze bij mij ook weer achteruit maar dat geeft niet daarna loopt ze er zo weer in en je hoeft ook niet meteen de stang erachter te doen laat haar eerst maar zo wennen lekker eten jij gaat gewoon naast haar staan en aaien enzo tot ze meer vertrouwen krijgt. Je moet er wel een beetje tijd voor maken maar het helpt wel hoor!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:52

Ik zou toch voor die ketting gaan, je hebt nu het vertrouwen en de tijd genomen en ze loopt er nu goed in en uit maar niet nog langer doorgaan met brokjes en aaien dat stadium heb je nu voltooid Knipoog Ik zou misschien toch als ze slaat wel even laten merken dat dat dus niet de bedoeling is, snel de ketting erop. Als ze eenmaal de balk achter zich dicht heeft wordt ze dan rustig of gaat ze door met slaan/ druk doen?

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 18:58

Joceline schreef:
Ik zou toch voor die ketting gaan, je hebt nu het vertrouwen en de tijd genomen en ze loopt er nu goed in en uit maar niet nog langer doorgaan met brokjes en aaien dat stadium heb je nu voltooid Knipoog Ik zou misschien toch als ze slaat wel even laten merken dat dat dus niet de bedoeling is, snel de ketting erop. Als ze eenmaal de balk achter zich dicht heeft wordt ze dan rustig of gaat ze door met slaan/ druk doen?

Ja idd dat lijkt me ook het slimst. Ik heb idd al lang genoeg rustig geprobeerd met voer enzv en het wordt tijd voor de volgende stap. Stang erachter is nog niet gelukt tot nu toe. Wel al een keer klep dicht. Hier was ze wel beledigd en gaf nog een trap na maar leek zich daarna niet meer zo druk te maken en staat dan echt rustig. Het is een heel dominant paard en ik denk dat dat gewoon meespeelt en ze zich dus niet snel in zo'n trailer laat vastzetten waar ze geen kant meer opkan. Ze lijkt verder echt niet bang ofzo dus ik steek het daar maar op.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:59

Foto's van zo'n ketting

Afbeelding

Afbeelding

xMK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:04

Mijn paard deed het ook, erop en meteen knalde ze terug. Mijn tante en opa hebben het toch altijd heel link gedaan, erop en meteen de klep dicht, maar owee als je een keer onder de klep terecht komt.. Zo'n ketting zou misschien inderdaad een goede optie zijn!

Ik denk dat al dat softe gedoe met brokjes en stapje voor stapje niet werkt, daar zijn wij laatst achter gekomen. Gewoon een zweepje erbij, keertje doortikken en luisteren.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 21:24

Bedankt voor die foto van die ketting. Kga het eens proberen.

Bij mijn paard werkt een zweepje of trekken echt niet. Zodra ze onder druk wordt gezet of als je zelfs maar een klein beetje druk zet op het halstertouw gaat gelijk haar been op rust en lijkt ze wel stoned te worden, alsof ze een praam op heeft. Ze blokkeert echt volledig. Echt heel vreemd. Dit heeft ze altijd als ze iets vreemds tegen komt op buitenrit of waar dan ook. Ze is echt heel koppig en dominant en probeert volgens mij op deze manier ergens onderuit te komen maar ze zal toch moeten. Ik ga zaterdag proberen met zo'n ketting en dan zal ik wel eens laten weten of het een succes was.
Laatst bijgewerkt door Beeker op 18-09-08 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:26

Ik herken mijn schimmel wel in je verhaal. Heb je een polyester of een houten wand trailer?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:52

imker schreef:

das wel heel link, als ze achteruit stormen lig je onder de klep!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:37

Je hebt ook mensen en potloden....
Je moet het ook met beleid doen en met 2 personen. 1 neemt het paard mee de trailer in, de ander staat naast de achterzijde van de trailer. Zodra paard geladen is, praat persoon naast de trailer tegen paard (zodat het weet dat er iemand staat) en dan kun je voorzichtig de trailerklep dichtmaken.

Ik doe het al jaren zo, ook met de meest vreselijke knollen en dat werkt gewoon wel goed.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:20

Als het zo makkelijk ging had TS, en ik ook trouwens, geen probleem gehad.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:24

imker schreef:
Je moet het ook met beleid doen en met 2 personen. 1 neemt het paard mee de trailer in, de ander staat naast de achterzijde van de trailer. Zodra paard geladen is, praat persoon naast de trailer tegen paard (zodat het weet dat er iemand staat) en dan kun je voorzichtig de trailerklep dichtmaken.

Ik doe het al jaren zo, ook met de meest vreselijke knollen en dat werkt gewoon wel goed.

hier precies hetzelfde Pling en ik krijg echt werkelijk alles de trailer op! in het begin moet je gewoon gedult hebben en uiteindelijk zul je misschien alleen kunnen laden, maar dat is lang niet bij ieder paard mogelijk.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 22:41

Ha het is gelukt hoor. Eerst idd een paar keer met een ketting geoefend. Dit ging goed en gemakkelijk. Toen ze merkte dat ze niet meer achteruit kon bleef ze gewoon rustig staan wachten totdat het weer los ging. Dit een paar keer gedaan en later kon ook de stang erop en klep dicht. Ze blijft heel rustig. Volgende stap is een rondje gaan rijden. Bedankt voor de tips he!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 23:04

Super!! Succes met het rijden!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 23:58

Beeker schreef:
Ha het is gelukt hoor. Eerst idd een paar keer met een ketting geoefend. Dit ging goed en gemakkelijk. Toen ze merkte dat ze niet meer achteruit kon bleef ze gewoon rustig staan wachten totdat het weer los ging. Dit een paar keer gedaan en later kon ook de stang erop en klep dicht. Ze blijft heel rustig. Volgende stap is een rondje gaan rijden. Bedankt voor de tips he!

Super OK dan!